sobhe-no.ir
939
چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
4
محمدباقر قالیباف:

نیازمند الگویی جدید برای حکمرانی هستیم

«صبح‌نو» در گفت‌وگو با باقری‌بنابی، منتخب مجلس یازدهم و ایمانی، تحلیلگر سیاسی ویژگی های رییس مجلس آینده را مورد بررسی قرار داده است

رییس جدید باید جایگاه مجلس را تقویت کند

حرف و حدیث‌ها درباره اینکه رییس مجلس آینده چه کسی خواهد بود، این روزها افواه تحلیلگران و ناظران را به خود مشغول کرده است. پیش از پاسخ به این سوال، البته جواب سوال دیگری رخ‌نمایی می‌کند و آن، خصال و خصایص مرد اول بهارستان است. با کسب تجارب از ادوار قبلی، به نظر می‌رسد رییس مجلس پیش رو باید از توانایی قابل توجهی برای اداره فضای مجلس برخوردار است. شفافیت و صراحت در انجام وظایف قانونی، دارابودن تجربه سیاسی کلان، اشراف بر مسائل اقتصادی با توجه به شرایط بغرنج اقتصادی کشور، داشتن قدرت و نفوذ برای اجماع‌‌‌سازی میان نمایندگان و توانایی در مدیریت جلسات مجلس، از جمله دیگر خصوصیت‌هایی است که خلف علی‌لاریجانی باید از آنها برخوردار باشد. از سویی، رییس مجلس باید بتواند از اتلاف وقت در تصویب قوانین لازم جلوگیری کرده و در مواردی از خودگذشتگی نشان دهد تا فرایند اجماع‌سازی با بیشترین میزان موفقیت، به پیش برود. قابلیت این چهره برای بازگرداندن نهاد تقنینی کشور به جایگاه راس امور، دیگر ظرفیتی است که رییس مجلس باید از آن برخوردار باشد؛ بنابراین سوابق مدیریتی او در سازمان‌های دیگر حائز اهمیت خواهد بود. نهاد مجلس به دلیل درگیری و ارتباط گسترده‌اش با بدنه جامعه، ایجاب می‌‌کند که کسی که می‌‌خواهد در راس آن قرار بگیرد، از ظرفیت لازم برای ارتباط‌گیری با مردم و توده‌‌‌های جامعه برخوردار باشد. برای بسط و بررسی بیشتر این مساله، به سراغ محمد باقری‌بنابی، منتخب مجلس یازدهم و ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی رفتیم و این سوال مهم را از ایشان پرسیدیم که رییس مجلس آینده باید چه ویژگی‌‌هایی داشته باشد.

صبح نو

محمدباقر قالیباف:

نیازمند الگویی جدید برای حکمرانی هستیم

محمدباقر قالیباف، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم و نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه دوم فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی، اظهار كرد: بخشی از ناکارآمدی‌‌هایی که امروز شاهد هستیم که نارضایتی‌‌هایی را هم به دنبال داشته به بحث مدیریتی در کشور باز می‌‌گردد. وی گفت: بپذیریم که بخش عمده‌‌ای از این موضوع هم به ساختار کشور و نوع حکمرانی ما بازمی‌‌گردد. امروز ساختار حکمرانی ما در کشور آنقدر در تصمیم‌گیری متمرکز شده است که برای مدیریت امور یک بخشداری یا دهداری، از تهران تعیین تکلیف می‌‌کنیم.
قالیباف افزود: با نوع تفسیری که از قانون اساسی در حوزه‌‌‌های اجرایی شده، همه قدرت متمرکز در یک نقطه و یک مجموعه در دولت شده که البته بحث من مربوط به این دولت و آن دولت نیست، بلکه در روند بعد از انقلاب چنین چیزی بوده است.
نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: بخش عمده نارسایی ما در حکمرانی، ریشه در موضوع توزیع قدرت است. بحث‌‌‌های مختلفی داریم در خصوص شورایاری‌ها، نظارت، بودجه و انتخابات آن، نداشتن درآمد‌‌‌های پایدار و موارد دیگر که هریک در جای خود باید بررسی شود ولی این نوع توزیع قدرت و تمرکزی که در ساختار وجود دارد هم باید تغییر کند. وی با بیان اینکه جایی در دنیا دیگر چنین روشی برای حکمرانی وجود ندارد، افزود: این روش حتی با انقلاب و آرمان‌‌‌های امام راحل هم سازگاری ندارد. قالیباف تصریح کرد: در قانون اساسی هفت اصل مرتبط با شورای شهر است که اصل‌‌‌های هفتم، 
یکصد و یکم تا یکصد و هفتم هستند. اینکه دیوان محاسبات به شهرداری‌ها ورود می‌‌کند، کار خوبی است، ولی کاری خلاف قانون است چرا که دیوان محاسبات به بودجه‌‌‌های دولتی می‌‌تواند رسیدگی کند و نه به نهادهای غیردولتی.
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: ما معتقدیم مجلس شورای اسلامی دستگاه نظارتی بر عملکرد شوراهای شهر و شهرداری‌هاست و دیوان محاسباتِ امورات شهرداری لازم داریم.
وی ادامه داد: ما ناگزیریم سیستم متمرکز خود را به یک سیستم نیمه‌متمرکز تبدیل کنیم و هیچ‌کجا برای این مهم مناسب‌‌تر از شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیست. در حقیقت ما نیازمند الگوی جدیدی برای حکمرانی در کشور هستیم.
قالیباف تصریح کرد: اصلاح امورات شوراها و مطالبه از 
شورای نگهبان برای اینکه هفت اصل مرتبط با شوراها را اینقدر كم نبینند، مثل اصل 44 اقتصاد که تفسیر جدیدی از آن ارائه ‌کردند، اینها لازمه تحول در نظام اداری اجرایی کشور است.
نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت‌نظام بیان کرد: اینکه همه کارهای خدماتی یک شهر را از نماینده مجلس شورای اسلامی آن حوزه انتخابیه مطالبه می‌‌کنند، کار درستی نیست و این در صورتی است که این قبیل امور باید به شورایاری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها واگذار شود.
وی بیان کرد: بنده معتقدم ساختار تحول نظام اداری اجرایی ما باید دو بُرش بخورد؛ یکی برش موضوعی در کارهاست که باید مبنای آن این باشد که هرکاری که جنسش تصدی‌گری است، فارغ از کم‌حجم یا پُرحجم، باید به شوراهای شهر واگذار شود و هر کاری که جنسش حاکمیتی است ولو آنکه کار کوچکی باشد، باید در اختیار حوزه مرکزی باشد.
قالیباف افزود: به طور مثال قضاوت یا کشف جرم، جنسش کاری حکومتی است که باید در اختیار حوزه مرکزی قرار داشته باشد، اما پیشگیری از جُرم ضرورتی ندارد که متمرکز در مرکز باشد.
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم تصریح کرد: صدور پاسپورت، کاری خدماتی است که لزومی ندارد حتما در مرکز ارائه شود و از این قبیل امور که می‌‌توان آنها را غیرمتمرکز اداره کرد، بسیار است.
قالیباف گفت: با غیرمتمرکز ‌کردن ساختار اداره کشور می‌توانیم تحولی در نظام اداری و اجرایی کشور به‌وجود ‌آوریم و بار سنگینی را از دوش دولت برداریم تا بتواند به کار اصلی خود رسیدگی کند.
نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما هنوز در اقتصاد دچار مشکل هستیم، شما ببینید از سال 90 تا 98 شاهدیم که کیک اقتصاد ما 33درصد کوچک‌تر شده است. دولت باید مشکلات کلان کشور در حوزه اقتصادی و مشکل نقدینگی را حل کند ولی آنقدر درگیر امورات ریز یک دهداری یا شهر و روستا شده است که نمی‌تواند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین حتما باید مجلس شورای اسلامی پا جلو بگذارد و یک مقدار تمرکزگرایی را برداریم و اجازه بدهیم که مردم در کارهای جاری و روزانه خودشان در شهرها کارها را پیش ببرند.

captcha
شماره‌های پیشین