sobhe-no.ir
1070
شنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۹
9
آمار جراحی‌های زیبایی در دوران کرونا به‌شدت بالا رفته است

پنهان‌کردن دماغ عملی پشت ماسک اجباری

زهرا اردشیری / پنج، شش ماهی است که اینفلوئنسر‌‌‌های اینستاگرامی موضوع جدیدی برای تبلیغات پیدا کرده‌اند و آن هم جراحی زیبایی است چراکه بازار جراحی زیبایی آنقدر داغ نیست و رقابت هم بین جراحان فشرده است، به‌طوری‌که کار به تبلیغات اینفلوئنسرها کشیده شده. به جرات می‌‌توان گفت روزهای کرونایی روزهای داغ عمل‌‌‌های جراحی زیبایی است؛ البته خیال نکنید تخفیفات ویژه‌‌ای برای این نوع خدمات در نظر گرفته شده است، نه! از نظر مردم بهترین زمان است که جراحی‌‌‌های زیبایی خود را پشت ماسک‌‌‌های اجباری پنهان کنند تا بعد از کرونا از آن رونمایی کنند. متاسفانه باوجود تلاش‌‌‌های بسیار نتوانستیم به آمار رسمی از وزارت بهداشت برای تعداد جراحی‌‌‌های زیبایی دست پیدا کنیم.

معاون گردشگری تشریح کرد:

خسارت به صنعت گردشگری و چگونگی حمایت‌ها

صبح نو

معاون گردشگری تشریح کرد:

خسارت به صنعت گردشگری و چگونگی حمایت‌ها

پیش از این در «صبح‌نو» سال گذشته را سال سیاه گردشگری نام بردیم و گفتیم کرونا بیش از هر چیزی صنعت گردشگری را به نابودی کشاند و بسیاری از کسب‌وکارها از رونق افتادند. بوم‌گردی و هتل‌داری به مرحله ویرانی رسید و جذب گردشگر خارجی با عدد صفر مواجه‌شد؛ در چند گزارش متوالی در نشریه «صبح‌نو» به این موضوع پرداختیم که نابودی گردشگری فقط در کشور ما نبوده بلکه بسیاری از کشورها که مرکز جذب توریست هستند هم امسال وضعیتی مشابه با ما را داشتند. شیوع کرونا گردشگری را نابود کرده و ضرر چند‌صد میلیاردی روی دوش این صنعت در جهان گذاشته است، به‌طوری‌كه بعید نیست اگر کمی دیگر بیماری کرونا ادامه‌دار شود، بسیاری از هتل‌ها و مراکز گردشگری ورشکست شوند.
چند روز پیش معاون گردشگری حداقل خسارت واردشده به گردشگری را در دوران کرونا تا پایان شهریور ۹۹ بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و از بیکاری ۸۸ هزار و ۵۰۰ نفر از فعالان این بخش تاکنون خبر داد. آقای ولی تیموری بیان کرد: گردشگری جزو حوزه‌هایی بود که نه‌فقط در ایران که در همه دنیا بیش از سایر بخش‌های اقتصادی از کرونا خسارت دید. او تصریح کرد: دلیل این موضوع هم مشخص است، زیرا در گردشگری دو مؤلفه اساسی مطرح است؛ اول اینکه سفر در ذات خود جابه‌جایی به همراه دارد و همین امر منجر به شیوع بیشتر کرونا می‌شود. دومین مؤلفه هم این حقیقت است که گردشگری یک فرایند انسان‌محور است و فقط با فعالیت انسانی شکل می‌گیرد؛ یعنی به هیچ عنوان خدمات گردشگری مبتنی بر فضای مجازی نیست، بنابراین هر دو مؤلفه تحت تأثیر مستقیم کرونا قرار‌دارند. معاون گردشگری با اشاره به اینکه خسارت قابل‌توجهی به‌واسطه کرونا به صنعت گردشگری وارد شد، افزود: حداقل میزان خسارت واردشده تا پایان شهریور امسال بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
او به وضعیت نابسامان حوزه گردشگری قبل از کرونا اشاره کرد و توضیح داد: نکته مهم در بخش گردشگری، وضعیت رکودی بود که این حوزه قبل از کرونا به دلایل مختلف تجربه کرد. حوزه گردشگری نیمه دوم سال ۹۸ را پرتلاطم آغاز کرد و ناآرامی‌های اجتماعی آبان سال گذشته، شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی، گردشگری را تقریبا‌ تعطیل کرده بود و ورود و خروج به کشور عملا‌ وجود نداشت؛ بنابراین رکود 6 ‌ماه دوم سال ۹۸ با شیوع کرونا تشدید شد که تا امروز ادامه دارد.
تیموری عنوان کرد: درست است كه بسیاری بازار شب عید را از دست دادند؛ مثلا‌ فروشندگان لباس در شب عید فروشی نداشتند، اما بعد از تعطیلات کرونایی، لباسی که شب عید ۲۰ هزار تومان می‌فروختند، ۳۰ هزار تومان فروختند و ضررها جبران شد، ولی در حوزه گردشگری اگر امروز اتاقی خالی بماند، دیگر فرصت جبرانی نیست؛ بنابراین این حوزه بسیار متضرر 
شده است.
وی با اشاره به اقدامات حمایتی دولت در این حوزه گفت: دولت در دو نوبت از بخش گردشگری حمایت کرده است. در بخش اول، بر اساس تصمیم دولت برای کمک به ۱۴ رسته شغلی بیشتر آسیب‌دیده از کرونا، فعالان گردشگری نیز با پرداخت تسهیلات حمایت شدند. در همان مرحله ۳۸۰ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی پرداخت شد؛ البته ثبت‌نام متقاضیان در مراحل اولیه بیشتر از این رقم بود. در واقع ابتدا مجموع وام درخواستی متقاضیان ۶۷۰ میلیارد تومان بود که برای دریافت این مقدار وام نیز در بانک‌ها پرونده تشکیل شد، اما در نهایت فقط نیمی از این تعداد، مراحل کار را تا پایان به انجام رساندند و نیم‌دیگر فعالان از دریافت این وام منصرف شدند، زیرا ایراد این بسته حمایتی، اشتغال‌محور تنظیم‌شدن آن بود.
معاون گردشگری افزود: یعنی اگر کارگاهی قبل از کرونا ۵۰ نیروی کار داشت و می‌توانست آن‌ها را نگه دارد، به تعداد نیروهای کارگاه می‌توانست درخواست دریافت تسهیلات داشته باشد اما اگر تعداد کارکنان کاهش پیدا می‌کرد، فقط به تعداد کارکنان باقیمانده می‌توانست تقاضای دریافت تسهیلات داشته باشد.
او در توضیح شرایط بسته دوم حمایتی، بیان کرد: با توجه به شرایط خاص گردشگری بسته حمایتی دوم برنامه‌ریزی شد. این بسته حمایتی بنگاه‌محور است و با نرخ سود ۱۲ درصد و به‌دور از نگاه اشتغال‌محوری که در بسته اول وجود داشت، پرداخت خواهد شد. در واقع تمامی کسب‌وکارهای گردشگری با توجه به نوع فعالیت، بزرگی و کوچکی واحد، درجه و ستاره می‌توانند از حداقل ۱۶ میلیون تومان تا ۹۰۰ میلیون تومان وام بانکی با دوره تنفس حدود  6 ‌ماه بهره‌مند شوند.
تیموری اعلام کرد: همچنین در کارگروه مقابله با تبعات اقتصادی کرونا مقرر‌شد هزینه‌های بنگاه‌های فعال در حوزه گردشگری را به حداقل برسانیم. از این ‌رو علاوه بر امهال بازپرداخت تسهیلات بانکی، کمک‌هزینه برای حامل‌های انرژی، مساعدت در بحث مالیات و حق بیمه کارفرما هم در نظر گرفته شده است.

captcha
شماره‌های پیشین