sobhe-no.ir
1183
سه شنبه، ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
7
گزارش «صبح‌نو» درباره طرح توسعه دوچرخه‌سواری در تهران که تبدیل به مگاپروژه شکست‌خورده حناچی شد را بخوانید

همه باید دوچرخه برقی سوار شوند

فائزه مومنی / دوچرخه‌سواری در شهرهایی مانند اصفهان، مشهد و تبریز حتی پیش از ورود پر قدرت اتومبیل به شهرها، رونق زیادی داشت و به‌عنوان یک مد جدی حمل‌و‌نقلی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در تهران شرایط متفاوت بود. به‌دلیل اختلاف شدید ارتفاعی میان شمال و جنوب، در میان ساکنان تهران محبوب نبود و ورود گسترده خودرو به معابر شهر سبب شد تا کم‌کم استفاده از دوچرخه به‌عنوان وسیله‌ای برای حمل‌و‌نقل به فراموشی سپرده شود. اما از آنجایی که یکی از عناصر شهر انسان محور توسعه دوچرخه‌سواری و تعداد استفاده‌کنندگان از آن است، استفاده از این وسیله حمل‌و‌نقلی پاک نیز مورد توجه مدیران شهری تهران قرار گرفت تا پایتخت ایران نیز در جرگه شهرهای انسان محور قرار گیرد. شهری 13‌میلیونی که آلودگی هوا به‌عنوان اولین معضل آن شناخته شده و اولین وعده کاندیداهای شورا نیز، حل این مشکل تاریخی است اما مشکلی که به گفته کارشناسان دوچرخه راهکارش نیست و هرچند باید در کنار سایر مدهای حمل‌و‌نقلی زمینه و بستر استفاده از آن مهیا باشد اما مد اول پایتخت نمی‌تواند باشد. طی سال‌های گذشته مدیران شهری تلاش‌های زیادی برای توسعه دوچرخه‌سواری در تهران انجام دادند که بسیاری از آن‌ها با شکست مواجه شد و برخی نیز موفقیت‌هایی به دست آوردند. در این دوره پیروز حناچی از زمان شروع فعالیتش به‌عنوان شهردار تهران، تلاش کرد تا سه‌شنبه‌های بدون خودرو را با دوچرخه از محل زندگی‌اش تا خیابان بهشت طی کند. حالا دو سال از دوچرخه‌سواری آقای شهردار در سه‌شنبه‌های بدون خودرو با سفرا، معلولان، هنرمندان و سایر گروه‌های جمعیتی در تهران می‌گذرد و این سؤال مطرح می‌شود که آیا وعده او برای توسعه دوچرخه‌سواری در تهران تا پایان دوره فعالیتش از زیر یک درصد به چهار درصدی که قولش را داده بود، محقق شده است؟ البته نباید این نکته را از یاد برد که آقای محسن هاشمی‌رفسنجانی، رییس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه روز یکشنبه این نهاد و در زمان بررسی لایحه توسعه دوچرخه‌سواری در تهران گفت: در لایحه ذکر شود که دوچرخه ها باید موتور هم داشته باشد چون دوچرخه شهردار روزهای سه‌شنبه موتوری است.

شماره‌های پیشین