sobhe-no.ir
1118
یکشنبه، ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
13
«صبح‌نو» وضعیت نشر حوزه دفاع مقدس را بررسی می‌کند

فضای مه‌آلود ادبیات پایداری

سید پویا هاشمی / ادبیات پایداری به موجب اهمیت گسترش فرهنگ جهاد و شهادت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ولی در شرایط بیماری و اقتصادی امروز کشور باید این حوزه مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا بتوانیم آثار با کیفیت‌‌تری را در این حوزه داشته باشیم.

گزارش

واکنش هیات‌مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند به جشنواره فیلم فجر

صبح نو

«صبح‌نو» وضعیت نشر حوزه دفاع مقدس را بررسی می‌کند

فضای مه‌آلود ادبیات پایداری

سید پویا هاشمی / ادبیات پایداری به موجب اهمیت گسترش فرهنگ جهاد و شهادت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ولی در شرایط بیماری و اقتصادی امروز کشور باید این حوزه مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا بتوانیم آثار با کیفیت‌‌تری را در این حوزه داشته باشیم.

«امروز زنده نگه داشتن نام شهدا کمتر از شهادت نیست»؛ این جمله رهبر معظم انقلاب اهمیت پرداختن به حوزه حفظ و نشر آثار این حوزه را چند برابر می‌کند تا ما بدانیم در این مسیر مهم و تاثیرگذار باید قدم‌های ارزشمندی برداریم.
یکی از حوزه‌هایی که فعالیت در آن بسیار مهم است، موضوع بررسی و نشر زندگینامه و رمان با موضوعات شهدا و دفاع مقدس است. این روزها ولی گسترش این مهم به موجب شرایط ویژه اقتصادی دچار مشکلات بسیاری است که رسیدن این تولیدات به دست مخاطبان خود را با مشکل رو‌به‌رو کرده است.
در کنار مشکلاتی که به واسطه کرونا ایجاد شده است نباید از مشکل کاغذ که همه حوزه‌های نشر را تحت‌الشعاع خود قرار داده نیز چشم‌پوشی کرد. با چنین شرایطی برخی کارشناسان بر این باورند که باید چنین مشکلاتی را طبیعی دانست و نیازمندیم تا مسوولان توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند.
امروزه به موجب گذشت بیش از 40 سال از ایام انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و تغییر نسل جوان حوزه نشر و ادبیات پایداری نیازمند توجه بیشتری است تا بتوانیم با کمک‌گرفتن از این ابزار حال و هوا و فرهنگ آن دوران را به نسل جوان منتقل کنیم و برای تحقق این مهم نیاز است تا نگاه ویژه‌ای به این بخش شود و با آسیب‌شناسی این حوزه به گسترش و پویایی بیشتر این حوزه بپردازیم.
 
به سرمایه‌‌گذاری فرهنگی در حوزه نقد نیازمندیم
محمد قاسمی‌پور، مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری مراکز استانی حوزه هنری انقلاب اسلامی درباره این موضوع گفت: در این حوزه به دلیل پشتیبانی و حمایتی که صورت می‌گیرد و سرمایه‌‌گذاری و نگاه‌های کمیت‌گرایی که پیگیر افزایش تعداد کتاب‌ها هستند باید به موازات آن، سرمایه‌‌گذاری جدی و خوب در حوزه نقد و بررسی آثار اتفاق بیفتد. حس من این است که به اندازه تولیدات در این حوزه و حمایتی که از ناشران در این حوزه می‌شود اما درک و فرصت برای نقد این محصولات وجود ندارد.
وی افزود: ما به جرات منتقد فعال و شناخته‌شده در حوزه ادبیات پایداری نداریم. بسیار سخت است که کسی را در حوزه نقد ادبیات پایداری نام ببریم. بعضی کتاب‌ها در سال جایزه هم می‌برد ولی هیچ نقدی برای آنها نوشته نشده است. آنچه در حوزه فرهنگی، هنری و... دیده می‌شود عمدتا معرفی کتاب است که آن هم غالبا توسط خود ناشران به رسانه‌‌ها می‌رسد.
این فعال حوزه ادبیات پایداری خاطرنشان کرد: کارهای ما خوب نقد نمی‌شود و تا زمانی که خوب وارد حوزه نقد نشویم، نخواهیم توانست کیفیت کار را بالا ببریم. نظر من این است که در شرح وظایف سازمان‌های فعال در این حوزه همچون بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس موضوع نقد را قرار دهند. ما به سرمایه‌‌گذاری فرهنگی در حوزه نقد نیازمندیم. کتاب‌هایی که در طول سال منتشر می‌شود، باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا ایرادات کار خارج شده و معلوم شود که در چه ژانر و گونه ادبی نگاشته شده است و این مهم سخت خواهد بود.
وی تاکید کرد: اساسا درباره اصول سبک‌شناسی دچار مشکل هستیم. درواقع عدم‌صداقت وجود دارد، به نوعی که روی جلد ما شاهد هستیم که بیان می‌کنند این کتاب در مورد خاطرات شفاهی فلان فرد است یا روایتی مستند از زندگی فلان شخصیت، ولی در داخل کتاب محتوای دیگری منتشر می‌کنند و به نوعی جلد با متن همخوانی ندارد. این درهم آمیختگی آسیبی جدی است که باید اصلاح شود.
قاسمی‌پور همچنین ضمن اشاره به تغییر نوع مخاطبان حوزه ادبیات پایداری یادآور شد: مخاطب‌شناسی نوعی وظیفه است که ناشران باید به آن توجه ویژه داشته باشند. باید ناشران با توجه به گروه مخاطب و سنی و همچنین نیازهای آنها کار کنند که البته به نوعی در این موارد بدون در نظر ‌گرفتن این مهم فعالیت می‌کنیم. در بسیاری از موارد این موضوع باید در ابتدا تولید اثر بین مولف و ناشر بسته شود؛ البته هدف‌گذاری ما باید روی مقطع خاصی باشد ولی این به آن معنی نیست که دیگر گروه‌های سنی نمی‌توانند از آن کتاب بهره ببرند ولی تاکید ما بر جذب مخاطبان این رده سنی است.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که مخاطب را نشناسیم، نخواهیم توانست قالب دقیقی را انتخاب کنیم زیرا این موضوع را فقط در ارزیابی میدانی می‌توان فهمید که هر گروه سنی چه نوع محتوایی را بیشتر می‎‌پسندد و به آن گرایش دارد. متاسفانه این موضوع در مورد ‌گرفتن فیپا هم دقیق مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و کتابخانه ملی هم این موضوع را دقیق مورد بررسی قرار نمی‌دهد یا شاید هم به مولف اعتماد می‌کنند.
 
مسوولان اگر دغدغه داشته‌ باشند، وظایف‌شان را انجام می‌دهند
مازیار حاتمی، مدیر نشر 27 بعثت درباره مشکلات این حوزه گفت: اوضاع را باید از چند وجه مورد بررسی قرار داد. یکی از آنها ناشران هستند که در این حوزه فعالیت می‌کنند، باید بگوییم که به واسطه ارتباط دلی و اعتقادی که دارند با تمام ظرفیت فعالیت می‌کنند. به جد می‌توان گفت که این دوستان جهش تولید را در حوزه عمل آورده‌اند.
وی افزود: مقوله بعدی رساندن این تولیدات به دست مخاطبان است. این موضوع بخشی دست ماست و بخشی در دستان مسوولان است. فعالان نشر این حوزه وظیفه خود را به بهترین نحو انجام می‌دهند. از طرف دیگر مسوولان هم باید شرایطی را فراهم کنند تا این تولیدات به دست مخاطبان برسند.
 در این حوزه باید به موضوع کاغذ از دسترسی تا قسمت اشاره کرد. مسوولان باید با تلاش‌هایی راه رسیدن تولیدات به مخاطبان را صورت دهند. به عنوان مثال نمایشگاه‌هایی که در این مدت برگزار شده‌اند، کمک‌هایی در این شرایط هستند.
فعال حوزه نشر دفاع مقدس در ادامه تاکید کرد: در این میان ناشران هم شرایط بخصوصی را برای تسهیل رسیدن تولیدات به دست مخاطبان انجام داده‌اند. به عنوان مثال چندین ناشر درصدهای بالای تخفیف روی تولیدات خود می‌گذارند تا کتاب به راحت‌ترین حالت ممکن به دست مخاطب برسد.
وی تاکید کرد: امروز با توجه به شرایط اقتصادی و 
کوچک شدن سبد خانوار باید تلاش کنیم تا کتاب در این سبد به کمترین قیمت ممکن قرار گیرد. مسوولان هم اگر دغدغه داشته باشند، می‌توانند در این حوزه وظیفه خود را انجام دهند. اگر کاغذ با قیمت مناسب به دست مخاطب برسد، ناشران هم کارهای خود را باکیفیت‌تر و بهتر انجام می‌دهند.

captcha
شماره‌های پیشین