«صبح‌نو» از تصمیم کارخانه‌های لاستیک‌سازی برای عدم عرضه اجناس خود گزارش می‌دهد

احتکار لاستیکی

گزارش سپهر تهرانی /احتیاجات ضروری مردم خواه از مواد خوراکی باشد یا غیرخوراکی همواره اهمیت استراتژیکی داشته است و دولت‌ها برای تأمین آن تلاش کرده‌اند، اما در این میان در بزنگاه‌های مختلف افرادی سودجو با احتکار مایحتاج مردم به‌دنبال کسب سود و منفعت هستند. حالا چند روزی است که بعد از انواع احتکارهای کشف شده و مبارزاتی که دستگاه قضا با این متخلفین داشته است، شنیده شده که برخی از کارخانه‌های لاستیک‌سازی در کشور، کالاهای تولیدی خود را احتکار کرده‌اند. به‌طوری که خجسته‌بند، عضو کمیسیون عمران مجلس گفته است:« کارخانه‌های تولید لاستیک تصمیم گرفته‌اند عرضه محصولات به بازار به‌دلیل گرانی بنزین متوقف کنند که این اقدامی ضد انقلابانه است، این سیاست کارخانه‌ها احتکار بوده و دستگاه قضا باید با این تخلف آشکار مقابله کند.»

مشکلات مربوط به لاستیک چند ماهی است که با کامیون‌داران شروع شده و آن‌ها را درگیر خود کرده است. کامیون‌داران که یکی از اصلی‌ترین نقش‌آفرینان در جابه‌جایی اجناس و کالا از مبادی تولید و ورود به کشور تا بازار و تحویل به مشتری فعالیت می‌کنند مدت‌ها بود که درگیر مشکلات کمبود و بی‌کیفیتی لاستیک‌ها بودند. حالا چند روزی است که خبر احتکار لاستیک‌ها برای خودروهای سواری نیز در رسانه‌ها منتشر شده است. این در حالی است که برخی کمبودهای صنفی در ماه‌های اخیر همچون گرانی قطعات و لوازم یدکی یا کمبود تایر موجب شده اعتراضاتی از سوی کامیون‌داران بابت تأمین لوازم مورد نیاز آن‌ها صورت گیرد.
شهریور ماه امسال درست در روزهایی که کمبود لاستیک به شدت به ناوگان جاده‌ای فشار آورده بود معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی از عدم همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و عنوان کرد چندین جلسه با مسوولان این وزارتخانه برگزار کرده و مشکلات پیرامون عدم تأمین لاستیک را بیان کردیم اما همکاری‌های لازم از سوی این نهاد صورت نگرفت. روزانه 340‌هزار کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس در جاده‌های کشور رفت‌و‌آمد می‌کنند و اگر معضل کمبود لاستیک ادامه می‌یافت بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای را با بحران مواجه می‌کرد.

لاستیک‌های خودروها متوقف می‌شوند
لاستیک یکی از اقلام ضروری و مورد نیاز تمام رانندگان است، بر اساس آمارها، کشورسالانه به حدود ۴۰۰‌هزار تن لاستیک خودرو نیاز دارد، حال از این میزان، حدود 60 تا 70‌درصد از لاستیک‌های مورد استفاده خودروها، تولید داخل است.
زمزمه کارخانجات تولید لاستیک برای افزایش قیمت محصولات در حالی مطرح شده است که قیمت لاستیک در سال جاری حدود 20 تا 30‌درصد افزایش یافته و بازار کشش افزایش دوباره قیمت‌ها را ندارد. به‌دنبال همین موضوع آقای حسن خسته‌بند، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگویی با خبرگزاری خانه ملت در واکنش به کمبود لاستیک در بازار به‌دلیل تصمیم جدی کارخانه‌های تولیدی برای عدم توزیع محصولات، گفته است: کارخانجات تولید لاستیک اعلام کرده‌اند که تا زمان افزایش قیمت لاستیک به‌دلیل گران شدن نرخ سوخت از توزیع این محصولات خودداری خواهند کرد.

تلاش تولیدکنندگان برای انحصارسازی بازار
نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی به‌دلیل مشکلات تأمین ارز، واردات محصول لاستیک کاهش یافته و این فرصت را برای کارخانجات داخلی ایجاد کرده که فضای انحصاری را برای تأمین لاستیک خودروهای داخلی ایجاد کنند.
وی بر لزوم ورود دستگاه قضا، سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت صمت به پرونده احتکار محصول لاستیک توسط کارخانه‌های تولیدی تأکید کرد و گفت: در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی کشور ملتهب است، حال چگونه و با چه جرأتی، کارخانه‌ها از توزیع لاستیک به بازار جلوگیری می‌کنند.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: تصمیم جدید کارخانه‌های داخلی تولید لاستیک نوعی اخلال در نظام اقتصادی کشور و اقدامات ضدانقلابانه است و باید متناسب با قانون با این اقدام برخورد شود، زیرا تولیدکننده‌ای که وطن خود را دوست داشته باشد، از عرضه تولیدات خود به بازار امتناع نمی‌کند.
این احتکارها در حالی رخ داده است که طی روزهای گذشته قیمت لاستیک را به‌طور رسمی افزایش داده بودند به‌طور مثال طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار، قیمت هر حلقه لاستیک نیسان و وانت‌بار به‌طور رسمی 100‌هزار تومان افزایش یافت. این مصوبه که به معاونت بازرگانی داخلی (دفتر امور خدمات بازرگانی) وزارت صنعت، معدن و تجارت وانجمن تولیدکنندگان تایر ایران، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ابلاغ شده، مدت زمان اقدام برای اجرا را 2‌ماه اعلام کرده است.
 با این وجود بنا بر ادعای این نماینده مجلس کارخانه‌های لاستیک‌سازی به دلایل مختلفی از توزیع آن جلوگیری می‌کنند.

ماجرای لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته
اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود توزیع لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته در ماه قبل هم مسأله‌ای بود که یکی دیگر از نمایندگان مجلس از آن پرده برداشت. مدتی پیش آقای مجید کیانپور، عضوکمیسیون عمران مجلس گفته است: فروش لاستیک‌های غیراستاندارد و منقضی شده در بازار فاجعه‌بار است.‌ قوه‌قضاییه باید با متخلفان برخورد و آن‌ها را به اشد مجازات برساند تا دیگر برای کسب سودهای کلان با زندگی و جان مردم بازی نکنند.
وی با بیان اینکه عرضه لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته در بازار غیرقابل گذشت و بخشش است، اظهار کرد: به‌طور حتم وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نسبت به موضوعات مطروحه درباره فروش لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته در بازار پاسخ دهد، چون متولی اصلی این حوزه است.
از همان چند ماه قبل گزارش‌هایی مبنی بر کمبود لاستیک به‌خصوص برای کامیون‌داران منتشر شد و گفته شد لاستیک‌های تاریخ انقضا گذشته در بازار توزیع شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت این مسأله را تکذیب کرد اما دبیر کانون کامیون‌داران ایران گفت گزارش سرنگون شدن کامیون‌ها به‌دلیل ترکیدگی لاستیک ناشی از استفاده از لاستیک‌های تاریخ انقضا گذشته را به این وزارتخانه ارسال کرده است.
بیش از نیمی از لاستیک مورد استفاده کامیون‌دارها وارداتی است و وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیراً در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا از توسعه خطوط تولید لاستیک‌های سنگین برای کاهش وابستگی به واردات خبر داد.
پیش‌تر نیز نادر قاضی‌پور، نماینده مجلس شورای اسلامی از ورود لاستیک‌های کهنه از چین و کره به مناطق آزاد خبر داده و گفته بود این لاستیک‌ها به بهانه‌های مختلف از «گمرک ترخیص شده و وارد بازار کشور می‌شوند.»