sobhe-no.ir
1159
چهارشنبه، ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
11
گفت‌وگوی «صبح‌نو» با طراحان و سازندگان برنامه «میدون» شبکه سه

میدان‌داری «میدون»

بی‌شک در زمانه‌ای که سوداگری و دلالی جامعه را به‌سمت خود فراخوانده و هر کس به‌نوعی به‌دنبال سرمایه‌گذاری در مطمئن‌ترین و سودده‌ترین بازار می‌گردد، شاید حرف از تولید و کارآفرینی و تشویق جامعه به سرمایه‌گذاری در این بخش، شعاری بیش به نظر نرسد، اما دست‌اندرکاران برنامه «میدون» با ساخت چند فصل از این برنامه به بهترین شکل نشان دادند که نه‌تنها سرمایه‌گذاری در عرصه تولید و کارآفرینی شعار نیست، بلکه حتی می‌تواند به یکی از امن‌ترین و سودده‌ترین بازارها برای سرمایه‌های خرد و کلان تبدیل شده و از برکات آن هم اشتغال‌زایی در جامعه رونق گیرد، هم چرخ اقتصاد به چرخش درآمده و هم میزان وابستگی کشور در حوزه‌های مختلف صنعت و اقتصاد به کشورهای خارجی به حداقل ممکن برسد. در واقع، «میدون» در مدت زمان پخش خود توانسته علاوه‌بر کارشناسان و فعالان اقتصادی نظر مسوولان و عامه مردم را نیز به خود جلب کرده و در جلب توجه صنعتگران و جذب سرمایه‌ برای تولید و کسب‌وکارهای نوپا نیز موفق عمل کند.

صبح نو

گفت‌وگوی «صبح‌نو» با طراحان و سازندگان برنامه «میدون» شبکه سه

میدان‌داری «میدون»

بی‌شک در زمانه‌ای که سوداگری و دلالی جامعه را به‌سمت خود فراخوانده و هر کس به‌نوعی به‌دنبال سرمایه‌گذاری در مطمئن‌ترین و سودده‌ترین بازار می‌گردد، شاید حرف از تولید و کارآفرینی و تشویق جامعه به سرمایه‌گذاری در این بخش، شعاری بیش به نظر نرسد، اما دست‌اندرکاران برنامه «میدون» با ساخت چند فصل از این برنامه به بهترین شکل نشان دادند که نه‌تنها سرمایه‌گذاری در عرصه تولید و کارآفرینی شعار نیست، بلکه حتی می‌تواند به یکی از امن‌ترین و سودده‌ترین بازارها برای سرمایه‌های خرد و کلان تبدیل شده و از برکات آن هم اشتغال‌زایی در جامعه رونق گیرد، هم چرخ اقتصاد به چرخش درآمده و هم میزان وابستگی کشور در حوزه‌های مختلف صنعت و اقتصاد به کشورهای خارجی به حداقل ممکن برسد. در واقع، «میدون» در مدت زمان پخش خود توانسته علاوه‌بر کارشناسان و فعالان اقتصادی نظر مسوولان و عامه مردم را نیز به خود جلب کرده و در جلب توجه صنعتگران و جذب سرمایه‌ برای تولید و کسب‌وکارهای نوپا نیز موفق عمل کند.

از آنجا که این برنامه تا به حال به منظور جذب سرمایه برای صاحبان مشاغل و کارآفرینان و تولیدکنندگان اقدام به برگزاری چند دوره مراسم با عنوان «رویداد» کرده است، در این فرصت با سیدمحمد حسین هاشمی گلپایگانی در خصوص این مراسم به گفت‌وگو نشستیم. همچنین در ادامه با دکتر حجت الله عبدالملکی از داوران برنامه و سپس با سیدمیثم لاجوردی درباره «میدون صادرات» گفت‌وگو کردیم.

سرمایه‌گذاری چشمگیر مالی
لطفا در مورد روند برگزاری رویداد توضیح دهید و اینکه این مراسم به چه شکل شروع و برگزار می‌شود؟
جناب آقای گلپایگانی !روند برگزاری رویداد به این صورت است که افرادی که در مسابقه میدون شرکت کرده و برنده می‌شوند به‌صورت مستقیم و از بین افرادی که برنده نمی‌شوند هر ماه چهار شرکت‌کننده که بیشترین رأی مردمی را دارند، وارد بحث رویداد می‌‌شوند.

اهمیت این رویداد چیست؟
متأسفانه فرهنگ مشارکت و مضاربه در کشور ما به‌صورت کامل از بین رفته است و مهم‌ترین اتفاقی که در مسابقه‌ میدون در حال رخ‌ دادن است، شکل‌گیری سیستمی ا‌ست که مردم دوباره یاد بگیرند در کسب و کارها سرمایه‌گذاری کنند. در شرایطی که متأسفانه در بانک‌های ما، نمی‌گویم ربا اما بوی ربا وجود دارد و مردم را به درصد و صدی چند و این چیزها عادت داده است، ما به دنبال این هستیم که بیاییم و دست به دست هم دهیم و با هم مشارکت کنیم و کاری انجام دهیم، این اتفاق ویژه‌ای است که در فرآیند مسابقه میدون انجام می‌شود، به ویژه اینکه با توجه به توصیه‌ها و تأکیدات مداوم مقام معظم رهبری در این چند سال مبنی بر رونق تولید و همچنین شعار امسال و تأکید ایشان بر تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها برای ادامه این حرکت مصمم‌تر و پرتوان‌تر از قبل شدیم تا به واسطه این برنامه بتوانیم قدم‌هایی هر چند کوچک در حوزه معرفی تولیدکنندگان و کارآفرینان و همچنین تشویق به سرمایه‌گذاری در این بخش برداریم که البته هر چه از زمان بخش برنامه گذشت این اتفاق نیز با استقبال گروه‌ها و بخش‌های مختلف جامعه وسعت بیشتری پیدا کرد.      

رویدادهای مسابقه را تا به امروز چگونه ارزیابی می‌کنید؟
واقعیت این‌ است که این روند ماورای تصور خود مجموعه ما برگزار شد، ما پیش‌‌بینی سرمایه‌گذاری ۶ یا ۷ میلیاردی را داشتیم اما الحمدلله در رویداد میدون، تا به ‌حال کمترین عدد سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد تومان بوده و حتی رویدادی داشتیم که در آن ۷۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است، در واقع میدون با این اقدام خود توانست، سرمایه‌گذاری در بخش کارآفرینی و اشتغال را از حد شعار خارج کرده و با اقداماتی عملیاتی و البته برنامه‌ریزی و طراحی شده و کاملا علمی طی روندی این باور و انگیزه را برای سرمایه‌گذاری در این بخش در جامعه ایجاد کند تا به این واسطه تولید و کارآفرینی در کشور جان تازه‌ای به خود بگیرد و خونی دوباره در رگ‌هایش به جریان درآید.


 چقدر از وعده سرمایه‌گذاران تا به امروز محقق شده است؟
تحقق وعده‌های سرمایه‌گذارها بستگی به خود سرمایه‌پذیرها دارد، ما در مسابقه میدون پولی را نمی‌بخشیم، بلکه سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد، برای سرمایه‌گذاری نیاز است که حتما ضمانت‌های لازم ارائه شود و حتما یک بیزینس پلن خوب ارائه شود، بنابراین تحقق این وعده‌ها به این موارد بستگی دارد و ما در این حوزه شاهد اتفاقات بزرگ و شگرفی بودیم که برای اولین‌بار توسط یک برنامه رسانه‌ای در چنین اندازه‌ای انجام ‌شد.
 
آیا ایده‌ای برای تغییر در مدل برگزاری رویداد دارید؟ یا به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد؟
ایده‌ جدیدی که ‌می‌خواهیم اضافه کنیم و هنوز کسی در کشور نتوانسته به‌ خوبی انجام دهد،‌ ایده جمع‌سپاری یا تأمین سرمایه خرد است، با این ایده می‌خواهیم مردم را هم، به‌ عنوان سرمایه‌گذار، وارد رویدادهای مسابقه میدون کنیم تا به این شکل بتوانیم علاوه بر رونق‌دهی به تولید، سرمایه‌های سرگردان بازار را که باعث بالا رفتن نقدینگی و ایجاد فعالیت‌های کاذب اقتصادی می‌شود به سمت حوزه تولید و ایجاد اشتغال هدایت کرده و به این شیوه از افزایش هزینه‌های تولید نیز بکاهیم.   
 
به عنوان تهیه‌کننده برنامه، بعد از رویداد و رونق کسب و کارهای برتر، شخصا بازخوردی از کارآفرینان گرفتید؟
بله، بازخوردهای بسیار متنوعی از کارآفرین‌ها داشتیم، بالاخره تعدادی از افراد این ادعا را دارند که میدون نقطه عطف کسب و کارشان بوده است و البته ادعای خالی هم نیست و می‌توان این را دید که کسب و کارهای‌شان از لحاظ میزان سرمایه‌گذاری و فروش و موارد دیگر چندین برابر رشد داشته‌ است به ویژه اینکه به این شیوه توانسته‌اند محصولات و ایده خودشان را با بالاترین حجم مخاطب به جامعه معرفی کنند.
 
انتهای کار رویداد را در کجا می‌بینید؟ ایده‌آل شما برای برگزاری رویداد چیست؟
ایده‌آل من این است که ما به نقطه‌ای برسیم که طرح‌ها بسیار پخته و قبل از مسابقه آماده و بررسی شده باشند و طوری باشد که حتی خود داورهای ما حق سرمایه‌گذاری داشته باشند و همان‌جا اجازه بدهیم در حین برگزاری مسابقه در کسب و کارهای‌شان سرمایه‌گذاری شود.
 
شکست از اجزای 
کسب و کار است
آقای عبدالملکی! شما هم به عنوان داور و هم به عنوان سرمایه گذار در رویداد شرکت می کنید. 
در واقع تا رونق پیدا کردن کسب و کار کارآفرین ها همراهشان هستید؛ درست است؟
ما در کمیته امداد امام خمینی؟ره؟ ماموریت داریم تا از کار و فناوری که برای اشتغال محرومین کمک می‌کند تا حد امکان حمایت کنیم.  در همین راستا تصمیم گرفتیم که در هر رویداد سرمایه گذاری که در «میدون» برگزار می گردد؛ به حداقل یک نفر از کارآفرینان کمک کنیم. برترین کارآفرینی که در اشتغال محرومین فعال تر است به جهت بهره وری و حمایت وام هایی با تسهیلات اهدا می کنیم که البته در برخی رویداد ها تعداد این سرمایه گذاری ها بیشتر هم شده است.
 
از طرف شما به عنوان مسوول کمیته امداد چه میزان سرمایه گذاری در میدون انجام شده؟
مجموعا در 7 رویدادی که توسط میدون برگزار شده گمان می کنم حدود 12 میلیارد سرمایه گذاری داشتیم و هردفعه تلاش می کنیم بتوانیم مبالغ بیشتری را صرف اشتغال هدفمند محرومان کنیم.
 
تا به حال در کسب و کاری سرمایه گذاری کرده اید که شکست بخورد؟
بله؛ شکست یکی از اجزای جدایی ناپذیر کسب و کار است. البته ما در کمیته امداد سعی داریم تا با بررسی دقیق کسب و کار ها درصد شکست را پایین بیاوریم که به لطف خدا هم اکنون تنها 8 درصد از سرمایه گذاری ها موجب شکست شده و یعنی 92 درصد موجب
 اشتغال زایی محرومین و راه افتادن چرخ اقتصاد گردیده است. ما برای کسب و کار های شکست خورده نیز طرح های حمایتی در نظر می گیریم تا دوباره این کسب و کار با همان شکل یا با تغییری به راه بیفتد و چراغ تولیدی خاموش نشود. در رویداد های سرمایه گذاری میدون با توجه به این که کارآفرینان از چندین مرحله عبور کرده اند تا به برنامه برسند و در نهایت نیز از نظر داوران میدون در رقابت با کسب و کار های دیگر برتر شناخته شده اند؛ ما با خیال راحت تری سرمایه گذاری می کنیم که این برای ما ارزشمند است.
 
مذاکره بین کارآفرینان و سرمایه گذاران به چه صورت است؟
طبیعتا ما در چهار حوزه باید کسب و کار را بررسی و توجیه کنیم. اول از لحاظ فنی که کارآفرین اثبات کند توانایی انجام کار را دارد و مجوز های لازم برای کسب و کارش را اخذ کرده است و فناوری  و 
استاندارد ها را داراست. حوزه دوم بخش بازار است؛ در این بخش کارآفرین باید سرمایه گذار را مجاب کند که این محصول، بازار کافی را دارد و همچنین توانایی رقابت با محصولات مشابه را داراست و اطمینان فروش را به سرمایه گذار بدهد. حوزه دیگر حوزه مدیریت مالی کسب و کار است. در این حوزه باید بررسی شود 
کسب و کار بازدهی مناسب دارد یا خیر؟ سود دهی مناسب دارد یا خیر؟ که این حوزه با اعداد و ارقام برای سرمایه گذار توجیه می شود و درنهایت چهارمین بخش ارزیابی ریسک است که کارآفرین باید بتواند ثابت کند ریسک این کار خیلی قابل ملاحظه نیست و یا ریسک آن پیش بینی شده و قابل مدیریت و کنترل است. کارآفرین باید با توجه به نگرانی سرمایه گذار، روی حوزه مورد نظر او بیشتر تمرکز کند تا بتواند او را قانع و نظر او را جلب نماید.
 
با توجه به عرق شما به کالای ایرانی؛ آیا ممکن است روی کسب و کاری ایرانی اما با نشان خارجی سرمایه گذاری کنید؟
تا کنون پیش نیامده است اما ممکن است. نکته من این است که علت خرید بیش از 90 درصد کالاهای خارجی توسط مردم کشور ما قیمت ها و یا کیفیت ویژه محصولات خارجی نسبت به محصول مشابه داخلی نیست؛ بلکه علت آن فرهنگ خارجی پسندی است که بین مردم ما جا افتاده. بنده معتقدم حرمت متولی به امام زاده اش است.  ما سالهاست که توصیه و تاکید می‌کنیم که مردم کالای ایرانی مصرف کنند اما 
وقتی مشاهده می کنیم برخی  تولیدکنندگان ایرانی خودشان به کالای ایرانی احترام نمی گذارند.
 
هدایت تولیدکنندگان 
به سمت صادرات
سامانه میدون صادرات چیست؟
پس از آن‌که بخش بازرگانی میدون شکل گرفت که سرمایه گذارها را به سرمایه‌پذیرها معرفی می‌کرد سپس به میدون صادرات رسیدیم. دراین قسمت تلاش کردیم کارآفرینانی کـــــــه مـــــــحصولات‌شان ظرفیت صادرات را دارد، به بازارهای صادراتی وارد کنیم. از آن‌جایی که در کشور ما هزینه‌های تولید با توجه به هزینه‌ نیروی کار و حامل‌‌های انرژی نسبتا  پایین است، طبیعتا  قیمت تمام شده‌ محصولی که در کشور تولید می‌شود، پایین‌تر از محصولات تولیدی در سایر کشورهاست و با توجه به رشد خوبی که در حوزه فناورانه داشتیم، محصول تولیدی در کشور ما مزیت‌دار است و قابلیت رقابت با سایر محصولات در بازارهای بین المللی را دارد. با توجه به این موضوع مجموعه میدون تصمیم گرفت که با تامین یک سری زیرساخت‌ها، شرایط را برای کسب‌و‌کارهای خرد و کوچک فراهم کند تا بتوانند خود را در بازارهای بین‌المللی معرفی کنند و با درآمدهای ارزی کسب و کار خود را توسعه دهند. یکی از نکاتی که در اینجا وجود دارد هزینه‌های زیاد و عدم شناخت کارآفرینان از بازارهای خارجی است که شاید باعث منصرف شدن کارآفرین از صادرات شود. براین اساس مجموعه میدون زیرساختی به‌نام میدون صادرات را برای کاهش هزینه‌ها و آسان شدن فعالیت در بازارهای بین المللی راه‌اندازی کرد تا کارآفرینان را راهی بازارهای خارجی کند.
فقط سوریه مقصد میدون صادرات است؟! و اگر نه چرا اولین مقصد سوریه انتخاب شده است؟
قطعا  نه! سوریه تنها هدف ما نبوده است؛ بلکه اولین کشوری بود که به جهت موقعیت طلایی که بخاطر دوران پس از جنگ دارد و هنوز برخی کشورها به طور رسمی و گسترده وارد این کشور نشده‌اند، بازار بکری دارد. این یک فرصت ویژه برای تولیدکنندگان ایرانی ایجاد می‌کند تا بتوانند بدون رقیب محصولات‌شان را عرضه کنند. سوریه کشوری ا‌ست که پیش از جنگ صنعت‌گر بوده و به شدت به بحث‌های تولیدی توجه داشته است. این زیرساخت‌ها از بین رفته و الان نیاز دارد که آنها را بازسازی کند.
 از این حیث فرصت برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم شده که به صورت ویژه بتوانند وارد کشور سوریه شوند. اگر ما کشور سوریه را به عنوان مقصد اول انتخاب کردیم از این جهت بود که بتوانیم از این فرصت استثنایی استفاده کنیم و تولیدکنندگان ایرانی را وارد کشوری کنیم که در حال حاضر بازار آن نیاز به محصول داشته و زیرساخت‌های آن نیاز به ارتقا دارد. درحال حاضر نیز مشغول رایزنی با سایر کشورهایی هستیم که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند و بازارشان برای تولیدکنندگان ایرانی مناسب‌تر است تا میدون‌صادرات را در آن کشورها نیز وارد کنیم.
 
امنیت سوریه برای کارآفرینان تامین است؟!
بله در حال حاضر که امنیت کاملا  برقرار است و شاید اگر خود هرشخص در سوریه حضور پیدا نکند، این امنیت کامل را به‌خوبی درک نکند.
حتی نسبت به کشور عراق که گیت‌های بازرسی زیادی وجود دارد، این گیت‌ها در سوریه بسیار کم‌تر است و زندگی کاملا  جریان دارد و مثلا در دمشق انگار نه انگار جنگی رخ داده است و همان‌طور که گفتم به واسطه این‌که کشور سوریه از قبل هم کشوری صنعت‌گر بوده، شهرها به خوبی بازسازی شدند و فضا برای حضور کارآفرینان کاملا امن بوده و شرایط هم کاملا تحت مدیریت کشور درآمده است.
هزینه‌ای که کسب‌و‌کار‌ها باید برای حضور پرداخت کنند چقدر است؟
بعد از آسیب شناسی‌ای که انجام دادیم، متوجه شدیم که اگر در زمانی کوتاه محصول در آن‌جا باشد و یا بازاریابی به‌درستی انجام نشده باشد، کار بسیار سخت می‌شود. خصوصا به‌خاطر مدل تجارت مردم سوریه که به شدت برای انجام معامله صبور هستند و اصلا عجول نیستند. تیم میدون در آن‌جا یک ساختمانی را تهیه و تجهیز و غرفه‌بندی کرده و یک نمایشگاه دائمی برای حضور شرکت‌های ایرانی ایجاد کرده است تا کارآفرینان ایرانی محصولات‌شان را عرضه کنند و نماینده‌های تجاری که از کشورهای مختلفی مثل لبنان به آن‌جا سفر می‌کنند، بتوانند نمونه محصول را در همان‌جا 
مشاهده کنند. 
برای هرکدام از این شرکت‌ها یک غرفه‌دار سوری نیز
 در نظر گرفتیم که این فرد نسبت به آن محصول توجیه می‌شود و آموزش می‌بیند که با محصول کاملا آشنا شود و در مدت زمانی که تولید کننده آن‌جا حضور ندارد، نقش تکمیلی را ایفا کرده و مزیت ها و ویژگی‌های محصول را به تاجران معرفی کند. همچنین تیمی در سوریه حضور دارد که مشغول کارهای گمرکی و حقوقی تولید کننده ها بوده و ترخیص کالا و خدمات جانبی برای امور بازرگانی را پیگیری می‌کنند. نکته‌ دیگر این است که تولیدکنندگان بعد از این دوره ۳ ماهه که سپری می‌کنند، با تجار مختلف آشنا شدند و بعضا  مواردی منجر به قرارداد می‌شود که ما در کنارشان هستیم تا متناسب با قوانین و موارد قانونی کشور سوریه، قرارداد مناسبی تنظیم شود.  در نهایت اگر برای تولیدکننده قراردادی بسته نشود، محصولات‌شان بدون هیچ هزینه دیگری در نمایشگاه باقی می‌ماند و به شکل دیگری به آن‌ها خدمات ارائه می‌شود. 
 
فقط مختص کسب‌و‌کارهایی است که در میدون شرکت می‌کنند؟
طبیعتا  کسب‌وکارهایی که در برنامه میدون شرکت کرده‌اند و به نحوی با سامانه میدون در ارتباط بودند برای ما اولویت دارند. به هر حال وارد فضای برنامه شدند و آموزش‌هایی دیدند و به چالش کشیده شدند و با صندوق کارآفرینی امید هم هماهنگی‌هایی صورت گرفته که تسهیلاتی را برای کارآفرینانی که قصد حضور در بازار صادراتی دارند برای شرکت در این نمایشگاه فراهم کند اما این‌طور نیست که فقط مختص شرکت‌کنندگان میدون باشد. 
تولید کننده های دیگری که شرایط را داشته باشند، محصولات‌شان متناسب با بازار صادراتی باشد و محدودیتی برای ارسال محصولات‌شان وجود نداشته باشد، می‌توانند به شتاب‌دهنده میدون مراجعه کرده و در این نمایشگاه‌ها شرکت کنند.
 
در این مدت که کار را شروع کردید نمونه موفقی هم داشتید؟
برای این‌که معامله‌ای شکل بگیرد طرفین باید نسبت به‌هم شناخت کافی پیدا کنند. ما از هفته دوم اسفندماه گروه‌هایی اعزام کردیم، بنرها و کاتالوگ هایشان ارسال شده، محصولاتشان را فرستادیم، تور تجاری تعدادی از آن‌ها نیز برگزار شده است و در حال حاضر غرفه‌دارها با تجار صحبت می‌کنند. تا به امروز اتفاقات خوبی در رابطه با این‌ موضوع افتاده است و تعداد زیادی از همین معدود افرادی که تا به‌حال ارسال کردیم، جلسات متعددی با طرف‌های سوری برگزار کردند. مثلا درحوزه خشکبار، طرف سوری بعد از دیدن نمونه جنس ایرانی، عزم سفر کرده تا به ایران بیاید و واحد تولیدی را از نزدیک ببیند و مراحل نهایی عقد قرارداد را در ایران انجام دهند. مشخصات بررسی شوند تا زیرساخت و سرمایه‌گذاری انجام شود و طرف ایرانی انتقال تکنولوژی را انجام دهد و واحد تولیدی را در سوریه مستقر کند که در حال حاضر به مذاکرات نهایی رسیده و انشالله در آینده نزدیک به نتیجه نهایی می‌رسد.

captcha
شماره‌های پیشین