sobhe-no.ir
1048
چهارشنبه، ۱۴ آبان ۱۳۹۹
14

خبر

امیر اصانلو، مستندساز، در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:

مستند برای مخاطب عام ساخته می‌شود

امیر اصانلو متولد ۱۳۶۵ در تهران و دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی است. او در سال‌های اخیر در حوزه سینمای مستند فعالیت کرده و آثار متعددی را در این حوزه تولید کرده است. از آثار او می‌توان به «ماندنی‌ها»، «تئوری زباله»، «عامه‌پسند» و «حلب سکوت جنگ» اشاره کرد. تازه‌ترین اثر او تحت عنوان «پیرمرد و خواننده» در هجدهمین جشنواره «ischia» ایتالیا به نمایش درآمد. اصانلو در دو مستند اخیر خود «حلب سکوت جنگ» و «پیرمرد و خواننده» نگاه متفاوتی به مساله جنگ سوریه داشت و ورای سیاهی‌های جنگ به دنبال ردپای امید در آن گشت. او با مستند «حلب سکوت جنگ» توانست جایزه بهترین مستند را از جشنواره «لیلون» سوریه کسب کند. همچنین از دیگر فعالیت‌های بین‌المللی او می‌توان به حضور در جشنواره «ایدفا» اشاره کرد که هر سال در پایتخت کشور هلند برگزار می‌شود. در مستند «عامه‌پسند»، اصانلو داستان زندگی مرحوم صادق صندوقی، نقاش و هنرمند معاصر را به تصویر کشید که این اثر به تازگی در جشنواره فیلم‌های مستند، شبکه مستند سیما به نمایش درآمد. در گفت‌گویی که با او داشتیم، دلیل علاقه او به نمایش تضادها و به تصویرکشیدن امید در عین نمایش معضلات اجتماعی را جویا شدیم و از جایگاه تلویزیون در حمایت از آثار مستند صحبت کردیم که مشاهده می‌کنید.

توییت روز

توییترمحدودیت انتخاباتی اعمال کرد

خبر روز

پروژه‌های سینمایی متوقف شود

فیلم روز

«خورشید» در تفرش اکران می‌شود

صبح نو

امیر اصانلو، مستندساز، در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:

مستند برای مخاطب عام ساخته می‌شود

امیر اصانلو متولد ۱۳۶۵ در تهران و دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی است. او در سال‌های اخیر در حوزه سینمای مستند فعالیت کرده و آثار متعددی را در این حوزه تولید کرده است. از آثار او می‌توان به «ماندنی‌ها»، «تئوری زباله»، «عامه‌پسند» و «حلب سکوت جنگ» اشاره کرد. تازه‌ترین اثر او تحت عنوان «پیرمرد و خواننده» در هجدهمین جشنواره «ischia» ایتالیا به نمایش درآمد. اصانلو در دو مستند اخیر خود «حلب سکوت جنگ» و «پیرمرد و خواننده» نگاه متفاوتی به مساله جنگ سوریه داشت و ورای سیاهی‌های جنگ به دنبال ردپای امید در آن گشت. او با مستند «حلب سکوت جنگ» توانست جایزه بهترین مستند را از جشنواره «لیلون» سوریه کسب کند. همچنین از دیگر فعالیت‌های بین‌المللی او می‌توان به حضور در جشنواره «ایدفا» اشاره کرد که هر سال در پایتخت کشور هلند برگزار می‌شود. در مستند «عامه‌پسند»، اصانلو داستان زندگی مرحوم صادق صندوقی، نقاش و هنرمند معاصر را به تصویر کشید که این اثر به تازگی در جشنواره فیلم‌های مستند، شبکه مستند سیما به نمایش درآمد. در گفت‌گویی که با او داشتیم، دلیل علاقه او به نمایش تضادها و به تصویرکشیدن امید در عین نمایش معضلات اجتماعی را جویا شدیم و از جایگاه تلویزیون در حمایت از آثار مستند صحبت کردیم که مشاهده می‌کنید.

در بیشتر آثار شما توجه به پارادوکس‌ها و تضادها پررنگ است؛ مثلا در «حلب، سکوت، جنگ» در حالی که ماهیت جنگ، صدا و هیاهوست اما شما سکوت شهر جنگ‌زده را به تصویر می‌کشید یا در «پیرمرد و خواننده» امید به زندگی پیرمرد و یأس و ناامیدی جوان برایتان جالب می‌شود؛ این علاقه چطور شکل می‌گیرد؟
با در کنار هم قرار‌گرفتن تضادها، طیفی ایجاد می‌شود تا قصه‌ای که می‌خواهم تعریف کنم بیشتر به نظر بیاید. وقتی در محیطی هستیم که همه‌چیز عجیب و اگزجره است، هر اتفاقی که می‌افتد حد وسط ندارد و همیشه در بدترین حالت رخ می‌دهد. فرم فرمال فیلمسازی که همیشه از آن استفاده می‌شود، سعی دارد تا عین این واقعیت‌ها را انعکاس دهد اما من سعی کردم در کارهای خود ذره‌ای از فضای فرمال همیشگی فاصله بگیرم و از زاویه‌ای دیگر داستان را روایت کنم. این باعث شد که در هر دو فیلم به سراغ موضوعاتی بروم‌ که با فضای جنگ سنخیت ندارند. امید با فضای جنگ که افراد از فردا، روز یا ثانیه بعد خود هم باخبر نیستند، همخوانی ندارد. همچنین سکوت آنچنان ارتباطی با فضای متشنج جنگ ندارد؛ بنابراین تصمیم گرفتم کمی متفاوت به قضیه نگاه کنم و همه چیز را از منظری جدید ببینم که برای همه قابل فهم باشد. از طرفی گاهی ما به‌اندازه‌ای بمباران خبری می‌شویم و عکس‌های مختلف از جنگ می‌بینیم که فراموش می‌کنیم درست به مساله نگاه کنیم؛ بر همین اساس تصمیم گرفتم این سوژه را از زاویه دیگری نشان دهم.

     شما معمولا در تولید آثارتان سراغ موضوعات تلخ اجتماعی رفتید اما در بین همه این‌ها نگاه به امید هم وجود دارد و این کار مستندساز اجتماعی را سخت می‌کند که از بین سیاهی‌ها روزنه‌ای برای روشنایی پیدا کند؛ چگونه از میان تاریکی به روشنایی می‌رسید.
در این دوره عجیبی که زندگی می‌کنیم، همه در حال تلاش‌ هستند برای بودن و شما به عنوان آدمی که در این دوره زندگی و این فضا را تجربه می‌کند، نمی‌توانید بگویید که من می‌روم تا فقط روشنی و کورسوی امید ببینیم؛ دراین صورت قطعاً دروغ خواهی گفت. حداقل اولین نفر به خودتان دروغ می‌گویید. ما هم دوست داریم فردا را ببینیم و حال همه خوب باشد. همیشه سعی کردم که در همه فیلم‌هایم، چه در کشور خودمان و چه در سایر فضاها و در جنگ و مرگ، کورسوی امیدی نشان بدهم؛ شاید این امید واهی باشد و هیچ‌گاه اتفاق نیفتد اما امید واهی هم می‌تواند امید واقعی باشد، یعنی اینکه حتی اگر این امید به نتیجه نرسد اما انرژی امید داشتن، به خودی خود چرخ جلوبرنده است. این نگاه من است و شاید کسی انتخاب کند تا سیاهی را نشان دهد اما من ترجیح می‌دهم که هرچند کم و نزدیک به واقعیت، فضای امیدوارانه واقعی و نه فضای امیدوارانه کوچک و تبلیغاتی داشته باشم.
 
‌پخش اثر شما از جشنواره فیلم‌های مستند و شبکه مستند چه بازخوردهایی داشت؟ با توجه به اینکه تلویزیون مخاطب عام و گسترده‌تری دارد، فکر می‌کنید حمایتش از آثار مستند چقدر می‌تواند به فیلمساز برای دیده‌شدن اثر کمک کند و چه میزان در فرهنگ‌‌‌سازی بین مردم و ترغیب آن‌ها به تماشای بیشتر آثار مستند نقش دارد؟
خوشبختانه بازخوردهای خوبی از پخش فیلم «عامه‌پسند» در جشنواره تلویزیونی شبکه مستند گرفتم. «عامه‌پسند» فیلمی نیمه‌کاره است، به این دلیل که آقای صندوقی(کاراکتر اصلی) در میانه کار فوت ‌کردند اما بازخوردها خوب بود. این فیلم برای خودم حس خیلی خوبی داشت که توانستم آدمی را نشان دهم که همه، کارهای او را می‌شناسند اما اسمش را نمی‌دانند. همه از این فرد به خوبی و خیر یاد می‌کنند و این برای من دستاورد مهمی بود. تلویزیون خانه مستند است. مستند برای مردم ساخته می‌شود. فیلم مستند را همیشه در سالن‌های سینما به نمایش درآورده‌اند اما میزان تاثیری که مستند می‌تواند در تلویزیون داشته باشد در سینما نخواهد داشت. مستند برای مخاطب عام ساخته می‌شود. تلویزیون در رشد این سینما بسیار موثر است، کمااینکه پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون مربوط به شبکه مستند است که این بسیار عجیب بوده و نشان‌دهنده اقبال مردم به این سینماست. تلویزیون می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و صداها، فرهنگ‌ها و فضاهای مختلف را از طریق این مستندها که واقعی هستند به نمایش بگذارد. سینما می‌تواند به فضای مالی مستند کمک کند اما خانه مستند، 
تلویزیون است. 
 

captcha
شماره‌های پیشین