sobhe-no.ir
1134
دوشنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
9
ضربه‌ای که 6 پایه‌شدن مقطع ابتدایی به نظام آموزشی وارد کرد

اعتراف به شكست 6تایی

9 سال از اجرای نظام آموزشی 3-3-6 در سطح مدارس کشور می‌گذرد؛ نظامی که از همان ابتدای ورودش به ساختار آموزش و پرورش با مخالفت‌های سرسختانه کارشناسان آموزشی و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همراه شد؛ اما تمام این مخالفت‌ها نتوانست عزم جزم مسوولان آموزش و پرورش را برای اجرای این نظام خدشه‌دار کند و اینگونه بود که 3-3-6 وارد مدارس کشور شد. از زمان ورود این مهمان ناخوانده به مدارس کشور تا هم‌اکنون که یک‌سال از اجرای 3-3-6 می‌گذرد، اعتراضات همچنان ادامه دارد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، آموزش و پرورش برای اجرای نظام 3-3-6 و اضافه‌‌کردن یک پایه به مقطع ابتدایی برای جبران کمبود کلاس‌ها مجبور شد تا فضاهایی را که کاربری کلاس درس ندارند به کلاس درس تبدیل کند و از سوی دیگر برای کمبود معلمان ابتدایی نیروهایی همچون دفتردار یا کارمندان سازمان دانش‌آموزی را با گذراندن دوره کوتاه‌مدت آموزش ضمن‌خدمت به وادی معلمی، آن هم در مقطع حساس ابتدایی دعوت کند.

«صبح‌نو» از کودکان و نوجوانان رهاشده در فضای مجازی و نگرانی خانواده‌ها گزارش می‌دهد

شیوه‌نامه‌ای برای حراست از دنیای شیرین فرزندان

صبح نو

«صبح‌نو» از کودکان و نوجوانان رهاشده در فضای مجازی و نگرانی خانواده‌ها گزارش می‌دهد

شیوه‌نامه‌ای برای حراست از دنیای شیرین فرزندان

در شرایطی که شیوع کرونا باعث شده کودکان برای یادگیری از راه دور، به اینترنت دسترسی وسیعی پیدا کنند و هنوز بسیاری از خانواده‌ها، آموزش لازم را برای استفاده صحیح کودکان از اینترنت ندیده‌اند. همین موضوع باعث شده که روز گذشته ساترا دستورالعملی را برای صیانت از حقوق کودک و نوجوانان تهیه و تدوین کرد. نگرانی‌های مربوط به استفاده كودكان از فضای مجازی به خصوص در یك‌هفته گذشته و بعد از انتشار برخی محتواهای نامناسب تشدید شده است. در قدیم‌الایام تفاوت چندانی بین به کودکان و نوجوان در استفاده از اینترنت با بزرگسالان نبود و صرفا توانایی استفاده از کاربردهای اینترنت مدنظر قرار داشت؛ اما امروز تغییرات روند نیازهای جهانی نشان می‌دهد که کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، باید ابزارها و محیط مخصوص به خود را داشته باشند و از همین رو موضوعات جدیدی از جمله موتور جست‌وجوی امن، شبکه اجتماعی مناسب، رسانه تعاملی مختص کودک و نوجوان پذیرفته شده؛ مدتی است که دغدغه خانواده‌های ایرانی درباره کنترل کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را بیشتر از قبل شده، ولی در واقع مدت‌هاست که قواعد حضور کودک و نوجوان در همه دنیا تغییر کرده و این دغدغه‌ها مختص به جامعه ایرانی نیست. بحث صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی از اوایل۱۹۹۰ میلادی با فراگیری اینترنت در دنیا و با تمرکز بر موضوع هرزه‌نگاری کودکان مطرح شد. در جوامع غربی که هرزه‌نگاری بزرگسالان یکی از نمونه‌‌‌های آزادی بیان تلقی می‌شود، موضوع هرزه‌نگاری کودکان در اینترنت جرم تلقی شد؛ اما در جامعه ایرانی که 20 درصد افراد جامعه (معادل حدود ۱۶ میلیون نفر) را کودکان تشکیل می‌‌دهند و در کنار جامعه نوجوانان، جمعیتی ۲۳ میلیون نفری را ایجاد کرده‌اند، تاکنون دستورالعمل خاصی برای صیانت از آنها در فضای مجازی نبود تا اینکه سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) بلاخره در پاسخ به کمپین صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی که چندی پیش توسط فعالان اجتماعی و متخصصان حوزه حقوق کودک و نوجوان در پلتفرم مطالبه‌گری مردم‌نما تشکیل شده بود، دستورالعمل صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر را ابلاغ و رسانه‌های تحت مسوولیت خود را به رعایت پروتکل‌هایی برای صیانت از حقوق کودکان و نوجوان موظف کرد تا به صورت کامل محتوای بزرگسال را از محتوای کودک مجزا کرده و شرایطی فراهم کنند تا خانواده‌ها نیز بتوانند نظارت دقیق‌تری بر محتوای مورد استفاده کودکان خود داشته‌ باشند.
در این دستورالعمل تاکید شده که رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر نباید اطلاعات کودکان را جمع‌‌آوری کنند، فقط با اجازه و رضایت اولیای قانونی آنان می‌توانند از اطلاعاتی که نزد آنها وجود دارد برای بهبود تجربه کاربری و ارائه پیشنهاد به کاربرشان استفاده کنند. از دیگر موضوعاتی که در این دستورالعمل به صورت خاص روی آن تاکید شده و تاکنون کمتر از سوی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است، تبلیغ‌های نمایش داده‌شده پیش یا در حین نمایش محتوای مربوط به کودکان است. طبق این دستورالعمل تبلیغ‌های نمایش داده‌شده قبل، حین و بعد از پخش محتوا باید متناسب با سن کودکان و نوجوانان باشد، علاوه بر آن با محتوای اصلی نیز هماهنگ بوده و الزامات شیوه رده‌بندی سنی در آن رعایت شده باشد. خانم زهرا روشندل، مدیرکل تنظیم و تدوین مقررات ساترا در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به تدوین و ابلاغ این دستورالعمل گفت: «برخی از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، مخاطب‌شان فقط کودک است اما برخی دیگر علاوه بر مخاطب کودک، محتوا برای بزرگسالان نیز روی پلتفرم‌های خود منتشر می‌کنند؛ از همین رو جدا ‌‌سازی محتوا روی این بسترها بسیار حائز اهمیت است، زیرا زمانی‌که کودک به دنبال محتوای مناسب برای خودش است، در معرض محتوای بزرگسالان نیز قرار می‌گیرد و با توجه به تبلیغات شهری احتمال ترغیب‌شدنش برای تماشای محتوای بزرگسال وجود دارد، از همین رو الزام به جدا‌‌سازی محتوای بزرگسال از محتوای کوتاه در این دستورالعمل مطرح و روی آن تاکید شده است.» او ادامه داد: «نه‌تنها محتوای بزرگسال باید به صورت کامل از محتوای کودک جدا شود، بلکه تبلیغات مربوط به آن نیز باید به صورت کامل از صفحه مربوط به محتواهای کودکان مجزا شود و کودکان هیچ تبلیغی از محتوای بزرگسال را نبینند.» او با اشاره به اینکه باید ابزارهایی برای کنترل والدین به منظور تعیین سطح دسترسی کودکان روی پلتفرم‌های صوت و تصویر فراگیر ایجاد شود، گفت: «طبق این دستورالعمل رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ملزم شده‌اند تا ابزارهای کنترلی والدین را ایجاد کنند و روی بسترهای خود قرار دهند. در این صورت والدین باید بتوانند برای کودکان‌شان سطح دسترسی تعیین کنند. در این صورت والدین باید بتوانند انتخاب کنند که محتوای بالای ۱۸ سال را کودک و نوجوان‌شان مشاهده کند یا اینکه گزارش‌های مرتبی از محتواهایی که کودکان‌شان تماشا کرده‌اند را دریافت کنند.» گفتنی است پیش از این هم، تدوین سند صیانت از کودکان در فضای مجازی در مرکز ملی فضای مجازی از ابتدای سال ۹۵ آغاز شد، در سال ۹۶ نهایی شد و در سال ۹۹ به دلیل کرونا مورد بازبینی قرار گرفت. باید دید زمانی که این سند به اول صف ورود به جلسه شورای عالی فضای مجازی می‌رسد، به دلیل گذشت زمان و اقتضائات روز، چند بار دیگر نیاز به بازنگری پیدا کرده و به سن کودکان و نوجوانان کدام دوره می‌رسد.

captcha
شماره‌های پیشین