sobhe-no.ir
962
یکشنبه، ۰۸ تیر ۱۳۹۹
10
بعد از گلایه شهروندان تهرانی بابت اجرای طرح ترافیک

دستور بررسی جریمه بعد از ساعت 14 صادر شد

رییس شورای شهر تهران در مصاحبه‌ای رسانه‌ای به ضعف مدیریت شهری در حمل‌و‌نقل عمومی اشاره کرد

اعتراف دیرهنگام

شبکه متروی تهران که تا نیمه سال 96 شاهد ساخت ده‌ها کیلومتر تونل و ده‌ها ایستگاه در گوشه و کنار پایتخت بود، حالا به گفته رییس شورای اسلامی شهر تهران در رکود به سر می‌برد و به گفته وی در سه سال گذشته یک کیلومتر مترو هم ساخته نشده است. آقای محسن هاشمی‌رفسنجانی در گفت‌وگو با روزنامه شرق به نکات مهمی درباره اداره تهران در پنجمین دوره مدیریت شهری و به دست اصلاح‌طلبان اشاره کرده است که مرور آنها خالی از لطف نیست.

صبح نو

رییس شورای شهر تهران در مصاحبه‌ای رسانه‌ای به ضعف مدیریت شهری در حمل‌و‌نقل عمومی اشاره کرد

اعتراف دیرهنگام

شبکه متروی تهران که تا نیمه سال 96 شاهد ساخت ده‌ها کیلومتر تونل و ده‌ها ایستگاه در گوشه و کنار پایتخت بود، حالا به گفته رییس شورای اسلامی شهر تهران در رکود به سر می‌برد و به گفته وی در سه سال گذشته یک کیلومتر مترو هم ساخته نشده است. آقای محسن هاشمی‌رفسنجانی در گفت‌وگو با روزنامه شرق به نکات مهمی درباره اداره تهران در پنجمین دوره مدیریت شهری و به دست اصلاح‌طلبان اشاره کرده است که مرور آنها خالی از لطف نیست.

محسن هاشمی‌رفسنجانی که این روزها بر صندلی ریاست پارلمان پایتخت تکیه زده است، خود سال‌ها تجربه حضور در مدیریت شهری جهادی تهران و حتی قبل از آن را در کارنامه کاری خود دارد. او از سال 76 و زمانی که حدود 36 سال سن داشت به مدیر عاملی شرکت متروی تهران و حومه منصوب شد که تا سال 89 در این سمت بود. او در زمان حضور خود در متروی تهران و به‌خصوص از سال 84 شاهد تاکیدات جدی شهردار جهادی تهران برای توسعه مترو بود. در همین دوره بود که طرح‌های مختلف مترو به بهره‌برداری رسید و دسترسی شهروندان به ایستگاه‌های مترو تسهیل شد؛ اما از سال 89 به بعد هم که او مدیریت متروی تهران را واگذار کرد، سرعت ساخت مترو شدت گرفت و خطوط 4، 6، 7 و حتی 8 تکمیل شده یا در دستور کار قرار‌‌گرفتند. تمرکز و توجه جدی شهرداری تهران در دوره مدیریت جهادی بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر موجب شد تا مترو و اتوبوسرانی در کنار هم توسعه ‌یافته و به نوعی شبکه جامعه حمل‌ونقل عمومی شهر شکل بگیرد تا شهروندان بتوانند با طی کمترین مسافت ممکن به یکی از ایستگاه‌های مترو، یا خطوط اتوبوسرانی برسند. تمام اتفاقات مبارک و دستاوردهای بزرگی که در آن دوره به دست آمد، در شرایط تحریم‌های بین‌المللی و البته داخلی بود. در همان زمان شهرداری تهران توانست چندین جایزه بین‌المللی از بابت توسعه خطوط حمل‌ونقل عمومی دریافت کند اما بعد از تغییر در ساختار مدیریت شهری تهران که از شهریور سال 96 و با ورود اصلاح‌طلبان به خیابان بهشت رقم خورد، وضع و حال شهر و به خصوص حمل‌ونقل عمومی هم تغییر کرد. این تغییرات به شکلی بود که حالا رییس شورای اسلامی شهر تهران که خود و همراهانش در ساختمان پارلمان شهر باید بر اقدامات شهرداری تهران نظارت کنند، در مقام منتقد برآمده و از توسعه‌نیافتگی مترو در سه سال اخیر می‌گویند.
 
دولت، بدهکارِ همیشگی به شهرها
دولت در توسعه حمل‌ونقل عمومی شهرها مسوولیت و تعهد مستقیم دارد. این مساله در قوانین بالادستی مصوب مجلس هم به صراحت مورد تاکید قرار گرفته است اما همین قوانین در بیش از یک دهه گذشته نادیده گرفته شده و اصولا دولت‌ها علاقه‌ای به انجام تعهدات خود در قبال شهرها نداشته‌اند. محسن هاشمی‌رفسنجانی در گفت‌وگو با روزنامه شرق در این‌باره گفته است: در قانون مترو که مصوب مجلس است، دولت موظف شده‌است که کل هزینه‌های توسعه مترو و حتی بهره‌برداری را بپردازد؛ اما پس ‌از ‌آن در قانون حمایت از قطار شهری، به دولت اجازه داده شد نیمی از هزینه‌های بلیت مترو و نصف یارانه بلیت اتوبوس را پرداخت کند که عملا بخش مربوط به یارانه بلیت مترو و اتوبوس پرداخت‌ نشده است؛ یعنی از حدود 500 میلیارد تومان سهم دولت برای یارانه بلیت مترو فقط 9 میلیارد تومان یعنی کمتر از دو درصد پرداخت شده و درباره اتوبوس هم به همین شکل است؛ البته این فقط مساله تهران نیست و درباره همه کلانشهرها این اتفاق افتاده است. رییس شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: رویه در گذشته این بوده است که هزینه‌های ریالی توسعه مترو، یعنی ساخت ایستگاه و تونل یا به تعبیری سازه را شهرداری تأمین کند و هزینه‌های ارزی که مربوط به تجهیزات ثابت و متحرک است، از طرف دولت تأمین اعتبار ارزی شود که تاکنون هم خریدهای انجام‌شده به همین نحو بوده است. به گفته وی «علت دیگر هم ضعف در پیگیری از سوی شهرداری است.» او درباره مجموعه تعهدات دولتی در قبال شهرداری تهران نیز گفته است: «در موضوع یارانه بلیت مترو، این اتفاق تاکنون نیفتاده و به‌تازگی در حال شکل‌گیری است؛ اما در حوزه اتوبوس‌رانی، از گذشته دولت ناوگان اتوبوس‌رانی شهرها را خود عمدتا تأمین می‌کرد که در دولت‌های سازندگی، اصلاحات و مهر این اتفاق افتاد؛ اما در هفت‌سال سپری‌شده از این دولت، حتی یک اتوبوس هم به تهران تحویل داده نشده است.» هاشمی به 11ساله ‌شدن عمر اتوبوس‌های شرکت واحد هم اشاره کرده است و اینکه تعداد اتوبوس‌ها نیز از حدود هفت هزار دستگاه به پنج هزار دستگاه رسیده است.
 
جسارت نیست
آقای هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود در گفت‌وگو با شرق به مساله جسارت نداشتن در پیگیری اشاره کرده است. او این مساله را چند ماه قبل هم گفته بود و به طور مشخص به آقای پیروز حناچی، شهردار فعلی تهران اشاره کرده بود که نتوانسته کاری از پیش ببرد. رییس شورای اسلامی شهر تهران این بار هم گفته است: «شاید بخشی از مشکل در نداشتن جسارت و پیگیری و اولویت‌بندی در مدیریت شهری بود. شما مساله توسعه مترو را در نظر بگیرید. دستگاه‌های حفار مدرنی که برای کندن تونل‌های مترو و ساخت سازه تونل در دوره گذشته از سوی خودم تأمین و به کشور وارد شده بود، الان سه سال است که بیکار افتاده و در این سه سال حتی یک کیلومتر مترو در تهران ساخته نشده است؛ در‌حالی‌که اصولا ساخت تونل مترو بسیار کم‌هزینه است و مشکل مالی یا اجرایی ندارد و می‌توان اعتبار آن را از طریق بودجه غیرنقد تأمین کرد.» به گفته وی «اگر مدیران جسارت، شجاعت و ریسک‌پذیری داشته باشند، پروژه را کلنگ می‌زنند و شروع می‌کنند و با سماجت بودجه آن را از شهرداری و دولت یا سیستم بانکی تأمین می‌کنند.» هاشمی همچنین درباره اینکه چرا شهرداری از ظرفیت حضور در جلسات هیات‌دولت استفاده نکرده هم گفته است: «برخی از اعضای شورا و کارشناسان نیز همین نظر را دارند که از فرصت حضور شهردار تهران در هیات دولت در این دوره استفاده مناسبی نشده و در واقع برنامه‌ای برای آن نداشته‌ایم.» او با اشاره به ضعف‌های موجود در ناوگان اتوبوسرانی که علت آن فرسودگی است، در اعلام نظر نهایی خود گفته است که «مدیریت شهری در این دوره در حوزه حمل‌ونقل موفق عمل نکرده است. با وجود آنکه در شورا همراهی صد‌درصد وجود داشته و در دولت نیز مخالفت‌هایی که قبلا بین رییس‌جمهور و شهردار دیده می‌شد، وجود نداشت، شهرداری نتوانست از فرصت استفاده کند.» آقای محسن هاشمی‌رفسنجانی در شرایطی نسبت به عملکرد شهرداری فعلی انتقاد کرده است که حالا باید دید در یک‌سال باقیمانده از فرصتی که اصلاح‌طلبان در مدیریت شهری دارند، اتفاقی به نفع مردم روی خواهد داد یا همچنان انگشت اتهام به سمت دیگری نشانه خواهد رفت؟

captcha
شماره‌های پیشین