sobhe-no.ir
1033
شنبه، ۱۹ مهر ۱۳۹۹
12
رویکرد کاربران به سریال‌ها؛ از شبکه خانگی تا تلویزیون

افکار عمومی پاسخ می‌دهند

یادداشت محسن فینی زاده (داده کاو و تحلیلگر شبکه های اجتماعی) / بررسی داده های منتشر شده در مورد بعضی سریال هایی که در شبکه خانگی ویا «وی او دی »ها و همچنین تلویزیون در طول یک سال گذشته در حال پخش بوده اند می تواند به سهم هر سریال در افکار عمومی اشاره داشته باشد.

صبح نو

رویکرد کاربران به سریال‌ها؛ از شبکه خانگی تا تلویزیون

افکار عمومی پاسخ می‌دهند

یادداشت محسن فینی زاده (داده کاو و تحلیلگر شبکه های اجتماعی) / بررسی داده های منتشر شده در مورد بعضی سریال هایی که در شبکه خانگی ویا «وی او دی »ها و همچنین تلویزیون در طول یک سال گذشته در حال پخش بوده اند می تواند به سهم هر سریال در افکار عمومی اشاره داشته باشد.

در دنیای مدرن امروز، شبکه‌های اجتماعی بسیاری از ابعاد زندگی ما را تشکیل داده‌اند. امروزه بسیاری از کالاها از طریق شبکه‌های اجتماعی به فروش می‌رسند. اطلاع‌رسانی‌ها و اخبار از مجرای همین شبکه‌ها مخابره می‌شوند و کارکردهای بسیاری که می‌توان تا ساعت‌ها درباره آن صحبت کرد.
به جهت بررسی و نقد یک فیلم یا سریال، منتقدینی که برای روزنامه‌ها، مجلات و دیگر رسانه‌ها کار می‌کنند، به صورت عادی چند نوبت فیلم مورد نظر را دیده و مدت کوتاهی زمان دارند تا نظر خود را ارائه دهند.  اما فضای مجازی ورای تمام این دسته‌بندی‌ها نوع دیگری از نقادی را بوجود آورده که به جرات می‌توان گفت در فروش یک فیلم و تعداد مخاطبین آن تاثیر به سزایی خواهد داشت. شبکه‌های اجتماعی، به‌خصوص آن‌هایی که کاربردهای معمولی و غیرتجاری دارند، بستری در دنیای مجازی هستند که مردم نظرات خود را بدون ترس و اضطراب در اختیار سایرین قرار می‌دهند. بنابراین، این فضا بسیار مناسب برای بررسی نظرات کاربران (به عبارتی عامه جامعه) پیرامون یک فیلم یا سریال است.
حجم داده های منتشر شده در مورد یک سریال 
در عین حال که نشان دهند نگاه مردم  (جدا از مثبت و یا منفی بودن رویکرد به آن سریال) به آن سریال است تجربه نشان داده که هرچه قدر عموم مردم در مورد یک محصول رسانه ای فرهنگی بیشتر صحبت کنند امید دیده شدن و فروش آن نیز بیشتر است. به صورت کلی بسیاری از محصولات و صنایع فرهنگی هر چند خوب و از کیفیت بالایی برخوردار هستند اما شانس دیده شدن در میان مردم را ندارند، از این رو می توان دیده شدن در شبکه بیش از چهل میلیونی اینستاگرام را مصداق دیده شدن در جامعه دانست.
آنچه مشخص است سریال دل با چندین قسمت بیشترین سهم را در میان سریال ها مورد بررسی دارد و بعد از آن سریال هم‌گناه، آقا زاده و همچنین نون خ در جایگاه بعدی قرار دارند. اما نکته جالب سهم لایک سریال آقازاده در توییتر است که به رویکرد سیاسی این سریال و بعضی از سکانس هایی برمی گردد که با کنایه به مسوولین همراه بوده است و یا در ارتباط با ازدواج موقت و بعضی حواشی آن بوده است.

در این گزارش می‌خواهیم ابتدا سهم سریال‌ها را در پیام‌رسان تلگرام بررسی کنیم که حاصل محتواهای منتشرشده در کانال تلگرامی است و بعد از آن جنس بازتاب در مورد هر سریال را مورد بررسی قرار دهیم.
سریال دل بیشترین سهم را در میان سریال ها مورد بررسی دارد و بعد از آن سریال هم‌گناه، آقا زاده و همچنین نون خ در جایگاه بعدی قرار دارند. اما نکته جالب سهم لایک سریال آقازاده در توییتر است که به رویکرد سیاسی این سریال و بعضی از سکانس‌هایی برمی گردد که با کنایه به مسوولین همراه بوده است و یا در ارتباط با ازدواج موقت و بعضی حواشی آن بوده است.
در این گزارش می‌خواهیم ابتدا سهم سریال ها را در پیام رسان تلگرام بررسی کنیم که حاصل محتواهای منتشر شده در کانال تلگرامی است و بعد از آن جنس بازتاب در مورد هر سریال را مورد بررسی قرار دهیم. آنچه در نمودار پست های منتشر شده در تلگرام مشخص است از نظر تعداد پست منتشر شده سریال دل، هم‌گناه و آقازاده پیش تاز هستند اما از نظر جمع نمایش پست ها سریال هم‌گناه در مقایسه با دیگر سریال سهم بیشتری دارد و اگر تعداد نمایش پست ها را به تعداد پست های منتشر شده تقسیم کنیم که متوسط نمایش هر پست مشخص شود در این شاخص سهم هم‌گناه بسیار بیشتر از بقیه سریال ها می باشد و حتی از سریال پر مخاطب دل هم جلو تر است. 

اما آنچه جدای از حجم داده و لایک کاربران و همچنین میزان نمایش پست اهمیت دارد نوع پرداخت کاربران به موضوع هر سریال است، به بیان بهتر محتوای منتشر شده در مورد سریال کارکرد خبری داشته یا انتقادی و همچنین نظر کاربران در جهت تعریف از آن بوده است یا تخریب آن سریال. از این نمودار کامنت های اینستاگرام که نزدیک ترین رویکرد به نظر عموم مردم را دارد مورد بررسی قرار گرفته و در حقیقت رویکرد کاربران به این سریال ها مورد سنجش قرار گرفته است.

captcha
شماره‌های پیشین