sobhe-no.ir
976
شنبه، ۲۸ تیر ۱۳۹۹
14
خبر

گزارش «صبح‌نو» به بهانه استقبال گسترده از بازپخش «خندوانه» را بخوانید

خندوانه ، تکراری اما دیدنی

گزارش زهرا سادات مصطفوی / تازه‌ترین نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما نشان می‌دهد ۷۸٫۴‌درصد بیننده برنامه‌های رسانه ملی، اعم از مجموعه‌های تلویزیونی، فیلم سینمایی، مسابقه، سخنرانی، گفت‌وگومحور، ورزشی و اخبار بوده‌اند. این نظرسنجی که بازه زمانی خرداد‌ماه را پوشش می‌دهد، مشخص کرده که فصل دوم «عصر جدید» با جذب ۵۲٫۳‌درصد بیننده پرمخاطب‌ترین برنامه رسانه ملی بوده است. شبکه نسیم با میانگین مخاطب ۳۲٫۵‌درصدی سه برنامه «دورهمی»، تکرار «خنداونه» و «کودک‌شو» توانست عنوان شبکه برتر خرداد را از آن خود کند.

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» به بهانه استقبال گسترده از بازپخش «خندوانه» را بخوانید

خندوانه ، تکراری اما دیدنی

گزارش زهرا سادات مصطفوی / تازه‌ترین نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما نشان می‌دهد ۷۸٫۴‌درصد بیننده برنامه‌های رسانه ملی، اعم از مجموعه‌های تلویزیونی، فیلم سینمایی، مسابقه، سخنرانی، گفت‌وگومحور، ورزشی و اخبار بوده‌اند. این نظرسنجی که بازه زمانی خرداد‌ماه را پوشش می‌دهد، مشخص کرده که فصل دوم «عصر جدید» با جذب ۵۲٫۳‌درصد بیننده پرمخاطب‌ترین برنامه رسانه ملی بوده است. شبکه نسیم با میانگین مخاطب ۳۲٫۵‌درصدی سه برنامه «دورهمی»، تکرار «خنداونه» و «کودک‌شو» توانست عنوان شبکه برتر خرداد را از آن خود کند.

میانگین مخاطبان برنامه‌های «عصر جدید»، «سمت خدا» و «طبیب» شبکه سه هم ۲۹٫۳‌درصد بود و با این آمار دومین شبکه پرمخاطب خرداد‌ماه شده است. به نظر می‌رسد بازپخش برنامه «خندوانه» به کارگردانی رامبد‌جوان توانسته بسیاری از برنامه‌های زنده و تولیدی را 
پشت‌سر بگذارد و همچنان جزو پیشتازان تلویزیون به شمار آید.به همین بهانه به بررسی دلایل موفقیت «خندوانه» حتی در تکرار خواهیم پرداخت.
چندین سال از ساخت برنامه «خندوانه» می‌گذرد و این برنامه در میان مردم همچنان محبوب و دوست داشتنی است. اول از هرچیز طرح کلی رامبد جوان مهم و قابل تقدیر است که جای رشد و پیشرفت بسیاری داشته و دارد. «خندوانه» از ابتدا تا به آخرین روز فصل آخر خود در اتفاقی بی‌نظیر در مدت زمانی کوتاه تبحر خاصی در ایجاد کمپین‌های اجتماعی با نتایج و دستاوردهای بی‌نظیر داشت. «خندوانه» نه الگو‌برداری کرد و نه پیش‌رو مسیری از قبل تعیین شده بود، همین مؤلف و مولد بودن باعث رشد و شهرت کم سابقه آن شد. وجود یک اتاق فکر مناسب و با قابلیت برای ارتقای کیفیت برنامه‌های تلویزیونی از اصول پایه و اصلی در برنامه‌سازی است. بی‌شک یکی از عوامل موفقیت «خندوانه» اتاق فکر قوی و نویسندگان خلاق و خوش فکر آن است که می‌توانستند با اصول کلی تلویزیون با اتفاقات روز شوخی کنند و مردم را بخندانند. خـــلاقـیت‌و نوآوری از جمله عوامل دیده شدن هرچه بهتر این برنامه بود؛ این موضوع در دکور، لباس مجری، دعوت مهمانان و ... کاملاً به چشم می‌خورد و مخاطبان خود را هرگز خسته و دلزده نمی‌کند. در فصول ابتدایی شاید نقدهای بسیاری بر بی‌فکر خندیدن و تبلیغ آن شنیده می‌شد که جوان خیلی روی اصول کلی پافشاری نکرد و تعدادی از موارد نقد شده را در فصل‌های پایانی حذف کرد. «خندوانه» برای ایجاد شادی و دعوت مردم به امید و برخورد صبورانه با مشکلات تنها شعار نمی‌داد بلکه با دعوت از افراد متخصص راه عملی این کار را به مردم نشان می‌داد. قطع به یقین بخش‌های متنوع، کوتاه ،جذاب و همچنین دعوت از افراد متخصص در زمینه کمدی و طنز راه درست خندیدن استقبال مخاطبان را بیشتر و بیشتر می‌کرد.
از فصل دوم «خندوانه» شاهد حضور مهمان‌هایی از همه قشر بوده‌ایم ، مهمان‌هایی که به راحتی در برنامه‌های تلویزیونی حاضر نشده‌اند و این مسأله می‌تواند ارتباط مستقیمی به حمایت درست توسط مسوولان و همچنین اجرای ویژه مجری برنامه داشته باشد. عوامل مهمی می‌تواند عامل این موضوع باشد ماننداجرا، دکور ، آیتم‌ها،، نحوه شروع و پایان برنامه ، موسیقی متفاوت و شاد ، راه‌اندازی کمپین‌های بشر دوستانه مثل قطره‌قطره، 
هم سفره و ارزش‌گذاری به رزمندگان دفاع مقدس و قشرهای مختلف ... از جمله نشانه‌های مؤثر در جذابیت این برنامه است. بسیاری از بازیگران این روزها وارد حیطه اجرا شده‌اند و انتقادات متفاوتی به آن‌ها وجود دارد اما این مسأله درباره فردی مانند رامبد جوان صدق نمی‌کند زیرا جوان از روز اول با انرژی و هیجانی حقیقی که از وجود خودش برمی‌آمد توانست با محتوا و حرف برنامه همسو پیش رود. ایده‌پردازی‌های خندوانه‌ای‌ها در همه بخش‌ها به‌ویژه در ایجاد استند‌آپ کمدی توانست یک اتفاق جدید و عامه‌پسند را در قالبی معقول و استاندارد ، ایجاد کند. همچنین شکل‌گیری مسابقه استند‌آپ کمدی بیانگر رویکرد شاد و بر پایه دوستی برنامه بوده است. جامعه امروز با وجود بیماری کرونا و مرگ خیلی از مردم، درگیر اضطراب و افسردگی است. در چنین شرایطی با توجه به میزان مشکلات مردم جامعه، خندیدن نیاز جدی مردم شده است. وحتی تکرار این برنامه پرمخاطب برای مردم تازگی دارد و جالب است. یکی از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت خندوانه قرار دادن امور اصلی و مشکلات مردم در قالبی طنز و با روایت عروسک محبوبی به نام «جناب خان» است. یکی از اعتبارات مسلم «خندوانه» جناب خان و داستان‌هایی است که در هر قسمت برای او رخ می‌دهد و دیگر شخصیت‌هایی مانند نیما و دانیال است که نمک برنامه را چند برابر می‌کند. رامبد جوان با تولید «خندوانه» ثابت کرد که به غیر از برنامه‌های ورزشی می‌توان برنامه‌ای با مخاطب گسترده تولید کرد، به‌گونه‌ای که مخاطب آن روز‌به‌روز بیشتر و همچنین اگر خواست و نیاز جامعه 
به درستی در برنامه‌ای شناسایی و با تحقیق بررسی شود آن برنامه می‌تواند موفق و ماندگار شود.

captcha
شماره‌های پیشین