sobhe-no.ir
933
سه شنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
7
تهران رو به آرامش، خوزستان پرتلاطم در تب کرونا

۱۶۸۳‌ابتلا و ۴۵‌فوتی جدید کووید19 در کشور

گزارش میدانی «صبح‌نو» از وضعیت تردد مسافران در متروی پایتخت را بخوانید

فاصله‌هایی که خالی نمی‌شوند

گزارش زهرا اردشیری / ایستگاه‌های مترو، بی‌آرتی‌ها و اتوبوس‌ها جزو شلوغ‌ترین مکان‌های شهر هستند. در حالی که هنوز هشدارها مبنی بر رعایت فاصله اجتماعی داده می‌شود در این مکان‌ها مردم با کمترین فاصله در کنار هم می‌ایستند. اگرچه از سیزدهم اردیبهشت طرح اجباری شدن ماسک در معابر پر تردد اجباری شده است اما هنوز مردم گوش‌شان بدهکار نیست. مردم می‌گویند تعداد واگن‌های مترو باید بیشتر شود. از سوی دیگر مسوولان اعتقاد دارند باید فاصله اجتماعی رعایت شود و مردم از ماسک و دستکش استفاده کنند. در هر حال این‌ها همه باعث می‌شود که آمار ابتلا به کرونا دوباره شیب صعودی بگیرد و به این زودی‌ها از دست این ویروس خلاص نشویم.

صبح نو

گزارش میدانی «صبح‌نو» از وضعیت تردد مسافران در متروی پایتخت را بخوانید

فاصله‌هایی که خالی نمی‌شوند

گزارش زهرا اردشیری / ایستگاه‌های مترو، بی‌آرتی‌ها و اتوبوس‌ها جزو شلوغ‌ترین مکان‌های شهر هستند. در حالی که هنوز هشدارها مبنی بر رعایت فاصله اجتماعی داده می‌شود در این مکان‌ها مردم با کمترین فاصله در کنار هم می‌ایستند. اگرچه از سیزدهم اردیبهشت طرح اجباری شدن ماسک در معابر پر تردد اجباری شده است اما هنوز مردم گوش‌شان بدهکار نیست. مردم می‌گویند تعداد واگن‌های مترو باید بیشتر شود. از سوی دیگر مسوولان اعتقاد دارند باید فاصله اجتماعی رعایت شود و مردم از ماسک و دستکش استفاده کنند. در هر حال این‌ها همه باعث می‌شود که آمار ابتلا به کرونا دوباره شیب صعودی بگیرد و به این زودی‌ها از دست این ویروس خلاص نشویم.


 با این پیش زمینه ذهنی وارد ایستگاه مترو دروازه‌دولت می‌شوم که قرار است همه را ماسک زده ببینم یا اینکه ماموران جلوی افرادی که ماسک نزده‌اند را بگیرند چرا‌که از سیزدهم اردیبهشت استفاده از ماسک در حمل‌و‌نقل عمومی پایتخت، به‌ویژه مترو، اتوبوس و تاکسی، اجباری شد. وارد ایستگاه مترو می‌شوم.
 تک و توک افرادی هستند که ماسک ندارند. این احتمال را می‌دهم که در مقابل گیت کنترل بلیت جلوی تردد آن‌ها را بگیرند. اما این اتفاق نمی‌افتد و با خیال راحت همه عبور می‌کنند. حتی دو نفر از ماموران مترو هم ماسک ندارند و این خاطر جمعی را به من می‌دهند که قرار نیست به هیچ عنوان با کسانی که ماسک ندارند برخوردی شود.

فاصله اجتماعی که رعایت نمی‌شود
سوار واگن مترو می‌شوم. مترو شلوغ است. از دیدن تعداد افرادی که در مترو کنار هم بدون هیچ فاصله اجتماعی ایستاده‌اند دچار ترس می‌شوم. در بین این جمعیت از همه گروه‌های سنی وجود دارد. حتی خانوادهای نوزاد به بغل وارد مترو شده‌اند و افرد سالمندی که حتی به سختی راه می‌رود هم میان جمعیت دیده می‌شوند. تعداد افرادی که ماسک زده‌اند زیاد است اما شهروندانی که نه ماسک دارند و نه دستکش بیشتر به چشم می‌آیند. قطار در ایستگاه طالقانی کمی خلوت‌تر می‌شود اما همچنان درون هر واگن کیپ تا کیپ ایستاده‌اند.

بازار داغ دست فروشان
بیشتر از هر چیزی دست‌فروشان خودنمایی می‌کنندکه در این میان شم اقتصادی‌شان کار کرده است و با توجه به نیاز این روزها شیلد، ماسک و دستکش می‌فروشند و تک و توک کاسبی قبلی‌شان را دنبال می‌کنند. جالب است آن‌هایی که ماسک به صورت دارند بیشتر مشتری این اقلام هستند و آن‌هایی که خودشان را بدون هیچ تجهیزات بهداشتی میان این جمعیت رها کرده‌اند کمتر از فروشنده‌ها خرید می‌کنند و انگار قصد تهیه ماسک را هم ندارند. دست‌فروشان شیلد را با قیمت 10 تا 15‌هزار تومان، دستکش را بسته‌ای 9‌هزار تومان و هر عدد ماسک را با قیمت3‌تا 1500‌‌‌هزار تومان می‌فروشند.

ماسک‌های دست‌فروشان بهداشتی نیست
در ایستگاه هفت‌تیر از قطار پیاده می‌شوم و در داخل ایستگاه هفت‌تیر چرخی می‌زنم. درست قبل از گیت‌های بلیت چند میز قرارگرفته و روی آن ماسک و دستکش گذاشته‌اند که فروشی است. این‌ها همان ماسک و دستکش‌هایی است که در اخبارخبر از توزیعشان داده می‌شود. قیمت‌های آن‌ها با نرخ مصوب است اما با قیمت دست‌فروشان مترو تفاوت زیادی ندارد. قیمت هر عدد ماسک 2‌هزار تومان و قیمت یک بسته دستکش 8‌هزار تومان است. از متصدی فروش می‌پرسم که چرا قیمت‌ها تفاوتی با قیمت دست‌فروشان مترو ندارد. پاسخ می‌دهد: «این اقلام باید کاملاً بهداشتی باشند ما زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می‌کنیم اما اکثر ماسک‌هایی که در مترو و توسط دست فروش‌ها عرضه می‌شود بهداشتی نیست و در کارگاه‌های خانگی ساخته 
می‌شوند.»

با ماسک زشت می‌شوم
سراغ مردم و مسافران عجول می‌روم. بیشتر کسانی که ماسک ندارند را مخاطب سؤال قرار می‌دهم و می‌پرسم چرا ماسک ندارند؟ اکثرشان پاسخ نمی‌دهند و می‌روند و آن عده کمی هم که می‌ایستند با عصبانیت می‌گویند به خودمان مربوط است. چند نفر اما راضی به صحبت می‌شوند. یکی از آن‌ها که خانم میانسالی است می‌گوید: «نفسم می‌گیرد.» او ادامه می‌دهد: «نمی‌توانم ماسک بزنم، احساس تنگی نفس می‌کنم. وقتی دستکش هم دست می‌کنم نمی‌توانم کاری انجام دهم انگار دستهایم مال خودم نیست.» از خطرات کرونا که برایش می‌گویم، می‌گوید: «همه این‌ها را می‌دانم، فرزندانم هم خیلی نگرانم هستند اما من نمی‌توانم استفاده کنم. به علاوه من خیلی از خانه بیرون می‌آیم نمی‌توانم هر روز پول ماسک بدهم. این ماسک‌ها هم یک بار مصرف هستند و هزینه‌اش زیاد می‌شود.» سراغ دختر جوانی می‌روم که ماسک ندارد او اما جواب جالبی می‌دهد و با خنده می‌گوید: «با ماسک زشت به نظر می‌آیم به همین خاطر استفاده نمی‌کنم.» او ادامه می‌دهد: «به جای اینکه به ما ایراد بگیرید بروید سراغ مسوولان که چرا متروها آنقدر شلوغ است. تعداد متروها و اتوبوسها را زیاد کنند، مردم خودشان می‌دانند که با جان خودشان چه کنند.»

 راهکارهایی برای اجباری کردن ماسک
آقای محمدحسین قربانی، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیک مجدد کرونا در برخی از شهرها را ناشی از بی‌توجهی به رعایت اصول بهداشتی دانست و گفته است: استفاده از ماسک باید در معابر شهرهای پر خطر اجباری شود. آقای محسن هاشمی‌، رییس شورای شهر تهران هم در رابطه با طرح اجباری شدن ماسک در مترو گفته است: دو راهکار وجود دارد، نخست اینکه هرمسافری بدون ماسک و دستکش اجازه ورود به مترو و اتوبوس را ندارد. بنابراین باید مقابل درهای ورودی ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، نیروهای نظارتی حضور داشته باشند و این مسأله را کنترل کنند، راهکار دوم توزیع ماسک و دستکش در ورودی ایستگاه‌های مترو و اتوبوس است. مسافرانی که از ماسک و دستکش استفاده نکرده‌اند، برای ورود به ایستگاه این اقلام بهداشتی را دریافت خواهند کرد. برای فروش، ماسک و دستکش را باید با ارزان‌ترین قیمت به مسافران عرضه کرد.

افزایش ۲۰۰ درصدی مسافران مترو نسبت به فروردین
مجموع سفرهای انجام شده در شبکه حمل‌و‌نقل 
زیر زمینی تهران (مترو) در هفته گذشته (۱۳‌تا ۱۹‌فروردین) برابر با سه میلیون و ۹۱۸‌هزار و ۳۵۱‌سفر بوده است. این آمار را شرکت بهره‌برداری متروی تهران دیروز اعلام کرد. بر اساس این گزارش آمار مسافران شبکه مترو تهران از یکم تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه، ۹‌میلیون و ۵۰۵‌هزار و ۸۱۷‌مسافر بوده است. همچنین در این بازه زمانی بیشترین مسافران شبکه مترو در خطوط یک تا هفت، مربوط به خط یک مترو و کمترین مسافر مربوط به خط هفت مترو است.
مجموع مسافران شبکه مترو تهران در دو هفته گذشته (۶‌تا ۱۹‌اردیبهشت‌ماه) به صورت زیر است:
  هفته اول (3‌تا 6اردیبهشت‌ماه) برابر با سه میلیون و ۴۷۰‌هزار و ۲۷‌مسافر.
  هفته دوم (۱۳‌تا ۱۹‌اردیبهشت‌ماه) برابر با سه میلیون و ۹۱۸‌هزار و ۳۵۱‌مسافر.
  آمار مسافران مترو در هفته گذشته (۱۳‌تا ۱۹‌اردیبهشت ماه) در مقایسه با هفته پایانی فروردین ماه (۲۳‌الی ۲۹‌فروردین‌ماه)، دو برابر شده است. یکی از عوامل افزایش دو برابری سفر در شبکه مترو پایتخت بازگشایی بسیاری از مشاغل کم خطر در شهر از ۳۰‌فروردین‌ماه است. 

captcha
شماره‌های پیشین