«عمار» میتواند در مسیر تولیدات دیگران اثرگذار باشد
جواد منصوری گفت: جشنواره عمار در سالهای گذشته روند صعودی و مثبت و بیشتر تاثیرگذار داشته و اگر این روند ادامه پیدا کند قطعا در تولیدات دیگران هم تاثیرگذار خواهد بود.
جواد منصوری، داور یازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» در بخش مسابقه «حافظه ملی» در سخنانی بیان کرد: به میزانی که اطلاع دارم به جشنواره عمار در سالهای گذشته روند صعودی و مثبت و بیشتر تاثیرگذار داشته و اگر این روند ادامه پیدا کند قطعا در تولیدات دیگران هم تاثیرگذار خواهد بود؛ زیراکه به نوعی جشنواره عمار پایهگذار سبکهایی ست که طبیعتا برای اهل فن، یک پایگاه جدید و مرکز ایدهپردازی است.
وی با اشاره به برخی آثار حاضر در بخش «حافظه ملی» جشنواره توضیح داد: در بخشی از این آثار و مستندها، سندی برای گفتهها ارائه نشده است، خیلی مهم است که وقتی کسی حرفی میزند یک سند ساواک یا سند داخلی یا خارجی ارائه بدهد؛ یا مثلا نکته مهمی که وجود دارد این است که مستندها باید به یک موضوع بهطور دقیق بپردازند.
این مورد، یکی از ضعفهای پژوهشی دانشگاههای ما هم هست که دایره بحث را خیلی گسترده میکنند اما عمق آن خیلی کم است، در صورتی که باید دایره محدود و عمیق باشد.
این نویسنده و پژوهشگر تاریخ تصریح کرد: از آثار امسال مستند «قمار» بهطور نسبی این اصل را رعایت کرده بود، یعنی یک موضوع را گرفته و بهطور عمیق و کامل مورد بحث قرار داده بود، اما کار دیگری هم بود که فقط یک کلیتی گفته میشود بدون ارائه سند.
مسعود رضایی؛ داور یازدهمین جشنواره عمار:
«عمار» زمینهای برای دیده شدن استعدادها فراهم کرده است
مسعود رضایی گفت: اگر بخواهیم آثار تاریخی، بهتر شوند، نیاز به پژوهش بیشتر است. باید سعی شود که با همرکزیت جشنواره عمار، پیوندی بین مستندسازان و پژوهشگران تاریخ معاصر ایجاد بشود.
مسعود رضایی، داور بخش مسابقه «حافظه ملی» یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار درباره وضعیت آثار امسال جشنواره گفت: حدود ۱۹اثر در بخش مسابقه جشنواره دیدیم که طبیعتا در یک سطح نیستند و به لحاظ فرم و محتوا با هم متفاوت هستند، اما آنچه میشود بیان کرد سیر رشدی است که میشود در مسیر آثار جشنواره عمار مشاهده کرد.
وی ادامه داد: من در طول ادوار گذشته که در برخی سالها افتخار داوری جشنواره را داشتهام، به نظرم شاهد این رشد آثار جشنواره هستیم. در بین مستندهایی که دیدم کارهای بسیار برجستهای هم وجود داشت؛ مثلا «استان چهاردهم» که هم به لحاظ فرم و هم محتوا که به یک مسأله مهم، یعنی وابستگی رژیم پهلوی و چشمپوشی از بخشی از سرزمین ما پرداخته بود، بسیار مهم بود و هم میتوانست ماهیت این رژیم را نشان دهد یا مستند «لباس سربازی» که در نوع خودش خیلی خوب بود و تصاویر خوبی داشت و به جنبههایی از مدیریت و حضور رهبر انقلاب در جبهههای جنگ در همان روزها و ماههای اول پرداخته بود. در مجموع میشود گفت که ما یک مسیر در حال رشد را داریم طی میکنیم.
این تاریخپژوه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اگر بخواهیم آثاری که در این بخش تولید میشوند، بهتر شوند، نیاز به پژوهش بیشتر است. یکی از نقاط ضعفی که در بعضی از این مستندها شاید بیشتر دیده میشود این است که پشتوانه پژوهشی و سندی لازم را ندارند، باید سعی شود که با همین مدیریت و با مرکزیت جشنواره عمار، پیوندی بین سازندگان این مستندها و پژوهشگران یا اتاق فکرهایی که میتواند پشتوانه پژوهشی این مستندها را تأمین کند، ایجاد بشود.
وی تصریح کرد: توصیه من به مستندسازان، گشتن و پیدا کردن سوژههای نو یا اگر هم قرار است به یک سوژه تکراری پرداخته شود حتما باید از یک زاویه دید جدید یا با یک ارتقای سطح پژوهشی قابل توجه به آن پرداخته شود. پیشنهاد مشخصم به فیلمسازان این است که کار تکراری نکنید، پشتوانه پژوهشی برای کارتان به میزان بالا تأمین کنید، البته اگر محتوای خوب در قالب خوبی ریخته نشود نمیتواند مخاطب را پای خود نگه دارد، بنابراین حتما باید به فرم هم توجه جدی شود.
رضایی در بخشی دیگر از سخنانش خاطرنشان کرد: من واقعا برای توفیقات بیشتر گردانندگان جشنواره عمار و دعا میکنم، چرا که زمینهای را فراهم کردند برای اینکه استعدادهای فراوانی که در کشور ما است شکوفا شود و محلی است که جوانهای این مملکت میتوانند به آن توجه داشته و آثار خود را در آنجا به نمایش درآورند و این برای کار و تولید بیشتر مستندها و فیلمهای عرصههای مختلف موجب انگیزه بشود.
وی با اشاره به آنلاین شدن اکرانهای جشنواره تصریح کرد: امیدواریم این تغییر مثبت باشد چون به هر حال این وضعیتی است که پیش آمده و چارهای هم نیست. امیدواریم که از این تجربه اکران آنلاین که تجربه نویی است، برای بهتر کردن استفاده از فضاهای مجازی در سالهای آینده هم استفاده شود.
علیرضا نوروزیخراسانی؛ کارگردان مستند
«حاج رحمانقلی»:
جشنواره «عمار» حلقه مفقوده
بین مخاطب و رسانه را برمیدارد
این مستندساز گفت: امید به زندگی و تلاش حاج رحمانقلی حسینی با وجود معلولیت، سبب شد سراغ ساخت مستندی درباره او بروم. امید و نگاه به آینده از او شخصیتی ساخته که اطرافیانش را نیز به حرکت وا میدارد. علیرضا نوروزیخراسانی که با مستند «حاج رحمانقلی» در یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار حضور پیداست، درباره موضوع اثر خود گفت: این کار درباره یک جانباز جنگ تحمیلی است که علاوه بر کارآفرینی به کشتوکار و باغداری هم میپردازد.
وی با بیان اینکه سوژه مستند را از طریق یکی خبرنگاران پیدا کرده است، اظهار داشت: وقتی این سوژه را دیدم، فکر کردم با توجه به شرایطی که دارد و کارهایی که انجام میدهد یک پارادوکس خوبی وجود دارد که ظرفیت تبدیل شدن به به یک کار مستند دارد.
نوروزی با اشاره به کنتراست معلولیت حاج رحمانقلی و کارهای اثرگذاری که انجام میدهد، گفت: حدود سه ماه کار ساخت مستند طول کشید و پس از آن بحث تدوین انجام شد و کارهای نهایی آن هم به تازگی به پایان رسیده و نخستین اکران این مستند در جشنواره مردمی فیلم عمار است.
این کارگردان با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده مستندسازان پرتره، گارد داشتن سوژههایی است که به سراغ آنها میرویم اما شکستن این گارد میان فیلمساز و شخصیت کار، فرمول خاصی ندارد بلکه به آشنایی فیلمساز با روحیات سوژه برمیگردد، توضیح داد: اگر بتوانی با وجوه مختلف شخصیت خود ارتباط برقرار کنی، آن گارد به تدریج شکسته میشود و حس اطمینان در سوژه رفتهرفته شکل میگیرد و آن اعتماد باعث میشود به تدریج، فاصله برداشته شود.
وی با بیان اینکه اشتغال و در مرحله نخست امید به زندگی و تلاش حاج رحمانقلیحسینی نکاتی بود که سبب شد سراغ ساخت مستندی درباره او برود، گفت: امید و نگاه به آینده و اینکه با وجود محدودیت تأثیر مثبتی در اطرافیان داشته از او شخصیتی ساخته که اطرافیانش را نیز به حرکت وا میدارد.
نوروزی با بیان اینکه شخصیت قصه ما به خوبی از هوش خود استفاده میکند و باتوجه به خلاقیت و هوشی که دارد سعی دارد محدودیتها را از بین ببرد، اظهار داشت: این شخصیت با ابتکارش چنگه، بیل و چاقوی خمیرگیری و وسایلی که نیاز دارد را میسازد و محدودیتهایش را به فرصت تبدیل میکند. وی با اشاره به به اینکه مستند «حاج رحمانقلی حسینی» مستندی درباره توانایی و امید به آینده است، گفت: حاج رحمانقلی سعی دارد زنجیره تلاش و امید را به نسلهای بعدی منتقل کند و این را سعی کردیم در مستند به نمایش بگذاریم.
نوروزی در پایان با اشاره به گستردگی تشکیلاتی جشنواره عمار در کشور و فعالیت اثرگذار رسانهای این تشکیلات اظهار داشت: جشنواره مردمی فیلم عمار به نظر من حلقه مفقوده بین مخاطب و رسانه را بر میدارد؛ اگر آثار را بهعنوان کالا در نظر بگیریم و مخاطبان را مصرفکننده، جشنواره عمار، ایجاد کانال بین مخاطب و اثر را به خوبی انجام میدهد.