sobhe-no.ir
976
شنبه، ۲۸ تیر ۱۳۹۹
12
خبر

نگاه و نقد «صبح‌نو» به «ام شو»، اولین برنامه زنده اینترنتی

برنامه‌سازی با پول، رفاقت و دیگر هیچ

گزارش زهراسادات مصطفوی / «ام‌شو» به کارگردانی مجید صالحی به تازگی به صورت اولین برنامه زنده اینترنتی در فضای مجازی درحال پخش است. این برنامه شنبه‌ها ساعت‌21 از طریق پخش زنده در اینستاگرام و سه‌شنبه‌ها در سرویس‌های وی‌اودی پخش و منتشر می‌شود. صالحی در سال گذشته تجربه اولین کارگردانی فیلم سینمایی خود یعنی «زیرنظر» را پشت سر گذاشت؛اثری که با انتقادات تند و جنجال‌برانگیز بسیاری همراه بود.

صبح نو

نگاه و نقد «صبح‌نو» به «ام شو»، اولین برنامه زنده اینترنتی

برنامه‌سازی با پول، رفاقت و دیگر هیچ

گزارش زهراسادات مصطفوی / «ام‌شو» به کارگردانی مجید صالحی به تازگی به صورت اولین برنامه زنده اینترنتی در فضای مجازی درحال پخش است. این برنامه شنبه‌ها ساعت‌21 از طریق پخش زنده در اینستاگرام و سه‌شنبه‌ها در سرویس‌های وی‌اودی پخش و منتشر می‌شود. صالحی در سال گذشته تجربه اولین کارگردانی فیلم سینمایی خود یعنی «زیرنظر» را پشت سر گذاشت؛اثری که با انتقادات تند و جنجال‌برانگیز بسیاری همراه بود.

برنامه «ام‌شو» شروع پرحاشیه‌ای داشت. شیوه تبلیغات آن در ابتدا جالب به نظر می‌آمد اما تیزر نهایی تصور مثبت مخاطب از برنامه‌ای با ساختاری متفاوت را کمی خدشه‌دار کرد. این تیزر عجیب نه تنها بامزه و خنده‌دار نبود بلکه ارتباط خاصی هم با محتوا و ساختار برنامه نداشت و حقیقتاً مفهوم خاصی هم به مخاطبان منتقل نمی‌کرد. با گذشت چند قسمت از «ام شو» ، شاهد شباهت‌ها و تفاوت‌های این برنامه با سایر برنامه‌ها می‌شویم؛ مجید صالحی در ابتدا با استندآپ کمدی که این روزها در اغلب آثار کمدی رایج شده برنامه را آغاز و انتقادات خود را نسبت به موضوعاتی از قبیل گرانی، کرونا، محیط‌زیست و ... روانه آنتن می‌کند. موضوعی که هیچ ایرادی ندارد و مخاطب را بیشتر و بهتر با برنامه همراه می‌کند، اما بیان آن به این شیوه حقیقتاً نخ‌نما و کلیشه‌ای شده است. معرفی مهمانان برنامه اما از نکات جالب و متفاوت «ام شو» است. احمدرضا کاظمی، طنزنویس و جواد خواجوی که به واسطه صداگذاری با لهجه مشهدی در فضای مجازی اینستاگرام مشهور شده، نریشن معرفی مهمانان را می‌خوانند. این در حالی ست که تصاویر مهمان نمایش داده می‌شود و  هرکدام از این چهره‌ها با کنایه به حاشیه‌های مهم و پرسروصدای مهمان درباره سابقه او و کارنامه‌اش، توضیح طنزی می‌دهند و شوخی با مهمانان از ابتدا آغاز می‌شود.
«ام‌شو» مانند دیگر برنامه‌های گفت‌وگومحور، میزبان چهره‌های شناخته‌شده در حوزه سینما ، موسیقی و ورزش است. با این تفاوت که دست عوامل و مهمانان درباره بیان موضوعات گوناگون و نوع پوشش بسیار باز است و شوخی‌ها حد و مرز کمتری را شامل می‌شود. به‌طورکل در گفت‌وگو با مهمانان برنامه موضوعات جدید و جدی چندانی مطرح نیست و مجید صالحی بیشتراز هرچیز سعی دارد لحظات مفرحی برای خود و مهمان برنامه ایجاد کند. حقیقت این است که ما با دیدن «ام شو» احساس گفت‌وگو دوستانه چند رفیق صمیمی، بامزه و قدیمی را شاهد هستیم و نه هیچ چیز دیگر. درست مانند این است که فردی از دوستان خود دعوت کند و آن‌ها هم طبق رسم دوستی و رفاقت این دعوت را می‌پذیرند ولی واقعاً این گفت‌و‌گو‌ها و یا ریز شدن در حواشی یک اتفاق برای هرکدام از آن‌ها که به خودی خود هیچ اهمیتی ندارد چه جذابیت خاصی برای مخاطب دارد؟ و قرار است تماشاگران با دیدن این برنامه چه اطلاعاتی کسب کنند؟ آیا این برنامه ارزش وقت گذاشتن ،هزینه کردن و مشاهده به صورت اینترنتی را دارد؟ طبیعتاً پخش برنامه‌ای گفت‌وگومحور در بستر فضای مجازی، با محدودیت‌های کمتری نسبت به تلویزیون روبه‌روست، بنابراین عجیب نیست که شوخی‌ها و کنایه‌های برنامه، ممیزی‌ها و تذکرات برنامه‌های معمول تلویزیونی را رد کند و شاید این یکی از عوامل کاذب جذب مخاطب باشد اما قطعاً بعد از مدتی این مسأله هم عادی شده و همان مخاطب این شیوه را پس می زند.
موسیقی عنصر بسیار مهم «ام شو» ست؛ ابزاری که مانور دادن روی آن در تلویزیون با محدودیت‌های جدی همراه است.این موضوع در برنامه با هوشمندی در مرکز ماجرا قرار گرفته و پرداخت مفصلی به آن صورت می‌گیرد. سامان احتشامی به نوعی دست راست مجید صالحی در اجرای «ام‌شو» است که با پیانوی خود در بخشی از صحنه حضور دارد و فضای برنامه را با نواختن موسیقی‌های مختلف گرم می‌کند. اما یکی از ضعف‌های «ام‌شو» در قسمت‌های ابتدایی و تا حدودی در قسمت‌های اخیر، بی‌تجربگی مجید صالحی در اجرا بوده است که در پلان‌های برنامه 
به‌شدت پراسترس و نامسلط ظاهر شد. این درست است که بازیگر باید توانایی ایفای هر نقشی را داشته باشد اما اجرا از آن مقوله‌هایی است که علاوه بر تسلط و راحتی نیاز به اصولی دارد که در صالحی دیده نشده و همچنان 
نیزدیده نمی‌شود.  
در سال‌های اخیر با رشد سرعت اینترنت و امکانات فضای مجازی، برنامه‌های بسیاری با ساختار تاک‌شو تولید شده و به صورت اینترنتی در اختیار مخاطبان قرار گرفته‌است این مسأله نشان می‌دهد توانایی ساخت برنامه با داشتن پول و حضور چهره‌ها وجود دارد اما تولید محتوا و سواد رسانه‌ای مستحکم برای مخاطب عام خیر! فضای آزاد اینترنت باعث شده بسیاری برای برنامه‌سازی در سامانه‌های اینترنتی وسوسه شوند، کمااینکه بسیاری از چهره‌های شناخته شده در تلویزیون حضور پیدا نمی‌کنند و با شرکت در این برنامه‌ها سعی به دیده شدن بیشتر یا حرف زدن با مردم می‌کنند. وجود این برنامه‌ها از اساس کار اشتباهی نیست و مانند سریال‌های تولید شده برای شبکه نمایش خانگی می‌توانند طرفداران خود را داشته باشند اما نباید این فضای آزاد منجر به تولید هر اثر با هر میزان کیفیت شود. حال با تغییر ساختارهاو سامانه‌های جدید برخی از تولیدات در حال تغییر جهت به سمت موضوعاتی حاشیه‌ای و بی‌اهمیت شده‌اند. حرف اصلی ما در این مطلب این است که تنها هدف تولید فعالیت وی‌اودی‌ها و سامانه‌های آنلاین ویدیویی برای جذب کاربر و مخاطب به هر نحوی نباشد. متاسفانه «ام شو» تا حد زیادی به بازی اسپانسرینگ و مظاهر رایج زندگی جوانانه در اینستاگرام تن می‌دهد و خواسته یا ناخواسته درحال رواج و تبلیغ این شیوه رایج است. حقیقت این است که برنامه «ام شو» جزو تاک‌شوهایی است که با حضور بازیگر موفق کمدی و موزیسین مطرح کشور و کمدین‌ها، یعنی مجید صالحی،سامان احتشامی و جواد خواجوی حرف جدید و متفاوتی برای تماشاگر ندارد و متون نگارش شده برای هر‌کدام از چهره‌ها به اندازه‌ای قوی نیست که بگوییم مردم با دیدن یک ساعت از این برنامه اگر چیزی از دست نداده باشند حداقل خندیده‌اند!

captcha
شماره‌های پیشین