sobhe-no.ir
1040
سه شنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۹
13
در قالب راهنمایی برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران

«رسانه و تروریسم» به بازار نشر آمد

«صبح‌نو» به‌صورت آماری بررسی می‌کند

مسیر ناهموار سامانه‌های آنلاین فیلم وسریال

محسن فینی‌زاد / VOD مخفف Video On Demand است که به‌فارسی همان سامانه ویدیو و فیلم‌های درخواستی می‌شود. آنچه مخاطب به‌دنبال آن است در یک فضای تعاملی با اختیارات بسیار بالا در دسترس قرار گرفته است، به همین دلیل VODها یکی از محبوب‌ترین سایت‌های اینترنتی به‌شمار می‌روند. سایت‌هایی که چند سالی است با توسعه زیرساخت‌های اینترنت در ایران و بالارفتن سرعت دسترسی به اینترنت، جای خود را میان سایت‌های محبوب ایرانی نیز باز کرده‌اند و کم‌کم خودشان تبدیل به اپلیکیشن شد‌ه اند و به‌عنوان یک کسب‌و‌کار محبوب و سود‌آور در حال توسعه هستند.

صبح نو

«صبح‌نو» به‌صورت آماری بررسی می‌کند

مسیر ناهموار سامانه‌های آنلاین فیلم وسریال

محسن فینی‌زاد / VOD مخفف Video On Demand است که به‌فارسی همان سامانه ویدیو و فیلم‌های درخواستی می‌شود. آنچه مخاطب به‌دنبال آن است در یک فضای تعاملی با اختیارات بسیار بالا در دسترس قرار گرفته است، به همین دلیل VODها یکی از محبوب‌ترین سایت‌های اینترنتی به‌شمار می‌روند. سایت‌هایی که چند سالی است با توسعه زیرساخت‌های اینترنت در ایران و بالارفتن سرعت دسترسی به اینترنت، جای خود را میان سایت‌های محبوب ایرانی نیز باز کرده‌اند و کم‌کم خودشان تبدیل به اپلیکیشن شد‌ه اند و به‌عنوان یک کسب‌و‌کار محبوب و سود‌آور در حال توسعه هستند.

بازار رو به گسترش VODهای ایرانی باعث شده رقابت تنگاتنگی برای جذب مخاطب بیشتر میان این کسب‌و‌کارها رخ دهد که مزایا و معایبی دارد. از طریق VOD کاربران امکان آن را می‌یابند تا فیلم‌های سینمایی، مجموعه‌های تلویزیونی، مستندها و… را تماشا کنند. ایده کم نشدن حجم مصرفی اینترنت برای مشترکان برخی سایت‌های ویدیویی درخواستی باعث شده تا مبارزه با قاچاق فیلم و سریال و جلوگیری از دانلود و تکثیر غیرقانونی راحت‌تر شود و مشترکان ترجیح دهند به‌جای دانلود یک فیلم آن را بدون کاسته شدن از حجم اینترنت تماشا کنند.
البته اگر فاکتور تولید و برنامه‌سازی نیز به سایت‌های اینترنتی به‌عنوان رکنی ثابت اضافه شود، غنی‌سازی فرآیند VOD مطلوب‌تر می‌شود، موردی که «تماشا» با تولید برنامه «پدر و مادر خوبی باشیم» در راستای تحقق آن گام برداشته و به‌نظر می‌رسد این برنامه که شامل اپیزودهای مختلف با محوریت کودکان است مخاطبان را جذب کرده است.
آنچه در مورد VOD‌‌ها مهم است این است که این کسب‌وکارها باید رسانه‌ای آنلاین و قابل اعتماد را بسازند تا مخاطبان بی‌دغدغه از تکنولوژی روز لذت ببرند و از طرفی فیلم و سریال‌های سرزمین مان به‌عنوان کالای فرهنگی بدون محدودیت‌های اکران‌های جهانی و تحریم‌ها و البته صرف هزینه‌های زیاد به دنیا صادر شود تا شاهد تحولی عظیم، امن، کم‌هزینه و پرسود در رسیدن آثار سینمایی و تلویزیون به دست مخاطب نه‌تنها در ایران بلکه در جهان باشیم.
در این گزارش داده‌های منتشر شده در مورد بعضی از vod‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم که در گام اول انتظارات اصلی کاربران از vod‌ها مشخص شود و در گام دوم از نظر داده‌های منتشر شده مقایسه‌ای در میان بعضی از این vod صورت پذیرد که نشان‌ دهند حجم داده‌های منتشر شده در مورد هر‌کدام به تفکیک بستر شبکه اجتماعی است.
همانگونه که مشاهده می‌کنید در میان کاربران اصلی‌ترین مسائل و مطالبات مطرح شده می‌توان مواردی از جمله رایگان یا کم کردن هزینه اینترنت برای اپلیکیشن ها، بالا بودن هزینه‌های اشتراک کاربران، کاهش و حذف تبلیغات به‌دلیل مصرف حجم اینترنت و حوصله کاربران، عدم سانسور بیش از حد به‌خصوص فیلم‌های خارجی، مشکلات فنی اپلیکیشن و خدمات، امکان ذخیره شدن فیلم‌ها و استفاده آن 
به صورت آفلاین،سرعت بسیار پایین و قطع و وصلی بالای اپلیکیشن‌ها و... اشاره کرد.
 همان گونه که در نمودارهای حجم داده در بستر تلگرام مشاهده می‌کنید بیشتر داده مربوط به فیلمو هست و بعد از آن با اختلاف کمی روبیکا قرار دارد و نماوا در رتبه سوم جای گرفته است، بخشی از محتواهای منتشر شده در تلگرام که به این اپلیکیشن‌ها بر‌می‌گردد شامل محتواهای تبلیغاتی خود این اپلیکیشن‌هاست و همچنین تبلیغات فیلم‌ها و سریال‌هایی که در این اپلیکیشن‌ها در حال پخش است بخش دیگر محتواهای تلگرام است.
 در بستر توییتر سهم بیشتر مربوط به فیلیمو است و بعد از آن با اختلاف روبیکا و نماوا قرار دارد، نکته مهم در مورد محتواهای منتشر شده در بستر توییتر سهم انتقاد و نقل از این اپلیکیشن‌ها ست. اظهار نظر کاربران توییتر در مورد هر‌کدام از این کسب‌وکارها می‌توان منبع بازخورد خوبی برای تحقیقات بازار این کسب‌وکارها باشد. همچنین به بستری برای شناسایی رقبا و نقاط ضعف و قوه کلیات صنعت به‌وجود آورد.
 میزان محبوبیت هرکدام از اپلیکیشن‌ها می‌تواند بر حسب تعداد لایکی که هر‌کدام در پست‌های مرتبط توانسته‌اند کسب کنند، سنجیده شود، هرچند این سنجش کارکرد همه‌جانبه ندارد اما در سطح مشخصی می‌تواند مفید باشد. از این رو فیلیمو بیشترین لایک را توانسته است در پست‌های اینستاگرام کسب کند البته علت این رتبه تعداد پست بیشتر فیلیمو هم است که بخشی از آن بدون شک تبلیغات است.

captcha
شماره‌های پیشین