sobhe-no.ir
978
دوشنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۹
6
نکته

سلامتی را به عزیزانت هدیه کن

عارف چراغیخبرنگار گروه زندگی

رییس شورای اسلامی شهر تهران به «صبح‌نو»: می‌خواستم تلنگری به شهرداری بزنم،کارخانه واگن‌سازی تهران که روزگاری دو شیفت کار می‌کرد حالا در آستانه توقف تولید است

سوت تعطیلی

گزارش زهرا اردشیری / این روزها که مردم برای یک متر جای اضافی در مترو روی سر و کول هم می‌روند و شیوع ویروس کرونا نیاز به واگن‌های بیشتر در خطوط مترو را بیشتر کرده است حرف و حدیث‌ها درباره کارخانه واگن‌سازی تهران نیز فراوان است. رییس شورای شهر در جلسه دیروز صبح این نهاد گفت که کارخانه واگن‌سازی رو به تعطیلی است. این مطلب تیتر بسیاری از رسانه‌ها شد اما عصر روز گذشته آقای محسن هاشمی‌رفسنجانی در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» گفت که تعطیلی در کار نیست، من می‌خواستم تلنگری به شهرداری تهران بزنم. این در حالی است که روز شنبه هم شهردار تهران خبر از خرید 630‌واگن چینی داده بود. در چنین شرایطی این سوال پیش می‌آید که چرا یک کارخانه داخلی که در زمان شهردار جهادی تهران تا آستانه فعالیت سه شیفت هم رفت حالا در سال جهش تولید ملی در آستانه تعطیلیقرار می‌گیرد.

صبح نو

رییس شورای اسلامی شهر تهران به «صبح‌نو»: می‌خواستم تلنگری به شهرداری بزنم،کارخانه واگن‌سازی تهران که روزگاری دو شیفت کار می‌کرد حالا در آستانه توقف تولید است

سوت تعطیلی

گزارش زهرا اردشیری / این روزها که مردم برای یک متر جای اضافی در مترو روی سر و کول هم می‌روند و شیوع ویروس کرونا نیاز به واگن‌های بیشتر در خطوط مترو را بیشتر کرده است حرف و حدیث‌ها درباره کارخانه واگن‌سازی تهران نیز فراوان است. رییس شورای شهر در جلسه دیروز صبح این نهاد گفت که کارخانه واگن‌سازی رو به تعطیلی است. این مطلب تیتر بسیاری از رسانه‌ها شد اما عصر روز گذشته آقای محسن هاشمی‌رفسنجانی در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» گفت که تعطیلی در کار نیست، من می‌خواستم تلنگری به شهرداری تهران بزنم. این در حالی است که روز شنبه هم شهردار تهران خبر از خرید 630‌واگن چینی داده بود. در چنین شرایطی این سوال پیش می‌آید که چرا یک کارخانه داخلی که در زمان شهردار جهادی تهران تا آستانه فعالیت سه شیفت هم رفت حالا در سال جهش تولید ملی در آستانه تعطیلیقرار می‌گیرد.


در دوره مدیریت جهادی شهرداری تهران بود که کارخانه واگن‌سازی تهران شاهد تحولی عظیم بود و توانست خطوط تولید جدیدی را راه‌اندازی کند. این کارخانه که زمانی تا فعالیت سه‌شیفت هم پیش رفته بود، این روزها حال خوشی ندارد. رییس شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته در جلسه علنی شورا، امکان تعطیلی کارخانه واگن‌سازی را مطرح کرد. هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به اینکه این کارخانه مهم داخلی به‌دلیل اجرایی نشدن قرارداد ساخت ۶۵۰‌واگن که مدت‌هاست در چرخه بوروکراسی سیستم بانکی و دولتی مانده است، تعطیل شد، گفت: «تعطیلی کارخانه واگن‌سازی تهران که بیش از هزار واگن را برای متروی تهران تولید کرده است، با وجود توصیه مقام معظم رهبری جهت حمایت از مترو در سال جهش تولید باید موجب شرمندگی مسوولان مربوطه شود». وی ادامه داد: «کارخانه واگن‌سازی ۱۵‌سال است فعالیت می‌کرد و سالی ۱۰۰‌واگن تولید کرده و به شرکت بهره‌برداری داده است، ولی متأسفانه چون قرار‌داد جدیدی ندارد فعالیتش می‌خوابد و خواهش می‌کنم از شهردار تهران به فوریت قرار‌داد چندده واگن را با واگن‌سازی امضا کنند.» رییس شورای شهر تاکید کرد: «شهرداری از منابع در اختیارش پول بدهند تا فعلاً بدنه و دکوراسیون واگن‌ها ساخته شود تا تجهیزات خریداری شود و روی آن‌ها نصب شود.» وی ادامه داد: طوری عمل شود که این کارخانه از فعالیت نماند، بسیار زشت است که ببینیم کارخانه‌ای با ۵۰۰نفر نیرو در سال جهش تولید در شهرداری تهران بخوابد.

قرارداد خرید 630‌واگن چینی
رییس شورای شهر زمانی از تعطیلی کارخانه واگن‌سازی حرف زد که روز پیش از آن آقای پیروز حناچی، شهردار تهران خبر داده بود ۱۰۵‌واگن ساخت داخل به‌زودی به متروی تهران می‌پیوندند. او با اشاره به اینکه ظرفیت کارخانجات واگن‌سازی تهران و کلانشهرها بسیار بالاست و ساخت واگن در کشور باعث کاهش وابستگی به خرید قطعات خارجی مترو می‌شود، گفت: «این مسیری راهبردی است که در حال پیگیری آن هستیم.» شهردار تهران همچنین از انعقاد قرارداد خرید ۶۳۰‌واگن با طرف چینی خبر داد و ابراز داشت: «با پیگیری سفارت چین در ایران این مسأله نیز مدنظر قرار گرفته و دولت هم اقدامات لازم را در این راستا انجام خواهد داد.» وی با بیان اینکه بیکاری در شرکت واگن‌سازی تهران باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده است، ابراز داشت: «تلاش خواهیم کرد که بیشتر از قبل سفارشات ساخت واگن را با شرکت‌های داخلی داشته باشیم.»

تنها می‌خواستم به شهرداری تلنگر بزنم
کارخانه واگن‌سازی تهران در جنوب پایتخت که تبدیل به یک سرمایه ملی شده و توانایی تولید واگن‌های مورد نیاز برای متروی تهران و دیگر کلان‌شهرها را دارد حالا روزگار خوشی ندارد. همه این اتفاقات در سال جهش تولید ملی روی داده است و گویا تاکنون وعده‌های دولتمردان برای احیای این کارخانه نیز محقق نشده است. یکی از این بازدیدها مربوط به حضور آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری در این کارخانه در تاریخ 20‌خرداد‌98 است. البته رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز دیروز در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» گفت: «خبری از تعطیلی کارخانه واگن‌سازی نیست و این تنها تلنگری به شهرداری بود.» آقای محسن هاشمی‌رفسنجانی در ادامه تاکید کرد: «شورای اسلامی شهر تهران بسیار پیگیر موضوع کارخانه واگن‌سازی بوده و اقدامات اساسی انجام شده است.» او در ادامه تاکید کرد: «قرار بر این بود که 630‌واگن را دولت خریداری کند. که دولت مصوبه آن را صادر کرد و با ما همکاری بسیار خوبی داشت. مناقصه و انتخاب آن هم انجام شده است اما متاسفانه در حال حاضر در سیستم بانک مرکزی گیر کرده است. » هاشمی با بیان اینکه باید تجهیزاتی باشد تا واگن‌های مترو تولید بشود، یادآور شد: «این کارخانه که ۵۰۰نیرو دارد، قرار بوده است طی یک قرارداد ۶۵۰‌واگن بسازد ولی به‌دلیل اجرایی‌نشدن قرارداد فعلاً تعطیل شده است.» رییس شورای شهر تهران اظهار نظر دیروز خود در جلسه شورای شهر را تکان و محرکی برای ادامه کارها دانست و تاکید کرد:« اقدامات اساسی انجام شده است و باید بانک مرکزی کمک کند که آن قرارداد مؤثر شود که کارخانه واگن‌سازی، واگن‌ها را تولید کند. »

اخطاری که نادیده گرفته شد
اما خبر تعطیلی کارخانه واگن‌سازی خبر امروز و دیروز نیست. سال گذشته هم مدیر عامل شرکت واگن‌سازی تهران نسبت به تعطیلی کارخانه واگن‌سازی به‌دلیل عدم تزریق منابع مالی در نیمه دوم سال‌98 هشدار داده بود. آقای مجتبی گلشنی گفته بود: «شرکت راه‌آهن شهری تهران در صورتی که تجهیزات لازم را برای ما فراهم کند، آماده ساخت واگن‌های بیشتر خواهیم بود ولی در حال حاضر بسیاری از تجهیزات از گمرک ترخیص نشده است.» گلشنی افزود: «بر‌اساس پیگیری‌هایی که انجام گرفته ۱۵‌درصد تجهیزات هنوز ترخیص نشده و توفیقی در این زمینه به‌دست نیامده که نبود منابع مالی برای پرداخت تعرفه گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده از جمله دلایل آن است».به گفته وی، ظرفیت تولید واگن قطار در این کارخانه برای هر‌ماه ۲۸‌واگن است.مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران با اشاره به اینکه این کارخانه از نیمه دوم سال‌98 به سمت تعطیلی پیش خواهد رفت، گفت: «در صورتی که شهرداری منابع مالی تزریق نکند و دولت حمایتی نداشته باشد ساخت واگن نخواهیم داشت و این به معنای تعطیلی کارخانه است.»

 وعده‌هایی که انجام نشد
19‌اردیبهشت سال گذشته هم آقای پیروز حناچی، شهردار تهران به همراه محسن هاشمی‌رفسنجانی، رییس شورای اسلامی شهر و نیز تعدادی از معاونان شهردار و اعضای شورای شهر تهران چون سید‌حسن رسولی و شهربانو امانی به کارخانه واگن‌سازی در جنوب تهران رفته و از آن بازدید کردند.پس از این بازدید بود که آقای پیروز حناچی وعده داد مشکلات مالی شرکت واگن‌سازی تهران را حل کند. شهردار تهران در آن بازدید از لزوم اضافه شدن دو هزار واگن مترو به واگن‌های ناوگان متروی تهران گفته بود و اینکه این امر ضروری است. با این وجود نه سال گذشته و نه امسال کاری برای کارخانه واگن‌سازی انجام نشد و حالا باید دید که سوت تعطیلی یک کارخانه ملی دیگر به‌دلیل بی‌توجهی مدیران دولتی و شهری به گوش خواهد رسید یا خیر. 

captcha
شماره‌های پیشین