جنجال‌ها بر سر اخذ عوارض ورود به طرح زوج و فرد بالا گرفت

ایست پلیس به تخته‌گاز شهرداری

مدیران جدید شهرداری و البته مدیران سابق کشور در بخش‌های مختلف با آزمون و خطای دیگر مسوولان پیش می‌روند و طرح‌هایشان را یکی یکی درمعرض واکنش آنها قرار می‌دهند. در همین زمان کوتاهی که از آمدن آنها می‌گذرد شاید یکی از طرح‌هایی که سر و صدای زیادی به پا کرد تغییرات طرح ترافیک و مطرح شدن طرح اخذ عوارض از مردم برای ورود به محدوده طرح ترافیک بود.

در مورد اول با کش و قوس‌های فراوان شورا به بندهایی از آن رأی داد و پلیس هم پذیرفت و قرار است مابقی آن طرح نیز پس از بررسی مورد تأیید قرار بگیرد تا شاهد تغییری بزرگ در میزان قیمت و سهمیه‌های طرح ترافیک باشیم، اما طرح دوم یعنی اخذ عوارض چند هدف دارد که مهم‌ترین و شاید برجسته‌ترین آن افزایش درآمدهای شهرداری از جیب مردم برخلاف شعارهایی بوده که آقای محمدعلی نجفی شهردار تهران به شهروندان وعده داده بود، است.

عملکرد جزیره‌ای
این طرح واکنش افراد زیادی را دربرداشته است که به‌عنوان مثال آقای حسن بیادی نایب‌رییس سابق شورای شهر به طرح پولی شدن زوج و فرد گفته است: «تصور نمی‌کنم پولی شدن محدوده زوج و فرد نیز تاثیری در کاهش ترافیک داشته باشد چرا که تا زمانی‌که مدیریت جزیره‌ای در کلانشهرها اجرا شود و آن مدیریت یکپارچه شهری مستقر نشود، مشکلات باقی می‌ماند.»
او با انتقاد از دستگاه‌های مختلف با مدیریت‌های جزیره‌ای خود که تنها به فکر درآمدزایی از خدماتی که موظف به ارائه آن به شهروندان هستند، ادامه داده است: «برای کدام یک از دستگاه‌هایی که پول از مردم می‌گیرند و خدمت ارائه می‌کنند، سلامت مردم اهمیت دارد؟ اعتقاد بنده این است که اجرای محدوده زوج‌وفرد به هیچ عنوان نتوانسته به اهداف مورد نظر کمک کند. به یاد دارم که این محدوده زمانی که به تصویب شورای شهر رسید، بنده‌به‌عنوان مخالف صحبت کردم و از نبود زیرساخت‌های اجرایی این طرح گلایه و انتقاد کردم.»

حقوق شهروندی
او اضافه کرد: «زمانی که زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل عمومی شهر ما دارای اشکال و هنوز کامل نشده است و شهروندان نمی‌توانند با وسائط نقلیه عمومی در محدوده زوج و فرد به راحتی تردد کنند، اجرای این طرح تنها محدود کردن حقوق شهروندی است. بیش از ۱۰ سال است که محدوده زوج و فرد اجرا شده اما آیا توانسته به کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک کمک کند؟ امروز وضعیت آلودگی هوا کاهش نیافته و از ترافیک نیز کاسته نشده است. فلذا تا زمانی که حمل و نقل عمومی را گسترش ندهیم، مصرف سوخت و کیفیت آن‌را  استاندارد و اصلاح نکنیم و مانع تردد خودروهای فرسوده و شماره‌گذاری بی رویه خودرو نشویم، نمی‌توانیم در زمینه مبارزه با آلودگی هوا و ترافیک توفیقی 100درصدی داشته باشیم.»
بیادی گفته است: «اصل این طرح شاید ضروری و لازم باشد و مسوولان راهی جز اجرای آن نداشته باشند اما تجربه چندین ساله این حقیر می‌گوید که در حد همان طرح می‌ماند و نتایجی که مد نظر است، محقق نمی‌شود. اگر تمام تهران را نیز خیابان کنیم، به علت سیاست‌های اشتباه و نبود زیر ساخت‌ها باز هم شاهد ترافیک سنگین‌تر و آلودگی هوا خواهیم بود. تصور نمی‌کنم پولی شدن محدوده زوج و فرد نیز تاثیری داشته باشد چرا که تا زمانی‌که مدیریت جزیره‌ای در کلانشهرها اجرا شود و آن مدیریت یکپارچه شهری مستقر نشود، مشکلات باقی می‌ماند.» او خطاب به مسوولان شهری ادامه داد: «اینکه گفته می‌شود درآمد طرح ترافیک و زوج‌و‌فرد صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شود، نیاز به ضمانت و راهکار نظارتی دقیق و همچنین کمک‌های جدی دولت دارد و نباید از قصور دولت در پرداخت هزینه‌های تحمیل شده مدیریت سیاسی پایتخت به مدیریت شهری کلانشهر تهران به راحتی گذشت.»

مخالف صریح
تنها معترض به این طرح نمایندگان سابق مردم تهران نیستند بلکه پلیس راهور نیز به‌عنوان مسوول مدیریت، نظارت و اجرای قوانین حوزه حمل و نقل شهری است مخالفت خود را با این طرح به صراحت بیان کرده است. پلیس اخذ عوارض از مردم برای ورود به طرح زوج و فرد را امری خلاف قانون می‌داند و معتقد است اجرای چنین طرحی می‌تواند شهروندان و همچنین دستگاه‌های مسوول را دچار دردسر کند.
سردار محمدرضا مهماندار رییس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه اجرای هرگونه طرح برای پولی کردن محدوده زوج و فرد غیر قانونی است، گفته است: «موضوع اخذ عوارض برای تردد در محدوده طرح زوج و فرد از سوی شهرداری در شورای عالی ترافیک تهران مطرح شد اما این موضوع رأی نیاورد و اجرای آن منتفی شد.»
وی در پاسخ به این سؤال که معاون شهردار اعلام کرده است که سه ماه پس از اجرای طرح ترافیک، طرح جدید زوج و فرد هم اجرا می‌شود، تاکید کرد: «این موضوع صحت نداشته و شهرداری نمی‌تواند هر زمان که خواست طرح گرفتن عوارض از خودروهای محدوده زوج‌و‌فرد را اجرا کند. ما مخالف اخذ عوارض برای ورود به محدوده زوج‌وفرد هستیم.»
تهران شهری بزرگ و پرجمعیت است این را همه می‌دانیم بارها درباره آن حرف زده‌ایم، نکته مهم این است به همین دلایل اجرای قوانین بدون مطالعه و حمایت همه دستگاه‌های مدیریت شهری اعم از پلیس، شورای عالی ترافیک، شورای عالی استان‌ها، استانداری و فرمانداری و ... می‌تواند به بروز هرج‌و‌مرجی عظیم در این شهر دامن بزند و آرامش مردم را به مخاطره بکشاند.
شهروندان تهرانی بهای زیادی برای زندگی در این شهر می‌پردازند و حاضر نیستند برای تأمین منافع یک دستگاه که مدیرانش سابقه درخشانی هم ندارند هزینه کنند. تا امروز که تیم جدید مدیریت شهری سرکار آمده‌اند انگار با بنای گران کردن هزینه‌های زندگی وارد شهرداری شده و می‌خواهند آن را به شکل موسسه مالی اداره کنند. ریسک و هزینه زندگی در این شهر همین‌جوری هم بالاست دیگر نیاز نیست مسوولان شعله آن را زیاد کنند.