sobhe-no.ir
1195
یکشنبه، ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
7
گزارش «صبح‌نو» از افت تحصیلی دانش‌آموزان در آموزش مجازی و خارج شدن 3میلیون دانش‌آموز از چرخه تحصیل را بخوانید

مکتب مجازی کارآمد نیست

علی جواهری / دو سالی می‌شود که با شیوع ویروس مرگبار کرونا همه بخش‌های جامعه دستخوش تغییرات اساسی شده است. اما به نظر می‌رسد بیشترین ترکش‌های آسیب این ویروس به ساختار آموزشی کشور اصابت کرده است. در پی شیوع این ویروس و تعطیلی اجباری مدارس سرنوشت آموزش فرزندان وطن به سمت آموزش‌های مجازی سوق داده شده است. شیوه‌ای که نه مورد رضایت دانش‌آموزان و نه سیستم آموزشی کشور واقع شده است. اگرچه کرونا باعث شد آموزش‌وپرورش بالاخره از قالب‌ها و ساختارهای رسمی و غیرمنعطف خود خارج شود و روش‌های آموزشی دیگر را هم تجربه کند. اما قسمت تلخ این داستان، خارج‌شدن دانش‌آموزان زیادی از گردونه تحصیل است. دانش‌آموزانی که به‌گفته وزیر آموزش‌و‌پرورش تعدادشان به 3میلیون نفر می‌رسد. «بیشتر آن‌ها کودکان یا نوجوانانی هستند که یا به ابزار هوشمند مثل موبایل و تبلت دسترسی ندارند یا در مناطقی زندگی می‌کنند که اینترنت در آنجا نیست.» به گفته کارشناسان آموزشی بیشترین آسیب وضعیت آموزشی را پایه های اول ابتدایی خواهند دید و خسارت آموزش مجازی در مناطق روستایی جبران‌ناپذیر است. مسأله افت تحصیلی آنقدر وخیم است که پای اظهار‌نظرهای نمایندگان مجلس را هم به میان کشیده و مجلس شورای اسلامی به‌دنبال چاره‌اندیشی برای این معضل است. «صبح‌نو» در این گزارش ابعاد مختلف افت تحصیلی دانش‌آموزان در آموزش مجازی را بررسی کرده است.

شماره‌های پیشین