sobhe-no.ir
1126
چهارشنبه، ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
4
چرا روابط پاستور - بهارستان تیره شده است؟

مجلس مطالبه گر، دولت طلبکار

اختلاف نظر شاید امری طبیعی در عرصه سیاسی باشد و نهادهای قدرت در سیاستگذاری کلان برای کشور از این مهم مبری نباشند؛ اما جایی که مسیر تعامل باز نباشد، اختلاف می‌تواند شکافی باشد برای تضعیف نظام سیاسی مستقر. حالا اختلاف نظر بین مجلس یازدهم و دولت، کار را به جایی رسانده است که رهبر انقلاب باید تذکر داده و دو طرف را به تعامل فرابخوانند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری با اشاره به قانون مصوب مجلس در خصوص کاهش تعهدات برجامی، گفتند: مجلس قانونی را تصویب و دولت هم از آن استقبال کرد و تا دیروز نیز کارهایی را که باید انجام می‌شد، انجام دادند و ان‌شاء‌الله فردا نیز یک مورد دیگر از این قانون انجام خواهد شد.

صبح نو

چرا روابط پاستور - بهارستان تیره شده است؟

مجلس مطالبه گر، دولت طلبکار

اختلاف نظر شاید امری طبیعی در عرصه سیاسی باشد و نهادهای قدرت در سیاستگذاری کلان برای کشور از این مهم مبری نباشند؛ اما جایی که مسیر تعامل باز نباشد، اختلاف می‌تواند شکافی باشد برای تضعیف نظام سیاسی مستقر. حالا اختلاف نظر بین مجلس یازدهم و دولت، کار را به جایی رسانده است که رهبر انقلاب باید تذکر داده و دو طرف را به تعامل فرابخوانند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری با اشاره به قانون مصوب مجلس در خصوص کاهش تعهدات برجامی، گفتند: مجلس قانونی را تصویب و دولت هم از آن استقبال کرد و تا دیروز نیز کارهایی را که باید انجام می‌شد، انجام دادند و ان‌شاء‌الله فردا نیز یک مورد دیگر از این قانون انجام خواهد شد.

ایشان با اشاره با اختلاف برداشتی که مجلس از کار دولت دارد، افزودند: این اختلاف‌نظرها قابل حل است و باید دو طرف، قضیه را با همکاری یکدیگر حل کنند و نباید اختلاف‌ها رها و یا تشدید شود که نشان‌دهنده دوصدایی باشد. 

ضرورت «مذاکره» مسوولان
البته این اولین باری نیست که رهبر انقلاب برای ایجاد وحدت و بازکردن مسیر تعامل بین دستگاه‌ها وارد میدان می‌شوند؛ ایشان 26‌آذر‌ماه امسال نیز در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد سپهبد شهید سردار سلیمانی و خانواده آن شهید والامقام، در توصیه‌ای مهم خطاب به مسوولان با تأکید بر «حفظ اتحاد ملی»، به صدای واحد ملت در بسیاری از امور اشاره کردند و گفتند: مسوولان نباید این اتحاد و هم‌صدایی مردم را از بین ببرند و ملت را تکه‌تکه کنند، بلکه باید هر سه قوه به‌ویژه رؤسای آن‌ها با هم‌افزایی و همکاری، اتحاد ملی را روز به‌روز تقویت کنند.
ایشان با انتقاد از برخی سخنان اختلاف‌افکن، خطاب به مسوولان گفتند: اختلافات خود را با مذاکره با یکدیگر حل کنید. مگر نمی‌گویید باید با دنیا مذاکره کرد، آیا نمی‌شود با عنصر داخلی مذاکره و اختلافات را حل کرد؟
با تاکید مکرر رهبر انقلاب شاید نگاهی به «عملکرد» بی‌تأثیر نباشد؛ مجلس از ابتدای مسوولیت تلاش مداومی برای حل مشکلات کرده است؛ تلاش‌هایی که گاها با مانع دولت برخورد 
کرده است. ابلاغ چندین قانون از سوی رییس مجلس و پس از مهلت پایانی قانونی رییس‌جمهوری، گواه این مدعاست. دولت راه تعامل با مجلس را پی ریزی نکرده و قصد همراهی با مجلس را ندارد.

غیبت پرتکرار روحانی 
روحانی در جلسات مهمی که نیاز بود در مجلس باشد، حاضر نبود و آسمان ریسمان بافتن‌های رفقایش برای توجیه عدم حضور در مجلس به مذاق هیچکسی خوش نیامد. رییس‌جمهوری نه تنها در زمان ارائه لایحه بودجه حاضر نشد در مجلس باشد بلکه دفاع از وزرای پیشنهادی را در دستورکار خود نداشت. غیبت رییس‌جمهوری در جلسه تقدیم لایحه بودجه در تاریخ مجالس 
بعد از انقلاب بی‌سابقه است. روحانی مکرراو در جاهایی که لازم بود، غایب فراموش نشدنی مجلس بود.طرح استیضاح رییس‌جمهوری دراواخر تیر ماه موضوعی بود که توجه همگان را به خود جلب کرده بود؛ اما در نهایت نمایندگان مجلس از این اقدام منصرف شدند. مقام معظم رهبری در جلسه دیدار با نمایندگان مجلس، در همان روزها، بر کمک به دولت و «تعامل» با هم تأکید داشتند. رهنمودی که اگرچه به منتفی شدن طرح استیضاح انجامید اما دولت باز هم مرغش یک پا داشت و عملش حول محور قبل می‌چرخید.
دولت در چند ماه گذشته علنا  با بیشتر تصمیمات مجلس شورای  اسلامی مخالفت کرده و مدام به‌دنبال چوب لای چرخ مجلس گذاشتن بوده است. لایحه بودجه یکی از مصادیق آنچه که رفت، بود. از دوازدهم آذر ماه که بودجه‌۱۴۰۰ تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است، شاهد تقابل بودجه‌ای دولت و مجلس بودیم. وقتی سند دخل و خرج سال آینده کشور به ایستگاه بهارستان رسید، فریاد نمایندگان به‌دلیل رشد افسارگسیخته مصارف بودجه و خوش‌بینی دولت به فروش نفت به آسمان رفت.

سیاسی‌بازی بودجه‌ای
انتقاد نمایندگان به این بودجه آنقدر زیاد بود که همه تصور می‌کردند کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق رد شود اما درست در روزی که قرار بود اعضای کمیسیون تلفیق در این باره تصمیم بگیرند، نامه رییس‌جمهوری برای اصلاح بودجه تقدیم مجلس شد و در نهایت نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق، کلیات بودجه را تصویب کردند. البته در نهایت کلیات بودجه‌۱۴۰۰ در مجلس رد شد و 
پس از اصلاحاتی دوباره به صحن آمده و تأیید شد.

 روحانی پس از آن در جلسه هیات دولت گفت: اهداف مورد نظر ما در بودجه مورد توجه کمیسیون تلفیق قرارنگرفت. مد نظر ما بود که اگر سال آینده ارز به رقم ۱۲‌هزار تومان رسید، بودجه لنگ نماند. ما پیام‌های مهمی را برای دنیا در این بودجه قرار دادیم. اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری نیز در واکنش به رد لایحه بودجه توسط مجلس گفت: یکی از مهم‌ترین کارهای مجلس در طول سال بررسی بودجه است وقتی که رد می‌شود معنایش این است که خوب نتوانستند آن را مدیریت کنند.
واکنش‌ها به رد کلیات بودجه تنها فرافکنی دولتی‌ها نبود و در قضیه مصوبه هسته‌ای مجلس نیز این روند اتفاق افتاد. رییس‌جمهوری در واکنش به مصوبه مجلس برای برنامه‌هسته‌ای گفت: بگذارید با حوصله، تحمل، خردورزی و آن‌هایی که تجربه بیست‌وچندساله در این امر دارند و در دیپلماسی موفق بودند و در دیپلماسی بارها و بارها آمریکا را در سازمان ملل شکست دادند، کارشان را بکنند. وی افزود: البته ما می‌دانیم هر قوه‌ای هر کاری می‌کند با نیت خیر است، اما با هم مشورت کنیم، هم‌فکری کنیم و کارها را دقیق‌تر و پخته‌تر پیش ببریم.

نا«آشنا» برای مصوبه هسته‌ای
باقی مقامات دولتی هم در این مورد مجلس را بی نصیب نگذاشتند و حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری نیز در حساب کاربری خود در توییتر در واکنش به تصویب مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها توسط مجلس شورای اسلامی و تایید این مصوبه از سوی شورای نگهبان نوشت: بازی زیرکانه‌ای است. احتمال می‌دهند که بایدن در یک ماه اول کار خود بعضی گشایش‌های اقتصادی را ایجاد خواهد کرد. طبق طرح مجلس، دو ماه فرصت خواهیم داشت برای جلوگیری از تعلیق پروتکل الحاقی.
وی در ادامه تاکید کرد: فرضا که اول دی‌ماه ابلاغ بشود تا اول اسفند فرصت هست؛ یعنی یک ماه بعد از شروع دوران بایدن! به عبارت دیگر، گشایش‌های قطعی بایدن را نه به‌خاطر تحلیل درست دولت و وزارت خارجه و سه سال استقامت ملی بلکه به‌خاطر طرح مجلس و فشار تهدید، به نفع خودشان مصادره خواهند کرد و تاییدی بر درستی تفسیر خودشان در نظر خواهند گرفت؛ لابد این بازی برای انتخابات‌۱۴۰۰ هم مصرف خوبی خواهد داشت.

طرح معیشتی زیر تیغ دولت
طرح دیگری که با واکنش‌های زیادی همراه شد و قائله‌ای را به پا کرد «طرح معیشتی» مجلس بود. علی ربیعی در نشست خبری خود در واکنش به طرح‌های مجلس برای کمک به معیشت مردم، تصریح کرد: طرح‌هایی که ارائه می‌شود، نباید طوری باشد که زندگی مردم را سخت‌تر کند و با اعلام یک موضوع رضایت آنی ایجاد کنیم، ولی تلخی میان مدت و 
دراز مدت با آن ایجاد شود.
وی افزود: ابتدا گفتند که این پول از تبصره‌۱۴ داده شود، در حالی که خود تبصره‌۱۴ کسری دارد و ما ناچار شدیم ۴۰‌هزار میلیارد تومان اجازه فروش اوراق بگیریم که بتوانیم یارانه معیشتی‌ها را پرداخت کنیم، چون بنزین داخلی فروش نرفته بود.
ربیعی گفت: اخیرا راه‌حلی پیشنهاد کردند که دولت به برخی از نهادها ۳۰‌هزار میلیارد تومان دیگر اموال بفروشد. من نمی‌دانم چگونه امکان‌پذیر است و آیا آن نهاد اصلا  منابع مالی دارد و اینکه ما چقدر قابلیت فروش داریم! من به‌طور روشن و واضح اعلام می‌کنم دولت با این طرح مخالف است.

جنجال بورسی دولت و مجلس
ماجرای دیگری که به تقابل بین دولت و مجلس انجامید، اعتراضات سهامداران و پیگیری آن توسط مجلس بود. محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری از مجلس و کمیسیون‌های مجلس می‌خواهیم در بورس دخالت نکنند. البته مواردی از این دست شاید بیشتر از این مواردی باشد که شرح آن رفت، اما همه این اتفاقات و اظهارنظرها به فضای بی‌اعتمادی بین دولت و مجلس دامن زده است. این مخالفت‌ها باعث بدبینی نمایندگان مجلس به دولت شده است.
حاشیه‌سازی‌ها پیرامون مصوبه هسته‌ای کار را به جایی رساند که شورای عالی امنیت ملی در بیانیه‌ای ضمن ارائه توضیحاتی، تاکید کرد: نظرکارشناسی دبیرخانه در خصوص مراحل شکل‌گیری، تکمیل و تصویب قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از حقوق مردم» این است که قانون فوق مسأله خاصی به زیان مصالح ملی ایجاد نمی‌کند و برعکس، آنچه 
بر خلاف مصالح ملی بوده و مورد نگرانی می‌باشد همین جنجال‌هاست که شأن و جایگاه نهادهای قانونی کشور را مورد خدشه قرار داده و به وحدت و انسجام ملی خسارت وارد می‌کند.
در ادامه این بیانیه تاکید شد که بدون شک اظهار نظرها و رفتارهایی که طی روزهای اخیر شاهد آن بودیم، مصالح و منافع ملی را قربانی اغراض و منافع گروهی وجناحی نموده و ضمن آن که هیچگونه نفعی برای کشور نداشته، پیام و آدرس غلط به دشمنان منتقل می‌کند.

حمله چندباره به بهارستان
پیشینه دولت در مواجهه با اقدامات مجلس باعث شده است و نمایندگان تصویر مثبتی از دولت نداشته باشند و بر این باور باشند که دولت مدام در پی گریز از قوانین و 
عدم اجرای آن‌هاست. حتی پس از تفاهم جدید سازمان انرژی اتمی کشورمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بعد از اخطار اخیر رهبر انقلاب نیز دولت در بیانیه‌ای تاکید کرد که اگر مجلس محترم شورای اسلامی چنین حرکت هوشمندانه‌ای را خلاف قانون خود می‌داند و قصد دارد بیانیه مشترک صادره را غیرفعال کند، باید مسوولیت عواقب آن را نزد مردم بپذیرد و پاسخگوی همه هزینه‌های مترتب بر آن باشد.
دولت در شرایطی از مجلس می‌خواهد که پاسخگوی هزینه‌های احتمالی باشد و دست به تهدید مجلس می‌زند که در نزدیک به هشت سال گذشته ملت ایران با مصیبت‌های بی‌شماری مواجه بوده‌اند، تهدید، تحریم و افزایش مشکلات اقتصادی حالا سال‌هاست که مردم را آزار می‌دهد و این مسأله نتیجه تصمیمات حکومت دیگری برای کشور ایران نیست و سیاست‌گذاری‌های مسوولان کار را به اینجا رسانده است. 
دولت در بیانیه خود بدون اشاره‌ای به پذیرفتن مسوولیت وضعیت فعلی کشور که نتیجه سیاست‌های غلط دولت و دست دادن با کدخداست، حمله به بهارستان را ادامه می‌دهد. رییس‌جمهوری نیز از مردم می‌خواهد هر چه فریاد دارند بر سر آمریکا بزنند. 
تدبیر قالیباف برای تعامل با روحانی
در ادامه این روند، دیروز شاهد بودیم که درپی بیانات 
رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم حل اختلافات دولت و مجلس درباره یکی از مواد قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، محمد‌باقر قالیباف، «مجتبی ذوالنور» و «فریدون عباسی» رؤسای کمیسیون‌های امنیت ملی و 
سیاست خارجی و انرژی مجلس را مأمور تعامل با دولت با محوریت دبیرخانه شورای عالی امنیت
 ملی کرد.
رییس مجلس از ذوالنوری و عباسی خواسته است، درباره اجرای ماده‌۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها (مربوط به توقف اجرای پروتکل الحاقی) با جلب نظر اعضای دو کمیسیون و با محوریت دبیرخانه شورای عالی 
امنیت ملی در تعامل با دولت از جمله، سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه، موضوع را به سرعت پیگیری
 کنند.
قالیباف همچنین خاطرنشان کرد که گزارش نتیجه این اقدامات و رایزنی‌ها در اسرع وقت به وی و صحن مجلس ارائه شود. رییس مجلس شورای اسلامی همچنین 
تاکید کرد: ضرورت دارد دغدغه نمایندگان مردم در مجلس در اجرای کامل و دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در صدر پیگیری‌ها و رایزنی‌ها قرار داشته باشد.
دولت باید مسیر خود را تغییر داده و با دید همکار به مجلس بنگرد تا با تعامل سازنده ضمن برطرف کردن مشکلات به فکر سازوکاری برای حل اختلافات باشد. دولت نباید به مجلس به چشم دشمن بنگرد؛ موضوعی که فضای همکاری به پرتگاه خواهد برد. نگاه مسوولان و ملت ایران باید به سمت دشمن حقیقی باشد که در سال‌های گذشته مشکلات بسیاری را برای ایرانیان به‌وجود آورده است. علی‌رغم اینکه آمریکایی‌ها بارها تاکید کرده‌اند تحریم‌ها را نخواهند داشت اما دولت همچنان امیدوار 
به مذاکره است. 
در همین راستا یک مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفت که تحریم‌ها علیه تهران تا پایان مذاکره باقی می‌ماند. آمریکا تا زمانی که ایران پشت میز مذاکره ننشیند، تحریم‌ها علیه تهران را کاهش نمی‌دهد. ایران هنوز توانایی غنی‌سازی اورانیوم تا میزان ۶۰‌درصد را ندارد و این کار را انجام نداده ولی این مسأله نگران‌کننده است. وی افزود: واشنگتن منتظر است ببیند آیا تهران به مذاکرات بازخواهد گشت یا نه و تا زمانی که دو طرف به مذاکرات بازنگردند، همچنان روند تشدیدی و لحنی سخت در مواضع خود خواهند داشت.
نگاه چندین ساله مسوولان به خارج از مرزهای ایران در سال‌های گذشته گره‌ای از مشکلات کشور باز نکرده است و اکنون به جای فرافکنی و تهدید و تطمیع بهتر است با لحن ملایم و دور یک میز برای حل مسائل کشور 
چاره‌اندیشی شود.

 

captcha
شماره‌های پیشین