sobhe-no.ir
1196
دوشنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
8
برنامه منتخبان جدید شورای شهر تهران برای اداره پایتخت شامل چه اولویت‌هایی است؟

توسعه حمل‌ونقل عمومی و رفع آلودگی هوا

فائزه مومنی / انتخابات شورای ششم شهر تهران 28خردادماه همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس خبرگان و میان‌دوره‌ای مجلس برگزار شد. درحالی‌که فرمانداری تهران اعلام کرده شمارش ‌آرا تا امروز زمان می‌برد اما لیست ائتلاف به‌طور کامل پیروز انتخابات شورای ششم شهر تهران شد. البته محسن هاشمی، رییس فعلی شورای شهر نیز دیروز صبح و در جلسه صحن علنی شورا گفت که به نظر می‌رسد لیست ائتلاف پیروز انتخابات بوده است. فارغ از آنکه کدام لیست پیروز انتخابات است درحال‌حاضر، تهران در انتظار میزبانی مدیران جدید شهری بوده و باید مشکلات مهم و اولویت‌های پایتخت بار دیگر مورد بررسی قرار گرفته و برای حل آن‌ها به‌ویژه معضلاتی چون آلودگی هوا و ترافیک، تصمیمات عاجل و اثرگذارتر اتخاذ شود. تهران، نماد کشور است و هر تحولی در این کلانشهر بر سایر شهرهای کشور هم تاثیرگذار خواهد بود. رشد و توسعه شهر تهران تا حدودی باعث رشد دیگر شهرها می‌شود و جا ماندن شهر تهران از توسعه پایدار و تکنولوژی نیز باعث عقب‌افتادگی دیگر شهرهای ما خواهد شد. یکی از معضلات عمده و بزرگ پایتخت حجم زیاد خودرو در شهر و نبود پارکینگ برای این همه خودرو باعث ترافیک بیش از اندازه در این کلانشهر شده که منجر به تخریب محیط‌زیست و آلودگی شده است. سالانه حدود 600هزار خودرو به شهر اضافه می‌شود که علاوه بر آلودگی و تخریب محیط‌زیست شهری به سایر مولفه‌های آب‌وهوایی و صوتی نیز آسیب می‌رسانند؛ از این رو به نظر می‌رسد در دوره جدید مدیریت شهری و همانطور که ناصر امانی و جعفر تشکری هاشمی، منتخبان شورای ششم تهران در گفت‌وگو با «صبح نو» تاکید کردند؛ مجموعه اقداماتی درباره توسعه خدمات الکترونیک، سامان‌بخشی به نظام عرضه و خدمات شهری برای کاهش سفرهای شهری، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و نهادینه کردن پیاده‌روها در این شهر ضروری و اولویت اول محسوب می‌شود.

گزارش «صبح‌نو» درباره روند تکمیل و بهره‌برداری از آزاد‌راه تهران-شمال را بخوانید

نیم‌قرن انتظار برای بهره‌برداری از یک راه

«آزادراه تهران-شمال» چشم انتظار عمل دولت تدبیر و امید به وعده ماند؛ آزادراهی که قرار بود ظرف مدت 10سال به بهره‌برداری برسد، بعد از گذشت نیم‌قرن از کلنگ‌زنی هنوز دچار فرازونشیب‌ها برای بهره‌برداری است. یک دوره کار توسعه و پیشرفت این آزادراه ازسوی فرانسوی‌ها و چینی‌ها رها شد و دوره‌ای دیگر تحریم، اعتبار ناکافی و حادثه‌های گوناگون مانع کار می‌شود. حتی پیگیری‌های «محمدباقر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه از وزیر راه و شهرسازی کاری از پیش نبرد. اخیرا «خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی بازدیدی از آزادراه تهران-شمال داشته و گفته است: «به‌منظور تکمیل عملیات اجرایی تونل شرقی البرز و مسیر اتصال به جاده چالوس نیز ۵۷۰میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است.» در شرایطی که دولت یازدهم و دوازدهم وعده داده بود که نیمی از فاز دو آزادراه تهران-شمال را در بهار امسال به بهره‌برداری می‌رساند، به نظر می‌رسد این وعده عملی نخواهد شد و باید دید کی این اتفاق خواهد افتاد؟

خبر

نه به تخريب؛آری به كارآمدی مردم تهران به مدیریت جهادی رأی دادند

شماره‌های پیشین