sobhe-no.ir
1037
یکشنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۹
14
«صبح‌نو» سهم منابع خبری را در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی بررسی می‌کند

افزایش نفوذ خبرگزاری‌های رسمی در فضای مجازی

گزارش محسن فینی زاده / با توجه به پیشرفت روزافزون استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی و دوسویه‌شدن ارتباط در بنگاه‌های خبری (خبرگزاری‌ها) و اطلاع‌رسانی، یکی از روش‌‌‌های استخراخ افکار شکل‌گرفته درباره یک موضوع، بررسی نظرات و عقاید مردم در این فضاهاست که گاهی به صورت مستقیم و گاهی غیرمستقیم از مسائلی که با آن مواجه هستند، صحبت می‌کنند.

صبح نو

«صبح‌نو» سهم منابع خبری را در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی بررسی می‌کند

افزایش نفوذ خبرگزاری‌های رسمی در فضای مجازی

گزارش محسن فینی زاده / با توجه به پیشرفت روزافزون استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی و دوسویه‌شدن ارتباط در بنگاه‌های خبری (خبرگزاری‌ها) و اطلاع‌رسانی، یکی از روش‌‌‌های استخراخ افکار شکل‌گرفته درباره یک موضوع، بررسی نظرات و عقاید مردم در این فضاهاست که گاهی به صورت مستقیم و گاهی غیرمستقیم از مسائلی که با آن مواجه هستند، صحبت می‌کنند.

تجربه ارتباطاتی چند سال اخیر نشان داده كه بیشتر تصمیمات مهم افراد در جامعه امروزی از جمله تصمیمات اقتصادی، اجتماعی و مخصوصا سیاسی قبل از آنکه در فضای حقیقی نمود پیدا کند و به عرصه اجرا دربیاید، در فضای مجازی نمود پیدا می‌‌کند؛ این امر تا جایی پیش رفته که در تحلیل‌‌‌های روز دنیا در کنار نظرسنجی و افکارسنجی‌‌‌های علمی به افکارسنجی مبتنی بر روندشناسی فضای مجازی نیز اهمیت داده شده است و حتی در بعضی موارد به علت سرعت و دقت بالا، نبود مانع‌‌‌های صحت یک افکارسنجی مورد تاکید بیشتری قرار می‌‌گیرد.
از دیگر سو، تاثیر متقابل خبرگزاری‌ها و بنگاه‌‌‌های خبری بر افکار عمومی و افکار‌‌سازی رسانه‌‌ای از سمت رسانه‌‌‌های داخلی و معاند نسبت به افراد و جریان‌ها و اثرگذاری این افکار بر تصمیمات شخصی و گروهی در تمامی فضا‌ها و شکل‌گیری نظام خبری رسمی و غیررسمی در جامعه، نیاز به بررسی موشکافانه و رصد تحلیلی بر این رسانه نوین به امری بدیهی برای حرکت و حضور در هر فعالیتی تبدیل شده است.
در این گزارش در بخش اول داده‌‌‌های منتشرشده در بستر توییتر در یک سال گذشته که بالغ بر 400میلیون توییت بوده، مورد بررسی قرار گرفته است و داده‌هایی که در آن به یک منبع خبری به ویژه خبرگزاری‌ها و سایت‌‌‌های خبری و تحلیلی اشاره شده، به عنوان داده‌‌‌های مطلوب آنالیز و نمودار نقل از منابع خبری در توییت‌ها حاصل شده است.
همانگونه که مشاهده می‌‌کنید خبرگزاری‌‌‌های ایسنا، تسنیم، فارس و ایرنا بیشترین سهم را در توییت کاربران داشته‌اند و کاربران یا خبری را به نقل از آن‌ها توییت یا نظر خود را در مورد خبر یا گزارش منتشرشده از این منابع در قالب نقد، طنز یا اسناد ارائه کرده‌اند؛ همچنین بعضی از این توییت‌ها با موضوع خود منبع خبری بوده و نقدهایی به خود خبرگزاری‌ها یا سایت‌‌‌های خبری توییت شده است. از این رو نمی‌توان زیاد بودن تعداد محتواهای درج‌شده با نام یک منبع خبری را دلیل قطعی قوی‌‌تر بودن آن دانست و ممکن است یک اشتباه از سوی یک منبع خبری که توسط کاربران نقد شده، سبب تکرار نام آن منبع باشد اما می‌توان تکرار نام بیشتر یا کم‌تر منابع را با هم مقایسه کرد و دانست کدام منبع خبری برای کاربران توییتر که بخشی از آن خود اصحاب رسانه هستند، شناخته‌شده‌‌تر است.
تعداد پست‌‌‌های تلگرامی که در آن از منابع خبری ذکر نام شده است به صورت نمودار ارائه شده که در حقیقت با بررسی بیش از سه و نیم میلیون کانال تلگرامی فارسی‌زبان که در سال گذشته به انتشار محتوا پرداخته‌اند و بیش از نیم میلیارد پست منتشرشده از این کانال‌ها در قالب نمودار، تعداد پست تلگرام نقل‌شده از منابع خبری و همچنین نمودار جمع نمایش پست تلگرام نقل‌شده از منابع خبری ارائه شده است.
همانگونه که در نمودار تعداد پست تلگرام نقل‌شده از منابع خبری مشخص است، ایسنا، ارینا، فارس و تسنیم خبرگزاری‌هایی هستند که بیشترین 
نقل خبر و گزارش از آنها در کانال‌‌‌های تلگرامی انجام شده است. تفاوت بستر تلگرام با توییتر در این است که بیشتر نقل از منابع از جنس نقل از منبع خبری است و کمتر به خود منبع پرداخته شده است؛ در حقیقت تعداد تکرار پست و نمایش ازیک منبع در بستر تلگرام تا حدود زیادی نشان‌‌دهنده نفوذ آن منبع در کانال‌‌‌های تلگرامی است. نکته جالب این است كه در بعضی منابع نسبت نمایش به پست بیشتر از دیگر منابع است که این نشان می‌دهد این منابع و نقل‌ها از آن هرچند از پست‌‌‌های کمی بوده است اما مورد توجه دنبال‌کنندگان کانال قرار گرفته یا در کانال‌‌هایی که دنبال‌کننده بیشتری داشته‌اند، منتشر شده است.

captcha
شماره‌های پیشین