sobhe-no.ir
1136
چهارشنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
15
«صبح‌نو» از ترافیک سریال‌سازی در vodها گزارش می‌دهد

فیلیمو vs سیما

میلاد نجفی / در سال‌های اخیر سامانه‌های آنلاین پخش محتوا به مرور جای‌شان را در بین کاربران فضای مجازی باز کردند. اما حالا به دلایل مختلف باید این پلتفرم‌ها را به رقیبی جدید برای رسانه ملی معرفی کرد. رقیبانی که با پشتوانه مالی قابل توجه و روی خوش سینماگران توانسته‌اند قدم‌های بلندی برای جذب مخاطبان ایرانی بردارند.

صبح نو

«صبح‌نو» از ترافیک سریال‌سازی در vodها گزارش می‌دهد

فیلیمو vs سیما

میلاد نجفی / در سال‌های اخیر سامانه‌های آنلاین پخش محتوا به مرور جای‌شان را در بین کاربران فضای مجازی باز کردند. اما حالا به دلایل مختلف باید این پلتفرم‌ها را به رقیبی جدید برای رسانه ملی معرفی کرد. رقیبانی که با پشتوانه مالی قابل توجه و روی خوش سینماگران توانسته‌اند قدم‌های بلندی برای جذب مخاطبان ایرانی بردارند.

تاهمین چندسال پیش رقیب اصلی سیما، شبکه‌های ماهواره‌ای بودند اما به مرور گسترش اینترنت منجر به پیدایش رقبای جدید شد. اولین رقبا سایت‌های غیررسمی دانلود فیلم و سریال بودند که هرازچندگاهی هم فیلتر می‌شدند اما به هرحال کار فیلم‌بین‌ها را راه می‌انداختند.

روی خوش حاکمیت به vodها
با ورود برخی  فیلمسازان مشهور به عرصه سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی، کم‌کم سریال‌های ایرانی هم به سبد سرگرمی مخاطبان ایرانی اضافه شدند. اما درابتدا بیش‌تر مردم سریال‌هایی مثل «شهرزاد» را از طریق دانلود یا خرید لوح فشرده پیگیری می‌کردند. به مرور نشست‌ها و جلسات vodها برگزار و خبرهای بیشتر از آن‌ها در رسانه‌ها منتشر شد. دراین بین چند اسم بیش‌تر مطرح بود که دربین همان‌ها هم سامانه فیلیمو به واسطه پشتوانه فنی و مادی قوی که داشت بیشتر از بقیه موردتوجه قرار گرفت و توانست سهم بیشتری از بازار پیدا کند. اما توجه به این سامانه‌ها انگار بیش‌از این حرف‌ها بود و گویا حاکمیت هم بدش نمی‌آمد به آن‌ها روی خوش نشان دهد. رقیب جدی این سامانه‌ها سایت‌های دانلود رایگان فیلم و سریال خارجی بود که به‌طور جدی فیلتر و مسدود شدند. پس در کنار vodها، به جز رسانه ملی دیگر رقیبی جدی وجود نداش. پس این پلتفرم‌ها موقعیت را برای فعالیت جدی‌تر دراین عرصه مهیا دیدند. آن‌ها تعداد زیادی فیلم و سریال خارجی را ممیزی و با زیرنویس یا دوبله فارسی بارگذاری کردند.

پاس گل کرونا و سیما به پلتفرم‌ها
اما دو مساله دیگر هم موجب تقویت این سامانه‌ها شد. اول از همه ضعف‌های جدی تلویزیون در حوزه سریال‌سازی بود. تلویزیون به‌دلیل برخی ملاحظات فرهنگی دارای چارچوب‌های جدی‌تری به نسبت سامانه‌ها در محتوا بود. همین نرمش ظاهری باعث اقبال برخی  مخاطبان به سمت سریال‌های فیلیمو و نماوا شد. اما این موضوع محدود به تیپ و ظاهر بازیگران این سریال‌ها نبود. سینماگرانی که وارد سریال‌سازی در این سامانه‌ها شدند، اسامی مشهور و جذابی بودند. آدم‌هایی که عمدتا  کارشان را در تلویزیون شروع کرده و بعدها دیگر به آن برنگشته بودند. همین هم باعث جذب بیشتر مردم به این محصولات می‌شد. اما کرونا چه تاثیری بر این پلتفرم‌ها گذاشت؟ از آن‌جایی که برای همکاری با تلویزیون محدودیت‌هایی وجود داشت و از طرفی کرونا کار و کاسبی تولید و اکران در سینما را به شدت محدود کرده بود، این vodها بودند که محیطی امن-به لحاظ مالی- برای سینماگران بودند که بدون ترس از بازگشت سرمایه می‌توانستند درآن مشغول شوند. براساس گزارش پایان سال فیلیمو، درآمد این مجموعه از محل خرید اشتراک و دانلود نیم‌بها، حدود 751میلیارد تومان خواهد بود. طبق توییت محمدرضا سرشار از مدیران سیما، این رقم حدود 50میلیارد تومان بیشتر از مجموع بودجه تأمین، تولید و پخش سیما سراسری همه شبکه‌های سیماست. از طرفی براساس گزارش فیلیمو این سامانه 30سریال برای سال آینده دردست تولید دارد که این از پروژه‌های سیمافیلم بیش‌تر است. اما درادامه این گزارش بد نیست چند پروژه مهم فیلیمو برای سال آینده را مرور کرده تا رقابت سنگین این مجموعه با رسانه ملی را بهتر متوجه شویم.

«هفت»تیرکشی فیلیمو
«جیران»؛ حسن فتحی یکی از فیلمسازان مشهور ایرانی است که شهرت‌اش را با ساخت سریال‌های موفقی چون «پهلوانان نمی‌میرند»، و «شب دهم» در سیما به‌دست آورد. او سپس بیش‌تر در سینما و سپس شبکه نمایش خانگی فعال شد. او «شهرزاد» را ساخت که فارغ از حواشی مالی‌اش یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی شد. مجوز ساخت سریال «جیران» سال گذشته صادر شده و داستان آن از پس از مرگ امیرکبیر و آشنایی ناصرالدین شاه با جیران آغاز می‌شود و تا حدود 6سال از زندگی ناصرالدین شاه و جیران را دربرمی‌گیرد. بهرام رادان، پریناز ایزدیار، گلاره عباسی، و رعنا آزادی‌ور به‌عنوان بازیگران این سریال معرفی شده‌اند.

«جزیره»؛ سیروس مقدم پس از سال‌ها همکاری عمدتا  موفق با تلویزیون و پس از شکست «خواب‌زده» سراغ ساخت مجموعه دیگری برای شبکه نمایش خانگی رفته است. در حال حاضر، «جزیره» در فاز پیش‌تولید قرار دارد و عوامل سریال هم در حال انتخاب بازیگران هستند. این سریال قرار است در سال‌۱۴۰۰ به‌طور اختصاصی از فیلیمو پخش شود. باید دید که آیا مقدم این‌بار در شبکه نمایش خانگی موفق خواهد بود یا نه.

«یاغی»؛ محمد کارت که سال‌ها فیلم کوتاه ساخته بود سال گذشته با «شنای پروانه» خودش را به‌عنوان یک چهره تازه در سینمای ایران موفق کرد. کسی که هم فرم بلد است و هم به محتوا اهمیت می‌دهد. حالا محمد کارت می‌خواهد اولین سریال‌ را درشبکه نمایش خانگی بسازد. محمد کارت هم مقدمات اولین پروژه نمایش خانگی خود را با نام موقت « یاغی » شروع کرده و در اولین گام پارسا پیروزفر را برای ایفای نقش در این سریال انتخاب کرده است.
«قبله عالم»؛ حامد محمدی پس از ساخت چند فیلم خوب وبد در سینما اولین سریال‌اش را خواهد ساخت. 
در این سریال طنز که به اتفاقات تاریخی دوران ناصرالدین شاه می‌پردازد، تا امروز حامد کمیلی در نقش ناصرالدین‌شاه، شقایق دهقان در نقش مهد علیا، هادی کاظمی در نقش ظل الدوله و سوگل خلیق در نقش انیس‌الدوله جلوی دوربین رفته‌اند. حامد محمدی ساخت فیلم‌های چپ راست، چهار انگشت، اکسیدان و فرشته‌ها با هم می‌آیند را در کارنامه دارد. 

«زخم کاری»؛ محمدحسین مهدویان هرچقدر در سینما موفق بوده به همان میزان هم از جهان مختلف بحث‌برانگیز شده است. او منتقدانی از هر سلیقه و نگاه سیاسی دارد. او به واسسه ساخت فیلم‌های مختلف‌ طوری عمل کرده که نمی‌توان دریک بسته سیاسی یا فکری قرارش داد. او هم اولین سریال‌ را برای شبکه نمایش خانگی می‌سازد. 
تصویربرداری این سریال مدتی است که آغاز شده. پیش از این برخی رسانه‌ها از محمدرضا تخت‌کشیان به‌عنوان تهیه‌کننده سریال یاد و درباره حضور چند بازیگر از جمله جواد عزتی، امیر جعفری، رعنا آزادی‌ور و سارا بهرامی گمانه‌زنی کرده بودند.

 «ماساژور»؛ اما محسن تنابنده که به واسطه «پایتخت» در بین مردم حسابی شناخته شده و البته یکی دو فیلم هم خودش کارگردانی کرده، قرار است اولین سریال‌اش را بسازد. 
سریال «ماساژور» محسن تنابنده مضمونی کمدی خواهد داشت و قرار است چند بازیگر مطرح در این سریال ایفای نقش کنند. این سریال برای پخش در پلتفرم فیلیمو ساخته می‌شود.

«آکتور»؛ نیما جاویدی پس از ساخت «سرخپوست» که حسابی سروصدا کرد این‌بار سراغ ساخت سریال رفته است. «آکتور» دومین همکاری جاویدی در مقام نویسنده و کارگردان این سریال و مجید مطلبی پس از فیلم «سرخ پوست» محسوب می‌شود. 
نیما جاویدی پیش از این قرار بود فیلم سینمایی «قلعه» را به تهیه‌کنندگی مجید مطلبی بسازد که گروه تولید با آغاز کرونا پیش تولید آن را متوقف کردند. 

captcha
شماره‌های پیشین