sobhe-no.ir
938
سه شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
6
نکته

می‌میرم اما ماسک نمی‌زنم

عارف چراغی خبرنگار گروه زندگی

رییس قوه‌قضاییه دستور داد تا بازرسی مداوم قیمت کالاها و اصناف به صورت جدی انجام شود

پیچ و تاب خودرو در بازار بی‌قیمت

خودرو قرار است سر به راه شود و دوباره به جاده برگردد اما هنوز پایی که روی پدال ترمز آن قرار گرفته نتوانسته است چهارچرخه‌های وطنی را به راه راست برگرداند. در این میان دلالان و آن‌هایی که کالا احتکار کرده‌اند به‌دنبال راه فرار هستند. این در حالی است که قوه‌قضاییه هم با جدیت وارد این عرصه شده تا بتوان رشد بی‌دلیل قیمت خودروها و دلال‌بازی در این بازار را بگیرد.

خودروهای انباری

صبح نو

رییس قوه‌قضاییه دستور داد تا بازرسی مداوم قیمت کالاها و اصناف به صورت جدی انجام شود

پیچ و تاب خودرو در بازار بی‌قیمت

خودرو قرار است سر به راه شود و دوباره به جاده برگردد اما هنوز پایی که روی پدال ترمز آن قرار گرفته نتوانسته است چهارچرخه‌های وطنی را به راه راست برگرداند. در این میان دلالان و آن‌هایی که کالا احتکار کرده‌اند به‌دنبال راه فرار هستند. این در حالی است که قوه‌قضاییه هم با جدیت وارد این عرصه شده تا بتوان رشد بی‌دلیل قیمت خودروها و دلال‌بازی در این بازار را بگیرد.

اقلام مصرفی مختلفی هستند که در ماه‌های اخیر دوباره شاهد افزایش قیمت بوده و هستند. اگرچه برخی افزایش دوباره قیمت دلار را دلیلی برای این مساله می‌دانند اما واقعیت اینجاست که دلال‌بازی و احتکار اصلی‌ترین دلیل آشفتگی در بازار اقلام و مایحتاج مردم است. این مساله را تجربه نیز ثابت کرده است. اما در زمینه خودرو و افزایش بی‌رویه قیمت خودروها که در هفته‌های اخیر نقل محافل بوده است قرار است اتفاقات مثبتی روی دهد. اتفاقاتی که با انتشار خبرهایش بازار تاحدودی آرام گرفت. اما روز گذشته نیز رییس قوه‌قضاییه از لزوم بازرسی مداوم قیمت کالاها در بازار و اصناف از سوی سازمان‌های حمایت مصرف‌کنندگان و تعزیرات گفت تا بازار و مردم را از این آشفتگی نجات دهند.
حجت‌الاسلام سید‌ابراهیم رئیسی در جلسه صبح دیروز شورای عالی قوه‌قضاییه به گزارشات و شکایاتی که نسبت به وضعیت بازار به قوه‌قضاییه رسیده است اشاره داشت و گفت: شرایط بازار برای مصرف‌کنندگان و تولیدگران مناسب و رضایت‌بخش نیست و نیازمند یک نظارت جدی از سوی دستگاه‌های مسوول است. وی قیمت‌گذاری کالاها برای حمایت از مصرف‌کنندگان و همچنین برخورد با افراد متخلف و متجاسر به قانون را از حقوق مردم دانست. رئیسی با بیان اینکه هر جا دستگاه‌های مسوول مقتدرانه و کارشناسی وارد عمل شدند اثرگذار بوده‌اند، تأکید کرد: قیمت‌گذاری و تسعیر وظیفه دولت‌هاست و امروز هم دولت ودستگاه‌های متولی کنترل بازار باید با نجات بازار از وضعیت آشفته فعلی و حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، در جامعه آرامش ایجاد کنند و اقداماتی که در این زمینه آغاز شده، با جدیت بیشتر پیگیری شود. رییس قوه‌قضاییه در همین زمینه به ورود دستگاه‌های مسوول به موضوع قیمت خودرو اشاره کرد و متذکر شد که این اقدام موجب تأثیر بر این بازار و تا حدودی کنترل قیمت‌ها شد.

رانت شیرین
آقای سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور نیز دیروز در گفت‌و‌گو با فارس درباره وضعیت بازار خودرو در کشور و اتفاقاتی که در این زمینه روی می‌دهد، اظهار داشت: متاسفانه اکنون به خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه می‌شود و برخی خودرو را به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای خریداری می‌کنند و حتی احساس می‌کنند که خودرو می‌تواند مانند دلار و سکه باشد. بنابراین تقاضای واقعی مصرف‌کننده اکنون وجود ندارد و به همین دلیل ما پیگیر ماجرا هستیم و اوضاع را بررسی می‌کنیم حتی در برخی بررسی‌ها دیده‌ایم که ۱۰‌هزار خودرو در انباری دپو شده است و فکر می‌کردیم خودرو احتکار نمی‌شود ولی دیدیم این اتفاق ممکن است بیفتد. وی در ادامه درباره تفاوت قیمتی بین کارخانه تا بازار نیز گفته است: قطعاً بین قیمت کارخانه و بازار تفاوت فاحشی وجود دارد و در واقع یک رانت وجود دارد و از جمله دلایل این اتفاق، وجود دلال‌ها، نوع ثبت‌نام و دیگر مواردی است که باید همه آ‌ن‌ها اصلاح شود.
معاون قضایی دادستان کل کشور همچنین با اشاره به دستور رییس قوه‌قضاییه درباره عرضه سهام خودرو در بازار بورس گفته که این پیشنهاد نیز در حال بررسی و انجام کارهای مطالعاتی است. عمرانی در این باره تاکید کرده است: عملاً ما می‌بینیم مردم نمی‌توانند وارد سایت‌های ثبت‌نام‌خودرو شوند اما اگر خودرو در بورس بیاید با کارهای کارشناسی انجام شده هم تولید افزایش می‌یابد و هم قیمت کاذب خودرو از بین می‌رود. وی در ادامه با اشاره به اینکه بازار خودرو به سمت تولید برود نه دلال‌سازی یادآور شده است: متاسفانه اکنون خودرو از سایر بازارها تأثیر می‌گیرد و درعین حال عده‌ای با خودرو سرمایه‌گذاری می‌کنند و به همین دلیل عطش خرید وجود دارد. اکنون بیش از نیاز، خودرو در حال تولید است و باید تنظیم بازار اتفاق بیفتد و رانتی که وجود دارد از بین برود این در حالی است که اکنون قیمت‌های کلانی در بازار وجود دارد در حالی که باید بازار خودرو به سمت تولید برود نه دلال‌سازی.

هنوز قیمت‌ها مشخص نشده است
هفته گذشته اعلام شد که قیمت جدید خودروهای داخلی به‌زودی از سوی وزارت صنعت و شورای رقابت اعلام خواهد شد. در این یک هفته نیز برخی کارشناسان و حتی پایگاه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی پیش‌بینی و تخمین‌های خود درباره انواع خودروهای داخلی را مطرح کرده‌اند. از همان هفته گذشته اعلام شد که قیمت محصولات سایپا با افزایش 23‌درصدی روبه‌رو خواهند شد. ایران‌خودرو هم به‌دلیل اینکه در بهمن‌ماه گذشته افزایش قیمت داشته این‌بار فقط تا 10درصد شاهد رشد قیمت محصولات خود خواهد بود. اما با برکنار شدن وزیر صنعت از سوی رییس‌جمهوری به نظر می‌رسد امر قیمت‌گذاری خودروهای داخلی همچنان با موانعی روبه‌روست. در این میان شورای رقابت اعتقاد دارد که ستاد تنظیم بازار باید نرخ‌ها را اعلام کند و از سوی دیگر هم معاون وزارت صنعت شورای رقابت را مسوول اعلام نرخ معرفی می‌کند. پیگیری‌های رسانه‌ای انجام شده در این زمینه نیز به اینجا رسیده است که بر‌اساس اظهارات آقای رضا شیوا، رییس شورای رقابت، ستاد تنظیم بازار، قیمت جدید خودروها را اعلام خواهد کرد. این در حالی است که آقای صادقی‌نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت یکشنبه شب در یک برنامه خبری گفت: مسوولیت اعلام قیمت خودروها به شورای رقابت واگذار شد و قرار بود این شورا ظرف یک هفته قیمت‌ها را اعلام کند. وی با بیان اینکه باید منتظر اعلام قیمت‌ها باشیم، افزود: قرار شد شورای رقابت قیمت 8‌محصول سایپا و ۱۴‌محصول ایران خودرو را اعلام کند، اما در جلسه اخیر تعداد این خودروها افزایش یافته است. وی گفت: کمیته خودرو که زیر مجموعه ستاد تنظیم بازار است با هدف عدالت در توزیع و واقعی کردن تقاضا تصمیم‌هایی گرفته است که بر‌اساس آن افراد بالای ۱۸‌سال با یک کد ملی می‌توانند نام‌نویسی کنند، البته در صورتی که در ۳۶‌ماه گذشته از این شرکت‌ها خودرو نخریده باشند. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به برخی شروط جدید فروش خودرو اظهار داشت: اگر خریداران خودرو سه ماه برای گارانتی مراجعه نکنند، گارانتی آن‌ها لغو می‌شود. صادقی‌نیارکی افزود: اصلاح قیمت خودروها باید برای جلوگیری از ایجاد حاشیه بازار، منطقی و واقعی باشد.

captcha
شماره‌های پیشین