sobhe-no.ir
1188
شنبه، ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
7
پرویز سروری در گفت‌و‌گو با «صبح نو » از ویژگی‌های فهرست شوراها گفت:

تجربه و جوانی در کنار تخصص

علی جواهری / انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز از صبح روز پنج‌شنبه به صورت رسمی کلید خورد. هم‌اکنون فهرست‌هایی در حال انتشار است که نشان می‌دهد گروه‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب فهرست‌های مورد نظر خود را آماده کرده‌اند. در این میان فهرست‌های اصول‌گرایان با برخی انتقادات مواجه بود. این در حالی است که در روزهای گذشته روند تائید صلاحیت برخی نامزدها نیز مورد پرسش قرار گرفته بود. دوره نخست اعلام نتیجه احراز صلاحیت ها با ردصلاحیت تعداد کثیری از داوطلبان روبه‌رو شد تا جایی که در برخی شهرها مثل اصفهان صلاحیت هیچ فردی تایید نشد. در تهران هم به جز تعداد انگشت‌شماری تائید صلاحیت نشدند. این مسأله اعتراضات بسیاری را به همراه داشت. کار به جایی رسید که «محسن هاشمی» رییس شورای پنجم شهر تهران در نامه‌ای به «محمدباقر قالیباف» رییس مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی ویژه به اعتراض کاندیداها شد. آقای قالیباف هم این مسأله را با جدیت پیگیری شد و چند جلسه با وزیر کشور، هیات نظارت برانتخابات شوراهای کشور و متولیان امر بررسی صلاحیت برگزاری کرد. رییس مجلس شورای اسلامی مسأله ردصلاحیت‌ها را از جوانب مختلف بررسی کرد و اقدامات و تصمیمات ویژه‌ای برای حل این مشکل انجام داد. در شرایطی که فرصت تبلیغ برای کاندیدای انتخابات شورا آغاز شده است که حرف و حدیث های بسیاری درباره تعدد لیست شورای ائتلاف اصول‌گرایان به گوش می رسد که درباره آن با «پرویز سروری» رییس تشکیلات ائتلاف اصول‌گرایان گفت‌و‌گو کردیم.

صبح نو

پرویز سروری در گفت‌و‌گو با «صبح نو » از ویژگی‌های فهرست شوراها گفت:

تجربه و جوانی در کنار تخصص

علی جواهری / انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز از صبح روز پنج‌شنبه به صورت رسمی کلید خورد. هم‌اکنون فهرست‌هایی در حال انتشار است که نشان می‌دهد گروه‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب فهرست‌های مورد نظر خود را آماده کرده‌اند. در این میان فهرست‌های اصول‌گرایان با برخی انتقادات مواجه بود. این در حالی است که در روزهای گذشته روند تائید صلاحیت برخی نامزدها نیز مورد پرسش قرار گرفته بود. دوره نخست اعلام نتیجه احراز صلاحیت ها با ردصلاحیت تعداد کثیری از داوطلبان روبه‌رو شد تا جایی که در برخی شهرها مثل اصفهان صلاحیت هیچ فردی تایید نشد. در تهران هم به جز تعداد انگشت‌شماری تائید صلاحیت نشدند. این مسأله اعتراضات بسیاری را به همراه داشت. کار به جایی رسید که «محسن هاشمی» رییس شورای پنجم شهر تهران در نامه‌ای به «محمدباقر قالیباف» رییس مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی ویژه به اعتراض کاندیداها شد. آقای قالیباف هم این مسأله را با جدیت پیگیری شد و چند جلسه با وزیر کشور، هیات نظارت برانتخابات شوراهای کشور و متولیان امر بررسی صلاحیت برگزاری کرد. رییس مجلس شورای اسلامی مسأله ردصلاحیت‌ها را از جوانب مختلف بررسی کرد و اقدامات و تصمیمات ویژه‌ای برای حل این مشکل انجام داد. در شرایطی که فرصت تبلیغ برای کاندیدای انتخابات شورا آغاز شده است که حرف و حدیث های بسیاری درباره تعدد لیست شورای ائتلاف اصول‌گرایان به گوش می رسد که درباره آن با «پرویز سروری» رییس تشکیلات ائتلاف اصول‌گرایان گفت‌و‌گو کردیم.

«پرویز سروری» رییس تشکیلات ائتلاف اصول‌گرایان در دفاع از لیست اعلام شده اصول‌گرایان و نگرش جوان‌گرایی در تهیه لیست به خبرنگار «صبح‌نو» گفت: «این لیست بسیار قابل دفاع است. این لیست تلفیقی از تجربه، جوانی و اشراف تخصصی است. تمام افراد در این لیست از نظر تئوریک، تحصیلات و سوابق اجرایی بررسی شده‌اند. فکر نمی‌کنم در هیچ دوره‌ای ترکیبی با این اتقان وجود داشته باشد. ما در این لیست شعار جوان‌گرایی مان را عملی کرده‌ایم. حدود 13‌نفر یعنی بیش از 50‌درصد از لیست 21نفری ما جوان زیر 45سال هستند. در عین حال تمام این جوانان سوابق بسیار روشن و قابل دفاعی در اجرا دارند.»
رییس تشکیلات ائتلاف اصول‌گرایان با بیان اینکه تمام افراد لیست ائتلاف اصول‌گرایان تجربه کافی برای اداره امور شهر و شهرداری را دارند؛ افزود: «از مدیریت 12ساله شهردار سابق که امروز مورد تأیید همه تهرانی‌هاست در این لیست حضور دارند. امروز همان جوانانی که در شکل‌گیری آن دوره ارزشمند و کارنامه پر افتخار نقش جدی داشته‌اند، این لیست را تشکیل دادند. این یک فرصت بزرگ است که این افراد با سیستم شهرداری آشنا هستند. هرکسی که با مجموعه شهرداری آشنا نباشد باید حداقل یکسال تلاش کُند که ضعف و قوت‌ها را شناسایی کند. این موضوع روند کار و خدمت به مردم را کند می‌کند. این تیم اشراف کامل بر حوزه کاری خود دارند. اگر این تیم رأی بیاورد به جای اینکه وارد بررسی و شناخت فضای کار شود از همان روز نخست وارد کار عملیاتی خواهد شد. این نکته بسیار مثبت است که این لیست کاملا عملیاتی و تخصصی‌هایی ارائه داده‌ایم که در حوزه‌های مختلف مثل معماری، شهرسازی تا فرهنگ و ... از خصوصیات و توانمندی افراد نامبرده در لیست است. این شورا، شورای آزمون و خطا نیست بلکه به شکلی عمل خواهد کرد که در نقطه نقطه شهر آثارش نمایان باشد. این افراد آمده‌اند تا دوباره خدمت را تعریف کنند. آنان می‌آیند تا دوباره زندان‌ها و پادگان‌ها تبدیل بوستان‌ها شود. دوباره قرار سازندگی در شهر شروع شود و همه شاهد باشند تحول در شهر آغاز شده است. مردم خواهند دید در نقطه نقطه شهر کارگران و مهندسان در تلاش و کوشش هستند تا شهر را بسازند که تراز انقلاب اسلامی باشد. این تهران سربلند در امتداد ایران سربلند است. همان جریانی که مجلس انقلابی را به‌وجود آورد  یک شهر سربلند در تراز انقلاب اسلامی را به‌وجود خواهد آورد.»
سروری خطاب به افرادی که حرف و حدیث‌های غیرکارشناسانه را ملاک قضاوت‌های‌شان قرار می‌دهند و در تخریب لیست ائتلاف اصول‌گریان صحبت می‌کنند، گفت: «من فکر می‌کنم که اظهارات برخی افراد از روی بی‌اطلاعی است. این افراد صاحب نغ هستند و معمولا قبل از بررسی، نقد و اظهار‌نظر  می‌کنند. به این افراد توصیه می‌کنم قبل از نقد کمی اطلاعات‌شان را بالا ببرند و درباره موضوعات کاملا بررسی کنند.»


هدف و فلسفه وجودی تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا، تمرکززدایی از مدیریت اجرایی کشور، تفویض امور به نهادهای محلی و مشارکت دادن مردم در اداره امور شهر و روستا و... است. اما در چهار سال اخیر، با بروز و ظهور اختلافات میان اعضا و انحلال شوراها در برخی شهرها، مفاسد اقتصادی، دستگیری یا سلب عضویت اعضای شورای شهر و روستا، شهردار و کارمند شهرداری در برخی شهرهای ایران نهاد شوراها آسیب دیده است. به نظر می‌رسد نبود نظارت و قوانین مستحکم موجب بروز این بیماری در بدنه شوراها شده است. اصل هفتم قانون اساسی که بر‌اساس آن «شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از ارگان‌های تصمیم‌گیری و اداره امور کشور» شناخته می‌شوند، مقرر شده که «طرز تشکیل و حدود اختیارات وظایف شوراها را این قانون معین می‌کند.» این قانون به عقیده کارشناسان و صاحب‌نظران نیاز به اصلاحات اساسی دارد اما جز اصلاحات جزئی قانون شوراها در چند سال اخیر (سال‌های‌۸۳، ۸۶، ۹۰ و ۹۶) اتخاذ و تصویب شده، و اصلاح کلیات قانون «تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور» هنوز اتفاقی نیفتاده است.طی شدن پنج دوره از تشکیل شوراها، فرصت خوبی است که از تجربه‌های کسب شده با کمک صاحب نظران اعم از مدیران پیشین و متخصصان که نظرات متفاوتی دارند این موضوع بررسی و به این سؤالات پاسخ داده شود، چون برخی صاحب‌نظران با نهاد شوراها موفق نبوده و باید تغییر جدی در آن صورت گیرد و از سوی دیگر برخی کارشناسان می‌گویند ما اول راه هستیم و باید بگذاریم این تغییر به مرور ایجاد شود. سنتی که در این دوره‌ها انباشته کرد راه خودش را برای اصلاح رویه باز خواهد کرد. باید به یک آسیب‌شناسی جامع از وضعیت شوراها برسیم تا از این طریق به یک فهم صحیح برای قانون‌گذاری در این زمینه دست یابیم. وقتی به قانون اساسی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که به شکل جامعی به موضوع نهاد شوراها پرداخته شده است، اما کارکرد شوراها در قانونی که تدوین و تصویب شده متفاوت است و در حالی که اختیارات وسیعی برای شورای روستا تعریف شده و به تبع آن اختیارات وسیع‌تری به شوراهای شهر داده شده اما پیوستی که باید به آن اضافه می‌شد و اختیارات این دو نهاد به شورای فرادست آن یعنی شورای عالی استان داده شود، کوتاهی شده است. از سوی دیگر کاندیداهای شوراهای شهر و روستا باید در دو سطح عمومی و تخصصی به فراخور شرایط شهرها و روستاها سنجیده شوند. چراکه صلاحیت افراد برای حضور در شورای شهری مثل کلانشهر  تهران متفاوت با برخی شهرهای دیگر است. اگر فردی صلاحیت تخصصی حضور در شورا را نداشته باشد و صرفا بر مبنای صلاحیت‌های عمومی رأی بیاورد و وارد این حوزه شود، در میدان عمل در انجام تخصصی مسوولیت‌ها کم می‌آورد و به این ترتیب زمینه‌های تخلفاتی همچون تخلفاتی که در این دوره اخیر شاهد بودیم، به‌وجود می‌آید.

تناقضات و ابهامات قانونی شوراها باید برطرف شود
تناقضات و ابهامات قانونی شوراها مساله دیگری است که در تقابل مصوبات شوراها و کمیته انطباق به چشم می‌آید. برای حل این تناقضات به نظرم نیازمند یک آموزش دوجانبه برای آشنایی مدیران دستگاه‌ها به وظایف شوراها و همچنین آشنایی اعضای شوراها با جایگاه دستگاه‌ها هستیم؛ این ناآگاهی‌ها باعث شده که گاهی یک عضو شورا از یک بخشدار حساب ببرد و نتواند حرف خودش را بزند   یا شاهد باشیم که عضو شورای شهر با فرماندار درگیر می‌شود، بنابراین باید جایگاه شوراها به درستی تبیین شود. همانگونه که اصل‌۱۰۳ قانون اساسی می‌گوید فرمانداران، بخشداران و کلیه مسوولان دولتی ملزم به رعایت تصمیمات شوراها در حیطه اختیارات خودشان هستند.
اگر قرار است قانون شوراها تغییر کند باید از ابتدا و بعد نظارت مورد توجه قرار گیرد. از طرفی قانون وزارت کشور را ناظر بر عملکرد شوراها دانسته اما این نهاد باید از ابتدا پالایش شود و اگر لازم است دیوان محاسبات و حتی دادستانی ویژه داشته باشد فکری شود. من معتقدم نبود شوراها هم مساله‌ساز است، اگر دولتی ناکارآمد باشد مردم دسترسی‌شان به مسوولان سخت است این شوراها یک راهی است که امورات مردمی تسهیل شود. شوراها برای نظام منفعت‌های زیادی دارد به شرطی که خلأهای قانونی آن حل شود و صندلی‌های آن را کوچک ندانیم و برای بعد نظارت دائمی هم تدابیری اندیشیده شود تا دستگاه ناظری بالاسر اعضا باشد. اگر کسی در نظام جمهوری صندلی را برای خدمت اشغال می‌کند باید قائل به نظارت استصوابی باشد. کارشناسان اعتقاد دارند اگر بتوان شوراها را با نظارت‌های پیشینی و پسینی و با آموزش و اصلاح قوانین و رفع ابهامات اصلاح کرد این نهادها می‌توانند نقش حائز اهمیتی ایفا کنند از سوی دیگر این نظر وجود دارد که مدل روستاهای تهران و شهرهای کوچک و یا مدل شوراهای استان‌های مختلف نباید یکی باشد. در هر صورت با توجه به اینکه تبلیغات دوره ششم شوراهای شهر و روستا از صبح پنج‌شنبه گذشته آغاز شده است حالا باید منتظر ماند و دید فضای شهر تا چه تحت تأثیر انتخابات شوراها قرار می‌گیرد. اتفاقی بزرگ که حتی بیشتر از انتخابات ریاست جمهوری در زندگی شهروندان تاثیرگذار باشد. 

captcha
شماره‌های پیشین