sobhe-no.ir
1197
سه شنبه، ۰۱ تیر ۱۴۰۰
11
گفت‌وگوی «صبح‌نو» با کتایون جهانگیری کارگردان مستندهای «فریاد شد آواز» و «قطار مسیر60»

«قطار مسیر 60» کاریکاتوری از یک دهه است

احمدرضا حجارزاده / فیلم‌های مستند ایران طی 10سال گذشته در دو بخش کیفیت تولید و استقبال مخاطبان خاص و عام روند رو به رشدی داشته است. همچنین تنوع و ایده مستندها حاکی از خلاقیت و توجه به مباحث نو و جنجالی دارند. یکی از مسائلی که مستندسازان متعددی به آن پرداختند و مستندهای موفقی هم در این زمینه ساختند، موسیقی ایرانی از دیرباز تا امروز بود.کتایون جهانگیری از نخستین کارگردانانی بود که این موضوع را پیش کشید و با ساخت دو فیلم بلند «فریاد شد آواز» و «قطار مسیر60»، حرکت تازه‌ای را در این مسیر آغاز کرد اما شاید کمی بدشانسی آورد و فیلم‌های خوب و حرفه‌ای او دیرتر از دیگر آثار مشابه در سال‌های بعد توفیق اکران یافت.گرچه این اتفاق ناخوشایند از اهمیت مستندهای جهانگیری کم نکرد. مستند اول او درباره ترانه‌های سیاسی از زمان مشروطه تا انقلاب اسلامی ایران و فیلم دوم در مورد موسیقی‌های اعتراضی و انتقادی در انقلاب57 و دوران جنگ تحمیلی است.

شماره‌های پیشین