sobhe-no.ir
1148
سه شنبه، ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
6
خبر

شمخانی: انتظار پیگیری ترور شهید سلیمانی را ازعراق داریم

الزامات بازگشت دوباره شرکت‌های تجاری اروپایی به ایران چیست؟

محتاط با شرکای فراری

با مذاکرات وین و احتمال لغو تحریم‌ها علیه کشورمان، زمزمه بازگشت شرکت‌های اروپایی به ایران به گوش می‌رسد، اما با توجه به بد عهدی غرب و نیمه‌کاره گذاشتن قراردادهای خود با ایران می‌توان دوباره به آنان اعتماد کرد و به عنوان یک شریک راهبردی حساب باز کرد؟

صبح نو

الزامات بازگشت دوباره شرکت‌های تجاری اروپایی به ایران چیست؟

محتاط با شرکای فراری

با مذاکرات وین و احتمال لغو تحریم‌ها علیه کشورمان، زمزمه بازگشت شرکت‌های اروپایی به ایران به گوش می‌رسد، اما با توجه به بد عهدی غرب و نیمه‌کاره گذاشتن قراردادهای خود با ایران می‌توان دوباره به آنان اعتماد کرد و به عنوان یک شریک راهبردی حساب باز کرد؟

چشم باز در برابر بازگشت شرکای فراری
خروج 53‌شرکت خارجی با تحریمهای آمریکا
اردیبهشت سال‌۹۷ بود که با خروج آمریکا از برجام افسانه غرب‌گرایان در کشور به کابوس تبدیل شد و درحالی‌که چشم‌ها به سرمایه خارجی دوخته شده بود شرکت‌های اروپایی نیامده دوباره چمدان‌های خود را بستند و 53‌شرکت تحت تأثیر بازگشت تحریم‌های آمریکا در طول 20روز، از بازار ایران خارج شده یا قراردادهای خود با صنایع این کشور را لغو یا تعلیق کردند. این شرکت‌ها در هشت صنعت عمده ایران از جمله نفت، حمل‌و‌نقل، خودرو، بانک و بیمه، برق، هواپیمایی، معدن و فلزات و فناوری ارتباطات فعال بودند. در این میان صنعت نفت ایران بالاترین سهم را از تعداد این شرکت‌ها داشته و صنایع حمل‌و‌نقل و خودرو در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشتند.
هرچند که دولت اعتقاد داشته با اروپا می‌تواند برجام را ادامه دهد اما رییس خدمات مالی اتحادیه اروپا آب پاکی را روی دست برجام ریخت و گفت: به علت ماهیت بین‌المللی سیستم بانکی و اهمیت نظام مالی آمریکا، قوانین مسدودساز اروپا کاربرد زیادی ندارد . صدر‌اعظم آلمان در همراهی با آمریکایی‌ها گفت: کشورهای اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که برجام توافق کاملی نیست و باید درباره مسأله موشکی با ایران وارد مذاکره شد. مرکل که سعی دارد اعتماد دولت روحانی را هم از دست ندهد در وعده‌ای نسیه می‌گوید اروپا می‌تواند از شرکت‌های کوچک و متوسط همکار با ایران حمایت کند اما این نکته را هم می‌گوید که نباید این توهم را ایجاد کرد که می‌تواند تمام خسارات ناشی از تحریم‌ها را جبران کند!
از میان ۵۳‌شرکت، ۹‌شرکت فرانسوی و هشت شرکت آلمانی بودند که در مقایسه با سایر کشورها بالاترین سهم را در توقف مناسبات اقتصادی با ایران داشتند. در این میان تنها دو شرکت آمریکایی بوئینگ و جنرال‌الکتریک حضور داشتند. بین کشورهای آسیایی هم در مجموع ۱۱‌شرکت از کشورهای هند، کره‌جنوبی، ژاپن و تایوان بازار ایران را ترک کردند. پژو، سیتروئن و رنو از فرانسه، اسکانیا و ولوو از سوئد وهیوندایی و کیا از کره، از جمله خودروسازان خارجی بودند که ایران را ترک کردند. همچنین شرکت توتال اعلام کرد که با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هر‌گونه همکاری با خطر از دست رفتن دسترسی به سیستم‌های بانکی همراه است که توتال چنین ریسکی را نمی‌پذیرد و 
در صورتی که از آمریکا معافیت تحریمی خاص دریافت نکنیم، قادر به ادامه کار در پروژه پارس جنوبی نخواهیم بود و ضمنا دیگر تعهد تازه‌ای در قبال پارس جنوبی نمی‌پذیریم.

زمزمه بازگشت بدعهدان
حال مجددا با احیای احتمالی توافق هسته‌ای و برجام زمزمه‌هایی در خصوص احتمال بازگشت این شرکت‌ها پس از تغییر شرایط به گوش می‌رسد. احتمالات سیاسی مبنی بر کاهش تنش بین ایران و آمریکا در ماه‌های آتی موجب شده است که شرکت‌های اروپایی نیز برای بازگشت ایران چراغ سبز نشان دهند. همچنانکه گفته شده رنو قصد دارد بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها، به ایران برگردد و فعالیتی جدید و البته متفاوت از گذشته را در خودروسازی کشور آغاز کند.
این بار اما مقاومتی جدی برابر بازگشت بی‌قید و شرط این شرکت‌ها وجود دارد.  که برخی کارشناسان چندان به بازگشت یا همکاری عمیق شرکای خودروسازی ایران در صورت احیای برجام، امید ندارند. به اعتقاد آن‌ها، اتفاقاتی که طی حدودا یک‌دهه گذشته مبنی بر خروج و بدعهدی شرکت‌های اروپایی رخ داد، نمی‌توان روی آنان به عنوان یک  شریک راهبردی حساب باز کرد. همچنانکه نایب رییس انجمن قطعه‌سازان در خصوص احتمال بازگشت شرکای خارجی به صنعت خودرو گفته است: از این پس شرط ایران برای همکاری با خارجی‌ها ، پذیرفتن تولید خودرو با سطح بالای داخلی‌سازی است.
هرچند که کارشناسان اعتقاد دارند باید روابط اقتصادی چندجانبه داشته باشیم و نمی‌توان از رابطه با دنیا چشم‌پوشی کرد اما باید  در کم و کیف قراردادهای احتمالی دقت کرد و اگر این بار عجله نکنیم، می‌توانیم با چابک‌سازی و تجدیدنظر در سیاست‌های گذشته، قراردادهای محکم‌تری را با خودروسازان خارجی ببندیم.
باید 80‌درصد قطعات خودروی خارجی در داخل تولید شود
در همین زمینه «حسین سلاح‌ورزی» نایب‌رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به احتمال بازگشت شرکت‌های اروپایی از جمله «رنو» به ایران عنوان کرد: امکان بازگشت و حضور شرکت‌های خودروسازی به‌خصوص شرکت‌های اروپایی به ایران در پی توافق احیای برجام اینگونه بیشتر از گذشته است کما اینکه برخی از دست اندرکاران صنعت خودرو از احتمال بازگشت «رنو» به خودروسازی ایران خبر می‌دهند. این امر به این خاطر صورت می‌گیرد که در مرحله اول بازار ایران برای غربی‌ها جذاب و پر مشتری است.
وی ادامه داد: خوشبختانه دونالد ترامپ با قلدری خودش نتوانست در شکست ایران موفق باشد و الان در شرایط جدیدی قرار داریم که موجب شده است با شرایط سیاسی پیش آمده جدید و چه بسا انتخاب جوبایدن، اروپایی‌ها دوباره پیشنهاداتی را داشته باشند. نمی‌توان گفت چون عراق هشت سال با ما جنگید با آن‌ها دوستی نکنیم. یا صدها سال پیش با چین نبرد و یا مبارزه داشتیم دیگر دوستی نکنیم. الان هر چیز به جای خود نیکوست ولی باید با چشم باز و مطالعه جلو رفت.
این عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: باب مذاکرات در طرف‌های ایرانی  مستلزم این است که تجربه کافی و وافی توافقات قبلی را داشته باشیم و ضعف‌ها و کمبودهای قبلی را به‌عنوان تجربه در نظر بگیریم و باعث نشود که بار دیگر طرف مقابل دست شرکت‌های ایرانی را در پوست گردو داشته باشد و با آمدن یک شخصی مثل ترامپ دوباره برود.  
از سویی دیگر با‌توجه به شرایط انحصاری که در خودروی کشور به‌وجود آورده است صنعت خودروی ما می‌تواند خودش را از نظر کیفیت تأمین کند به‌خصوص خودروهای باکیفیت می‌تواند در منابع زیست محیطی کشورمان تاثیرگذاری مناسب‌تری داشته باشند و از منظر کیفیت و نزدیک شدن به استانداردها خودشان را به روز کنند.
سلاح ورزی یادآور شد: در احادیث ائمه ما اینگونه آمده است که در معاملات باید مثل غریبه‌ها معامله کنیم. اکنون که اروپایی‌ها باب مذاکراتی را پیش کشیدند و پیشنهاداتی را می‌دهند چنان باید مستحکم وارد کارزار شویم که امکان خدشه مجدد در قراردادها وجود نداشته باشد یا این امکان به حداقل برسد. شرکت رنو اگر صحبتی از بازگشت به صنعت خودروی کشور ما دارد باید به‌گونه‌ای با آن قرار داد ببندیم که هشتاد درصد قطعات داخل کشور باشد. حتی بیست درصد دیگر نیاز صنعت خودرو را هم با طرح‌ها و نقشه‌های داخلی جلو ببریم و طرح‌ها در اختیار ما باشد که اگر دوباره به فکر بازگشت به کشورشان بودند دست ما در پوست گردو نباشد و بتوانیم صنعت تولید خودرو را دنبال کنیم.
وی ادامه داد: دقیقا همانند اقدامی که در هایپر استارها داشتیم و با ورود چند شرکت هایپر استار به داخل کشور این صنعت وارد کشور شد و برخی نیز از مدل و روش‌های صنعت آن الگو برداری کردند. ما آمادگی این را داریم که با شرکت‌های اروپایی وارد مذاکره مجدد شویم اما با چشم بازتر باید کار کنیم و منافع خودمان را در نظر بگیریم که اگر روزی شخصی قلدر مثل ترامپ در عرصه سیاست آمریکا پیدا شد، ضرری از رفتن شرکت‌های غربی نداشته باشیم.

captcha
شماره‌های پیشین