sobhe-no.ir
1190
دوشنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
9
مدیر شبکه شاد در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:

«شاد» پولی، ارزان‌تر از پیام‌رسان خارجی

فائزه مومنی / همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور مدارس نیز تعطیل شدند؛ تعطیلی‌ای که در نهایت با شناخت بیشتر از ویروس جدید ادامه پیدا کرد و در نهایت آموزش مجازی در دستورکار قرار گرفت. از اردیبهشت‌ماه سال99 بود که استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی ممنوع و برنامه «شاد» مرجع ارتباط دانش‌آموزان و معلمان شد. برنامه «شاد» مانند یک مدرسه مجازی عمل می‌کند، هر معلم گروه کلاسی خود را تشکیل می‌دهد و دانش‌آموزان را به گروه اضافه می‌کند تا در زمان معین در کلاس حاضر شوند، هنگام تدریس آنلاین نیز تنها معلم امکان داشتن صدا و تصویر را دارد و دانش‌آموزان برای پرسیدن سوال یا رفع اشکال باید تایپ کنند. اما این برنامه از همان ابتدا مشکلات زیادی داشت؛ دانش‌آموزان قادر به حضور در کلاس نبودند، پیام‌ها ارسال نمی‌شد و کلاس آنلاین قطع می‌شد. برخی از این مشکلات حل شد اما هنوز مشکل خطای نصب، احراز هویت دانش‌آموزان و معلمان، عدم دسترسی تعداد زیادی از دانش‌آموزان و معلمان به تلفن همراه و اینترنت، عدم امکان حضور در کلاس و ارتباط دشوار در چت آنلاین وجود دارد.

قیمت پراید در 8‌سال 743‌برابر شد

بازار چهارچرخه‌های وطنی، بی‌رقیب است

صبح نو

قیمت پراید در 8‌سال 743‌برابر شد

بازار چهارچرخه‌های وطنی، بی‌رقیب است

خودروی داخلی که تا همین دو، سه سال قبل به وفور در بازار موجود بود و بسیاری از جامعه توان خرید انواع مختلف آن را داشتند، حالا با سیاست‌های صنعتی دولت تبدیل به کالای لوکسی شده است که همه ایرانیان توان خرید آن را ندارند. مقایسه قیمت خودروهای داخلی نشان می‌دهد که در سه سال اخیر قیمت رسمی برخی خودروها تا 4‌برابر و در بازار آزاد 5‌برابر و بیشتر هم شده است. این در حالی است که قیمت پراید در طول هشت سال عمر دولت روحانی 743‌درصد رشد کرد که این جهش قیمت باعث شد بسیاری از متقاضیان در خرید یک خودروی ساده ناکام بمانند. این اتفاق در شرایطی روی داده است که دولت برای تنظیم بازاری که صفر تا صد آن در اختیار خودش قرار دارد نظام قرعه‌کشی برای خرید خودرو را در نظر بگیرد که به نظر می‌رسد همین مساله نیز تبعیضی برای مشتریان است.
قیمت پراید از 15‌میلیون تومان در سال‌92 به 37‌‌میلیون و 400‌هزار تومان در سال‌99 (پیش از توقف تولید) رسید. همچنین قیمت این خودرو در بازار از 16‌میلیون تومان در سال‌92 به 119میلیون تومان در روزهای جاری رسید یعنی 743.75‌درصد رشد یافت. رشد عجیب قیمت خودرویی ساده با کمترین امکانات و حد پایین ایمنی در شرایطی اتفاق افتاده است که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند واردات خودروهای دست دوم می‌تواند تا حد زیادی قیمت بازار را کنترل کرده و نیز نیازهای بازار داخلی را تأمین کند. آشفته بازار خودرو متهمان دیگری هم دارد که گفته می‌شود دلالان هستند. این مساله از آن جهت اهمیت دارد که حتی با وجود سیاست‌های در نظر گرفته شده اما گویا همچنان دلالان در بازار حضور دارند از این رو قیمت خودرو در بازار آزاد بسیار با قیمت خودرو در کارخانه متفاوت است. اگرچه گفته می‌شود که در این آشفته بازار خودروسازان هم دست دارند و البته علاقه‌مند هستند که قیمت خودرو در بازار بیشتر از رقم فعلی باشد تا بتوانند برای فروش خودرو با قیمت پنج درصد پایین‌تر از قیمت بازار چانه‌زنی کنند. از سوی دیگر باید به کاهش تیراژ تولید خودروهای وطنی اشاره کرد که با وجود ادعای تولید تمام قطعات به صورت داخلی اما همچنان تعداد خودروهای تولیدی رقم پایینی است. این مساله نیز موجب شائبه شده چرا‌که گفته می‌شود خودروسازان علاقه دارند با تولید اندک و عرضه قطره‌چکانی به بازار قیمت‌های بالا را حفظ کنند.

به کی ماشین رسید؟
در یکسال گذشته نظام قرعه‌کشی خودرو برای متقاضیان تنها راه فروش رسمی خودرو بوده است. در این شرایط بسیاری از ایرانیان باتوجه به شرایط اعلام شده برای خرید خودرو در سایت‌های ایران خودرو و سایپا ثبت‌نام کرده‌اند. این در حالی است که همچنان خودرو به خیلی‌ها نمی‌رسد. یکی از افرادی که همچنان دنبال خرید خودرو از کارخانه است به «صبح‌نو» می‌گوید: من رکورددار خرید خودرو هستم. آقای عابدی در ادامه افزود: در فامیل دیگر دستم می‌اندازند. فکر کنم 12‌بار در ایران خودرو و هفت بار در طرح سایپا برای ماشین ثبت‌نام کرده‌ام اما هیچ خبری نشده است. او در باره اینکه آیا مصرف‌کننده خودرو است یا خیر، می‌گوید: یک دستگاه‌206 دارم که 10‌ساله شده است. باید به فکر نو کردن آن باشم. از طرفی قیمت ماشین در بازار آزاد آنقدر بالا و متغیر است که نمی‌توانم بخرم. به همین دلیل دنبال خرید از کارخانه هستم. عابدی درباره حضور دلالان در بازار با وجود شرایط در نظر گرفته شده فروش می‌گوید: البته همه هم دلال نیستند اما فاصله قیمتی کارخانه و بازار در برخی محصولات به قدری هست که طرف خودرو را می‌خرد تا بتواند یکساله و قولنامه‌ای بفروشد. به گفته او برخی ماشین را به اعضای فامیل و خانواده خود می‌فروشند که مشکلات و دردسرهای بعدی کمتری دارد. مشتری‌های دیگر هم کم و بیش چنین وضعیتی دارند. نگرانی مردم از این بابت است که در شرایط فعلی که حتی کارخانه‌ها هم توان تولید محصول زیاد را ندارند قیمت‌ها همینطور بالا برود و خودروهای متوسط داخلی هم تبدیل به چهارچرخه‌های لوکسی شوند که نتیجه آن باقی ماندن چند خودروی ساده در سبد خرید مردم است.

captcha
شماره‌های پیشین