خبر

نحوه اجرای گروه‌های موسیقی
در جشنواره آواها و نواهای رضوی
در نشست تخصصی اتاق فکر سومین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی جزئیات و چگونگی اجرای گروه‌های موسیقی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این نشست، آقای «محمد حسین اسماعیلی» -معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران- گزارش مختصری از روند پیشرفت امور اجرایی جشنواره داد: «با توجه به نزدیکی زمان برگزاری جشنواره و فرصت باقی‌مانده، اهمیت و لزوم برنامه‌ریزی‌های اجرایی و هدفمند به منظور هر چه بهتر برگزار شدن این رویداد هنری و معنوی اجتناب‌ناپذیر است. درحوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغات، توزیع گسترده پوستر و فراخوان جشنواره به کلیه استان‌های کشور و همچنین تعامل با مبادی ذی‌ربط نظیر انجمن‌های موسیقی سراسر استان‌ها، دفتر موسیقی، خانه موسیقی و سایر حوزه‌های مرتبط، انجام پذیرفته و به اتمام رسیده است و انشالله در آینده نزدیک پخش تیزر، آنونس و همچنین مصاحبه‌های خبری جشنواره از طریق رسانه ملی- رادیو و تلویزیون پخش و اطلاع‌رسانی خواهد شد.»
به گزارش موسیقی ما اسماعیلی همچنین گفت: «حجم دریافت آثار نیز با توجه به نزدیک شدن زمان اتمام آن با افزایش و استقبال هنرمندان مواجه شده است که این موضوع لزوم بررسی و برنامه‌ریزی‌های اجرایی جشنواره را دوچندان می‌کند.»
آقای «حسام الدین سراج» -نوازنده و خواننده بنام موسیقی و عضو دیگر اتاق فکر سومین جشنواره آواها و نواهای رضوی- نیز در این جلسه با بیان وجود تنوع موسیقی و سبک‌های مختلف هنری در این دوره از جشنواره تاکید کرد با توجه به تعدد حضور هنرمندان و سبک‌های متنوع موسیقی نظیر پاپ، ردیف دستگاهی‌، سنتی، نواحی و‌... لازم است تا در اجراهای این گروه‌ها نیز توازن نسبی برقرار شود و توزیع عادلانه اجراها رعایت شود.
وی همچنین در حوزه تجلیل از هنرمندان گفت: «بعضی از آثار تولید‌شده توسط هنرمندان در سطح جامعه کمتر شنیده و دیده شده است ولی از غنای موسیقی بالایی برخوردار است و لازم است تا از آهنگسازها و تنظیم‌کننده‌های این آثار تجلیل شود و معروفیت و پخش بیشتر آثار ملاک صرف نباشد.»

مناجات‌خوانی را
با ترانه‌خوانی اشتباه گرفته‌اند
آقای سیدعلی سادات رضوی، مداح و مناجات‌خوان این شب‌های برنامه «خوان نیاز» در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مناجات‌خوانی، یکی از رشته‌ها و شاخه‌های مداحی است؛ اما امروز، مداحی که جامع‌الاطراف باشد و دعا، مناجات، چاوش‌خوانی، ختم‌خوانی، کتل‌خوانی، روضه‌خوانی، ختم‌خوانی، عروسی‌خوانی بداند، تقریباً نداریم.کارشناس برنامه «نغمه‌های آسمانی» شبکه چهار سیما ادامه داد: مناجات‌خوانی از عهده همه کس برنمی‌آید؛ چون علاوه بر حنجره بسیار قدرتمند به ملاحت صدا و تسلط کافی بر ردیف‌های آوازی نیاز دارد که این مشخصات در کم‌تر کسی هست.
او گفت: حدود 50سال قبل، صدای مناجات‌خوان‌ها از گلدسته‌های حرم‌هایی مانند آستان امام هشتم، حرم حضرت معصومه (س) و حضرت عبدالعظیم (ع) به گوش می‌رسید و عده‌ای قبل از سحر و پیش از اذان صبح، روی بام مساجد با استفاده از اشعار استغاثه و مدح حضرت حق مناجات می‌خواندند. مناجات‌خوان حرم کریمه اهل بیت (س) مرحوم ملاحسین قمی و مناجات‌خوان حرم امام رضا (ع) مرحوم آقاتی بود.
وی افزود: بعد از انقلاب، مسیر مناجات‌خوانی، مثل مداحی عوض شد و کسانی به این رشته ورود کردند که مناجات‌خوانی را با ترانه‌خوانی اشتباه گرفتند و روی سبک‌های آشنای خوانندگان، اشعار مناجات گذاشتند؛ در‌حالی‌که مناجات باید کاملاً کلاسیک و آوازی باشد و ریتم‌دادن به آن از اساس، اشتباه است.