sobhe-no.ir
1132
شنبه، ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
13
دبیر جشنواره آفریده در گفت‌وگو با «صبح‌نو» مطرح کرد

گره زلف توسعه هنر به اقتصاد هنر

روند حمایت از زنان از دیرباز تاکنون هر چند بر اثر تاخت و تازها و التقاط فرهنگی که در دوره‌‌هایی از تاریخ پدید آمده، دستخوش فراز و نشیب شده است؛ اما روح کلی فرهنگ ایرانی - اسلامی تجلیل و تکریم زن است. از این حیث حضور بیش از 70درصد بانوان در رشته‌های مختلف هنری بعد از انقلاب را می‌‌توان بیانگر توجه لازم در کشور به زنان هنرمند با ویژگی‌ها و شرایط مختص و منحصر به خود دانست.

گزارش

وضعیت اکران‌۱۴۰۰، همچنان مبهم است

صبح نو

دبیر جشنواره آفریده در گفت‌وگو با «صبح‌نو» مطرح کرد

گره زلف توسعه هنر به اقتصاد هنر

روند حمایت از زنان از دیرباز تاکنون هر چند بر اثر تاخت و تازها و التقاط فرهنگی که در دوره‌‌هایی از تاریخ پدید آمده، دستخوش فراز و نشیب شده است؛ اما روح کلی فرهنگ ایرانی - اسلامی تجلیل و تکریم زن است. از این حیث حضور بیش از 70درصد بانوان در رشته‌های مختلف هنری بعد از انقلاب را می‌‌توان بیانگر توجه لازم در کشور به زنان هنرمند با ویژگی‌ها و شرایط مختص و منحصر به خود دانست.

در همین راستا جشنواره «آفریده» خود مصداق بارز توجه خاص به حضور زنان در عرصه هنر و اقتصاد هنر کشور است كه به صورت اختصاصی به نقاشی زنان ایران پرداخته است. به همین دلیل فرصتی پیش آمد تا با داود یاراحمدی، دبیر جشنواره آفریده به گفت‌وگو بنشینیم که در ادامه می‌خوانید.
 
برای شروع به این بپردازیم كه ایده جشنواره آفریده از كجا و چگونه شكل گرفت؛ به عبارت دیگر «آفریده» چگونه آفریده شد؟
واقعیت این است كه آفریدن همیشه با فكر پیشین یا با برنامه‌ریزی قبلی یا توجه به موضوع شكل نمی‌گیرد. یك شعر در خیلی از اوقات به شاعر الهام می‌شود، بدون اینكه خودش هم به آن موضوع فكر كرده باشد. یك نویسنده، هنرمند و خالقان خیلی از رشته‌های هنری، از صیرورت وجودی‌شان كه منبعث‌شده از فضای بیرونی است به صورتگری می‌رسند. این را عرض كردم كه به این نتیجه برسم، اگرچه ممكن است ماجرای شكل‌گیری «آفریده» طی یك عقبه فكری بوده، ولی در حقیقت به‌واسطه زمین مانده‌هایی بوده كه در قالب این جشنواره شكل گرفته است.
به همین خاطر برای اولین بار مسوولان جشنواره «آفریده» سعی بر این داشتند كه ضمن توجه لازم به آثار هنرمندان زن در كشور به صورت ویژه، به مبحث اقتصاد هنر زنان به صورت تخصصی در كشور نیز بپردازند چراكه توجه به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل زنان هنرمند می‌تواند نقش بی‌بدیلی را از آنها در جامعه شكل بدهد.
 
    در این مسیر نقش اقتصاد هنر چگونه تعریف شده است؟
فروش آثار هنری امری مهم در زمینه اعتلای اقتصاد هنر برای حمایت از هنر و هنرمندان و معرفی هنرمندان و آثار آنها به علاقه‌مندان و مجموعه‌داران است. زین‌سبب جشنواره فروش نقاشی زنان ایران سعی بر این دارد كه به عنوان حلقه وصل بین هنرمندان و مجموعه‌داران یا علاقه‌مند به آثار هنری باشد. اگرچه این اتفاق، رسالتی فراتر از جنبه‌های اقتصادی را مد نظر خود قرار داده و سعی بر آن دارد كه در این دوران کرونایی و رکود خرید و فروش و تولید آثار هنری، زمینه مناسبی را برای رشد و ترویج هنر به‌خصوص زنان هنرمند کشور فراهم كند. همچنین عاملی برای وسعت‌بخشیدن به دامنه شناخت عمومی جامعه مخاطبان و خریداران نسبت به آثار زنان هنرمند فرهیخته كشور باشد.

    آیا مشابه این جشنواره قبل وجود داشته است؟
البته نمایشگاه‌های نقاشی به صورت مناسبتی یا گروهی از بانوان در شهرها و استان‌ها وجود داشته؛ اما اینكه به صورت یك فراخوان كشوری، خاص فروش آثار زنان باشد، قبلا وجود نداشته است. برگزارکنندگان جشنواره آفریده سعی بر این دارند که با حضور آثار بانوان هنرمند کشور، این اتفاق را شکل دهند که در جشنواره دوم خود بتوانند اولین حراجی فروش آثار زنان هنرمند را به صورت بین‌المللی شکل دهند.
    توجه به مساله اقتصاد هنر چه نقش و تاثیری می‌تواند در گسترش زمینه‌های دیگر هنری داشته باشد؟
معمولا ایجاد هر بستر کاری، مخاطب و گستره بیشتری را برای آن موضوع به همراه خواهد آورد؛ حال این مساله در هر زمینه‌‌‌ای ممکن است شکل بگیرد.
اقتصاد از گذشته تا به امروز از آن دغدغه‌‌هایی بوده که ذهن هر کسی را مشغول چند و چون خود کرده است. به همین دلیل بازارهای مختلف شکل گرفته و تکنیک‌‌‌‌های متفاوت‌تری برای بازاریابی و جذب مخاطب بیشتر به وجود آمده‌اند. در همین راستا هم بحث هنری پا به پای همین اتفاق از گذشته تا به امروز در این میدان بوده است. به عنوان نمونه می‌‌شود به نخستین حراج ثبت‌‌شده در طول تاریخ در کتابخانه سلطنتی بریتانیا که در سال ۱۶۹۳ در لندن اتفاق افتاد، اشاره کرد.
در حقیقت باید گفت که زلف توسعه هنر و گسترش فعالیت‌های هنری به زلف اقتصاد هنر گره خورده است و قطعا فروش هرچه بیشتر آثار در این گونه جشنواره‌ها، حراجی‌ها و آرت‌فرهای مختلف ‌انگیزه تولید آثار هنری در بین خالقان آثار هنری را بیشتر خواهد کرد.

    بازاری که شما از آن یاد می‌‌کنید، به چه صورت می‌‌تواند در بحث اقتصاد هنری کشور برای همه هنرمندان عملیاتی شود؟
واقعیت امر این است که متاسفانه وقتی بحث اقتصاد پیش می‌‌آید، به‌مثابه خیلی از موارد دیگر اقتصادی از گذشته تا به امروز، لابی‌ها و دستان پشت پرده در جامعه امروز ایران هم شکل می‌‌گیرد که فروش آثار هنری از این ماجرا دور نمانده است.
داغ‌‌کردن برخی هنرمندان و آثار، فروش کذایی و اعلان اعداد و ارقام‌های نجومی، خرید و فروش بی هیچ اثر و وجود خریداری، گعده‌‌‌‌های فروش با چنبره روی برخی آثار ثابت و دست به دست‌‌کردن در بین برخی دلالان هنری و... همه از مواردی هستند که به علت نبود کارشناسان اقتصاد هنری قوه قضاییه، ارشاد و امور مالیاتی کشور 
به عنوان ناظران بی‌طرف در این ماجرا، بازار اقتصاد هنر کشور را مریض کرده‌اند.
اما اگر در همین راستا دستگاه‌ها و مؤسسات متعلق به قوای سه‌گانه با توجه به مصوبات مجلس و آیین‌نامه مبنی بر تخصیص یک‌دهم درصد از اعتبارات عمرانی به منظور خرید آثار هنری منقول و غیرمنقول از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زیر نظر کارشناسان اقتصاد هنر اختصاص دهند، شاید بشود گره کور اقتصاد هنر را باز کرد.
زیرا از یک‌سو بهانه ادارات و مراکز سه گانه کشور -ملزم‌نبودن- دستگاه‌ها برای خرید آثار هنری باعث شد این مصوبه آن‌گونه که مدنظر بود، اجرایی نشود. از سوی دیگر شفاف‌نبودن شیوه هزینه در متن مصوبه ممکن است ادارات را با سازمان بازرسی کشور رو در رو کند؛ بنابراین اگر قوه‌قضاییه برای حمایت از هنرمندان با این ماجرا رأسا ورود کند، بهانه موسسات هم برای خرید آثار هنری از بین خواهد رفت.
تصور من بر این است که در این دوران کرونایی و به‌هم‌ریختگی اقتصادی و معاش هنرمندان کشور، به‌جای تخصیص وام‌هایی که معلوم نیست هنرمند از کجا بازپرداخت آن را تضمین کند یا در این مسیر پرپیچ و درازدامن بانک‌ها اصلا به سرانجام خواهند رسید، آقای رییسی ریاست محترم قوه‌قضاییه همتی کنند و برای حل مساله زمین‌مانده خرید آثار هنری پا پیش بگذارد، تابوی 16ساله مشکل خرید آثار هنری کشور را برای همیشه زمین بزند و با خرید آثار هنری برای دستگاه‌های زیرمجموعه خود به همه هنرمندان کشور عیدانه‌ای به‌یادماندنی هدیه دهد.
 

captcha
شماره‌های پیشین