sobhe-no.ir
1158
سه شنبه، ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
3
چه کسانی از افشای فایل ظریف سود می برند؟

قربانی اعتدالیون

صوت اخیرا منتشرشده از وزیر امور خارجه کشورمان، فارغ از اینکه چه تبعاتی روی سیاست خارجی کشورمان داشته باشد، ناظر بر نوعی دو قطبی‌سازی در ساحت سیاست داخلی کشورمان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است؛ دو قطبی‌ای که پیشتر اصلاح‌طلبان آن را در قالب دوگانه دولت «نظامی-غیرنظامی» صورت‌بندی کرده بودند. ادامه این گزارش را بخوانید.

حداد عادل تاکید کرد:

لزوم هوشیاری انقلابی‌ها دربرابر القای دوگانه مردم و حاکمیت

صبح نو

چه کسانی از افشای فایل ظریف سود می برند؟

قربانی اعتدالیون

صوت اخیرا منتشرشده از وزیر امور خارجه کشورمان، فارغ از اینکه چه تبعاتی روی سیاست خارجی کشورمان داشته باشد، ناظر بر نوعی دو قطبی‌سازی در ساحت سیاست داخلی کشورمان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است؛ دو قطبی‌ای که پیشتر اصلاح‌طلبان آن را در قالب دوگانه دولت «نظامی-غیرنظامی» صورت‌بندی کرده بودند. ادامه این گزارش را بخوانید.

وقتی روز یکشنبه صوت گفت‌وگوی جنجالی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با بخش تاریخ شفاهی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، توسط شبکه ضدانقلاب ایران اینترنشنال منتشر شد، برای همه این سؤال به‌وجود آمد که میان مسوولان دولتی و این شبکه ضدانقلاب چه ارتباطی وجود دارد و این صوت با چه انگیزه و نیتی در اختیار ایشان قرار گرفته است. اگر درز این صوت را اقدامی تعمدی توسط حلقه حواریون اصلی رییس‌جمهوری در نظر بگیریم، پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که هدف صحنه گردانان این خیمه شب بازی، ایجاد یک دوقطبی قدرتمند برای برانگیختن بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بوده است. اما ماهیت این دو قطبی چیست و چه مرادی از آن مستفاد می‌شود؟

جعل «نظامیان-غیرنظامیان»
اصلاح‌طلبان از ماه‌ها قبل تاکنون، با برساخت یک دوقطبی تماما جعلی حول کلیدواژه‌های نظامی و غیرنظامی یا نظامیان و غیرنظامیان، به‌دنبال ایجاد هراس موهوم در دل مردم نسبت به احتمال پیروزی  نیروهای نظامی(در حال حاضر نظامی یا پیشتر نظامی) در انتخابات ریاست جمهوری‌1400 بوده‌اند. این کنشگری هدفی دو وجهی داشت؛ اولا منحرف کردن اذهان عمومی از بررسی کارنامه ناکارآمد دولت تحت الحمایه اصلاحات و بنابراین فراری دادن اصلاح‌طلبان از وظیفه پاسخگویی و ثانیا هموارکردن مسیر پیروزی اصلاحات در انتخابات 28‌خرداد.  
اصلاح‌طلبان با بزرگنمایی نقش نیروهای نظامی در ساختار سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی، دولت اعتدال را در برابر این حجم از دامن گستری میلیتاریسم ضعیف و بی‌اختیار نشان داده و کوشیده‌اند اینگونه جا بیاندازد که حسن روحانی و دولت او در این وضعیت اساسا نمی‌توانسته کاری از پیش ببرد. اصلاح‌طلبان با ارائه تصویری لویاتانی از دولت نظامیان، به دروغ تصریح کردند که نظامی‌ها با تصرف نهاد دولت می‌خواهند جمع دقایق حاکمیت را درید قدرت خود یکدست و یکپارچه سازند.
یکی از اهداف این هجویات، فرار محور اصلاحات-اعتدال از زیر بار مسوولیت پاسخگویی در قبال عملکرد دولت اعتدال و مجلس دهم بوده است. اصلاح‌طلبان که طی سال‌های گذشته و با همراهی نیروهای اعتدالی، قدرت فائق در نهادهای اجرایی و مقننه بوده‌اند، به‌دلیل عملکرد ضعیف و تأثیر منفی این عملکرد روی نظر مردم، سیاست هراس‌افکنی درباره نیروهای نظامیان و محق جلوه دادن خود در برابر این نیروها را در پیش گرفته‌اند تا بلکه مسیر پیروزی مجدد آن‌ها در انتخابات آتی ریاست جمهوری هموار و فراهم شود. البته پیشتر و از همان ابتدای آغاز به کار دولت روحانی در سال‌92، نظامی هراسی در قالب مفاهیمی مجعول مثل «دولت موازی» یا «دولت در سایه» در دستور کار اصلاح‌طلبان و متحدان اعتدالی آن‌ها قرار گرفته بود و دوقطبی‌سازی «نظامیان-غیرنظامیان» در امتداد همان سوءاستفاده قبلی است.  

«میدان-دیپلماسی» در امتداد «نظامیان-غیرنظامیان»
به نظر می‌رسد که مصاحبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با بخش تاریخ شفاهی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، در راستای نظامی هراسی محور اصلاحات-اعتدال باشد. ظریف در این مصاحبه هفت ساعته مدام از کلیدواژه «میدان» در برابر «دیپلماسی» استفاده کرد. ظریف با دست مالی نمودن مفهوم میدان -که در واقع استعاره‌ای از نیروهای نظامی کشورمان در سوریه و عراق در راه مبارزه با تروریسم طی قریب یک دهه گذشته است- قطبی سازی آن در برابر دیپلماسی، در واقع همان هدفی را دنبال کرد که اصلاح‌طلبان با برساخت دوگانه «نظامیان-غیرنظامیان» به‌دنبال آن بوده‌اند؛ نظامی هراسی در راستای اهداف انتخاباتی محور مشترک اصلاحات-اعتدال. ظریف در بخش‌های مختلفی از این گفت‌وگو با ابراز سخنانی نظیر اینکه «این بیشتر دیپلماسی بود که برای میدان هزینه می‌شد و نه برعکس» یا «اساسا در ایران حاکمیت دوگانه وجود ندارد و حاکمیت یگانه وجود دارد، چون این میدان است که تصمیم می‌گیرد» تلاش کرد کشور و حاکمیت را به کل، دائر مدار اراده نظامیان تصویر کند؛ تو گویی که هیچ برگی از درخت بدون اذن ایشان نمی‌افتد!
ارائه تصویر لویاتانی و غول‌آسا از کارکرد نظامیان کشور توسط ظریف، به سرعت با استقبال نیروهای اصلاح‌طلب حامی دولت مواجه شد. مصطفی تاجزاده، نیروی رادیکال اصلاحات در توییتی با هشتگ «تغییر» با تکرار ادعاهای ظریف، نوشت: «مصاحبه ظریف ریشه برخی مشکلات کشور را نشان داد. اینکه میدان(نیروهای نظامی) در سوریه در خدمت دیپلماسی نبود، روسیه علیه برجام کارشکنی می‌کرد و وزیر خارجه از حمله به عین‌الاسد و شلیک پدافند سپاه به هواپیما خبر نداشت، بیانگر دست بالای نظامیان در حکومت است». علاوه بر این موارد، صحنه‌گردانان اصلاح‌طلب-اعتدالی در نمایش اخیر، به نظر می‌رسد از انتشار این فایل صوتی دو هدف بزرگ دیگر را زیر سر دارند. اول مظلوم‌نمایی از ظریف به‌عنوان یکی از گزینه‌های نامزدی اصلاح‌طلبان در انتخابات و استفاده از این ترفند برای افزایش محبوبیت او میان مردم و دوم، انتساب رفع نشدن تحریم‌ها توسط آمریکا در جریان مذاکرات وین، به نهادهای نظامی.

مظلوم‌نمایی از ظریف و ناسیونالیسم افراطی
پس از کناره‌گیری سیدحسن خمینی از عرصه رقابت‌های انتخاباتی، محمدجواد ظریف به یکی از نامزدهای بالقوه اصلاح‌طلبان تبدیل شد و اصلا بعید نیست نیروهای خاکستری اصلاحات-اعتدال خواسته باشند با انتشار این فایل صوتی و قراردادن تعمدی ظریف در گوشه رینگ انتقادها، از او قهرمانی «بر ساختار» بسازند که در قامت دیپلماتی موقر و مظلوم، یک تنه در برابر اراده آهنین میدان ایستاده است. در همین باره روز گذشته محمدرضا جلایی‌پور، فعال اصلاح‌طلب در مطلبی، با اصلاح‌طلب دانستن ظریف و تأثیر انتشار فایل صوتی بر افزایش مشارکت اجتماعی در انتخابات تصریح کرد: «این مصاحبه نشان داد ظریف در سیاست خارجی حامی منافع ملی و یک اصلاح‌طلب است. و نشان می‌دهد در هشت سال گذشته چه سختی‌هایی کشیده است. لذا اگر ظریف نامزد شود و یا در تیم هر نامزدی باشد به نظر می‌رسد ده در صد بر میزان مشارکت در انتخابات خواهد افزود». جلایی‌پور در این نوشته با تاکید بر دست یازیدن اصلاح‌طلبان به احساسات غلیظ ناسیونالیستی و ایجاد یک دو قطبی نیرومند حول«روس‌گرایی-ضدروس‌گرایی» برای پیروزی در انتخابات، تاکید کرد: «مضمون مصاحبه ظریف نقد جدی به روسیه بود و به زودی از خاطره جمعی فراموش نمی‌شود. و در مبارزات انتخاباتی خرداد‌۱۴۰۰ دفاع از منافع ملی در برابر قدرت خارجی (مثل روسیه ...) دفاعی است که با جان و دل مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. یکی از خمیرمایه‌های بنیادی و پرانرژی ملی‌گرایی ایرانی، مخالفت تاریخی آن با تجاوزات روسیه است. جالب اینکه در انتخابات‌۱۴۰۰ فقط اصلاح‌طلبان می‌توانند روسیه را نقد کنند. رئیسی و احمدی‌نژاد بعید است دست به نقد صریح روسیه بزنند».

گذاشتن هزینه رفع نشدن تحریم‌ها به پای نظامیان
هدف دیگر نیروهای خاکستری دولتی از انتشار فایل صوتی مصاحبه ظریف، می‌تواند ناظر بر گذاشتن هزینه رفع نشدن تحریم‌ها در جریان مذاکرات جاری در وین، به پای نیروهای نظامی باشد. دولتی‌ها و رسانه‌های وابسته به آن‌ها از مدت‌ها پیش درصدد تلقین این تصویرسازی بوده‌اند که اتفاقات خوشی در وین به نفع ایران در حال رخ دادن است و آمریکا قرار است به‌زودی همه تحریم‌ها علیه ایران را بالمره رفع کند. این تلقینات در شرایطی است که مقامات آمریکایی تاکنون هیچگونه اظهارنظری دال بر رفع همه تحریم‌ها به زبان نیاورده‌اند و اتفاقا آنچه مطرح است، رفع گام‌به‌گام بخشی از تحریم‌هاست نه همه تحریم‌ها. سیاست رفع گام‌به‌گام تحریم‌ها و تبدیل مذاکرات به امری فرسایشی و بی‌فایده برای ایران، دقیقا آن چیزی است که آمریکایی‌ها در پی آن هستند و بنابراین، هیچ قصدی برای اینکه به سیاست قطعی ایران یعنی رفع یکجای تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن‌ها عمل کنند، ندارند. در این شرایط دولت و حامیان اصلاح‌طلب آن با هدف مخدوش نشدن تصویرسازی‌های قبلی خود مبنی بر مساعد بودن فضای مذاکرات در وین، از هم اکنون با ایجاد یک دوقطبی حول ساحت نظامی و دیپلماسی دارند مقدمه‌سازی می‌کنند تا چنانچه در آینده تحریم‌ها رفع نشد، این ناکامی را نه به پای آمریکایی‌ها که به پای نظامی‌ها بگذارند؛ سیاستی که پیشتر نیز درباره رفع نشدن تحریم‌ها در دوران اوباما پیش گرفته شد. 


ایمانی: جریان‌های تندرو تصور می‌کنند ظریف می‌تواند قشر خاکستری را پای صندوق بیاورد
ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، با بیان اینکه انتشار نوار صوتی اخیر از آقای ظریف برخلاف منافع ملی کشور است، تاکید کرد: مسوولان عالی رتبه کشور مثل آقای دکتر ظریف وقتی مسائل خیلی محرمانه را مطرح می‌کنند،  باید فرض را بر این بگذارند که این اظهارات قطعا در آینده پخش خواهند شد. با این حال آقای ظریف بی‌احتیاطی کرد. وی افزود: برخی اظهارات آقای ظریف در این فایل صوتی اساسا نباید مطرح می‌شد چون می‌تواند حتی به روابط ما با سایر کشورها خدشه وارد کند.
 از طرف دیگر برخی از این اظهارات، مغایر منافع ملی ما بود. ایمانی با بیان اینکه انتشار این فایل صوتی قطعا به نفع آقای ظریف نخواهد بود، تصریح کرد: با این مصاحبه، جایگاه آقای ظریف در مجموعه نظام تضعیف خواهد شد.
 اگر کسی بخواهد در این نظام، آینده سیاسی داشته باشد، قاعدتا چنین مصاحبه‌هایی به ضرر آن آینده نگری تمام خواهد شد. این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سؤال که انتشار فایل صوتی مصاحبه ظریف چه تاثیری روی مناسبات انتخابات‌1400 خواهد گذاشت، گفت: برخی جریان‌های تندروی سیاسی در داخل کشور که تمایل دارند از طریق مواضع آوانگارد کاندیداهای‌شان، رأی قشر خاکستری جامعه را جذب کنند، ممکن است از مصاحبه آقای ظریف خوشحال شوند. ایمانی تاکید کرد: این جریان‌های تندرو شاید این تصور را داشته باشند که آقای ظریف با برخی پالس‌هایی که در این مصاحبه داده، می‌تواند برخی اقشار جامعه را به حضور پای صندوق‌های رأی تحریک کند.

captcha
شماره‌های پیشین