sobhe-no.ir
939
چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
6
نکته

مشکل ماشین حل شد، با خانه چه کنیم؟

مدیر سامانه پاسخگویی 4030 در گفت‌وگو با «صبح‌نو»: 120 میلیون و 700 هزار نفر تا به حال با سامانه تماس گرفته‌اند

تماس‌های کمتر با سوال‌های تخصصی‌تر

گزارش زهرا اردشیری / چند ماهی از خبر شیوع ویروس کرونا در کشور ما می‌‌گذرد. مردم دیگر تب و تاب و نگرانی روزهای اول را ندارند. بعضی‌ها حتی از ماسک و دستکش هم خسته شده‌اند و بدون هیچ حفاظتی راهی فضای عمومی می‌‌شوند. عده‌‌ای هم با باز ‌شدن مغازه‌ها و اصناف خیال‌شان راحت شد که ویروس کرونا هم رفته است. تماس با سامانه 4030 هم که عد 800 هزارتماس در روزهای اول اسفند را ثبت کرده بود، حالا به زیر هزار تماس رسیده است و این نشان می‌‌دهد مردم دیگر نگرانی‌‌‌های سابق را ندارند یا اینکه آنقدر اطلاعات‌شان بالا رفته که نیازی به تماس با سامانه 4030 ندارند. در هر صورت آمار مبتلایان به کرونا نه‌تنها نزولی نیست بلکه عدد قابل توجهی را نشان می‌‌دهد.

صبح نو

مدیر سامانه پاسخگویی 4030 در گفت‌وگو با «صبح‌نو»: 120 میلیون و 700 هزار نفر تا به حال با سامانه تماس گرفته‌اند

تماس‌های کمتر با سوال‌های تخصصی‌تر

گزارش زهرا اردشیری / چند ماهی از خبر شیوع ویروس کرونا در کشور ما می‌‌گذرد. مردم دیگر تب و تاب و نگرانی روزهای اول را ندارند. بعضی‌ها حتی از ماسک و دستکش هم خسته شده‌اند و بدون هیچ حفاظتی راهی فضای عمومی می‌‌شوند. عده‌‌ای هم با باز ‌شدن مغازه‌ها و اصناف خیال‌شان راحت شد که ویروس کرونا هم رفته است. تماس با سامانه 4030 هم که عد 800 هزارتماس در روزهای اول اسفند را ثبت کرده بود، حالا به زیر هزار تماس رسیده است و این نشان می‌‌دهد مردم دیگر نگرانی‌‌‌های سابق را ندارند یا اینکه آنقدر اطلاعات‌شان بالا رفته که نیازی به تماس با سامانه 4030 ندارند. در هر صورت آمار مبتلایان به کرونا نه‌تنها نزولی نیست بلکه عدد قابل توجهی را نشان می‌‌دهد.


بعد از شیوع ویروس کرونا، نگرانی گریبان مردم را گرفت. مردم با حجم زیادی از سوالات روبه‌رو ‌شدند؛ چه کارهایی انجام دهند؟ آیا نشانه‌‌‌های بیماری کرونا را دارند؟ چطور می‌‌توانند از ابتلا به بیماری جلوگیری کنند؟ بلافاصله برای جلوگیری از ورود آنها به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سامانه مشاوره 4030 با همکاری وزارت بهداشت و ستاد اجرایی فرمان امام ؟ره؟ راه‌اندازی شد و تمام مردم ایران می‌‌توانند به این سامانه دسترسی داشته باشند.
 آقای دکتر سیدمحمد پورحسینی، مدیر سامانه پاسخگویی 4030 در گفت‌وگو با «صبح‌نو» می‌‌گوید: «از روز 5 اسفند تا 28 اردیبهشت، 120 میلیون و 700 هزار نفر با سامانه 4030 تماس ‌گرفتند. 700 تا 800 هزار تماس مربوط به روزهای ابتدایی اسفند، 250 هزار تماس در فروردین انجام شده است و در اردیبهشت تماس‌ها به زیر هزار رسیده است.» او ادامه می‌دهد: «اوایل بیشتر سوالات مردم ناشی از نگرانی و تکراری بود. سوالاتی در رابطه با اینکه علائم بیماری چیست؟ آیا فلان علامت نشانه‌‌ای از بیماری است؟ اما در حال حاضر سوال‌ها تخصصی‌تر شده، اکنون مردم درباره وضعیت سفید بودن شهرها و نحوه مراجعه به بیمارستان‌ها از ما سوال می‌‌‌کنند یا اینکه شکایاتی را درباره رعایت نشدن پروتکل‌‌‌های بهداشتی توسط برخی مراکز و اماکن ارائه می‌شود که ما برای رسیدگی به این شکایات با قوه‌قضاییه همکاری مشترکی داریم و شکایات را در سامانه سجام ثبت می‌کنیم.»
 
در روزهای اول نگرانی‌ها زیادتر بود
کاهش اضطراب و نگرانی مردم هرچند بسیار خوب است و نشان از بالا رفتن اطلاعات آنها دارد اما نگرانی‌هایی هم وجود دارد که ممکن است این بیماری بین مردم عادی شده باشد. پورحسینی می‌گوید: «در روزهای اول نرم‌افزار هوش مصنوعی را روی ورودی سامانه که مردم تماس می‌‌گرفتند، نصب کردیم که این نرم‌افزار نشان می‌دهد مردم روزهای اول خیلی مضطرب بودند و اکنون با گذشت زمان شاهد کاهش اضطراب و استرس در بین مردم هستیم و نمودار نشان می‌‌دهد که اضطراب مردم کاهش پیدا کرده است.» او در مورد اینکه کدام شهر‌ها بیشترین تماس را با سامانه داشتند نیز می‌‌گوید: «آمارها نشان می‌‌دهد بیشترین تماس‌ها از شهرهای بزرگ از جمله تهران و کمترین تماس‌ها متعلق به روستاهاست.»
 
مردم از 4030 استفاده کنند
معلوم نیست تا چه زمانی ویروس کرونا در کشور ما خواهد ماند اما اینطور که مشخص است تا زمانی که بیماری کرونا از کشور ریشه‌کن نشود، فعالیت سامانه 4030 به صورت ۲۴ ساعته ادامه خواهد داشت. پورحسینی می‌گوید: «امیدواریم مردم با توجه به اینکه سامانه مشابهی نداریم که در این حجم اطلاع‌رسانی کند و به سوالات مردم پاسخ دهد، از این سامانه استفاده کنند.»
 
وظایفی که به عهده سامانه نیست
شاید شما هم تا به حال در سامانه 4030 ثبت نام کرده و سوال‌‌‌های خود را آنجا پرسیده‌اید اما هنوز با شما تماس نگرفته‌اند. پورحسینی می‌‌گوید: «وظیفه پاسخگویی و رسیدگی به سوال‌ها از جمله وظایف ما و پیگیری امور دیگر، وظیفه مرکز بهداشت و درمان است؛ برای مثال غربالگری اعضای دیگر خانواده یک فرد مبتلا به کرونا و رسیدگی به این موضوع به عهده سامانه 4030 نیست.»  
 
ظرفیت پاسخ به 10 هزار سوال به طور همزمان
پورحسینی با بیان اینکه سامانه۴۰۳۰ ظرفیت پاسخگویی به ۱۰۰۰۰ سوال به صورت همزمان را دارد، می‌گوید: «۲۲۰۰ نفر از ما کد کاربری گرفته‌اند و به طور میانگین روزانه ۱۰۰۰ نفر از این افراد به سوالات پاسخ می‌دهند و آنها می‌توانند ساعت کاری خود را مشخص کرده و در این سامانه حضور پیدا کنند.» پور حسینی ادامه می‌دهد: «حدود ۳۰ نفر در هر شیفت به صورت ثابت حضور دارند و هزار نفر نیز به صورت آنکال مشغول به پاسخگویی هستند که تماس‌ها به موبایل آنها ارجاع داده می‌شود و روزانه حدود ۱۰۰۰ نفر به هزاران سوال پاسخ می‌دهند.»
 
بخش‌‌‌های ویژه سامانه راه‌اندازی شد
از وقتی سوالات مردم تخصصی‌تر شده است، سامانه 4030 هم بخش‌‌‌های مجزایی برای پاسخگویی به سوالات در نظر گرفته است؛ مثلا از ابتدای ماه رمضان که بحث روزه‌داری و ماه مبارک رمضان آغاز شد، سامانه ویژه‌ای در ۴۰۳۰ راه‌اندازی شد تا پاسخگوی مسائل شرعی و مسائل مرتبط با کرونا برای روزه‌داری باشد. همچنین تعدادی از روانشناسان به سوالات مردم پاسخ می‌دهند و مشاوره‌های ویژه سالمندان نیز در دستور کار قرار گرفت و چندین سرویس اختصاصی در زمینه تغذیه روانشناسی و سالمندان ایجاد شده است.
 
تماس 4030 را جدی بگیرید
 اوایل فروردین بود که علیرضا وهابزاده، مشاور رسانه‌‌ای وزیر بهداشت در توییتر خود نوشت: «اگر از شماره 4030 با شما تماس گرفته شد، یک تماس رایگان و از طرف وزارت بهداشت برای اطمینان از سلامتی شما و بررسی علائم کرونا ویروس است. حتما پاسخگوی تماس آنها باشید و به سوالات با دقت و کامل پاسخ دهید تا لزومی به پیگیری مجدد نباشد.» بعد از آن تعداد تماس‌هایی که از طرف سامانه 4030 با مردم گرفته می‌شد روزبه‌روز بیشتر شد. پورحسینی می‌گوید: اگر از شماره 4030 با شما تماس ‌گرفتند، این یک تماس تبلیغاتی نیست بلکه تماس از طرف همکاران مراکز بهداشت محل سکونت‌تان زیر نظر وزارت بهداشت برای اطمینان از سلامتی شما و‌ بررسی علائم ویروس کروناست.» مدیر سامانه پاسخگویی 4030 می‌گوید: «نیروهای تخصصی بهداشتی این روزها به‌خاطر اهمیت سلامت هموطنان به صورت 24 ساعته در حال خدمت به هموطنان هستند، پس حتما پاسخگوی تماس آنها باشید تا مجبور به پیگیری مجدد نشوند.» او ادامه می‌‌دهد تماس این سامانه با شما کاملا رایگان است و می‌‌گوید: «نه قرار است از شما پولی بگیرند و نه قرار است کار خاصی انجام بدهید. همکاران ما فقط با شماره 4030 با شما تماس می‌گیرند تا هم سلامت‌تان را ارزیابی كرده و هم شما را راهنمایی کنند.»

captcha
شماره‌های پیشین