sobhe-no.ir
1185
دوشنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
11
«صبح‌نو» صفحات رسمی نامزدهای انتخابات در شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کند

رقابت در فضای مجازی

مرکز پژوهشی بتا / گسترش شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر همواره تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر کنش سیاسی شهروندان ایرانی داشته است. امروزه ارتباطات در فضای مجازی و خاصه شبکه‌های اجتماعی نقش قابل‌توجهی بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی مردم در عرصه انتخابات دارد. نقش غیرقابل انکار فیس‌بوک و توییتر بر انتخابات88 تا تبلیغات در لایوهای اینستاگرام و کانال‌های تلگرام در سال96 از جمله تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در اتمسفر سیاسی ایران است. فضای مجازی این قابلیت را ایجاد کرده است که شهروندان بتوانند بی‌واسطه با سیاستمداران ارتباط گیرند. حضور سیاستمداران از احزاب و جناح‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی سبب شده فاصله بین گروه الیت سیاسی و شهروندان عادی کمتر شود. در زمان انتخابات نیز این خصوصیت شبکه‌های ‌اجتماعی فرصت بروز بیشتری می‌یابد.احزاب و جناح‌های سیاسی با انتشار دیدگاه‌های خود در صفحات شخصی در شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌ها و ایده‌های خود را تبلیغ می‌کنند. کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌راحتی می‌توانند از برنامه‌ها و نظرات کاندیداهای مختلف مطلع شوند و همچنین نظرات و دیدگاه‌های خود را در رابطه با آن بیان کنند. به‌دنبال کاهش استقبال شهروندان از رسانه‌های رسمی، شبکه‌های مجازی در ایجاد فضا برای تضارب آرای سیاسی دست برتر را دارند. کاندیداهای انتخابات نیز از این مهم غافل نشده‌اند. در انتخابات1400 شاهد حضور گسترده و اثرگذار کاندیداها در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار نظیر توییتر و اینستاگرام هستیم. «مرکز پژوهشی بتا» در این گزارش به بررسی اکانت‌های رسمی کاندیداهای این دوره از انتخابات و نوع فعالیت آن‌ها پرداخته است.

شماره‌های پیشین