sobhe-no.ir
1153
سه شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۰
8
گزارش میدانی «صبح‌نو» از برخی داروخانه‌های شهر درباره طرح نگران‌کننده را بخوانید

درد نسخه‌های الکترونیکی برای مردم

علی جواهری / تقریبا دوماه از الکترونیکی شدن نسخه‌ها می‌گذرد. طرحی که از همان روزهای نخست واکنش‌های بسیاری از سوی مردم، جامعه پزشکی و داروخانه‌ها را در پی داشت و حتی مسأله فراهم نبودن زیرساخت‌ها هم مطرح شد. مسائلی که مسوولان بیمه‌گر در پاسخ به آن با سردی برخورد کردند و الکترونیکی شدن نسخه و پرونده سلامت را الزام قانون بیان کردند. طرحی که اجرای آن باید عدالت در سلامت را برای مردم به ارمغان می‌آورد اما موجب سردرگمی و افزایش هزینه‌های درمان برای مردم شده است. بسیاری از داروخانه‌ها با ازدحام جمعیت روبه‌رو شده‌اند و حتی گاهی نسخه بیمار را دریافت و تحویل دارو را به چند ساعت بعد موکول می‌کنند. برخی مواقع نیز مردم هزینه‌های درمان را آزاد پرداخت می‌کنند و پزشکان از اختلالات سیستم گلایه‌مند هستند. «علی‌اصغر باقرزاده» نماینده و نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» اجرا طرح الکترونیکی سلامت را برای منافع کشور مفید و سوءمدیریت و تاخیر در اجرای این قانون را دلیل مسائل به‌وجود آمده بیان می‌کند.

گزارش «صبح‌نو» درباره نوسانات ادامه‌دار قیمت خودرو در سال جدید را بخوانید

بازار خودرو با فرمان «خانه ملت» به راه می‌آید

بی‌ثباتی مسأله همیشگی بازار خودرو است. طی سال‌های اخیر بازار خودرو ضربه‌های سنگینی را متحمل شد. افزایش سطح تحریم‌ها، خروج خودروسازان خارجی از کشور و تورم افسار گسیخته، در کنار تصمیمات عجیب و غریب مسوولان، باعث شد بازار خودرو از همیشه غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر باشد. تقاضاها برای خرید خودروهای داخلی افزایش پیدا کرد و از طرفی افزایش هزینه‌ها و فاصله زیاد بین قیمت بازار و قیمت کارخانه نیز مردم را سردرگم کرد. بسیاری از مسوولان وعده می‌دادند که بازار خودرو دچار تنش‌های موقتی شده و به‌زودی حباب قیمتی خودروها شکسته خواهد شد. از طرف دیگر، مردمی که بیشترشان به امید قرعه‌کشی‌های خرید خودروهای داخلی به انتظار نشسته‌اند، چشم امیدشان به کاهش قیمت خودرو بود. صحبت‌های اخیر رییس شورای رقابت مهر تاییدی بر ضد و نقیض‌های افزایش قیمت خودرو زد. مسأله‌ای که واکنش نمایندگان مجلس رادر پی داشت. به‌طوری که طرح عرضه خودرو در بورس در کمیسیون صنایع تعیین تکلیف شد و قرار است قیمت پایه عرضه خودرو در بورس توسط شورای رقابت تعیین شود.

شماره‌های پیشین