sobhe-no.ir
1059
چهارشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۹
7
گزارش میدانی از وضعیت ترمینال شرق جدید و روند پیشرفت این پروژه که کاملا متوقف شده است

هدر رفت سرمایه در شرق پایتخت

زهرا اردشیری / هنوز خیلی از اهالی شرق تهران هم از ساخت مجموعه ترمینال شرق جدید اطلاعی ندارند. حتی راننده‌ای که ما را به اینجا را رساند نمی‌دانست جز ترمینالی که در نزدیکی سه راه تهرانپارس قرار دارد و به ترمینال شرق معروف است، ترمینال دیگری هم ساخته شده است. در حالی که برای ساخت ترمینال جدید شرق تهران هزینه‌های کلانی صرف شده و مدتی هم تبلیغات زیادی برای آن انجام می‌شد. ترمینال شرق جدید در اراضی مجاور جاده دماوند پس از سه راه آزمایش در کنار بیمارستان سرخه حصار قرار گرفته است و سال‌هاست مسوولان قول برای افتتاح آن می‌دهند اما خبری از تکمیل این پروژه نیست. این در حالی است که در دوره قبلی مدیریت شهری این پروژه پیشرفت زیادی کرده بود و حتی زمزمه‌های افتتاح قریب‌الوقوع آن نیز شنیده می‌شد. این در حالی است که در دوره مدیریت فعلی شهر تهران این ترمینال همچنان متروکه باقیمانده و گویا اراده‌ای هم برای راه‌اندازی و رفع مشکلات احتمالی آن وجود ندارد. البته راه‌اندازی این ترمینال ضمن کاهش بار ترافیکی در اطراف محل ترمینال قدیمی شرق تهران موجب کاهش چشمگیر آلودگی هوا از بابت تردد اتوبوس‌های بین شهری خواهد شد.

صبح نو

گزارش میدانی از وضعیت ترمینال شرق جدید و روند پیشرفت این پروژه که کاملا متوقف شده است

هدر رفت سرمایه در شرق پایتخت

زهرا اردشیری / هنوز خیلی از اهالی شرق تهران هم از ساخت مجموعه ترمینال شرق جدید اطلاعی ندارند. حتی راننده‌ای که ما را به اینجا را رساند نمی‌دانست جز ترمینالی که در نزدیکی سه راه تهرانپارس قرار دارد و به ترمینال شرق معروف است، ترمینال دیگری هم ساخته شده است. در حالی که برای ساخت ترمینال جدید شرق تهران هزینه‌های کلانی صرف شده و مدتی هم تبلیغات زیادی برای آن انجام می‌شد. ترمینال شرق جدید در اراضی مجاور جاده دماوند پس از سه راه آزمایش در کنار بیمارستان سرخه حصار قرار گرفته است و سال‌هاست مسوولان قول برای افتتاح آن می‌دهند اما خبری از تکمیل این پروژه نیست. این در حالی است که در دوره قبلی مدیریت شهری این پروژه پیشرفت زیادی کرده بود و حتی زمزمه‌های افتتاح قریب‌الوقوع آن نیز شنیده می‌شد. این در حالی است که در دوره مدیریت فعلی شهر تهران این ترمینال همچنان متروکه باقیمانده و گویا اراده‌ای هم برای راه‌اندازی و رفع مشکلات احتمالی آن وجود ندارد. البته راه‌اندازی این ترمینال ضمن کاهش بار ترافیکی در اطراف محل ترمینال قدیمی شرق تهران موجب کاهش چشمگیر آلودگی هوا از بابت تردد اتوبوس‌های بین شهری خواهد شد.

برای آنکه بدانیم روند ساخت‌وساز پروژه ترمینال شرق جدید در چه مرحله‌ای است به آنجا رفتیم. باید از کنار بزرگراه یاسینی و پشت میله‌هایی که برای حفاظت در نظر گرفته شده است به نتیجه ساخت‌وساز این سال‌ها نگاه کرد. با یک نگاه متوجه می‌شوید  شکل و شمایل و ورودی ترمینال بسیار مجهز و مدرن ساخته شده است. برای آنکه بتوانیم راه ورودی به ترمینال پیدا کنیم حوالی آنجا چرخی می‌زنیم. هر چقدر بیشتر به سمت بیمارستان سرخه حصار می‌رویم شکل و شمایل آنجا هم عوض می‌شود که به یک ساختمان نیمه‌ساز بیشتر شباهت دارد. 
هر چقدر نگاه می‌کنیم کسی را نمی‌بینیم که مشغول کار یا عملیات عمرانی باشد. به نظر می‌رسد ساخت‌وساز کاملا  رها شده است و کسی دیگر اینجا کاری ندارد. در خبرها خوانده بودیم که این پروژه‌90 تا 95‌درصد پیشرفت داشته است در حالی که اینطور به نظر نمی‌رسد و احتمالا  مدت زمان و بودجه زیادی برای تکمیل این پروژه لازم است.

تا بهار ساخت‌وسازی انجام نمی‌شود
مدت زیادی منتظر می‌مانیم تا اینکه یکی از افراد محلی مطلع از ساخت‌وساز ترمینال را اطراف آنجا می‌بینیم. او می‌گوید از ابتدا شروع پروژه شاهد فعالیت آنجا بوده است، از حال و هوای ترمینال و روند ادامه کارها می‌پرسیم می‌گوید: «مدت زیادی است که اینجا هیچکس هیچ کاری نکرده و حتی کوچکترین پیشرفتی هم نداشته است.
 البته بعید می‌دانم دیگر تا آخر زمستان کاری انجام دهند. با تجربه‌ای که من دارم اگر بخواهند عملیاتی انجام دهند از بهار شروع می‌شود.» او برای‌مان تعریف می‌کند: «چند باری مسوولان آنجا آمده‌اند از آقای محسن هاشمی تا آقای حناچی شهردار جدید، حدود نیم ساعتی اینجا قدم می‌زنند و می‌روند. بعد از آن هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد.» از روند ساخت‌و‌ساز داخل مجموعه می‌پرسیم کمی مکث می‌کند و می‌گوید: «راستش اینجا از سال گذشته تا به حال هیچ تغییری نکرده است. داخل ساختمان پر از کبوتر شده است. بهتر است بگویم اینجا هیچی ندارد و فقط شکل و نمای کار را تر و تمیز آماده کرده‌اند.
 داخل خیلی کار دارد، فکر نمی‌کنم حالا‌حالاها اینجا راه بیفتد البته این نظر من است چون می‌بینم چطور اینجا کار می‌کنند.» می‌پرسیم اینجا چند نفر هستید و آیا مسوولی هم نظارت دارد که می‌گوید: « اینجا نگهبان دارد برای اینکه معتادها و کارتن‌خواب‌ها شبانه اینجا نیایند یا اینکه سرقتی انجام نشود.
 البته گاهی هم مدیران برای نظارت سر می‌زنند.» اطراف ترمینال چرخی می‌زنیم. به این موضوع فکر می‌کنیم که ترمینال جدید با وجود اینکه قرار است یک ترمینال مدرن باشد اما مشکلات زیادی هم دارد، اینکه در کنار بیمارستان قرار دارد و هیچگونه بافت خدماتی و اتصال به خیابان‌های اصلی برای آن وجود ندارد و معلوم نیست مسافران چگونه باید از پایانه جدید به سمت شهر حرکت کنند و دوم اینکه مسیر بی‌آرتی و مترو به این ترمینال وجود ندارد و مردم برای رسیدن به آن حتما  باید با خودروی شخصی یا تاکسی باشند.


شرق‌نشین‌های پایتخت حتما تا به حال پایانه شرق حوالی سه راه تهرانپارس را دیده‌اند. پایانه‌ای که به نظر می‌آمد از هر لحاظ در موقعیت مناسبی 
قرار دارد. مزایای وجود پایانه شرق فعلی در محل موجود، وجود هتل مقابل پایانه شرق فعلی، وجود سه خط اتوبوسرانی در مسیر شرق به غرب مقابل پایانه شرقی فعلی، وجود ۱۴‌خط تاکسی در نزدیکی پایانه شرق فعلی، دسترسی به خطوط بی‌آرتی، وجود چند پل عابر پیاده مکانیزه و نزدیکی به بزرگراه یاسینی و شهید دوران که موجب سهولت دسترسی به پایانه جنوب می‌شود. سهولت دسترسی به ایستگاه‌های تبادلی به کلیه خطوط و بی‌آرتی در مسیر خیابان دماوند است. اما انگار بسیاری از خانواده‌هایی که اطراف این ترمینال سکونت داشتند از وجود آن ناراضی بودند و می‌گفتند بهتر است ترمینال به جایی منتقل شود که ساکنی نباشد و ترمینال شرق به‌دلیل وجود کارتن‌خواب‌ها و معتادان برای مردم دردسر‌ساز شده است.

اظهار نظرهای متفاوت درباره ترمینال شرق جدید
بازدید مسوولان  از پروژه ترمینال شرق چند وقت یک بار اتفاق می افتد و اظهار‌نظرهایی هم مطرح می‌شود در حالی که کوچکترین اقدامی انجام نمی‌شود و به قول نگهبان مجموعه فقط در حد یک بازدید نیم ساعته است. در این میان شورای شهری‌ها نظرات بیشتری در رابطه با پروژه ترمینال شرق جدید دارند. رییس شورای شهر پس از یک بازدید سر زده به این ترمینال گفته است: «بارها عنوان شده که ساخت پروژه پایانه شرق حدود ۹۵‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اما این درصدها واقعی نیست، چراکه این پروژه تنها حدود ۷۰‌درصد پیشرفت داشته است.» سید‌آرش حسینی‌میلانی، عضو شورای شهر تهران هم گفته است: «ترمینال جدید شرق تهران پناهگاه کبوتران شده است، در حالی که در سال‌۹۷ مبلغ  ۳۰‌میلیارد تومان بودجه برای این پروژه اختصاص یافته است.»  شهربانو امانی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران هم گفته است: «با توجه به توقف عملیات پروژه پایانه جدید شرق از ابتدای سال‌۱۳۹۶ تاکنون به علت محدودیت‌های مالی، پیشرفت فیزیکی پروژه مذکور در حدود ۸۰‌درصد بوده و اتمام سایر مراحل اعم از هوشمند‌سازی و تکمیل تجهیزات جانبی با جذب سرمایه‌گذار و یا واگذاری به بخش خصوصی تا حدودی امکان تحقق دارد و امیدوار هستیم که اوایل سال آتی برخی بخش‌های آن به بهره‌برداری برسد. ممکن است برخی از این بخش‌ها به‌۱۴۰۱ هم برسد.» محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر هم  با بیان اینکه در قانون پیش‌بینی شده که شهرداری‌ها باید ترمینال‌هایی در شرق و غرب و شمال تهران بسازند و اعتبار آن باید از سوی سازمان برنامه‌و‌بودجه تأمین شود، گفته است: حالا هزینه‌های ساخت این ترمینال نیز باید جزء طلب شهرداری از دولت محاسبه شود.در کنار این 
اظهار نظرها یوسف حجت سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران هم گفته است:« طبق قانون ساخت این ترمینال‌ها بر عهده شهرداری است؛ اما تأمین اعتبار آن بر عهده دولت است و منطقی نیست که از اعتبار شهر برای وزارت راه، ترمینال بسازیم. مضاف بر اینکه وزارت راه در اداره این ترمینال‌ها وکار اجرایی با شهرداری همراه نیست.»
در کنار این اظهار‌نظرها، ایده‌ای که بارها‌و‌بارها از طرف مسوولان شهرداری و شورای شهری‌ها هم مطرح شد تبدیل این فضا به مکان تفریحی، ورزشی و فرهنگی بوده است. باید ببینیم سرانجام ترمینال شرق جدید چه خواهد شد و آیا شاهد افتتاح آن در سال آینده هستیم.

captcha
شماره‌های پیشین