sobhe-no.ir
1063
سه شنبه، ۰۴ آذر ۱۳۹۹
13
گزارش

ارسال چهار هزار اثر به جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی

بررسی داده‌های شبکه‌های اجتماعی

مسیر نقشه‌های آنلاین داخلی در شبکه‌های اجتماعی

دکتر محسن فینی‌زاده مدیر مرکز پژوهش و بتا / داده‌‌‌های شبکه‌‌‌های اجتماعی را در سه بستر اصلی تلگرام، توییتر و اینستاگرام مورد بررسی قرار دادیم و از مجموع آنها، سه میلیارد داده شبکه‌‌‌های اجتماعی به صورت عمومی منتشر شده است؛ داده‌‌‌های مرتبط با نقشه آنلاین داخلی (دال، نشان، بلد، رایا) را با استفاده از هوش مصنوعی و تکنیک‌‌‌های و ابزار دیتاماینیگ استخراج و تحلیل کرده‌ایم تا حجم داده‌ها و لایک کاربران بر محتواهای مرتبط به‌عنوان بخشی از برند این اپلیکیشن‌ها گویا در مسیر حرکت نقشه‌‌‌های آنلاین داخلی در میان کاربران شبکه‌‌‌های اجتماعی باشد.

صبح نو

بررسی داده‌های شبکه‌های اجتماعی

مسیر نقشه‌های آنلاین داخلی در شبکه‌های اجتماعی

دکتر محسن فینی‌زاده مدیر مرکز پژوهش و بتا / داده‌‌‌های شبکه‌‌‌های اجتماعی را در سه بستر اصلی تلگرام، توییتر و اینستاگرام مورد بررسی قرار دادیم و از مجموع آنها، سه میلیارد داده شبکه‌‌‌های اجتماعی به صورت عمومی منتشر شده است؛ داده‌‌‌های مرتبط با نقشه آنلاین داخلی (دال، نشان، بلد، رایا) را با استفاده از هوش مصنوعی و تکنیک‌‌‌های و ابزار دیتاماینیگ استخراج و تحلیل کرده‌ایم تا حجم داده‌ها و لایک کاربران بر محتواهای مرتبط به‌عنوان بخشی از برند این اپلیکیشن‌ها گویا در مسیر حرکت نقشه‌‌‌های آنلاین داخلی در میان کاربران شبکه‌‌‌های اجتماعی باشد.

تعاریف مختلفی از برند وجود دارد اما کاتلر آن را اینگونه تعریف می‌‌کند: «برند یک نام، عبارت یا اصطلاح، نشانه، علامت، نماد، طرح یا ترکیبی از آنهاست که هدف آن معرفی کالا یا خدمتی است که یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان عرضه می‌‌کنند و بدین‌وسیله آنها را از محصولات شرکت‌های رقیب متمایز می‌‌كنند»؛ بنابراین تمایز محصول، خدمت یا نام یک سازمان به عنوان مزیت رقابتی برشمرده شده و دستیابی به مزیت رقابتی در دنیای امروز، فقط با تکیه بر ویژگی‌های کارکردی محصولات و خدمات امکان‌پذیر نبوده، بلکه در عصر حاضر، برند مهم‌ترین عامل متمایزکننده یک شرکت تجاری از رقباست. جمله معروفی در ادبیات مدیریت وجود دارد: «چیزی که اندازه‌گیری نشود، مدیریت نمی‌شود.»
اوکاس و ان‌جی‌اُ در سال 2007 در مقاله خود تحت عنوان «بازارمداری در برابر فرهنگ نوآوری: دو مسیر به عملکرد برتر برند»، بیان می‌‌کنند که بر اساس مطالعات موجود در حدود 70 درصد از درآمدهای شرکت‌ها قابل انتساب به برند است. این موضوع بیانگر وجود یک رابطه مستقیم بین عملکرد سازمان و عملکرد برند بوده و در دنیای 
به شدت رقابتی امروز که سازمان‌ها با هدف حفظ و توسعه سهم بازار خود پیوسته به دنبال دستیابی به مشتریان وفاداری که به تکرار خرید خود و توصیه آن به دیگران بپردازند، هستند، نه‌تنها اتخاذ یک استراتژی مناسب با هدف برآورده ‌کردن حداکثری نیازها و خواسته‌های مشتریان برای بقا در بازار ضروری است، بلکه پایش و ارزیابی مستمر و به عبارت دیگر سنجش عملکرد برند نیز برای جلوگیری از هر گونه انحرافی از اهمیت بالایی برخوردار است.
با توجه به تمام مباحثی که درباره اهمیت برند به عنوان محرك ارزش و موفقیت کسب‌وکار وجود دارد، شگفت‌آور است که کسب‌وکارهای کمی اقدام به ایجاد یک طرح یا سیستمی تحلیلگر که به آنها امکان اندازه‌گیری عملکرد برندشان را بدهد، كرده‌اند؛ بنابراین لازم است که برندها به طور مداوم یا دوره‌ای از نظر تأثیری که روی مصرف‌کنندگان، تقاضای محصول یا خدمت و همچنین دستیابی به فرصت‌های توسعه داشته‌اند، مورد اندازه گیری قرار گیرند.
 برندسازی از سوی بسیاری از محققان بازار به عنوان یکی از قدرتمندترین استراتژی‌ها برای جایگاه‌یابی تلقی می‌‌شود که محصول را قادر می‌‌كند تا با استفاده از مزایا و وعده‌ها در میان رقبای خود و در اذهان مشتریان ایستادگی کند. یک برند قوی سبب تمایز محصول از محصولات رقبا، کاهش هزینه‌های جست‌وجو، حداقل‌‌کردن خطرات و ریسک‌های درك‌شده و ارائه کیفیت بالا از دید مشتری می‌‌شود.
آنچه مشخص است، داده‌‌‌های اپلیکیشن «نشان» بیش از دیگر اپلیکیشن‌ها با موضوع نقشه آنلاین، در شبکه‌‌‌های اجتماعی سهم دارد و بعد از آن «بلد» قرار دارد و در رتبه سوم «دال» و بعد از آن «رایا» جای گرفته است. با تطبیق این داده‌ها با تعداد نصب این اپلیکیشن‌ها در گوگل‌پلی و کافه‌بازار مشاهد می‌‌شود در گوگل‌پلی رتبه‌بندی دقیقا همین صورت است و بیشترین نصب برای نشان، بلد و در رتبه سوم دال است و در کافه‌بازار بلد رتبه اول را دارد و بعد از آن نشان، دال و رایا جای گرفته‌اند. نکته قابل توجه این است که مالکیت بلد برای کافه‌بازار است و تاثیر تبلیغات کافه‌بازار برای بلد در اپلیکیشن خودش در تعداد نصب آن موثر بوده است.

captcha
شماره‌های پیشین