sobhe-no.ir
929
چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
2
نکته

فاصله 30 دقیقه‌ای داعش با ایران

محبوبه نیاورانیدبیر گروه سیاست

«صبح‌نو» در گزارشی راهکارهای عملیاتی برای تحقق شعار سال را بررسی کرد

گام‌های سیاستی برای حرکت جهشی در تولید

جهش در تولید به معنای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های موجود است چراکه از نظر کثیری از کارآفرینان بزرگ و موفق، ایران به دلایل مختلف می‌تواند بهشت سرمایه‌گذاری و تولید و صادرات باشد و جهش تولید واقعاً شدنی است اما باید ظرفیت‌ها شناسایی و برای آن برنامه‌ریزی کرد و با اجرای درست قوانین و رفع موانع‌ها راه را برای جذب سرمایه‌های جدید فراهم کرد.

صبح نو

«صبح‌نو» در گزارشی راهکارهای عملیاتی برای تحقق شعار سال را بررسی کرد

گام‌های سیاستی برای حرکت جهشی در تولید

جهش در تولید به معنای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های موجود است چراکه از نظر کثیری از کارآفرینان بزرگ و موفق، ایران به دلایل مختلف می‌تواند بهشت سرمایه‌گذاری و تولید و صادرات باشد و جهش تولید واقعاً شدنی است اما باید ظرفیت‌ها شناسایی و برای آن برنامه‌ریزی کرد و با اجرای درست قوانین و رفع موانع‌ها راه را برای جذب سرمایه‌های جدید فراهم کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود، با اشاره به نامگذاری سال‌۹۸ به رونق تولید و تحرکات مثبت انجام گرفته در سال گذشته، سال‌۹۹ را به نام جهش تولید نامگذاری کردند، شعاری که به زیر ساخت‌های اقتصادی کشور برمی‌گردد. هرچند در طول دهه‌های اخیر به‌خصوص دهه‌ای که رهبرانقلاب بحث اقتصاد را مطرح کردند، این زیر ساخت‌ها شکل گرفته اما در اجرا با مشکلاتی نیز روبه‌رو بوده که در سال جهش تولید می‌توان با آسیب‌شناسی دقیق در برخی قوانین و آیین‌نامه‌ها موانع تولید را رفع کرد.
 متاسفانه به‌دلیل نگاه‌های غلط به بحث اقتصاد، عدم‌اجرای صحیح بحث خصوصی‌سازی، مدیریت ضعیف، ناکارآمدی قوانین هستیم که بخش تولید را آسیب‌پذیر کرده و با مشکلات بسیاری روبه‌رو است که همین مشکلات، جهش تولید را کند و بی‌اثر خواهد کرد و در مقابل شاهد واردات بی‌رویه و دلال‌بازی در این عرصه نیز هستیم که اجازه نفس کشیدن به تولیدکننده واقعی را نمی‌دهد. بنابراین وظیفه اصلی برای تحقق جهش تولید بر دوش تصمیم‌گیران و قانون‌گذاران است که با گام‌های سیاستی خود و آسیب‌شناسی و بررسی نحوه اجرای قوانین و سیاست‌ها، ساختار تولید ملی و کسب‌و‌کار در کشور را اصلاح کنند. آن‌هم درفضایی که کووید‌19 شرایط جدیدی بر اقتصاد کشور حاکم کرده است که نیازمند تدبیر مضاعف برای جلوگیری از آسیب به بخش تولید و در عین حال جهش آن است. سیاستگذاران باید با آسیب‌شناسی بازار فعلی، راهکارهای حمایت از تولید و رشد جهشی آن‌را بررسی و برای رفع موانع اقدام کند. البته این بعضاً به معنای قانون‌گذاری جدید نیست بلکه اجرای درست قوانین گذشته به همراه نظارت دقیق می‌تواند بخش زیادی از این مشکلات و موانع را رفع کند.
اکثر کارشناسان عقیده دارند اولین گام برای کمک به فرایند تولید، تغییر ساختار فضای کسب‌و‌کار و به حداقل رساندن فرایند صدور مجوزهاست. گزارش‌ها نشان می‌دهند با وجود حمایت‌های فعلی، کسب‌وکارداشتن در ایران بسیار دشوار است و تولد، اداره و رشد بنگاه‌ها در ایران در هر مرحله با انواع موانع قانونی، فنی، ساختاری، اداری و... متعددی روبه‌روست به‌طوری‌که بسیاری از سرمایه‌گذاران بالقوه از تأسیس بنگاه یا توسعه خطوط تولید خود منصرف می‌شوند.
دومین گام سیاستی برای حمایت از تولید، هدایت نقدینگی به سمت تولید است. امروز شاهد نقدینگی‌های سرگردان در بازار هستیم که به سمت بازارهای خودرو، طلا و ارز سرازیر می‌شود. سرمایه‌هایی که سیاستگذاران باید آن‌را به سمت تولید هدایت کنند. هدایت این پول به سمت تولید، مستلزم غیرجذاب شدن بازارهای موازی بازار پول و سرمایه است. باید نوسانات، جذابیت و سودی که در بازار طلا و ارز وجود دارد کاهش و ریسک این بازارها افزایش یابد.
عامل دیگری که در رونق و جهش تولید مؤثر است، ثبات اقتصادی است. یعنی اقتصاد کلان و نیز قوانین و مقررات آن باثبات باشند؛ تغییر سیاست‌ها و مقررات در آن قابل پیش‌بینی باشد؛ اطلاعات مورد نیاز کسب‌وکارها برای همه شفاف باشد؛ حقوق مالکیت به‌طور همه‌جانبه‌ای توسط مقررات و نهادهای قضایی و انتظامی تضمین شده باشد. اگر دائماً شاهد روند تغییر قوانین و آیین‌نامه‌ها باشیم یا قیمت کالا نوسانات زیادی داشته باشد سرمایه به سمت تولید هدایت نخواهد شد.
همچنین توسعه دولت الکترونیک، توسعه کانون‌های تولیدی خرد، اشباع بازار داخل و توسعه صادرات کالای ایرانی، تکمیل زنجیره تولید با بهره‌مندی از توانایی نخبگان، گسترش صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، تکیه بر مزیت‌های بومی تولید از دیگر اقداماتی است که باید در راستای جهش در تولید مورد توجه دولت و مجلس قرار گیرد.
از سوی دیگر هم‌اکنون قوانین خوبی در حمایت از تولید مانند: اجرای قانون حمایت از کالای ایرانی، قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخلی، قانون رفع موانع تولید، قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار، قانون اجرای اصل‌۴۴ قانون اساسی، قوانین مربوط به حمایت از تولید در قانون برنامه پنجم و 6توسعه و قانون احکام توسعه وجود دارد، اما آیا این قوانین به اهدف خود رسیده‌اند و توانسته‌اند برای رفع موانع و رونق در این بازار کارگشا باشند؟ شاید «خیر» جواب بسیاری از کارشناسان به این سؤال باشد. بنابراین اراده در اجرای قوانین توسط دولت، در کنار نظارت دقیق مجلس می‌تواند عاملی برای جهش در تولید باشد.

طغیانی: نقدینگی و سفته‌بازی باید با راهکارهای مالیاتی کنترل شود
مهدی طغیانی، منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم شورای اسلامی، درباره اقدامات سیاستی برای رفع موانع تولید و ایجاد زمینه برای جهش تولید، گفت: یک عامل مهم در ایجاد جهش تولید حفظ ثبات اقتصادی است که با اصلاح برخی قوانین که جنبه هدایت‌گر داشته باشند می‌توان نقدینگی را به سمت بازار مولد هدایت کرد.
وی نقدینگی را مهم‌ترین عامل بی‌ثباتی بازار دانست و گفت: این نقدینگی موجب ایجاد بازارهای رقیب برای بازار تولید شده که شاهد نوسانات ارز و طلا هستیم. اگر نقدینگی هدایت نشود بازارهای غیرمولد به‌عنوان رقیب بازار مولد ایجاد می‌شود و سرمایه‌ها را به سمت خود جذب می‌کند. منتخب مجلس یازدهم افزود: همچنانکه شاهد بودیم در چند سال اخیر به جای آنکه سرمایه‌های موجود در کشور به سمت تولید جذب شود به سمت بازارهای خودرو، مسکن و طلا رفت که آثار سوئی نیز بر اقتصاد داشت.  وی با بیان اینکه کالای مصرفی نباید به کالای سرمایه‌ای تبدیل شود، گفت: باید سفته‌بازی‌ها و نقدینگی در بازار کالاهای مصرفی از راه‌های مالیاتی کنترل شود و گرنه همچنان سرمایه‌ها به این بازار غیر مولد سرازیر خواهد شد و بخش تولید آسیب می‌بیند.
طغیانی یادآورد: بنابراین مهار نقدینگی و کنترل بازارهای رقیب و سرمایه‌گذاری‌های غیر مولد از جمله اقدامات سیاستی برای جهش تولید است که باید دولت و مجلس برای آن برنامه‌ریزی کارشناسی و قانونی داشته باشند.
منتخب مجلس یازدهم، اصلاح ساختار بودجه را از دیگر اقدامات سیاستی ضروری برای ایجاد زمینه جهش تولید نام برد و گفت: نظام بودجه‌ریزی کل کشور نیاز به اصلاحات ساختاری دارد. دو سال پیش رهبرانقلاب نامه‌ای به رییس‌جمهوری و رییس مجلس خواستار اصلاحات ساختاری بودجه شدند که متاسفانه هنوز به درستی اجرایی نشده است. همچنین علاوه بر بحث اصلاح ساختار بودجه‌ریزی کشور دربودجه‌99 هم دچار مشکل هستیم چراکه قطعاً بخشی از درآمدهای بودجه محقق نمی‌شود و باید در مجلس آینده مورد بازبینی مجدد قرار گیرد.
طغیانی گفت: در بودجه فعلی هزینه‌های زیادی وجود دارد که باید اولویت‌بندی، پالایش و ممیزی شود و باید فکری برای باقیمانده سال انجام دهیم و گرنه شاهد بی‌انضباطی و بهم‌ریختگی مالی خواهیم بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در کل قوانین موجود مانعی برای جهش تولید ایجاد کرده است و  نیز سعی کرده فضاهای لازم را برای این امر مهیا کند اما متاسفانه بازار کسب‌و‌کار از نارسایی در اجرای قوانین رنج می‌برد و نگاه و منظور قانونگذار در اجرای قوانین محقق نشده است که این نیز نیازمند نظارت دقیق و مستمر از سوی نهادی نظارتی از جمله 
مجلس شورای اسلامی است.

captcha
شماره‌های پیشین