برنامه‌های ترافیکی مدیریت شهری تهران صدای پلیس را هم درآورد

فرمانده پلیس پایتخت: دستگاه قضایی به ماجرای ترافیک ورود کند

ورود خودروها به محدوده مرکزی شهر در حدود 40‌سال گذشته همیشه یکی از معضلات اصلی شهر تهران بوده است. اما برای سال‌ها طرحی طراحی شد تا خودروهای بدون مجوز نتوانند وارد محدوده مرکزی شهر شوند. این محدوده بعدها با افزایش محدوده تردد زوج یا فرد بزرگ‌تر شد و در روزهای افزایش آلودگی هوا شاهد تشدید اعمال قانون بودند. تا بلکه روند افزایش آلودگی هوای تهران تا حد کمی محدود شود، اما در 2سال اخیر طرح جدیدی شکل گرفته است که البته انتقادات بسیاری را هم به‌دنبال داشته است. گزارش «صبح‌نو» را در روزهایی که تهران برای چندمین روز متوالی آسمان خاکستری دارد، بخوانید.

 طرح کاهش آلودگی هوای تهران، برنامه‌ای بود که در دوره مدیریت جهادی شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفت و کارشناسی‌های بسیاری برای آن انجام شد. بر اساس این طرح قرار بود مشابه طرح‌های خارجی، خودروهای برقی و هیبریدی که در رده خودروهای آبی قرار می‌گیرند آزادانه بتوانند در محدوده مرکزی شهر تردد کنند. خودروهای دیگر هم با توجه به سال تولید و مقدار آلایندگی رتبه‌بندی شده بودند و محدوده‌های مجاز تردد آن‌ها مشخص شده بود. برخی خودروها هم در وضعیت قرمز قرار داشتند و به‌دلیل فرسودگی و آلایندگی شدید حتماً باید از چرخه تردد خارج می‌شدند. طرح کاهش از پاییز سال‌95 در تهران اجرایی شد اما از سال بعد که مدیریت شهری تهران تغییر یافت زمزمه تغییرات نیز آغاز شد. مدیران حمل‌و‌نقل شهرداری تهران در پاییز همان سال تصمیم گرفتند تا نظرات خود را در زمینه طرح ترافیک اجرایی کنند. نتیجه این شد که ثبت‌نام درخواست‌کنندگان مجوز ورود به محدوده 
طرح ترافیک با تأخیر و نیز مشکلاتی همراه باشد. همچنین از همان زمانی که طرح جدید مدیران فعلی شهرداری تهران مطرح شد، پلیس راهور تهران در چند نوبت نسبت به اجرای طرح یاد شده هشدار ترافیکی داد. ماموران ارشد پلیس راهور تهران بارها مطرح کردند که اجرای این طرح بیشتر به‌دنبال درآمدزایی است تا کاهش ترافیک. طرحی که شهرداری تهران در نظر گرفته بود به این شکل اجرایی شد که شهروندان برای ورود به محدوده زوج‌و‌فرد باید در سامانه معرفی شده ثبت‌نام کرده و حساب شهروندی خود را شارژ می‌کردند. در هر بار ورود شهروندان به این محدوده عوارضی از حساب آن‌ها کسر می‌شد. همچنین در روزهای پنجشنبه نیز شهروندان می‌توانستند بدون هیچ محدودیتی وارد محدوده طرح ترافیک شوند. این مسأله موجب دردسرهای بسیار برای ساکنان مناطق‌11و 12 تهران شد که در محل زندگی آن‌ها در محدوده طرح ترافیک قرار داشت. 

طرح‌های دشوار
مدیریت شهری تهران اما برای سال‌98 تغییراتی در طرح کاهش آلودگی هوا ایجاد کرد که البته با مخالفت‌های جدی از سوی پلیس و حتی کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران مواجه شد. منتقدان اعتقاد داشتند که اجرایی شدن طرح‌ها موجب افزایش ترافیک و در نتیجه آلودگی هوا خواهد شد. مدیران شهرداری هم از طرح خود دفاع می‌کردند. بر اساس طرح مدیران حمل‌و‌نقل شهرداری تهران قرار شد هر خودرو با پلاک تهران در هر فصل 20‌روز اجازه تردد رایگان در محدوده زوج‌و‌فرد داشته باشد و بقیه روزهای هر فصل را در صورت ورود به محدوده سابق زوج‌و‌فرد عوارض دهد، همچنین طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه نیز دوباره در همان محدوده اصلی اجرایی شد. طرح کاهش نیز برای خودروها به جای ساعت‌19 تا ساعت‌13:30 برقرار شد.
اما روز گذشته فرمانده نیروی انتظامی تهران درباره این طرح به اظهار نظر پرداخت و گفت: باتوجه به اینکه موضوع ترافیک مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است از دستگاه قضایی درخواست می‌کنیم که به این موضوع ورود کند. سردار حسین رحیمی در حاشیه دیدار مردمی در مرکز‌197 در جمع خبرنگاران در خصوص طرح ترافیک پایتخت اعلام کرد: پلیس به وضعیت طرح ترافیک جدید ایرادهایی داشت که آن‌ها را به شهرداری ارائه کرده‌ایم؛ اعتقاد داریم که ترافیک عصرگاهی مشکلاتی را برای شهروندان به‌وجود می‌آورد و باید ساعتش در نیمه دوم سال کاهش پیدا کند. وی به بحث آلودگی هوا و خودروهای دودزا پرداخت و گفت: پلیس به جدیت این موضوعات را دنبال می‌کند؛ حتی به سرعت در سر صحنه تصادف حضور پیدا می‌کند تا منجر به ترافیک نشود و تقریباً جایی نیست که ترافیک به علت عدم حضور طولانی‌مدت پلیس به وقوع بپیوندد.
سردار رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین جلسه شورای ترافیک که رییس پلیس راهور در آن حضور داشت پرداخت و اظهار داشت: در همان جلسه نیز تأکید بر هم‌افزایی، همراهی و همدلی بود، اما متأسفانه کمتر تحرکی می‌بینیم که کسی بخواهد به وضعیت ترافیک رسیدگی کند؛ همچنین شاهد عملکرد کمی برای توجه به وضعیت آلودگی هستیم. متأسفانه جلسات بیهوده و تکراری است و باید دستگاه‌های ذی‌ربط به مسوولیت خود عمل کنند که در کاهش ترافیک چه کرده‌اند. وی گفت: ترافیک معضل تهران است که با اعصاب‌و‌روان مردم بازی می‌کند و جلسات سمبولیک باید به کارشناسی تبدیل شود و دستگاه‌های ذی‌ربط پاسخ دهند که در راستای مسوولیت خود چه اقداماتی تاکنون انجام داده‌اند.

معضل همیشگی نمایشگاه بین‌المللی
نمایشگاه بین‌المللی تهران که در تقاطع بزرگراه چمران و خیابان سئوال قرار گرفته است سال‌هاست که تبدیل به معضل ترافیکی شده است. شورای شهر برای خروج نمایشگاه از تهران مصوبه داشت که نتیجه آن ساخت شهرآفتاب در جنوب تهران شد تا بار ترافیکی و ازدحام جمعیت به تهران تحمیل نشود. در چند سال اخیر نیز برخی مسوولان دولتی درباره فعالیت این نمایشگاه اظهار نظر کرده‌اند از جمله آقای رحمانی‌فضلی، وزیر کشور که خواستار برنامه‌ریزی برای جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب شده بود. اما به نظر می‌رسد لابی فعالان اقتصادی قوی‌تر است و دود این بی‌تدبیری همچنان باید به چشم مردم برود. سردار رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز درباره فعالیت مجموعه بین‌المللی نمایشگاه در شمال تهران به ترافیک یکشنبه شب در اطراف نمایشگاه بین‌المللی تهران اشاره کرد و گفت: وضعیت ناهنجاری را به واسطه برگزاری چند نمایشگاه شاهد بودم که این ترافیک از ساعت‌16 شروع و تا حدود ساعت‌22 ادامه داشت، به‌طوری که اطراف نمایشگاه و صدا‌و‌سیما قفل شده بود. سردار رحیمی ادامه داد: قضیه ترافیک مسأله‌ای نیست که در یک نقطه متمرکز باشد، چرا که آثار آن را در معابر دیگر نیز شاهدیم و در عرض نیم ساعت آثار بعدی این ترافیک را در رسالت، همت و حکیم نیز شاهد بودیم. فرمانده انتظامی پایتخت با تأکید بر این مطلب که چندین‌بار به مسوولان نمایشگاه‌ها تذکر دادیم که اگر نمایشگاهی پرمخاطب است آن‌ها را با هم برگزار نکرده یا زمان افتتاحیه و اختتامیه نمایشگاه‌ها را با هم نگیرید، افزود: متأسفانه هیچ‌کس به این حرف‌ها فکر نمی‌کند، بنابراین انگار راهی نمانده تا از مسوولان قضایی درخواست کنیم که وارد جریان ترافیک تهران شوند و دستگاه‌های کم‌کار و آن‌هایی را که همراه نیستند پای کار بیاورند. وی گفت: ترافیک تهران نیازمند طراحی راه جدید است؛ باید به حمل‌و‌نقل عمومی توجه شود، معابر بسته و خصوصی باز شده همچنین سرویس ادارات و سازمان‌ها نیز احیا شوند.