sobhe-no.ir
1178
چهارشنبه، ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
13
«صبح‌نو» از فضای انتخاباتی کلاب‌هاوس گزارش می‌دهد

کارزار مجازی

مرکز پژوهشی بتا / از چندماه پیش و با آشنایی کاربران ایرانی با کلاب‌هاوس، به مرور این اپلیکیشن بین آن‌ها فراگیر شد. در ابتدا این برنامه انحصارا برای دارندگان سیستم عامل‌ios قابل استفاده بود و سپس با روش‌های غیررسمی اندرویدی‌ها هم به میدان آمدند. اما ورود کلاب‌هاوس به ایران با ایام انتخابات ریاست جمهوری همزمان شد و این بستر مناسبی برای فعالیت در این فضا بود.

خبر

صبح نو

«صبح‌نو» از فضای انتخاباتی کلاب‌هاوس گزارش می‌دهد

کارزار مجازی

مرکز پژوهشی بتا / از چندماه پیش و با آشنایی کاربران ایرانی با کلاب‌هاوس، به مرور این اپلیکیشن بین آن‌ها فراگیر شد. در ابتدا این برنامه انحصارا برای دارندگان سیستم عامل‌ios قابل استفاده بود و سپس با روش‌های غیررسمی اندرویدی‌ها هم به میدان آمدند. اما ورود کلاب‌هاوس به ایران با ایام انتخابات ریاست جمهوری همزمان شد و این بستر مناسبی برای فعالیت در این فضا بود.

کلاب‌هاوس پلتفرم جدیدی که در ایران در حال رشد است با ایجاد بحث‌های سیاسی رونق گرفته است. فروردین و اردیبهشت 1400 حضور سیاستمداران در کلاب‌هاوس داغ بود. وزیران دولت، نمایندگان مجلس و مسوولان و چهره‌های سیاسی مختلف در این پلتفرم جدید حضور یافتند.

پیوستن محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با دعوت وزیر ارتباطات یکی از پر سروصداترین اتفاق‌های کلاب‌هاوس بود. او اواسط فروردین و بعد از بالا گرفتن انتقادها نسبت به همکاری ۲۵ ساله چین و ایران در این شبکه حاضر شد.
تا کنون رکورد پرمخاطب‌ترین اتاق‌های سیاسی کلاب‌هاوس از آن فائزه هاشمی است. با وجود اینکه در هر اتاق 8 هزار نفر می‌توانند وارد شوند دو اتاق موازی با ظرفیت کامل صحبت‌های فائزه هاشمی را پخش کردند و به این ترتیب 24 هزار کاربر در سه اتاق موازی تا سه نیمه شب پای صحبت‌های جنجالی او نشستند. 
علی لاریجانی پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در 30 اردیبهشت  در کلاب‌هاوس حاضر شد. گفت و گوی او با کاربران کلاب‌هاوس حواشی و واکنش های زیادی را به همراه داشت. لاریجانی در این گفت و گوی چهار ساعته موضوعات مختلفی را مطرح کرد و به سوالات کاربران پاسخ داد.

طرفداران و اعضای تیم‌های رسانه‌ای نامزدهای انتخابات کلاب‌هاوس را بستر مناسبی برای تبلیغات انتخاباتی دیدند. کلاب‌هاوس از یک سو محدودیتی برای استفاده نداشت و از هرجای دنیا می‌شد وارد روم‌هایش شوند و از طرفی مدیران این اتاق‌ها امکان مدیریت مباحث را داشتند. پس به نوعی کلاب‌هاوس به مهم‌ترین تریبون غیررسمی نامزدها تبدیل شد. هرچند که براساس تجربیات این چندماه و بازخوردهایش، به نظر می‌رسد کلاب‌هاوس همچنان یک بستر با مخاطب خاص و محدود است و تاثیرگذاری‌اش با تاثیر رسانه‌های مرجعی مثل تلویزیون فاصله دارد. حالا و با نزدیک شدن به تبلیغات رسمی نامزدها، فعالیت سیاسیون در کلاب‌هاوس را به صورت آماری بررسی کرده‌ایم که آن را درادامه می‌خوانید.

 اول خرداد حضور احمدی‌نژاد در کلاب هاوس بار دیگر فضای انتخاباتی در کلاب هاوس را تشدید کرد. ظرفیت اتاقی که احمدی‌نژاد در آن حضور داشت به سرعت کامل شد و 4 اتاق موازی با ظرفیت کامل این گفت‌وگو را پوشش دادند. همچنین صوت این اتاق در لایو اینستاگرام احمدی‌نژاد پخش شد. گفته می‌شود حدود 100 هزار نفر حدود سه ساعت به این گفت‌وگو گوش دادند.

پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد که  کلاب ‌هاوس به بستر اصلی بحث‌های انتخاباتی تبدیل شود. در این روزها، نامزدها برای ارتباط بی‌واسطه با مردم به کلاب‌هاوس روی آورده‌اند. همچنین شایعات مطرح شده در خصوص حذف پخش مناظرات در  رسانه ملی مطرح است. باید دید آیا تا پایان انتخابات شاهد حضور نامزدهای مختلف در کلاب‌هاوس خواهیم بود؟
به نظر شما نامزد بعدی که در کلاب‌هاوس حاضر خواهد شد چه کسی خواهد بود؟

captcha
شماره‌های پیشین