تلویزیون در رقابت عقب نماند
چند سالی است که تلویزیون درکنار رسانههای مختلف، یک رقیب جدی دیگر در عرصه تولید و پخش محتوای سرگرمی پیدا کرده است. ویاودیها در قالب سامانههای آنلاین پخش محتوا این روزها با سرعت و قدرت مشغول تولید سریالهایی با حضور بازیگران و کارگردانان شناختهشده هستند. این پلتفرمها برای این هدف سرمایهگذاری قابلتوجهی انجام دادهاند. هرچند برخی از این محصولات فاقد کیفیت چشمگیر هستند اما بههرحال در روزهایی که مردم دایره سرگرمیهای زیادی ندارند، همین سریالها هم میتوانند آنها را جذب کنند. حالا در چنین شرایطی و درعین تاکید بر لزوم حمایت از ویاودیها، یک نکته مهم قابل بیان است. روزگاری صداوسیما مرجع اصلی اخبار و سرگرمی در میان مردم بود اما به مرور این مرجعیت با تهدید مواجه شده؛ تهدیدی که برآمده از یک رقابت است، پس نباید توقع بهدرکردن رقیب برای پیروزی را داشت. بهجای آن باید تصمیمگیران ارشد فرهنگی کشور و مدیران رسانه ملی یک بازنگری جدی در حوزه سرگرمیسازی داشته باشند. به جز جنبه حیثیتیاش که درباره رسانه ملی مطرح است، نکته مهم دیگر مربوط به مخاطبان آن است. استفاده از سامانههای آنلاین رایگان نیست و اگرچه مبلغ اشتراک آنها رقم چندان بالایی نیست اما بههرحال ما از مخاطبانی به وسعت ایران سخن میگوییم. جمعیت بیش از 82میلیونی ایران سلایق و توان اقتصادی مختلفی دارند. یادمان نرود بخشی از مردم به دلیل توان اقتصادی پایین، حتی اگر بخواهند هم امکان بهرهمندی از محتوای سامانههای آنلاین را ندارند و بهنوعی برنامههای سیما تنها سرگرمی جدی و روزانه آنهاست. مدیران سیما باید از طرق مختلف وارد یک مرحله جدید از سریالسازی تلویزیون شوند؛ چون اگر دست نجنبانند و کیفیت محصولاتشان را ارتقا ندهند، سبد سرگرمی و دلخوشی بخشی از مردم خالی میماند.
