sobhe-no.ir
1184
چهارشنبه، ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
14
«صبح‌نو» از ششمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر گزارش می‌دهد

سینما از برادران لومیر شروع نشده

ششمین روز جشنواره فیلم جهانی فجر با پخش 39‌فیلم بلند داستانی و مستند در سینماهای چارسو، آزادی و کانون ادامه یافت.

صبح نو

«صبح‌نو» از ششمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر گزارش می‌دهد

سینما از برادران لومیر شروع نشده

ششمین روز جشنواره فیلم جهانی فجر با پخش 39‌فیلم بلند داستانی و مستند در سینماهای چارسو، آزادی و کانون ادامه یافت.

مهمانان روز ششم
زولتان وارگا هاژونیس، سفیر مجارستان در جمهوری اسلامی ایران در روز ششم، مهمان جشنواره بود. وی ضمن تماشای فیلم سینمایی «نور طبیعی» به کارگردانی هموطنش دنژ‌ناگ، اظهار کرد: شباهت‌هایی میان موضوعاتی که فیلم‌های ایرانی به آن می‌پردازند و اکثر آثاری که در مجارستان ساخته می‌شود، وجود دارد. اکثر تولیدات این دو سینما، روی موضوعات اجتماعی تمرکز دارند و از این لحاظ شباهت‌هایی با همدیگر دارند و ممکن است که مردم ایران، آثار مجارستانی را دوست داشته باشند و مفاهیمی را که در دل کار قرار دارد، به خوبی درک می‌کنند
کیجو انشیو نوروانتو، سفیر فنلاند در تهران هم دیگر مهمان روز ششم جشنواره بود. وی 
بیان کرد: چهار سال است در ایران زندگی می‌کنم و هر بار فیلم‌های زیادی از ایران و سایر کشورهای جهان را در جشنواره جهانی فیلم فجر دنبال می‌کنم و این آثار برایم جذاب هستند. او درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره توضیح داد: تا جایی که می‌بینم همه استانداردها در سطح عالی رعایت می‌شود و به‌نظرم ایران طبق استانداردهای جهانی فستیوال‌ها عمل کرده است.
 
جغرافیای بوشهر در سینمای عبدی پور
نشست خبری فیلم میجر، سومین ساخته احسان عبدی‌پور نیز در این روز برگزار شد. عبدی‌پور در این نشست خبری عنوان کرد: واضح است که نویسنده در این فیلم بیشتر سازنده است تا کارگردان، چرا که «میجر» دکوپاژ به‌غایت ساده‌ای دارد و از منظر کارگردانی تنها در طراحی کاراکتر می‌تواند نقش‌هایی داشته باشد.
در ادامه، محمود کلاری مدیر فیلمبرداری این اثر سینمایی بیان کرد: من تجربه همکاری در یک فیلم را با احسان عبدی‌پور داشته‌ام و آن «میجر» است. این فیلم، تجربه متفاوتی برای من از باب شناخت احسان عبدی‌پور بود که فرد بسیار دوست‌داشتنی و دوست خوبی است. حمید فرخ‌نژاد نیز از دوستان قدیمی من است و به دعوت او در این کار حاضر شدم.
فروغ قجابگلی، بازیگر «میجر» نیز توضیح داد: وقتی فیلمنامه را خواندم، نقشم را بسیار دوست داشتم. از تهیه‌کنندگی حمید فرخ‌نژاد و محمود کلاری، به‌عنوان مدیر فیلمبرداری در این کار بسیار خوشحال بودم. همه عوامل پشت صحنه دست به دست هم دادند تا کار خوبی شکل بگیرد.
حمید فرخ‌نژاد بیان کرد: این سومین فیلم من به‌عنوان تهیه‌کننده است. خاستگاه فیلم که بوشهر بود و حضور احسان عبدی‌پور، دو دلیل اصلی من برای پذیرفتن تهیه‌کنندگی فیلم است. احسان عبدی‌پور را از دوران دانشجویی‌اش می‌شناسم و نبوغ زیادی دارد. همچنین شخصیت او و خانواده‌اش و دینی که ما همیشه نسبت به زادگاه خود و جنوب داریم، باعث شکل‌گیری این همکاری شد. متأسفانه جای این جنس‌آثار، در سینما مهجور است. بیشتر آثار به تهران محدود می‌شوند تا فروش داشته باشند اما بضاعت و ظرفیت شهرستان‌ها در ساخت آثاری درخور، معمولا  مورد توجه قرار نمی‌گیرد. او افزود: هیچ‌یک از ما به‌جز سینما، شغلی نداریم و گاهی مجبوریم در برخی از فیلم‌ها بازی کنیم تا پول باقی‌مانده از آن‌ها را در کارهایی مثل «میجر» که باب میل‌مان است، سرمایه‌گذاری کنیم.
عبدی‌پور بیان کرد: یادم است وقتی دانشجو بودم، در حد ۴۰۰‌تومن داشتم و در کلاس محمود کلاری ثبت‌نام کردم و بیش از هر دانشی، منتظر بودم که او را ببینم. مادرم همیشه تیتراژها را که می‌دید، می‌گفت: «احسان کی با محمود کلاری کار می‌کنی؟» و حالا این همکاری اتفاق افتاد. وی همچنین عنوان کرد که بسیار متأثر از سهراب شهید ثالث و امیر نادری بوده است.
کلاری نیز درباره استفاده از لوکیشن‌های بکر بوشهر و شهرهایی غیر از تهران، در ارتقای زبان بصری سینما عنوان کرد: بسیاری از مناطق ایران جذابیت‌های بصری خود را دارند، بوشهر نیز بسیار جذاب و نمونه‌ای استثنایی است. من سه بار به آنجا سفر کرده بودم و هیچ‌مرتبه‌ای مثل این‌بار که با تغییراتی نسبت به سفرهای قبلی من همراه بود، جزئیات را ندیده بودم. ذات شهر و منطقه بوشهر، هنوز حفظ شده است. به‌ویژه این که احسان همه بخش‌های آن را می‌شناخت و از کوچه‌هایش خاطره دارد، قضیه فرق می‌کرد. برای من فیلمبرداری در بوشهر مثل یک جریان مکاشفه بود و تجربه ویژه‌ای نیز به دست آمد. نمی‌خواستیم به‌دنبال پرداخت‌های مرسوم باشیم، اگرچه سینما تعریف خاص خود را دارد، اما سعی کردیم، در زیبایی ذاتی این منطقه دخل و تصرف نکنیم تا انرژی‌اش حفظ و همانطور به مخاطب منتقل شود.
 
برای ساختن فیلم بلند نباید عجله کرد
در این روز مستر کلاس شهرام مکری، کارگردان سینما با عنوان «تجربه‌های کارگردانی سبک شخصی چیست؟» نیز برگزار شد. مکری در ابتدای این مسترکلاس گفت: من این روزها به‌گونه‌ای دوبعدی شده‌ام، از این بابت که به‌عنوان مدرس در جاهای مختلف مشغول حرف زدن هستم و از سوی دیگر، به‌عنوان فیلمساز فعالیت می‌کنم که البته آثارم می‌تواند ایراداتی هم داشته باشد. وقتی درباره فیلم‌های خودم حرف می‌زنم، این موضوع یک گرفتاری به‌وجود می‌آورد که ممکن است، گاهی با آن بعد مدرس و 
معلم بودنم گره بخورد. من همیشه درباره نقطه شروع به هنرجویان توصیه‌ای می‌کنم که آن را خودم در طی فیلمسازی به دست آورده‌ام؛ تجربه درباره ساخت فیلم بلند به من می‌گوید که نباید برای این امر عجله کرد. فیلم‌های اول و دوم کارگردانان در حال حاضر، سکوی پرتاب آن‌ها به دنیای حرفه‌ای فیلمسازی محسوب می‌شود. درنتیجه، این مسابقه که «هرکسی فیلم اول خودش را زودتر بسازد موفق‌تر است» باید جایش را با این عوض کند که «هر کسی فیلم اول خودش را با دقت و شناخت بیشتری بسازد، بهتر است.»
او با تأکید بر اینکه، در حال حاضر تعداد آثار فیلمسازانی که در عرصه فیلم بلند فعالیت می‌کنند، نسبت به سال‌های ابتدایی سینما، کمتر شده است، افزود: امروزه کارگردانان از کارنامه ۱۰‌فیلم و حتی کمتر صحبت می‌کنند چون تعداد کسانی که فیلم می‌سازند زیاد شده و به‌هرحال، زمان آدم‌ها برای تماشا محدود است. در چنین بازاری سه، چهار سال زمان می‌برد تا به هر کارگردانی برای ساخت فیلم نوبت برسد. این امر شاید این فرصت را به فیلمسازان بدهد که با آرامش بیشتری به فیلمسازی بپردازند یعنی دیگر مثل سابق نیازی نیست که حتما  فکر کنند باید بین ۲۰ تا ۳۰‌سالگی فیلم بسازند. امروز می‌بینیم که خیلی از فیلمسازان حتی در میان‌سالگی شروع به فیلمسازی می‌کنند، اما درباره فیلم‌های کوتاه همیشه به بچه‌ها می‌گویم ایده اصلی در «ساختن» است و اولین چیزی که باعث می‌شود آدم به سبک شخصی برسد، این است که فیلم بسازد.
این فیلمساز ادامه داد: ایده سبک شخصی ممکن است این اشتباه را ایجاد کند که ما حتما  نیاز داریم به یک جهان‌بینی برسیم، به آن مسلط شویم و بعد جهان‌بینی را در آثارمان پیاده کنیم. درحالی‌که، ساخت فیلم به‌ویژه در حوزه فیلم کوتاه راه و روشی برای رسیدن به آن جهان‌بینی نشانمان می‌دهد. شاید من کمی خوش‌شانس بودم که از همان زمان ساخت فیلم‌های کوتاه، ایده‌ای توجه من را به خود جلب کرد و آن روایت‌گری بود.
 
سینما از فرانسه شروع نشده
در این روز ایان کریستی منتقد، پژوهشگر و کارشناس سینما هم کارگاهی برگزار کرد. او فیلم‌پژوه، جست‌وجوگر و منتقدی است که بر بسیاری از وجوه تاریخ سینما و فیلم‌های معاصر کارگردانانی نظیر مایکل پاول، امریک پرسبرگر، رائول روییز، رابرت پل، یکی از پیشگامان سینمای انگلیس، تحقیق و پژوهش کرده است. وی عضو هیات علمی و استاد دانشکده بیرکبک دانشگاه لندن است. وی در این جلسه گفت: همه فکر می‌کنند سینما با برادران لومیر شروع شده است اما این واقعیت ندارد، درحالی‌که مردم به آن باور دارند. به‌نظرم فرانسوی‌ها، کارزار تبلیغاتی خوبی راه انداخته و دنیا را متقاعد کرده‌اند که سینما از فرانسه آغاز به‌کار کرده است، درحالی‌که لندن پیشگام این هنر بوده است.
او همچنین درباره شکل‌گیری سینماها در لندن نکاتی را مطرح کرد و درباره دغدغه‌اش در حوزه تحقیق و پژوهش سینمایی گفت: برای من مهم است که آیا ما می‌توانیم در هر جای دنیا، تجربه اولین نمایش فیلم‌ها را تکرار کنیم؟ مطمئن هستم که افتتاح اولین سینما در سال‌۱۹۰۴ در تهران را می‌دانید؛ سینمایی که بسیار زود هم تعطیل شد و این سالن در خیابان چراغ گاز قدیم و امیرکبیر فعلی 
بوده است. همیشه تصور می‌کنم آن روزها چطور بوده است و با مرور عکس‌ها و اسناد مربوط به آن به نکات جالب توجهی می‌رسم. ضمن اینکه، این کار به واسطه تکنولوژی و اینترنت بسیار ساده شده است.
کریستی در پایان عنوان کرد: دغدغه من این است که بگویم سینما پدیده خیلی جدیدی در آغاز پیدایش خود نبوده است. بلکه در پایان قرنی ایجاد شده که انواع شیوه‌های سرگرمی شکل گرفته بودند. یکی از مهم‌ترین شیوه‌ها، سه بعدی بوده است، همچنین قهوه‌خانه‌ها در این زمینه نقش مهمی داشته‌اند. سایه‌بازی در ایران، بخشی از فرهنگ ایران و بسیاری از کشورهای دیگر ازجمله چین بوده است. در چند وقت اخیر، بر رابطه اولیه مردم ایران با سینما تحقیق زیادی کرده‌ام. در لندن نیز کتابی درباره سال‌های اولیه سینما در بریتانیا نوشته‌ام و امیدوارم مردم نیز به آن علاقه‌مند باشند.
 
پرمخاطب‌ترین‌های جشنواره
عباس احمدی‌نیا، مدیر فن‌آوری اطلاعات سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر نیز فیلم‌های ایرانی «صحنه‌زنی»، «میجر»، «دشت خاموش»، «بوتاکس» و «گیسوم» و فیلم‌های خارجی «هلن»، «کودکی ایوان»، «سواران عدالت»، «عوامل انسانی» و «هیولا» را به‌ترتیب پرمخاطب‌ترین فیلم‌های این جشنواره تا روز ششم دانست.

 این مسابقه که «هرکسی فیلم اول خودش را زودتر بسازد موفق‌تر است» باید جایش را با این عوض کند که «هر کسی فیلم اول خودش را با دقت و شناخت بیشتری بسازد، بهتر است

احسان عبدی‌پور را از دوران دانشجویی‌اش می‌شناسم و نبوغ زیادی دارد. همچنین شخصیت او و خانواده‌اش و دینی که ما همیشه نسبت به زادگاه خود و جنوب داریم، باعث شکل‌گیری این همکاری شد

captcha
شماره‌های پیشین