sobhe-no.ir
1184
چهارشنبه، ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
5
«صبح‌نو» کمپین انتخاباتی محسن رضایی را بررسی کرده است

بیم و امید «آقا محسن»

«آقا محسن»؛ نامی آشنا برای رزمندگان دفاع مقدس و مردم ایران در سال‌های گذشته است. حضور در سپاه در اوایل انقلاب از وی شخصیتی متفاوت و فرماندهی تاثیرگذار ساخته است. فرماندهی که طرفداران زیادی در سال‌های جنگ تحمیلی و پس از آن داشته است. سیاست‌ورزی و حضور در عرصه‌های سیاسی پس از پایان یافتن دفاع مقدس، چهره‌ای دیگر از سرلشکر محسن رضایی را به جامعه شناساند؛ چهره‌ای که حالا با خط‌ونشان برای دیگر نامزدهای ریاست‌جمهوری مثل رئیسی، همتی و ...، جدیت وی در به دولت رسیدن را به نمایش می‌گذارد.رقابت در چند دوره انتخابات ریاست‌جمهوری باعث شده است مردم ایران این فرمانده سال‌های دور را در یاد داشته باشند و با برنامه‌ها و راهکارهایش برای اداره کشور تا حدودی آشنا باشند. اصرار بر حل معضلات اقتصادی کشور دارد و در دوره‌های مختلف طرح‌های اقتصادی بسیاری را برای به‌حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصادی کشور، مطرح کرده است، اما مردم به برنامه‌هایش اعتماد نکرده‌اند.

امیدوار رضایی: همه گروه‌ها باید در اداره کشور سهیم باشند

قهرمانپور: رضایی تلاش می کند تبدیل به چهره اقتصادی شود

صبح نو

قهرمانپور: رضایی تلاش می کند تبدیل به چهره اقتصادی شود

رحمان قهرمانپور، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، با بیان اینکه محسن رضایی ازنظر کمپینی چند مزیت دارد که می‌تواند در انتخابات به او کمک کند، تصریح کرد: اولین مزیت آقای رضایی اشتهار و میزان شهرت ایشان است. آقای رضایی حضور بلندمدتی در عرصه نظامی و سیاسی داشته‌اند. مهم‌ترین تصویری که از ایشان در ذهن مردم وجود دارد، فرماندهی سپاه در دوران دفاع مقدس است. این تصویر برای آقای رضایی هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید. قهرمانپور دراین‌باره اضافه کرد: آقای رضایی در سال‌های اخیر تلاش کرده در بازسازی تصویر خود، بیشتر چهره اقتصادی از خود نشان بدهد که این چهره، با تصویر جاافتاده نظامی به‌نوعی در تعارض است و باعث شده تا چهره واحدی از ایشان در ذهن مردم شکل نگیرد. تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه دومین مزیت آقای رضایی این است که در میان دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب، به‌نوعی چهره مستقل محسوب می‌شود، اظهار کرد: ادعای مستقل بودن بیشتر از سایرین، از طرف آقای رضایی قابل پذیرش است. هرچند آقایان رئیسی و همتی هم اعلام کرده‌اند که به‌طور مستقل وارد انتخابات شده‌اند اما با توجه به آرایش سیاسی انتخابات و دفاع اصولگرایان و اصلاح‌طلبان از این دو نامزد، به نظر می‌رسد که ادعای محسن رضایی درباره مستقل بودن، اعتبار بیشتری داشته باشد.
قهرمانپور با طرح این سوال که آیا در انتخابات ریاست‌جمهوری مستقل یا جناحی بودن، متغیر تاثیرگذاری است یا نه گفت: مطالعات گذشته نشان می‌دهد که متغیر مستقل بودن در انتخابات مجلس بیشتر از انتخابات ریاست‌جمهوری معنادار است؛ یعنی در انتخابات ریاست‌جمهوری ادعای
 استقلال کردن، خیلی موثر نیست. وی افزود: البته ادعای مستقل بودن، یک امتیاز برای محسن رضایی دارد آن هم اینکه برای آرای مردد یا خاکستری، ادعاهای ایشان در نقد آقایان رئیسی یا همتی اعتبار بیشتری خواهد داشت یعنی اگر در مناظره‌های تلویزیونی آقای رضایی از آقایان همتی و رئیسی انتقاد کند، انتقاد او بیشتر از انتقاد سایر اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان، روی آرای مردد تاثیر خواهد گذاشت.
 
رضایی تلاش می‌کند از خود تصویر اقتصادی ارائه کند
قهرمانپور با اشاره به ضعف‌های محسن رضایی گفت: اولین ضعف، همان تصویر مردم از آقای رضایی است که مردم معمولا ایشان را به‌عنوان فردی نظامی در دوران جنگ می‌شناسند. بااین‌حال، آقای رضایی تلاش می‌کند از خود تصویر اقتصادی ارائه کند و می‌گوید که من دکترای اقتصاد دارم. این جابه‌جایی تصویر در ذهن مردم از فرد نظامی به فرد اقتصادی، کار سختی است. وی تاکید کرد: ما در سال‌های گذشته آقای رضایی را در مقام دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام شناخته‌ایم. دبیری مجمع تشخیص مصلحت هم بیش از آنکه کار اقتصادی تلقی شود، یک کار مدیریتی است. بنابراین آقای رضایی در جا انداختن خود به‌عنوان یک فرد اقتصاددان، مسیر سختی پیش رو دارد. آقای رضایی در مقام مقایسه با آقای همتی، در نگاه مردم فرد اقتصادی‌تری به شمار نمی‌آید. وی افزود: نکته دوم یا ضعف دوم این است که آقای محسن رضایی یک چهره تکراری است و در واقع به‌نوعی می‌توان گفت که فرد منتسب به وضع موجود هست و در حاکمیت همواره حضور داشته است. این باعث می‌شود تا به اندازه چهره‌ای جدید پیام او برای مخاطب جذاب نباشد. قهرمانپور افزود: مخاطب احساس می‌کند که این حرف‌ها را قبلا از آقای رضایی شنیده است و دریچه ذهن را خیلی به روی صحبت‌های او باز نمی‌کند. مثلا قاضی‌زاده‌هاشمی، زاکانی و همتی در قیاس با محسن رضایی کمتر در عرصه سیاست حضور داشتند و کمتر شناخته‌شده هستند. قهرمانپور ادامه داد: از جهت حضور در انتخابات۸۸ و ۹۲ بوده اما بازنده استراتژیک نبوده است، بازنده استراتژیک به این معنی که بازنده‌ای که با رأی قابل‌توجهی بازنده شده هست. مثلا اگر به ۸۸ مراجعه کنیم، موسوی بازنده استراتژیک است، در ادبیات کمپین بازنده استراتژیک به کسی گفته می‌شود که احتمال پیروزی مجدد دارد چون با فاصله خیلی زیاد از نفر اول بازنده نشده است اما رضایی یک بازنده غیراستراتژیک بوده و ازنظر مخاطب شکست‌خورده است.
 
 رقیب جدی فعلا حساب نمی‌شود
وی ادامه داد: بازنده بودن معضل دیگری است که محسن رضایی باید آن را حل کند. ازنظر من، محسن رضایی رقیب جدی فعلا حساب نمی‌شود اما به‌دلیل موقعیت و میزان شهریت و استقلال نسبی از جریانات سیاسی می‌تواند در نقش کسی ظاهر شود که می‌تواند فضای بازی را تغییر دهد. رحمان قهرمانپور ادامه داد: برند واحد و منسجمی نیست درحالی‌که اکثریت مردم او را به‌عنوان یک فرد نظامی می‌شناسند، خود او تاکید بر اقتصادی بودن دارد. این تعارض میان این دو چهره عمده‌ترین مانع پیش روی محسن رضایی است. وی افزود: یعنی انتقادات رضایی از رئیسی می‌تواند به نفع اصلاح‌طلبان باشد و همین‌طور انتقادات او از  اصلاح‌طلبان می‌تواند به نفع اصولگراها باشد و باید ببینیم در عمل وزن کدام بیشتر است؛ یعنی در عمل انتقادات رضایی معطوف به کدام جناح است. اگر از اصولگراها انتقاد کند زمین بازی را به نفع اصلاح‌طلبان تغییر می‌دهد و بالعکس. باید صبر کنیم ببینیم حضور وی در انتخابات برای بازسازی برند سیاسی خود یا برنده شدن است.
 

captcha
شماره‌های پیشین