sobhe-no.ir
929
چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
10
گزارش

بهره‌برداری از ۱۴هزار کلاس درس تا پایان سال‌۹۹

«صبح‌نو» از تأثیر ویروس کرونا بر خرید و فروش‌های آنلاین گزارش می‌دهد

رونق کسب‌وکارهای مجازی در سایه کرونا

گزارش فاطمه میرزاجعفری / شیوع ویروس کرونا در دنیا سبب تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها شد و بسیاری از آنها رو به ورشکستگی ناشی از این تعطیلات رفتند. شاید تا چند روز ابتدایی این تعطیلات صاحبان کسب‌وکارهای مختلف همگی انتظار بازگشایی هرچه سریع‌تر را داشتند اما رفته‌رفته با بالارفتن آمار مبتلایان به کووید 19 فروشندگان و صاحبان مشاغل مختلف به دنبال راه‌حلی برای جبران ضرر و زیان‌های ناشی از تعطیلی کسب‌وکارشان بودند؛ یکی از این راه‌ها فروش اجناس و کالاهای فروشگاه به صورت آنلاین بود.

صبح نو

«صبح‌نو» از تأثیر ویروس کرونا بر خرید و فروش‌های آنلاین گزارش می‌دهد

رونق کسب‌وکارهای مجازی در سایه کرونا

گزارش فاطمه میرزاجعفری / شیوع ویروس کرونا در دنیا سبب تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها شد و بسیاری از آنها رو به ورشکستگی ناشی از این تعطیلات رفتند. شاید تا چند روز ابتدایی این تعطیلات صاحبان کسب‌وکارهای مختلف همگی انتظار بازگشایی هرچه سریع‌تر را داشتند اما رفته‌رفته با بالارفتن آمار مبتلایان به کووید 19 فروشندگان و صاحبان مشاغل مختلف به دنبال راه‌حلی برای جبران ضرر و زیان‌های ناشی از تعطیلی کسب‌وکارشان بودند؛ یکی از این راه‌ها فروش اجناس و کالاهای فروشگاه به صورت آنلاین بود.

با شیوع ویروس کووید 19 بیشتر افراد جامعه به خرید آنلاین روی ‌‌آوردند. از سوی دیگر کارشناسان و متولیان نهادهای پزشکی بر لزوم استفاده مردم از فروشگاه‌های آنلاین اذعان داشته، بنابراین صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی در سراسر جهان به این نحوه فروش روی ‌‌آوردند و استقبال از نحوه این نوع خرید و فروش به شکلی بود که کارشناسان معتقدند در سال‌های نه چندان دور تمامی کسب‌وکارها به صورت آنلاین فروش داشته و فروش و عرضه کالا به صورت سنتی انجام نخواهد پذیرفت. حال با شیوع ویروس کرونا و اتفاقاتی نظیر آن شاهد افزایش خرید آنلاین مردم جهان و میل بیشتر آنان به خرید آنلاین هستیم؛ رفتاری که به عقیده کارشناسان کسب‌وکارهای اینترنتی حداقل 20 سال زمان لازم داشت تا به این مرحله برسد اما وجود ویروس کرونا 
مزید بر علت شد تا امروزه و در حال حاضر حدود 70 تا 80 درصد انسان‌ها خرید آنلاین را ترجیح دهند.
 
تأثیر ویروس کرونا بر بازار کسب‌وکارهای مجازی در ایران
کشور ما ایران نیز دوماهی است که با ویروس کرونا 
دست و پنجه نرم می‌کند و همین موضوع سبب شده است تا صاحبان مشاغل از بازار کسب‌وکارهای مجازی عقب نمانده و به این بازار روی آورند. برای مثال در دروان کرونا یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی کشور با سیل عظیمی از درخواست‌ها برای خرید و فروش‌های آنلاین روبه‌رو شده است، به طوری که بنا به گفته مدیر عامل این شرکت در بخش تعداد مشتریان روزانه و براساس برنامه‌های در نظر گرفته‌شده، میانگین 12 هزار مشتری جدید برای اسفند و 6 هزار مشتری جدید در روز برای فروردین در نظر گرفته شده بود که نزدیک به 12 هزار مشتری جدید در روز برای اسفند ثبت شد. برای فروردین هم بیشتر از پیش‌بینی‌های انجام‌شده 10 هزار مشتری جدید در روز ثبت شد. در واقع این پلتفرم خرید و فروش مجازی با افزایش نزدیک به 70 درصدی تعداد مشتریان جدید روبه‌رو بوده است.
چنین رفتاری نشان‌‌دهنده این است که مردم ایران نیز به خرید آنلاین علاقه و اعتماد کافی را دارند و در آینده بسیار نزدیک، خرید آنلاین جای خرید از فروشگاه‌های سنتی را به کل خواهد گرفت؛ افزایش خرید و فروش آنلاین کالاهای مورد نیاز سبب آن شده است که الگوریتم‌های موتورهای جستجوگری مثل گوگل نیز اخیراً سایت‌های تخصصی هر حوزه را شناسایی کرده‌ و برای خرید آنلاین کار ساده‌ای را پیش روی علاقه‌مندان به آن قرار دهند.
در راستای افزایش خرید و فروش آنلاین کالاهای مورد نیاز، این شرکت بزرگ آنلاین از افزایش دو و نیم برابری فروش خود نسبت به سال گذشته خبر داده است، به نحوی که برای برطرف‌‌‌سازی نیاز خریداران خود 700 نفر را جذب کرده است تا بتواند پاسخگوی مشتریان خود باشد.
 
افزایش خرید و فروش آنلاین در آمریکا
همانطور که گفته شد، افزایش خرید و فروش‌های اینترنتی فقط به کشور ما خلاصه نمی‌شود و طبق اخبار رسانه‌های غربی، فروشگاه آنلاین آمازون طی گزارشی گفته است که به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا در آمریکا تمایل مردم برای خرید اینترنتی افزایش یافته است تا جایی که سایتی مانند آمازون اقدام به استخدام بیش از 100 هزار نفر برای ارسال سفارشات مشتریانش کرده است.
کارشناسان سایت آمازون بر این باورند که ویروس کرونا الگوهای مصرف، خرید و فروش اینترنتی و حجم زیاد از مشتریان را در دنیا تغییر خواهد داد؛ شیوع ویروس کرونا باعث شده است که مردم برای حفظ سلامت خود هرچه بیشتر به خرید از فروشگاه‌های اینترنتی رو بیاورند و در این روزها با وجود شیوع ویروس کرونا فروشگاه‌های آنلاین 
بیش از پیش در زندگی بشر نقش ایفا می‌کنند.
اگرچه بسیاری از افراد جوامع مختلف برای حفظ سلامت خود و خانواده‌شان به جای خریدهای حضوری به خرید و فروش‌های آنلاین رو آورده‌اند اما خرید و فروش آنلاین مزایا و معایب خود را نیز دارد.
خرید و فروش‌های اینترنتی با هدف صرفه‌جویی در وقت و همچنین صرفه‌جویی در هزینه با بهره‌مندی از تخفیفات بی‌شمار و راحتی در خرید و فروش مورد استقبال هستند؛ برای مثال شما برای خرید هر کالایی که مدنظر دارید، می‌توانید ساعت‌ها در سایت‌های مختلف به بررسی بپردازید و از میان آنها یک سایت را برای خرید خود در نظر بگیرید. بیشتر فروشگاه‌های آنلاین به صورت 24 ساعته در اختیار خریداران خود هستند و مشتریان به‌هیچ‌وجه لازم نیست که در صف پرداخت‌های نقدی قرار بگیرند و از این بابت نیز بسیاری از افراد به خرید و فروش‌های آنلاین روی می‌آورند.
اما در کنار مزایایی که برای کسب‌وکارهای مجازی بیان شد، این کسب‌وکارها معایبی نیز دارند که از جمله آن‌ها می‌توان عدم تعامل در خرید و فروش را نام برد. برای مثال در خرید و فروش‌های آنلاین شما نمی‌توانید بر سر مبلغ قابل پرداخت برای کالای مورد نظر خود چانه‌زنی کنید. همچنین برای خرید کالاهایی مانند لباس امکان بررسی جنس و نوع پارچه آن وجود ندارد، اما لازم به ذکر است که در حال حاضر ما در روزهایی قرار گرفته‌ایم که ویروسی منحوس به جان زندگی‌مان افتاده است، بنابراین به نظر می‌رسد باید معایب خرید و فروش آنلاین را نادیده گرفت چرا که خرید و فروش اینترنتی در این روزها راه‌حل مناسبی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس و همچنین رکود اقتصادی ناشی از آن است.
همانطور که گفته شد، افزایش خرید و فروش‌های مجازی سبب آن شده است تا شرکت‌ها برای پاسخگویی به نیاز مشتریان خود اقدام به استخدام نیروی بیشتری کنند، پس از این جهت می‌توان گفت رونق کسب‌وکارهای مجازی سبب ایجاد اشتغال شده است اما همیشه یک نکته وجود دارد و آن هم توجه به بستر ایجادشده در این زمینه‌هاست چرا که کلاهبرداری‌های اینترنتی یا رکود اقتصادی در شرایط پساکرونا برای بسیاری از مشاغل را نباید نادیده گرفت و متولیان امر باید برنامه‌ریزی دقیق و مدونی برای حجم افزایش خرید و فروش‌های اینترنتی داشته باشند.

captcha
شماره‌های پیشین