sobhe-no.ir
1128
یکشنبه، ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
8
«صبح‌نو» وضعیت شب عید را در پیک جدید کرونا بررسی می‌کند

مسابقه برای سفر در دوران بیماری

خیابان‌های شهر این روزها بیش از هر زمان دیگری پرهیاهوست. خیابان‌ها از ساعات اولیه روز مملو از خودرو می‌شوند و ترافیک بی‌وقفه تا دم‌دمای محدودیت شبانه ادامه دارد. در سوی دیگر، شهروندان سرگرم بازارگردی و خریدهای نوروزی هستند. گویی کرونا رخت بسته و برای همیشه از این سرزمین ریشه‌کن شده است. اغلب شهروندان با ماسک اما بدون رعایت هیچ فاصله اجتماعی دوشادوش یکدیگر یا از کنار یکدیگر عبور می‌‌کنند یا اینکه پشت ویترین‌های مغازه ایستاده و در حال مشاهده اجناس به نمایش گذاشته‌شده هستند. از داخل مغازه‌ها و فروشگاه‌ها اما چیزی ننویسیم بهتر است؛ از صف‌‌‌های شلوغی که در پشت در اتاق پرو ایجاد شده و افراد منتظرند که فرد داخل اتاق بیرون بیاید و خود آن‌ها به داخل اتاق پرو بروند، مغازه‌‌هایی تنگ که مشتری‌ها شانه به شانه کنار یکدیگر ایستاده و در برخی مغازه‌ها نیز آنقدر مشتری ایستاده‌ که حتی جای سوزن‌انداختن وجود ندارد. این درحالی است که شیوع کرونا در برخی استان‌ها به ویژه استان‌های مرزی روز به روز در حال گسترش است.

گزارش «صبح‌نو» درباره وضعیت هواپیماهای خریداری‌شده بعد از توافق ایران و 1+5 را بخوانید

بال برجامی‌ها بسته شد

برجام که به نتیجه رسید، بسیاری فریاد شادی سر بر‌‌آوردند که دیگر تمام مشکلات تمام شده است. یکی از حوزه‌هایی که برای آن نیز سرو صدای زیادی به پا شد، مربوط به صنعت هوانوردی کشور و تجهیز ناوگان هوایی بود. آن زمان نمایندگانی از طرف شرکت‌های ایرباس و بوئینگ و ATR به ایران آمدند تا بتوانند قراردادهای گسترده‌ای با شرکت‌های هوایی ایران منعقد کنند. در نهایت خطوط هوایی ایران قراردادهای 200 فروند انواع هواپیمای مسافری را امضا ‌کردند. حالا بعد از چهار سال از آن روزهای سرور که وزیر مستعفی راه و شهر‌‌سازی با هواپیماها عکس یادگاری می‌انداخت، خبر رسیده که وضعیت هواپیماهای برجامی خوب نیست.

چینی‌ها ۲۵۰هزار دوز واکسن به ایران هدیه دادند

استفاده از دومین واکسن خارجی بر اساس برنامه

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» درباره وضعیت هواپیماهای خریداری‌شده بعد از توافق ایران و 1+5 را بخوانید

بال برجامی‌ها بسته شد

برجام که به نتیجه رسید، بسیاری فریاد شادی سر بر‌‌آوردند که دیگر تمام مشکلات تمام شده است. یکی از حوزه‌هایی که برای آن نیز سرو صدای زیادی به پا شد، مربوط به صنعت هوانوردی کشور و تجهیز ناوگان هوایی بود. آن زمان نمایندگانی از طرف شرکت‌های ایرباس و بوئینگ و ATR به ایران آمدند تا بتوانند قراردادهای گسترده‌ای با شرکت‌های هوایی ایران منعقد کنند. در نهایت خطوط هوایی ایران قراردادهای 200 فروند انواع هواپیمای مسافری را امضا ‌کردند. حالا بعد از چهار سال از آن روزهای سرور که وزیر مستعفی راه و شهر‌‌سازی با هواپیماها عکس یادگاری می‌انداخت، خبر رسیده که وضعیت هواپیماهای برجامی خوب نیست.

 حدود یک هفته قبل بود که آقای تورج دهقانی‌زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی کشور درباره وضعیت هواپیمایی ملی ایران، هما به خبرنگاران گفت: اگر بخواهیم ایران‌ایر به یک جریان سوده تبدیل شود، حداقل باید ۵۰ فروند هواپیمای آماده داشته باشد، اما امروز حدود ۱۰ فروند هواپیمای سر خط دارد. 
نکته مهم سخنان معاون وزیر راه و شهر‌‌سازی اما آنجا بود که به مساله هواپیماهای برجامی ایران‌ایر اشاره کرد و گفت: در زمان برجام گام‌هایی برداشته و هواپیماهایی وارد ایران ایر شد، این موجب شد هما تا اندازه‌ای تقویت شود اما این حرکت 
دوام نیاورد.
 کشورهای استکباری هم به جای آنکه هواپیماهای بزرگ و پهن پیکر تحویل ایران ایر دهند، هواپیماهای کوچک (ATR) تحویل هما دادند.
زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا این کار برنامه‌ریزی‌شده بود، اظهار كرد: بعید می‌دانم استکبار در این موضوع بدون برنامه‌ریزی کار کرده باشد، چطور رفتند و برای این هواپیماها (ATR) از اوفک (کارگروه مقابله با ایران در خزانه‌داری آمریکا) مجوز ‌گرفتند، می‌توانستند این مجوزها را برای ایرباس ۳۳۰ یا ایرباس ۳۲۱ بگیرند و من یقین دارم حتما این موضوع برنامه‌ریزی
‌شده بود.
 زمان قسط رسید
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز دیروز از سررسید نخستین قسط هواپیمای برجامی ایران خبر داد. کاپیتان علیرضا برخور البته گفته است که توان پرداخت اقساط وجود ندارد و دولت باید برای این مساله چاره‌ای بیندیشد. وی درباره جزئیات بازپرداخت اقساط تسهیلات 330 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بابت خرید هواپیماهای برجامی، به فارس گفت: حدود ماه آینده سررسید اولین قسط به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان است که توان پرداخت اقساط را نداریم و نمی‌توانیم اقساط را پرداخت کنیم.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: کل تسهیلات هواپیماهای برجامی ۵۴۰ میلیون دلار بود که ماه آینده سررسید می‌شود و پرداخت آن برای ایران‌ایر غیرممکن است. وی در پاسخ به این سوال که نامه‌ای به دولت برای مهلت‌دهی این تسهیلات داشته‌اید، اظهار کرد: همه بانک‌ها با ما همکاری می‌کنند ولی به هر حال آنها هم در مقابل سازمان‌های نظارتی باید پاسخگو باشند. این در حالی است که به گفته مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران این هواپیماها در رهن بانک‌ها هستند.
برخور درباره هواپیماهای فعال در ناوگان هما نیز گفته است: در حال حاضر حدود ۴۰ فروند هواپیما در ناوگان هما داریم. با در نظر ‌گرفتن چک‌های هواپیماها، 
در حال حاضر ۱۲ فروند هواپیما در ناوگان هما فعال است اما در ایام نوروز حدود هفت تا هشت فروند هواپیمای فعال خواهیم 
داشت.
 
ATRها قطعه ندارند
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که چرا تعدادی از هواپیماهای برجامی ATR ایران‌ایر زمین‌گیر است، توضیح داد: استفاده از هواپیما برنامه می‌خواهد، اگر ۱۰ فرزند با هم به دنیا بیایند، همه با هم به مدرسه می‌روند، همه با هم بالغ می‌شوند، با هم ازدواج می‌کنند، با هم نوه‌دار می‌شوند و با هم می‌میرند، استفاده از هواپیما هم باید پله‌ای باشد، الان زمان چک هواپیماها رسیده است، نمی‌توانیم به صورت آزاد قطعه تهیه کنیم چون پول نداریم؛ ضمنا تحریم هم هستیم. برخور ادامه داد: همین کارخانه‌‌‌های سازنده هم طبق وعده‌شان عمل نمی‌کنند و قطعه به ما نمی‌دهند، نمی‌آیند و برابر قراردادی که با ما دارند، به ما کمک نمی‌کنند و درواقع به قرارداد خود هم پایبند نیستند.

captcha
شماره‌های پیشین