sobhe-no.ir
1198
چهارشنبه، ۰۲ تیر ۱۴۰۰
11
گزارش «صبح‌نو» از یک استارت‌آپ خلاق تولید محتوا

سعی کردیم بدون منبع حرفی نزنیم

سمانه استاد / این روزها استفاده بیشتری از اینترنت برای یافتن پاسخ پرسش‌ها، بیان دغدغه‌ها و گرفتن راه‌حل‌ها انجام می‌شود و بسیاری از ما روزانه اکثر سوالات‌مان را در این فضا جست‌‌وجو می‌کنیم. از دستور تهیه قورمه‌سبزی گرفته تا پید کردن آدرس‌های جدید یا چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دوران کرونا. در این میان گاهی به جای رسیدن مستقیم به جواب به صفحاتی می‌رسیم که یا نمی‌توانند درست و سریع جواب سوال را بدهند یا برای دادن پاسخ مقدمه‌چینی‌ای طولانی کرده و گاهی هم پاسخ‌هایی می‌دهند که به هیچ عنوان امکان اجرا ندارد. برند تولید محتوای in1min یکی از برندهای موفقی است که این روزها محتوایی استاندارد، ساده و کاربردی را به صورت ویدیو تولید می کند. این مجموعه در اواخر سال98 و با ایده‌ای از «حسین‌کلهر»، موسس مجموعه شکل گرفت. با اضافه شدن «شهاب پاک‌بین» به‌عنوان سردبیر و «ابوالفضل باقری» به‌عنوان مدیر هنری، in1min فعالیت خود را به‌صورت رسمی از دفتری کوچک واقع در خیابان مفتح تهران شروع کرد. این برند اما طی دو سال موفق به طی کردن مسیری شد که بسیاری از برندها برای رسیدن به آن به زمانی بیش از پنج سال نیاز دارند.

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» از یک استارت‌آپ خلاق تولید محتوا

سعی کردیم بدون منبع حرفی نزنیم

سمانه استاد / این روزها استفاده بیشتری از اینترنت برای یافتن پاسخ پرسش‌ها، بیان دغدغه‌ها و گرفتن راه‌حل‌ها انجام می‌شود و بسیاری از ما روزانه اکثر سوالات‌مان را در این فضا جست‌‌وجو می‌کنیم. از دستور تهیه قورمه‌سبزی گرفته تا پید کردن آدرس‌های جدید یا چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دوران کرونا. در این میان گاهی به جای رسیدن مستقیم به جواب به صفحاتی می‌رسیم که یا نمی‌توانند درست و سریع جواب سوال را بدهند یا برای دادن پاسخ مقدمه‌چینی‌ای طولانی کرده و گاهی هم پاسخ‌هایی می‌دهند که به هیچ عنوان امکان اجرا ندارد. برند تولید محتوای in1min یکی از برندهای موفقی است که این روزها محتوایی استاندارد، ساده و کاربردی را به صورت ویدیو تولید می کند. این مجموعه در اواخر سال98 و با ایده‌ای از «حسین‌کلهر»، موسس مجموعه شکل گرفت. با اضافه شدن «شهاب پاک‌بین» به‌عنوان سردبیر و «ابوالفضل باقری» به‌عنوان مدیر هنری، in1min فعالیت خود را به‌صورت رسمی از دفتری کوچک واقع در خیابان مفتح تهران شروع کرد. این برند اما طی دو سال موفق به طی کردن مسیری شد که بسیاری از برندها برای رسیدن به آن به زمانی بیش از پنج سال نیاز دارند.

 در این مجال سری به استودیوی کوچک  in1min  زده و با افراد خلاقی گفت‌وگو کرده‌ایم که تمام تلاش‌شان تولید محتوایی است که اعتماد مخاطب را به خود جلب کند.
 
 ایده in1min  از کجا شکل گرفت و چطور به این سرعت به موفقیت رسید؟
حسین کلهر: این ایده از سال۹۵ در ذهنم بود. در همین سال‌ها بود که متوجه شدم سایت دیجی‌کالا کامنت‌های منفی برخی برندها را پاک می‌کند. پس تنها از روی کامنت‌های مردم نمی‌توان متوجه کیفیت محصول شد. از سوی دیگر در جست‌وجوی محتوای فارسی، سایت‌هایی نشان داده می‌شد که توضیحات اضافه بسیاری داشت. مثلا اگر دنبال تهیه قورمه‌سبزی می‌بودید، به‌جای اینکه مستقیم به دستور پخت برسید، ابتدا در مورد جایگاه این خورشت در ذائقه ایرانی حرف زده می‌شد، بعد کمی تاریخچه آن را بیان می‌کرد و در انتها کاربر را به صفحه دیگری با عنوان ادامه مطلب ارجاع می‌داد. متوجه شدم که در محتوای فارسی (چه به‌صورت متنی، چه صوتی و چه ویدیویی) سه اشکال عمده وجود دارد؛ اول اینکه محتوا به نفع سفارش‌دهنده دستکاری می‌شود. دوم، محتوای جامعی ارائه نمی‌شود و سوم حشو و زوائد در این دست تولیدات محتوا بسیار بالاست. پس آنچه نیاز داشتیم این بود که مطلبی تولید شود که هم درست باشد، هم به درد بخورد و هم اضافات نداشته باشد. من دوستی دارم به نام محمد که وقتی از او برای خریدن موبایل سوال می‌کنید، تمام سایت‌ها را بررسی کرده، کامنت‌های مثبت و منفی را می‌خواند و در نهایت با توجه به بودجه شما برند و مدلی را معرفی می‌کند. من احساس کردم باید سایتی داشته باشیم که مانند محمد عمل کند و وقتی مخاطب با یک نیاز به‌سویش می‌آید بتواند به پاسخ سایت اطمینان کرده، برایش کاربردی داشته باشد و وقتش نیز با توضیحات اضافه گرفته نشود.
 
این موضوع به شعار شما نیز تبدیل شد؟
حسین کلهر: دقیقا. شعار ما تولید محتوای ساده به معنی قابل‌فهم، استاندارد به معنی قابل‌اعتماد و کاربردی است. با توجه به این سه واژه برند  in1min  را ساختیم. این ایده چند سالی در ذهنم بود و سپس آن را با آقای پاک‌بین که ژورنالیست بوده، مدیریت را تجربه و شرکت‌داری نیز کرده است، مطرح کردم. با کمک آقایان پاک‌بین و باقری تیم شکل گرفت، نظام شرکتی پیدا کرد، به درآمد رسید و دیده شد.
 
چه شد که با ایده آقای کلهر همراه شده و تیم in1min  را شکل دادید؟
شهاب پاک‌بین: ابتدا وقتی این ایده از جانب حسین مطرح شد با وجود اینکه برایم به‌مثابه هندوانه‌ای دربسته بود که از داخلش خبر نداشتم قبول کرده و رویش وقت گذاشتم. هر چه در کار بیشتر پیش رفتیم، متوجه شدم که این موضوع از دغدغه‌های خودم نیز هست. من صنایع خوانده و شرکتی در این زمینه داشتم. از سال۹۷ با یک تغییر جهت وارد حوزه نوشتن شدم. با ورود به این حوزه متوجه شدم که نویسندگان تولید محتوا چون براساس تعداد کلمه حقوق می‌گیرند، به‌عمد به مطالب آب بسته و آن را طولانی می‌کنند که این امر باعث خستگی مخاطب می‌شود. از سوی دیگر، منبع قابل‌اعتمادی نیز در کشور وجود ندارد و جای خالی این منبع بسیار حس می‌شد.


در رابطه با موضوع کرونا این موضوع کاملا قابل مشاهده بود!
 شهاب پاک‌بین: یکی از دلایلی که in1min  رشد خوبی داشت و دیده شد، شرایطی بود که کرونا به وجود آورد. اطلاعات کمی از موقعیت جدید در دسترس بود که بسیاری از این اطلاعات نیز غیرقابل اعتماد می‌نمود. مثلا یک خبرگزاری مطلبی را در جایی می‌دید، ترجمه می‌کرد و در سایتش می‌گذاشت. این مطلب در سایت‌های دیگر نیز بازنشر داده می‌شد و این آمارهای ضدونقیض بسیار آسیب‌زننده بود. به‌طور خاص در بحث کرونا تلاش کردیم حتی یک کلمه اشتباه هم در محتوای تولیدشده وجود نداشته باشد؛ زیرا می‌توانست منجر به مرگ کسی شود. این وسواس در تولید محتواهای مرتبط به کرونا که در شروع کار ما بود در دیگر تولیدات نیز حفظ شد. سعی کردیم بدون منبع حرفی نزنیم و اگر حرفی زدیم حتما از آن دفاع کنیم.
 
پس تلاش شما مورد اعتماد بودن است؟
شهاب پاک‌بین: دیدگاه ما در in1min   این است پولی که به دست می‌آوریم به‌دلیل اعتمادی است که به ما می‌شود، به همین دلیل حرفی نمی‌زنیم که باعث بی‌اعتمادی مردم شود. از هیچ برندی پول نمی‌گیریم تا موضوع غلطی را بیان کنیم. به همین دلیل، اگر حرفی بزنیم که بعدا به نادرست بودن آن پی ببریم، آن را حتما اصلاح خواهیم کرد.
 
به‌عنوان سردبیر مجموعه in1min  چطور تصمیم می‌گیرید که روی چه محتوایی کار کنید؟
شهاب پاک‌بین: در ابتدا با همفکری تیم، موضوع را انتخاب کرده و درباره آن داده‌های خام را جمع‌آوری می‌کنیم؛ این داده‌ها ممکن است صد صفحه باشد یا یک صفحه. پس از آن، آن‌ها را به زبان استاندارد و کاربردی درمی‌آوریم؛ به این معنی که حرفی را بدون منبع نزده و موضوع را درست بیان کنیم. سعی می‌کنیم اصل سادگی را هم رعایت کنیم تا امثال پدرها و مادرهای‌مان نیز متوجه موضوع شوند. خروجی کار نیز باید کاربردی بوده و فرد با دیدن آن بتواند به‌راحتی دستورالعمل‌ها را پیاده کند؛ به‌عنوان‌مثال، چندی پیش صحبت از این بود که برای روز دخانیات محتوا تولید کرده و در آن بگوییم که سیگار مضر است اما این موضوع را همه می‌دانند. پس باید در این رابطه محتوای جدیدی تولید کرد. با آقای کلهر در زمینه تولید محتوا بیشترین چالش‌ها را داریم تا از خطوط قرمزمان عبور نکنیم.
 
در رابطه با کرونا تیم in1min  محتواهای مفیدی را از روزهای اول تولید کرده است. در روزهای نخستین که اطلاعات درباره این ویروس کم بود، چگونه محتوایی می‌ساختید که مردم به آن اعتماد کنند؟
شهاب پاک‌بین: در این زمینه منبع اصلی ما مقاله‌های بین‌المللی بود. یکی از دلایلی که واکسن کرونا خیلی زود ساخته شد این بود که به‌مرور داده‌های زیادی روی اینترنت درباره این موضوع قرار گرفت و برعکس یکی از دلایلی که باعث شد ایران در زمینه کرونا با چالش بیشتری روبه‌رو شود این بود که ستاد کرونا از داده‌های جهانی استفاده نمی‌کرد و می‌خواست همان ابتدا چرخ را اختراع کند. یکی از موضوعات مهمی که در تولید محتوا درباره کرونا بسیار آن را رعایت کردیم جلوگیری از ترساندن مردم بود. برخی از سایت‌ها با نشان دادن ریه بیماران بیشتر ترس را به وجود می‌آوردند اما ما سعی کردیم بدون ترساندن مردم به آن‌ها اطلاعات کاربردی دهیم.
 
اکثر  همکاران شما در تیم in1min  تحصیلات و تجربه‌های سینمایی و روزنامه‌نگاری دارند. چقدر این تجربه‌ها در بهبود روند تولیدات موثر بوده است؟
حسین کلهر: مهم‌ترین مساله در تولید محتوا این است که کسانی آن را انجام دهند که تجربه نوشتن داشته و می‌دانند مطلبی که تولید می‌کنند به درد مردم می‌خورد یا نه. من 12سال در حوزه رسانه کار کرده‌ام و دوستان زیادی در این حوزه دارم. وقتی تصمیم داشتم ایده in1min  را به اجرا برسانم با همه کسانی که می‌شناختم موضوع را مطرح کرده و خبر را به گوش آن‌ها رساندم. عده‌ای این ایده را قبول نداشتند و برای برخی دیگر نیز این ایده بسیار عجیب بود که چطور می‌شود بدون جهت‌گیری خاصی چنین کاری انجام داد. به همین خاطر این فضا برای‌شان نامشخص بود که چه بسا اگر مشخص می‌بود خودشان پیشتر این کار را انجام می‌دادند. در ابتدا کار را با تیم دیگری شروع کردم که بنا به دلایلی با آن‌ها خداحافظی کرده و کار را با تیم جدید جلو بردیم. این تیم نیز پس از چندین‌بار پوست انداختن به این مرحله رسیده است. در تیم ما، تعداد خانم‌ها و آقایان برابر است. یکی از اعضای تیم در مورد مطالعات زنان تخصص دارد و دیگری اهل آشپزی و بچه‌داری است. بدین شکل بازه وسیعی از محتوا وجود دارد که بتوان روی آن کار کرد. احساس می‌کنم لازم نیست یک سازمان با چهارهزار نیرو و گردش مالی میلیاردی باشیم تا به ارزش‌های‌مان پایبند بمانیم. ما از روز اول چارچوب‌هایی را مشخص کردیم که باید رعایت می‌شد. حفظ همین ارزش‌ها این آدم‌ها را دور هم جمع کرده است. در مجموعه in1min  همه‌چیز شفاف بوده و هر قراردادی که امضا می‌شود کل همکاران در جریان اعداد و ارقام آن قرار می‌گیرند.
 
از زمانی که پروژه‌ای به شما سفارش داده می‌شود، چه مراحلی طی می‌شود تا خروجی کار حاصل شود؟
حسین کلهر: پروسه متنی‌اش بدین صورت است که اگر سفارش‌دهنده بخواهد بدون منبع خودش را بهتر از دیگران معرفی کند در همان ابتدا با آن‌ها خداحافظی می‌کنیم ولی اگر مثلا دغدغه‌ای در زمینه مسوولیت اجتماعی داشته و بگوید به‌عنوان یک برند بهداشتی لازم است مردم بدانند که باید از ماسک استفاده کنند، با آن‌ها همکاری خواهیم کرد. در ابتدا دغدغه‌های اجتماعی سفارش را تعریف کرده و آن را به مواردی تبدیل می‌کنیم که کاربردی و به‌سرعت قابل‌فهم باشد. مثلا نمی‌توانیم به یک نفر بگوییم سیگار مضر است زیرا تا متوجه این قضیه شود 30سال طول می‌کشد اما می‌توانیم به او بگوییم که جلوی کودک سیگار نکشد. پس موضوع را به دغدغه‌های اجتماعی تبدیل می‌کنیم. حشو و زوائد را زده و سعی می‌کنیم آن را به شکلی بیان کنیم که برای عامه مردم قابل‌اجرا باشد. سپس متن نهایی را به آقای باقری می‌سپاریم.
 
متنی که به دست شما می‌رسد در چه پروسه‌ای به خروجی‌ای تبدیل می‌شود که قابل دسترس همگان باشد؟
ابوالفضل باقری: در فضای تولید دغدغه من همیشه این بوده که ویدیو باید چیزی به متن اضافه کند. در بخش زیادی از محتوای تصویری که این روزها با آن‌ها روبه‌رو هستیم مشاهده می‌کنیم که این ویدیوها دقیقا متن را تکرار کرده و آن را کامل نمی‌کند. سعی کردیم در فرم هم به شعار «ساده، استاندارد و کاربردی» پایبند باشیم. تلاش‌مان این بود با متریال ساده پیش رفته و درعین‌حال استاندارد عمل کنیم. شاید ویدیوهای زیادی را دیده باشید که بسیار خوب کار شده اما هیچ کاربردی ندارند یا شکلی از کارگردانی که در آن‌ها انجام شده که ربطی به محتوای اثر نداشته و آن را در ذهن شما تثبیت نمی‌کند. با توجه به مواردی که تعریف شد و پایبندی به این اصول، بسیاری از کارها را ساخته اما پخش نکردیم. تلاش کردیم به فرم استانداردی برسیم که هویت داشته و مخصوص in1min  باشد. چالش دیگر این است که همه اطلاعات را باید در عرض یک دقیقه ارائه دهیم که این خود کاری دشوار و در مواردی امکان‌ناپذیر است.
 
برای رسیدن به این فرم خلاق و البته استاندارد چه آزمون و خطاهایی را پشت سر گذاشتید؟
ابوالفضل باقری: اولین سوالی که من همیشه از خودم در بحث تولید محتوا می‌پرسم این است: «خب! که چه؟» این سوال در رسیدن به فرم موردنظر بسیار کمک‌کننده بود که بتوانم هر پلان را در جای درست خود استفاده کنم؛ مثلا وقتی در پلانی هدف آموزش است، نیاز به فرایندهای دیگر نبوده و بهتر است سریع‌تر سراغ اصل مطلب رفت. نباید فراموش کرد که فرم باید در خدمت محتوا باشد.
 
آیا اتفاق افتاده است که به‌خاطر پایبندی به اصول مجموعه، سفارشی سنگین را رد کنید؟
شهاب پاک‌بین: بله. این موضوع به‌دفعات اتفاق افتاده است. یکی از شرکت‌های لبنی معتبر پیشنهادی چند صد میلیون تومانی برای تولید محتوا و معرفی محصولش داشت که با تحقیق متوجه عدم صحت گفته‌های‌شان شده و سفارش‌شان را رد کردیم. در تجربه‌ای مشابه باید سالاد الویه یک شرکت معروف را معرفی می‌کردیم اما با مطالعه استاندارد سالاد الویه و تناقضی که در این بین بود از ساختن ویدیو برای این شرکت اجتناب کردیم. در زمینه قانون چک با خواندن بخشنامه قانون چک متوجه دو ایراد مهم شدیم که با اطلاع دادن آن‌ها، قانون چک بازنویسی شد.
 
با توجه به حساسیت‌ها و مطالعات فراوانی که در رابطه با تولید درست محتوا دارید، معمولا هر محتوای ویدیو چه مدت زمانی برای تولید نیاز دارد؟
شهاب پاک‌بین: الگوی مشخصی برای این موضوع وجود ندارد. گاهی ممکن است نوشتن متن یک ساعت زمان ببرد و در نمونه‌ای دیگر سه ماه. به دانشی بستگی دارد که از آن موضوع داریم. در صورت نداشتن آگاهی، بی‌شک تحقیق و پژوهش این امر زمانبر است.
 
آینده این برند چه خواهد شد؟ آیا آن را در فرم‌های دیگری گسترش خواهید داد؟
حسین کلهر: درباره آینده نمی‌شود با قطعیت حرف زد. در ذهن من بیش از پنج سال نیاز بود تا به‌جایی که امروز در آن هستیم برسیم، جایی که پس از دو سال در آن قرار گرفتیم. روزی سوال‌مان این بود که آیا روزی بانک‌ها هم برای تولید محتوا سراغ ما خواهند آمد؟! اما کمتر از یک سال بانک مرکزی به ما سفارش کار داد. آرزوی‌مان این است که مردم بیشتری به in1min    اعتماد کنند و مثلا اگر این برند از مردم می‌خواهد ماسک بزنند، 80میلیون نفر به این گفته اعتماد کرده و آن را گوش دهند.
 
شهاب پاک‌بین: امیدواریم لوگوی ما مهر استانداردی باشد بر محتوایی که تولید می‌شود. به سبک in1min در ادامه به‌صورتی ساده دیگر ویژگی‌های این مجموعه را بررسی می‌کنیم:

    این گروه بیشترین دستمزد را در میان دیگر ایفلوئنسرهایی می‌گیرد که به‌اندازه آن‌ها دنبال‌کننده دارند.
    in1min  یک برند تولید محتواست و تنها یک پیج اینستاگرام نیست. این برند کار مشاور روابط‌عمومی را نیز انجام می‌دهد.
    با حمایت‌های آقای پرویز کرمی، مجموعه in1min  در زیست‌بوم شرکت‌های خلاق پذیرفته شده است.
    دو نفر در شروع کار این برند، به این مجموعه کمکی همراه با اعتماد کردند که باعث رشد آن شد. یکی از آن‌ها «محمد ملک‌شاهی» است که به این گروه جوان برای خریدن تجهیزات استودیو کمک‌های زیادی کرده و دیگری مجتبی آهنگرانی فراهانی است که مکان استودیو را با اجاره‌ای مناسب برای کار کردن در اختیار آن‌ها قرار داده است.
    این مجموعه درباره کلاس‌های کنکور، پزشک‌هایی که تشویق به چاقی، لاغری و عمل‌های زیبایی می‌کنند و موضوعاتی این‌چنینی کاری تولید نخواهد کرد.
    مجموعه in1min  تلاش دارد به استاندارد خصوصی ایران تبدیل شوند.
    برخی از تولیدات آن‌ها ازسوی هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب بازنشر داده شده است.
    تیم in1min  با کسی جلسه نمی‌گذارد؛ زیرا به نظر آن‌ها جلسه بی‌کارکرد بوده و برای رسیدن به توافق فایلی 42ثانیه‌ای را برای سفارش‌دهنده فرستاده و در آن اصول خود و شرایط‌شان برای کار کردن را شرح می‌دهد.
 

captcha
شماره‌های پیشین