بازهم سانحه واژگونی اتوبوس بلای جان مردم شد

جاده‌های سیاهپوش شهریور

ساعت‌های اولیه بامداد سه‌شنبه، دوباره سرویس حوادث رسانه‌ها پر شد از خبر تلخ واژگونی اتوبوسی دیگر و مرگ دردناک 11 هموطن. این‌بار، جاده تهران به آبعلی، حادثه آفرید تا سفر مسافران کرج به مقصد ساری، برای همیشه ناتمام بماند و پایان تلخ، در دره رقم بخورد. به این ترتیب، دومین سانحه مرگبار اتوبوس در شهریورماه رقم خورد تا به فاصله حدود 10روز از واژگونی تلخ اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی در حوالی داراب، آمار درگذشتگان این دو حادثه، به 20 نفر برسد.

مدیرکل هلال احمر استان تهران، ماجرای تلخ بامداد سه‌شنبه را این طور روایت کرده است: «‌یک اتوبوس «ولوو» که بامداد سه‌شنبه از کرج به سمت ساری در حرکت بود، دچار سانحه سقوط به داخل دره شد و ۱۱ کشته و ۲۶ مصدوم برجا گذاشت.»
آقای «حسین کتابدار» به «مهر» گفته است: «این حادثه ساعت ۲:۱۵ سه‌شنبه در جاده قدیم «جاجرود» در محور تهران- پردیس، ۲ کیلومتر مانده به پلیس راه «جاجرود» رخ داد و پس از اطلاع هلال احمر از این سانحه، ۵ تیم امداد‌رسانی جاده جمعیت هلال احمر استان تهران، در صحنه حضور یافتند و به ایمن‌سازی محل و امدادرسانی اقدام کردند.»
کتابدار گفت: «در این حادثه ۳۷ نفر حادثه دیدند، که از این تعداد متاسفانه ۱۱ نفر از هموطنانمان در این حادثه در صحنه و در لحظه جان سپردند و ۲۶ نفر از آنها که در داخل اتوبوس در دره محبوس بودند، رهاسازی و به عوامل اورژانس تحویل شدند تا به بیمارستان منتقل شوند.»

معمای نقص فنی
بلافاصله پس از انتشار خبر حادثه، طبق معمول رسانه‌ها سراغ چرایی حادثه رفتند و مسوولان هم نتیجه آخرین گزارش‌ها را رسانه‌ای کردند. از جمله سرهنگ سیاووش محبی، رییس پلیس‌راه شرق استان تهران که در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: «‌بررسی‌های اولیه نقص فنی اتوبوس را تایید می‌کنند، با این‌حال علت دقیق این حادثه تأسفبار متعاقباً با بررسی دقیق کارشناسی مشخص خواهد شد.»
علتی که البته با واکنش مدیر کل راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای استان البرز همراه شد. آقای «سید یعقوب میرکتولی» با بیان اینکه اتوبوس حادثه جاجرود کارت معاینه فنی دارد، گفت: «راننده این اتوبوس یک ماه گذشته معاینه فنی را از مازندران دریافت کرده است.»
میرکتولی گفت:« راننده این اتوبوس از ابتدای سال جاری تا بیستم شهریور که این حادثه رخ‌داده است، با انجام ۱۶ سرویس مسافران زیادی را جابه‌جا
 کرده‌است.»
او این را هم گفت که این دستگاه اتوبوس دارای کارت ناوگان و معاینه فنی معتبر بوده، همچنین راننده این اتوبوس نیز کارت هوشمند داشته است.
میرکتولی در واکنش به اظهارات پلیس راه شرق تهران هم گفت:« اینکه پلیس‌راه شرق تهران دلیل حادثه را نقص فنی اتوبوس اعلام کرده است، این یک نظر کارشناسی است که باز نیاز به معاینه دقیق‌تر کارشناسان مربوطه دارد.»
ساعتی بعد، رییس پلیس راه راهور ناجا هم جزییات بیشتری از این حادثه را اعلام کرد. سردار «محمد حسین حمیدی» گفت: سرعت اتوبوسی که در آبعلی به دره سقوط کرده در لحظه سقوط۵۰ کیلومتر بر ساعت بوده است. به گفته حمیدی، هر دو راننده اتوبوس مذکور زنده هستند و برابر گزارش سامانه «سپهتن»، سرعت اتوبوس ۲۰ ثانیه قبل از سقوط به دره 50 متری جاجرود، ۵۹ کیلومتر بر ساعت و مجاز بوده است .ضمن اینکه ساعت رانندگی راننده نیز مجاز بوده است.
رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا هم، «نقص فنی سیستم ترمز» را علت سقوط اتوبوس ولوو به دره آبعلی دانست.
سرهنگ «نادر رحمانی» گفت: «برابر گزارش‌های تکمیلی، اتوبوس مذکور با ۳۷ مسافر از کرج به سمت ساری در حال حرکت بوده است که حوالی ساعت ۲:۲۵ در کیلومتر ۵ محور تهران-آبعلی به‌دلیل نقص فنی سیستم ترمز به داخل دره سقوط کرده و واژگون می‌شود.»

کارگروه جدید در راه است
اما شاید یکی از متفاوت‌ترین خبرهای مربوط به حوادث رانندگی در ایران، خبری بود که دادستانی کل کشور آن را منتشر کرد و آن هم «‌تشکیل کارگروه ویژه رسیدگی به مشکلات و دلایل وقوع حوادث رانندگی» به دستور رییس قوه قضاییه بود.
در متن خبر آمده است:« در پی دستور رییس قوه قضاییه به دادستان کل کشور در خصوص پیگیری حادثه رانندگی اتوبوس دانش آموزان در داراب استان فارس، جلسه ویژه‌ای با حضور وزرای آموزش‌وپرورش راه‌و‌شهرسازی و جمعی از معاونان این دو وزارتخانه و سردار مهری رییس راهور ناجا به ریاست دادستان کل کشور تشکیل شد.»
دادستان کل کشور، در جلسه‌ای صبح دیروز و با همین موضوع برگزار شده بود، گفت: «‌در بحث جرایم رانندگی متاسفانه احساس می‌شود که بازدارندگی مناسب وجود ندارد و بعضاً برخی افراد به راحتی مقررات را زیر پا می‌گذارند و عنوان می‌کنند که جریمه‌اش را می‌پردازیم، در‌حالی‌که برای چنین افرادی نباید به جریمه کردن اکتفا کنیم و راه‌های دیگری برای بازدارندگی یا به عبارتی نقره‌داغ کردن افرادی که با بی‌توجهی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی موجب خسارت‌های جانی و مالی برای خود و دیگران می‌شوند، باید در نظر گرفته شود.»
دادستان کل کشور گفت: «ضروری است که به منظور کاهش تلفات و سوانح رانندگی طرح‌های کوتاه‌مدت میان مدت و بلند مدتی اندیشیده شوند و در حوزه حمل و نقل عمومی نیز نظارت‌های موثرتری صورت گیرد تا شاهد حوادثی نظیر حادثه داراب و حوادث مشابه آن نباشیم.»
منتظری همچنین از دستور خود به دادستان‌های سراسر کشور درباره رسیدگی‌های فوری به حوادث رانندگی و حوادث مرتبط با مسافران با هدف کاهش اتلاف وقت و سرگردانی آنان در حین مسافرت خبر داد.
در پایان این جلسه هم مقرر شد کارگروه ویژه در اسرع وقت تشکیل و نسبت به بررسی موانع و مشکلات و ارائه راهکارهای کوتاه‌مدت و بلند‌مدت تصمیم گیری شود.
همزمانی خبر تشکیل این کارگروه با خبر سانحه جدید واژگونی اتوبوس، شاید زنگ خطری باشد برای اینکه هرچه زودتر جلسه‌ها و تصمیم‌های این کارگروه نهایی شوند. چرا که در غیر این صورت، نوشدارویی دیگر به مجموعه نوشداروهای فراموش شده پس از مرگ سهراب اضافه خواهد شد.