sobhe-no.ir
1185
دوشنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
11
«صبح‌نو» صفحات رسمی نامزدهای انتخابات در شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کند

رقابت در فضای مجازی

مرکز پژوهشی بتا / گسترش شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر همواره تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر کنش سیاسی شهروندان ایرانی داشته است. امروزه ارتباطات در فضای مجازی و خاصه شبکه‌های اجتماعی نقش قابل‌توجهی بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی مردم در عرصه انتخابات دارد. نقش غیرقابل انکار فیس‌بوک و توییتر بر انتخابات88 تا تبلیغات در لایوهای اینستاگرام و کانال‌های تلگرام در سال96 از جمله تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در اتمسفر سیاسی ایران است. فضای مجازی این قابلیت را ایجاد کرده است که شهروندان بتوانند بی‌واسطه با سیاستمداران ارتباط گیرند. حضور سیاستمداران از احزاب و جناح‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی سبب شده فاصله بین گروه الیت سیاسی و شهروندان عادی کمتر شود. در زمان انتخابات نیز این خصوصیت شبکه‌های ‌اجتماعی فرصت بروز بیشتری می‌یابد.احزاب و جناح‌های سیاسی با انتشار دیدگاه‌های خود در صفحات شخصی در شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌ها و ایده‌های خود را تبلیغ می‌کنند. کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌راحتی می‌توانند از برنامه‌ها و نظرات کاندیداهای مختلف مطلع شوند و همچنین نظرات و دیدگاه‌های خود را در رابطه با آن بیان کنند. به‌دنبال کاهش استقبال شهروندان از رسانه‌های رسمی، شبکه‌های مجازی در ایجاد فضا برای تضارب آرای سیاسی دست برتر را دارند. کاندیداهای انتخابات نیز از این مهم غافل نشده‌اند. در انتخابات1400 شاهد حضور گسترده و اثرگذار کاندیداها در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار نظیر توییتر و اینستاگرام هستیم. «مرکز پژوهشی بتا» در این گزارش به بررسی اکانت‌های رسمی کاندیداهای این دوره از انتخابات و نوع فعالیت آن‌ها پرداخته است.

صبح نو

«صبح‌نو» صفحات رسمی نامزدهای انتخابات در شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کند

رقابت در فضای مجازی

مرکز پژوهشی بتا / گسترش شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر همواره تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر کنش سیاسی شهروندان ایرانی داشته است. امروزه ارتباطات در فضای مجازی و خاصه شبکه‌های اجتماعی نقش قابل‌توجهی بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی مردم در عرصه انتخابات دارد. نقش غیرقابل انکار فیس‌بوک و توییتر بر انتخابات88 تا تبلیغات در لایوهای اینستاگرام و کانال‌های تلگرام در سال96 از جمله تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در اتمسفر سیاسی ایران است. فضای مجازی این قابلیت را ایجاد کرده است که شهروندان بتوانند بی‌واسطه با سیاستمداران ارتباط گیرند. حضور سیاستمداران از احزاب و جناح‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی سبب شده فاصله بین گروه الیت سیاسی و شهروندان عادی کمتر شود. در زمان انتخابات نیز این خصوصیت شبکه‌های ‌اجتماعی فرصت بروز بیشتری می‌یابد.احزاب و جناح‌های سیاسی با انتشار دیدگاه‌های خود در صفحات شخصی در شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌ها و ایده‌های خود را تبلیغ می‌کنند. کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌راحتی می‌توانند از برنامه‌ها و نظرات کاندیداهای مختلف مطلع شوند و همچنین نظرات و دیدگاه‌های خود را در رابطه با آن بیان کنند. به‌دنبال کاهش استقبال شهروندان از رسانه‌های رسمی، شبکه‌های مجازی در ایجاد فضا برای تضارب آرای سیاسی دست برتر را دارند. کاندیداهای انتخابات نیز از این مهم غافل نشده‌اند. در انتخابات1400 شاهد حضور گسترده و اثرگذار کاندیداها در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار نظیر توییتر و اینستاگرام هستیم. «مرکز پژوهشی بتا» در این گزارش به بررسی اکانت‌های رسمی کاندیداهای این دوره از انتخابات و نوع فعالیت آن‌ها پرداخته است.

 توییتر
 توییتر را می‌توان سیاسی‌ترین شبکه ‌اجتماعی حال حاضر ایران دانست. در جدول زیر تعداد فالوور، تعداد توییت‌ها و همچنین تاریخ ایجاد اکانت کاندیداهای انتخابات1400 را در توییتر نشان داده ‌شده است. همانطورکه مشخص است تمام هفت کاندیدا در توییتر اکانت رسمی دارند.
 سعید جلیلی که در سال92 فعالیت خود را در توییتر آغاز کرده، قدیمی‌ترین کاندیدای حاضر در توییتر در بین این هفت نفر
  است.
 
(جدول‌ها و نمودارها براساس داده‌های هر اکانت تا تاریخ 12 خرداد 1400 را نشان می‌دهد.)


اینستاگرام
 
کاندیداهای1400 در اینستاگرام نیز فعالیت دارند. همه‌ کاندیداها در اینستاگرام صفحه رسمی دارند. در جدول زیر تعداد فالوور و تعداد پست منتشر شده در هر اکانت نشان داده شده است. همانطور که مشاهده می‌شود رئیسی با نزدیک به دومیلیون فالوور بیشترین دنبال‌کننده را در اینستاگرام دارد.
 

تلگرام
تلگرام سال‌هاست که پیام‌رسان اصلی ایرانی‌ها شناخته می‌شود. وجود کانال‌های سیاسی و گروه‌های بزرگ و کوچک فعال در این پیام‌رسان آن را به‌عنوان یکی از بسترهای اصلی تاثیرگذار بر تصمیمات و کنش‌های سیاسی بدل کرده است. بااین‌حال فیلتر شدن این پیام‌رسان در سال97 سبب شد فعالیت مسوولان در تلگرام نیز با چالش‌هایی مواجه شود. برخی فعالیت خود را متوقف کردند و برخی با نزدیک شدن به انتخابات1400 و با علم به میزان تاثیرگذاری این پیام‌رسان، فعالیت خود را مجددا آغاز کرده‌اند. برخی از کاندیداها نیز از ابتدا فعالیت جدی در این بستر نداشتند.
 
 

captcha
شماره‌های پیشین