sobhe-no.ir
1070
شنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۹
11
سیدمهدی مفیدی، گوینده رادیو در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:

رادیو هنوز زنده است

سال‌۹۱ از بین چند صد شرکت‌کننده برای گویندگی در رادیو انتخاب شد؛ بعد از آغاز فعالیت با حضور در برنامه‌ها و شبکه‌های رادیویی کار خود را ادامه داد. سید‌مهدی مفیدی‌راد که شنوندگان رادیو علی‌الخصوص رادیو جوان با صدا و اجرای او آشنایی دارند در چند سالی که از عمر فعالیت‌اش در رادیو و در مقام گوینده می‌گذرد در برنامه‌های متعددی حضور داشته است. گویندگی در برنامه‌هایی مانند «مسابقه اقتصاد» و «برش» در رادیو اقتصاد؛ «صبح و زندگی»، «ماخانواده‌ایم»، «خانه زیبای من» در رادیو خانواده، «صبح فرهنگ» و «چای شیرین» در رادیو فرهنگ. مفیدی‌راد گویندگی در برنامه‌های «جوان ایرانی سلام»، «صدا آزاد»، «ما برنده‌ایم»، مسابقه «یه قرونی» را تجربه کرده است و هم‌اکنون اجرای برنامه «جوان گشت» را برعهده دارد. مفیدی در حال حاضر اجرای برنامه‌های «بازی‌باز»، «رادیو همراه» و «پاراگراف» را در رادیو جوان برعهده دارد. متن گفت‌وگو با این گوینده جوان رادیو را مشاهده می‌کنید.

صبح نو

سیدمهدی مفیدی، گوینده رادیو در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:

رادیو هنوز زنده است

سال‌۹۱ از بین چند صد شرکت‌کننده برای گویندگی در رادیو انتخاب شد؛ بعد از آغاز فعالیت با حضور در برنامه‌ها و شبکه‌های رادیویی کار خود را ادامه داد. سید‌مهدی مفیدی‌راد که شنوندگان رادیو علی‌الخصوص رادیو جوان با صدا و اجرای او آشنایی دارند در چند سالی که از عمر فعالیت‌اش در رادیو و در مقام گوینده می‌گذرد در برنامه‌های متعددی حضور داشته است. گویندگی در برنامه‌هایی مانند «مسابقه اقتصاد» و «برش» در رادیو اقتصاد؛ «صبح و زندگی»، «ماخانواده‌ایم»، «خانه زیبای من» در رادیو خانواده، «صبح فرهنگ» و «چای شیرین» در رادیو فرهنگ. مفیدی‌راد گویندگی در برنامه‌های «جوان ایرانی سلام»، «صدا آزاد»، «ما برنده‌ایم»، مسابقه «یه قرونی» را تجربه کرده است و هم‌اکنون اجرای برنامه «جوان گشت» را برعهده دارد. مفیدی در حال حاضر اجرای برنامه‌های «بازی‌باز»، «رادیو همراه» و «پاراگراف» را در رادیو جوان برعهده دارد. متن گفت‌وگو با این گوینده جوان رادیو را مشاهده می‌کنید.

شما با شرکت در آزمون و گذراندن مراحل مختلف وارد رادیو شده‌اید؛ با این تفاسیر فکر می‌کنید این عرصه تا چه اندازه آماده پذیرش جوانان و استعدادهاست؟
متاسفانه چند سالی است آزمون و یا قسمت ویژه‌ای نداریم که علاقه‌مندان و مخاطبان را جذب فضای رادیو کند و فعلا راه‌های ورود به رادیو و تلویزیون صرفا از طریق دانشکده صداوسیما و همچنین آموزشگاه‌هایی است که صداوسیما تاییدشان می‌کند. راه دیگر استعدادیابی از طریق مسابقاتی است که در شبکه‌های مختلف انجام می‌شود یعنی اگر یک مسابقه رادیویی در رادیو ایران و یا جوان برگزار شود ممکن است کسی که در این مسابقه‌ها شرکت می‌کند و دارای ظرفیت‌های بالقوه است، توسط تهیه‌کننده شناخته شود و برای همکاری کوتاه مدت از او دعوت کنند؛ بعد از طی شدن این روند اگر فرد از خودش صلاحیت نشان داد می‌توان در پروژه‌های بعدی هم از او استفاده کرد اما اینکه الان بگوییم آزمون یا تست خاصی داریم یا کلا کلاسی که بتواند تضمین‌کننده حضوره افراد در ورود به رادیو باشد نه! متاسفانه نداریم.
 
در ابتدای ورود به رادیو فعالیت شما بیشتردر حوزه اقتصاد بود. به چه دلیل الان از این حوزه فاصله گرفته‌اید؟ ذائقه مخاطب باعث شده است یا خودتان اینطور خواستید؟
من علاقه‌ای به حوزه اقتصاد ندارم اما تهیه‌کننده‌ای در فضای رادیو به من کمک کردند تا بسیاری از نکات مربوط به گویندگی را در مکتب‌شان بیاموزم؛ ایشان خانم دکتر معصومه اسماعیل‌نژاد بودند که از تهیه‌کنندگان بنام و موثق شبکه رادیویی اقتصاد محسوب می‌شدند. بنابراین به علت حضور ایشان در شبکه بود که من هم فعالیت‌ام را با رادیو آغاز کردم و طبیعتا علاقه من رادیو اقتصاد و مباحث اقتصادی نبود. بعد از گذشت مدت کوتاهی، فعالیت در این حوزه و شناخته شدن بین تهیه‌کنندگان رادیویی، شیوه کاری‌ام تغییر پیدا کرد؛ با‌توجه به صدا و انرژی که داشتم اجرای برنامه‌های صبحگاهی به من پیشنهاد شد. اما اینبار ورود من به این حوزه کاملا خود خواسته بود اما همانگونه که گفتم شروع فعالیت من طبیعتا به واسطه خانم اسماعیل‌نژاد با رادیو اقتصاد بود.
 
فکر می‌کنید هنوز هم رادیو علی‌الخصوص 
رادیو جوان برای مخاطبان جذاب است؟
به نظر من رادیو از زمانی که تلویزیون وارد شد مشخصا جایگاه رسانه‌ای خود را تا حدودی از دست داد. 

 روز اول برای تست به رادیو رفتم بدون اینکه به فرزاد اطلاع دهم؛ آن‌هم به این دلیل که حس درونی به من می‌گفت اگر قرار است در رادیو حضور پیدا کنی خودت می‌توانی و من وارد فضای رادیو شدم؛ تست دادم و خانم معصومه اسماعیل‌نژاد، تهیه‌کننده من را به رادیو آوردند و در ادامه رضا معینی به عنوان داور کمیته صدای سازمان جمهوری اسلامی من را انتخاب کردند


مردم در خانه شاید به نسبت گذشته خیلی کم رادیو گوش کنند اما در حال حاضر رادیو به رسانه‌ای خاص تبدیل شده است با یکسری مخاطب خاص که وفاداری‌شان نسبت به سایر رسانه‌ها بیشتر 
بوده است. از طرفی امروزه نرم‌افزارهای رادیویی مثل ایران صدا وجود دارند که هر کس در تلفن همراه خود دارد اما با این وجود من از خیلی‌ها می‌شنوم که برنامه‌های رادیویی را بیشتر از برنامه‌های تلویزیونی دوست دارند. جالب است به شما بگویم اگر آمار پیامکی برنامه «جوان گشت» که از ساعت‌۶:۴۰ تا ۸‌صبح روزهای پنج‌شنبه و جمعه پخش می‌شود را ببینید تعجب می‌کنید؛ به‌طوری که در هر برنامه ۳ تا ۴‌هزار پیامک رادیویی داریم و این اتفاق نشان دهنده این است رادیو هنوز زنده است؛ به‌خصوص برای مردم! شک ندارم مردم رادیو را دنبال می‌کنند؛ شاید مثل خیلی از برنامه‌های شاخص تلویزیون.
 
اجرای تلویزیونی و دیده شدن چقدر برای شما اهمیت دارد؟ دوست ندارید در تلویزیون حضوری پررنگ‌تر داشته باشید یا از طرف برنامه‌سازان و تولیدکنندگان پیشنهادی نیست؟
هیچ‌وقت به این فکر نکرده‌ام که در تلویزیون
 دیده شوم بلکه همیشه به این نکته توجه داشته‌ام که یک کار و برنامه خوب اجرا کنم. بعد از برنامه «پیشران» که در شبکه چهار اجرا کردم چندین برنامه مختلف در سیما به من پیشنهاد شد اما مخاطبان رادیویی من را می‌شناسند که غیر از گویندگی کارمند شرکت دارویی هستم و بیشتر زمان شغلی من در فضای کارمندی می‌گذرد. به طوری که از ساعت‌4 الی 7 بعدازظهر مشغول به کار هستم و نمی‌توانم جای دیگری حضور داشته باشم. برنامه‌های متعددی مانند 
«سلام صبح بخیر» شبکه‌۳، «طلوع» شبکه‌۴، «صبحی دیگر» شبکه آموزش، مسابقه تلفنی «نما به نما» شبکه آی فیلم و برنامه «چاپ اول» شبکه‌۶ برای اجرا به من پیشنهاد شد که متاسفانه به‌دلیل ساعات شغلی‌ام نتوانستم در آن‌ها حضور پیدا کنم.
 
از ویژگی‌های برنامه‌هایی که روی آنتن دارید به‌ویژه برنامه «جوان گشت» برای‌مان بگویید.
شاید مهم‌ترین برنامه‌ای که در حال حاضر روی آنتن دارم برنامه «جوان گشت» باشد و مردم به واسطه این برنامه من را می‌شناسند. برنامه‌ای بسیار شاد و سرخوش که حال دل خودمان را خوب می‌کند؛ این برنامه را به این دلیل دوست دارم چون باعث شد شخصیت اصلی اجرای من شکل بگیرد؛ از تهیه‌کننده محترم نیره مرادحاصلی،تهیه‌کننده برنامه تشکر می‌کنم که در این برنامه به من اجازه رشد دادند تا بتوانم بداهه‌گویی کنم و بتوانم اجرای برنامه‌ای مؤلف محور را در دست بگیرم.
 «جوان گشت» برنامه‌ای است که مخاطبان خاص خود را دارد؛ تنها برنامه‌ای در رادیو تلویزیون که مخاطب برای شخصیت‌های آن عروسک ساختند و برای‌مان تولد گرفتند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که در ۶‌ماه نخست سال‌۹۹ برنامه «جوان گشت» به‌عنوان برنامه شاخص شبکه رادیویی جوان انتخاب شد که بسیار جای خوشحالی دارد و از این بابت خدا را شکر می‌کنم.
  
شاید بسیاری فکر کنند که گویندگی کاری ساده است. کمی از سختی‌های کار گویندگی برای‌مان بگویید.
کار گویندگی مثل همه کارها سختی‌های خود را دارد اما سختی اصلی کار کجاست؟ اینکه شما باید نگاه کنید به گویندگانی همچون منوچهر آذری ، استاد میرفخرایی، مهران دوستی و علیرضا معینی و دیگر عزایزانی که مخاطبان بیشتر می‌شناسند. زمانیکه شما خودتان را در قیاس گویندگی قرار می‌دهید تازه متوجه می‌شوید گویندگی چقدر سخت است. آیا شما گوینده خوبی هستید؟ اینجاست که متوجه سختی کار گویندگی می‌شوید.گوینده کسی است که به دل پذیرترین شکل ممکن پیامی را به مخاطب خود منتقل می‌کند. همه ما می‌توانیم شعر بخوانیم اما این شعر را یک گوینده طوری می‌تواند بخواند که به جان دل مردم بنشیند و سختی کار اینجاست تا بتوانیم با تمام وجود پیام‌مان را منتقل کنیم. اگر بخواهیم شادی و یا غم را به مخاطب انتقال بدیم با تمام وجود این اتفاق را شکل دهیم؛ بین ما و مخاطب‌مان چیزی جز صدا نیست.
 
در هر حرفه و عرصه‌ای اوج و فرود وجود دارد؛ اوج گویندگی شما کجای دوران کارتان بوده است؟
من نباید در مورد اوج کار گویندگی‌ام صحبت کنم بلکه در این خصوص باید اساتید، بزرگان و تهیه‌کنندگان رادیو نظر دهند اما اگر بخواهم رضایت شخصی خودم را در نظر بگیرم معتقدم در دو یا 
سه سال اخیر به لطف حضرت حق در نقطه‌ای قرار گرفته‌ام که تهیه‌کنندگان بزرگ علاقه‌مندی‌شان را نسبت به من نشان می‌دهند و من برنامه‌های فاخرشان را اجرا می‌کنم؛ این اتفاق نشان‌دهنده آن است آنچه در گویندگی و اجرای رادیویی به‌دنبالش بوده‌ام تا حد زیادی حاصل شده است؛ البته انتخاب تهیه‌کنندگان بزرگ نشان‌دهنده لطف و مرحمت آن‌ها نسبت به شاگرد کوچک‌شان است که باید این نقطه را برای خودم به‌عنوان یک نقطه عطف در نظر بگیرم البته من در اوج نیستم، راه بسیار زیادی دارم.
 
مخاطبان رادیو چطور احساس واقعی 
به گوینده حین اجرای برنامه را تشخیص می‌دهند؟
مخاطبان رسانه‌های دیداری و شنیداری در رادیو بسیار هوشمند و باهوش هستند؛ در بسیاری از جلسات‌مان این نکته از طرف اساتید به ما تذکر داده می‌شود که مخاطب را بالاتر از خودمان در نظر بگیریم چراکه بسیار آگاه و با سواد هستند همچنین مخاطب از لحن صحبت و ادای کلمات شما می‌تواند بفهمد که آدم صادقی هستید یا فیلم بازی می‌کنید، با آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها هستید و یا خدای نکرده ضد آنها هستید؛ با این تعاریف می‌توان گفت یکی از دلایلی که گوینده خاصی در قلب مخاطب جا می‌گیرد همین پذیرش مخاطب است. من همیشه تلاش کردم حرفی که می‌زنم قبل از جاری شدن روی لبانم از میان جداره‌های دندانم بگذرد، یک مرتبه دور قلبم بچرخد و بعد از دهانم بیرون بیاید تا به دل مردم بنشیند.
 
رابطه فامیلی و ارتباط شما با فرزادحسنی چقدر در مسیر کار و گویندگی راه‌گشا بوده است؟ این نسبت و آشنایی نقشی در گوینده شدن‌تان داشته است؟
فرزاد نازنین و دوست داشتنی پسر عمه خوب و عزیز من است؛ از نظر من بدون شک او یکی از بهترین مجریان پس از انقلاب به شمار می‌رود نه به این دلیل که فرزاد قوم و خویش من است بلکه به‌عنوان کسی می‌گویم که 10سال کار گویندگی و اجرا را در یک محیط کاملا حرفه‌ای تجربه کرده است و در نهایت بخشی از آن استعدادی که در فرزاد حسنی بوده به من رسیده است.ضمن اینکه از روز اول برای تست به رادیو رفتم بدون اینکه به فرزاد اطلاع دهم؛ آن‌هم به این دلیل که حس درونی به من می‌گفت اگر قرار است در رادیو حضور پیدا کنی خودت می‌توانی و من وارد فضای رادیو شدم؛ تست دادم و خانم معصومه اسماعیل‌نژاد، تهیه‌کننده من را به رادیو    آوردند و در ادامه رضا معینی به عنوان داور کمیته صدای سازمان جمهوری اسلامی من را انتخاب کردند. بعد از آن یکی   از کسانی که به من کمک کردند و هرگز نمی‌توانم الطاف فراوان‌شان را فراموش کنم عباس پیری از    تهیه‌کننده‌های برجسته رادیو    جوان بودند که خیلی در معرفی من به تهیه‌کنندگان مختلف در فضاهای گوناگون کاری نقش داشتند.

 در بسیاری از جلسات‌مان این نکته از طرف اساتید به ما تذکر داده می‌شود که مخاطب را بالاتر از خودمان در نظر بگیریم چراکه بسیار آگاه و با سواد هستند همچنین مخاطب از لحن صحبت و ادای کلمات شما می‌تواند بفهمد که آدم صادقی هستید

captcha
شماره‌های پیشین