sobhe-no.ir
1180
شنبه، ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
11
گفت‌وگوی «صبح‌نو» با برگزیدگان جشنواره «فلسطین تنها نیست»

فلسطین برای فروش نیست

سمانه استاد / اولین دوره جشنواره بین‌المللی «فلسطین تنهـــــــا نـــیــــــــــست» در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد و برگزیدگان خود را در سه بخش پوستر، کاریکاتور و کارتون شناخت. «پویا سرابی» از جمله هنرمندانی است که در این جشنواره رتبه اول در بخش پوستر را به دست آورده است. وی طراح کارهای خانه طراحان بوده و ایده‌ها و طراحی بسیاری از کارهای دیوارنگاره میدان ولیعصر را انجام داده است. در این مجال، او از اثر برگزیده‌اش و ویژگی‌هایی که مقام معظم رهبری در رابطه با ویژگی‌های یک پوستر خوب ذکر کرده‌اند به «صبح‌نو» چنین می‌گوید:

صبح نو

گفت‌وگوی «صبح‌نو» با برگزیدگان جشنواره «فلسطین تنها نیست»

فلسطین برای فروش نیست

سمانه استاد / اولین دوره جشنواره بین‌المللی «فلسطین تنهـــــــا نـــیــــــــــست» در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد و برگزیدگان خود را در سه بخش پوستر، کاریکاتور و کارتون شناخت. «پویا سرابی» از جمله هنرمندانی است که در این جشنواره رتبه اول در بخش پوستر را به دست آورده است. وی طراح کارهای خانه طراحان بوده و ایده‌ها و طراحی بسیاری از کارهای دیوارنگاره میدان ولیعصر را انجام داده است. در این مجال، او از اثر برگزیده‌اش و ویژگی‌هایی که مقام معظم رهبری در رابطه با ویژگی‌های یک پوستر خوب ذکر کرده‌اند به «صبح‌نو» چنین می‌گوید:

چه شد که تصمیم گرفتید در این جشنواره شرکت کنید؟
 فلسطین همیشه برایم دغدغه بود و چندین کار در این زمینه انجام داده‌ام. این فضا را می‌شناسم و یکباره جذب این موضوع و فراخوان جشنواره نشده‌ام. همان‌طور که 
حضرت آقا نیز می‌فرمایند فلسطین موضوع مشترک اول جهان اسلام است و ما که خودمان را مسلمان می‌دانیم و وجدانی بیدار داریم باید با هر ابزاری در این رابطه کاری انجام دهیم. قسمت من نیز این بود که هنرمند شوم و با ابزار هنر این دغدغه را منتقل کرده و سعی کنم آن را در طبق اخلاص ارائه دهم.
 
ایده پوستر شما که در این جشنواره برگزیده شد، چطور شکل گرفت؟
ایده این اثر از یک علامت راهنمایی و رانندگی گرفته شده؛ علامتی که به معنی دور زدن است. در پرچم فلسطین نیز مثلثی قرمز به‌کار رفته، این دو علامت را در هم تلفیق کردم و پرنده‌های مهاجری را نشان دادم که به خانه برمی‌گردند.
 
به نظر شما جایگاه پوستر، کارتون و کاریکاتور در جهان امروز کجاست و چقدر این آثار می‌توانند تاثیرگذار عمل کنند؟
چهار سال پیش چندی از طراحان نزد آقا رفته بودند که البته این سعادت نصیب بنده نشد. در این جلسه، آقا درمورد ویژگی‌هایی که باید در پوستر مدنظر قرار داده شود، صحبت کرده و نکات مهمی را عنوان کردند که برای من نیز بسیار جالب بود. و مهم‌تر از همه اینکه چطور آقا در این حوزه که تخصصشان نیست این‌قدر دقیق هستند. در صحبت‌های ایشان اشاره شده بود که پوستر هم ارزان است و هم سریع. مثل فیلم سینمایی نیست که به بودجه زیاد و مراحل تولید طولانی نیاز داشته باشد. من خودم در عرض یک روز گاهی می‌توانم چند کار ساده را طراحی کنم. پوستر تاثیرگذار است و بیشتر از رسانه‌های دیگر می‌تواند دیده شود. علاوه‌بر ارزانی و سرعت، بین‌المللی نیز هست. شما می‌توانید پیام یک پوستر را بدون نیاز به ترجمه تیتر آن متوجه شوید. به‌عنوان مثال، علامت برگشتی که من در اثرم استفاده کردم، علامتی که در سراسر دنیا همین معنی را دارد و هر فردی از هر کشوری می‌تواند به این معنی دست یابد. بین‌المللی بودن و با زبان تصویر صحبت کردن ویژگی مهمی است که در پوستر و کاریکاتور باید رعایت شود تا پیام‌رسانی به‌طور کامل انجام گیرد.
 
یک پوستر خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کرده و به درک و تامل او منجر شود؟
 یک اثر خوب در ابتدا باید نو و بدیع باشد و پیام را به‌سرعت منتقل کند. اگر  پیام در نگاه اول و با کمی تامل منتقل نشود، کار حیف شده و ممکن است بدون اینکه پیامش درک شود مخاطب از آن گذر کند. پیام باید محکم، قوی و نو باشد که البته رعایت این امر کاری دشوار است؛ زیرا سال‌هاست که هنرمندان مختلف برای فلسطین کار می‌کنند و طراحی‌های زیادی انجام شده، به همین دلیل خلق اثری نو کاری سخت است ولی اگر بخواهیم اثرگذار باشیم، باید حرفی نو داشته و آن را  محکم بزنیم. از نظر اجرایی نیز قوی عمل کنیم. در سوی دیگر، کسانی که وظیفه انتشار اثر را برعهده دارند باید این امر را به‌خوبی انجام دهند. یکی از آرزوهای ما طراحان این است که اثرمان به شکلی شایسته پخش شده و به دست کسانی برسد که باید ببینند.


به نظر شما، چگونه جشنواره‌هایی از جمله «فلسطین تنها نیست» می‌توانند مخاطبان و شرکت کنندگان بیشتری را به سوی خود 
جذب کرده و تاثیرگذارتر عمل کنند؟
نکته‌ای که برای بعضی افراد می‌تواند جنبه ترغیب‌کنندگــــــــــی داشــــــــــته بــــــــــاشد، جایزه‌های جشنواره‌هاست. این ارزش مادی می‌تواند به شرکت‌کنندگان انگیزه دهد اما هستند کسانی که معتقدند کسی که دغدغه فلسطین دارد نباید در بند جایزه باشد و باید با خلوص نیت کارش را انجام دهد. نکته دیگر انتخاب هیات داوران است که باید از اساتید سرشناس انتخاب شود و مورد بعد، اطلاع‌رسانی قوی کار است. اگر طراحی بخواهد در دوره‌های بعدی این جشنواره شرکت کند به این موضوع توجه می‌کند که انتشار آثار در این دوره چطور بوده و آثار برگزیده به چه شکل در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. اگر طراحان ببینند اثرشان خوب دیده شده انگیزه بیشتری برای شرکت در این جشنواره پیدا خواهند کرد. این یک جشنواره بین‌المللی است و طراح زمانی که می‌بیند اثرش به همه مردم دنیا از جمله مردم فلسطین و حتی غاصبانی که سرزمین آن‌ها را اشغال کرده‌اند رسیده و آن‌ها هم آن را دیده‌اند، بسیار خوشحال خواهد شد. کار یک طراح مانند موشک است و شما آن را طراحی کرده‌اید اما باید خوب پرتاب شود تا اثرگذار واقع شود.
«ایمان ماندگاری» دیگر هنرمندی است که در این جشنواره رتبه دوم در بخش پوستر را به دست آورده است. وی دانش‌آموخته گرافیک و ارتباطات تصویری است و سال‌هاست که به‌صورت حرفه‌ای با سازمان‌ها و انتشارات مختلف کار کرده است. او بیشتر روی موضوعات انقلابی و مذهبی کار کرده و این فضا را به‌خوبی می‌شناسد. در ادامه او نیز از ویژگی‌های یک پوستر خوب به «صبح‌نو» چنین می‌گوید:
  
چه شد که تصمیم گرفتید در این جشنواره شرکت کنید؟
 دنبال فرصتی بودم که در زمینه فلسطین کار کنم و این جشنواره این فرصت را فراهم آورد تا خودم را در آن محک بزنم.

ایده اثر شما که در این جشنواره برگزیده شد چطور شکل گرفت و بدین شیوه به اجرا رسید؟
من از ایده خانه برای این طرح استفاده کردم. طرحی که ارائه دادم دری بود که دستگیره‌اش شبیه نقشه فلسطین طراحی شده و یک اسرائیلی رویش برچسبی زده بود با عنوان «برای فروش». در کنار این جمله، کلمه   not  با خونِ یک فلسطینی نوشته شده و آن را به عبارت «برای فروش نیست» تبدیل کرده بود. یعنی این خانه، این خاک، فلسطین، برای فروش نیست. یک فلسطینی آن را با خون خود نوشته و تا پای جان از آن حفاظت خواهد کرد.
 
یک اثر خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کرده و به درک و تامل او منجر شود؟
 اثر خوب، اثری است که برای همه افراد جامعه قابل فهم بوده و پیچیدگی خاصی نداشته باشد تا راحت بتواند پیامی را که دارد منتقل کند. این جشنواره بین‌المللی بود و باید در آثار بین‌المللی از المان‌هایی استفاده شود که برای همه مردم در سراسر دنیا آشناست. خانه در تمامی فرهنگ‌ها و کشورها به معنی محلی امن برای اعضای خانواده است. وقتی کسی خانه‌ای را اشغال می‌کند یعنی برای آدم‌های آن خانه مزاحمت فراهم کرده و به آن‌ها آزار رسانده است. با دیدن المان خانه، هر کسی می‌تواند خودش را جای یک شخص فلسطینی بگذارد و ببیند چه حسی به انسان دست می‌دهد وقتی غریبه‌ای بیاید و خانه‌اش را اشغال کند. این شخص حتما در مقابل این تجاوز خواهد ایستاد و از خانه‌اش دفاع خواهد کرد.
 
نقش جشنواره‌هایی از جمله «فلسطین تنها نیست» در جهت دادن به هنر هدفمند و مطالبه‌گرکجاست؟
 هر هنری مخاطبان خاص خودش را دارد. این جشنواره جای خالی طراحی اثر بین‌المللی برای فلسطین را به‌خوبی نشان داد و فرصتی فراهم آورد که همه هنرمندان بتوانند در این زمینه کار کرده و اثر ارسال کنند. به نظرم این جشنواره فرصت خوبی بود که نشان دهد مردم سراسر دنیا با موضوع فلسطین آشنایی دارند. با اینکه اسراییل تبلیغات سویی داشته و نمی‌گذارد اخبار فلسطین به‌درستی منتشر شود اما مردم و هنرمندان دنیا واقعیت را درمورد فلسطین می‌دانند. این جشنواره‌ها باعث می‌شود دانش و آگاهی مردم سراسر دنیا از فلسطین 
به چشم آمده و فرصتی را فراهم می‌کند که این آگاهی بروز پیدا کند.

captcha
شماره‌های پیشین