sobhe-no.ir
925
شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
10
همچنان فاصله‌گذاری را جدی بگیرید

امکان پیک مجدد کووید۱۹؛ کرونا ضعیف نشده است

دکتر الهام اکبری، متخصص یادگیری الکترونیکی در گفت‌وگو با «صبح‌نو» :

شبکه «شاد» یک طرح ضربتی ناکارآمد است

گزارش عارف چراغی / طبق جدیدترین آماری که مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات ارائه داده است، تاکنون ۸‌میلیون و ۴۰۴‌هزار و ۴۶۳‌دانش‌آموز، معلم و مدیر در «شاد» ثبت‌نام کرده‌اند. این درحالی که در کشور ما بیش از 13‌میلیون دانش‌آموز داریم و این نشان می‌دهد چندین میلیون نفر از دانش‌آموزان امکان استفاده از این شبکه‌ را نداشته‌اند. شبکه «شاد» طرح ضربتی دولت بود که با چالش‌های زیادی مواجه شده است. دکتر الهام اکبری، متخصص یادگیری الکترونیکی به «صبح‌نو» می‌گوید: «اینکه چندوقتی است آموزش‌های از راه دور باب شده به این معنا نیست که یادگیری الکترونیکی در سطح کشور توسعه یافته است.»

صبح نو

دکتر الهام اکبری، متخصص یادگیری الکترونیکی در گفت‌وگو با «صبح‌نو» :

شبکه «شاد» یک طرح ضربتی ناکارآمد است

گزارش عارف چراغی / طبق جدیدترین آماری که مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات ارائه داده است، تاکنون ۸‌میلیون و ۴۰۴‌هزار و ۴۶۳‌دانش‌آموز، معلم و مدیر در «شاد» ثبت‌نام کرده‌اند. این درحالی که در کشور ما بیش از 13‌میلیون دانش‌آموز داریم و این نشان می‌دهد چندین میلیون نفر از دانش‌آموزان امکان استفاده از این شبکه‌ را نداشته‌اند. شبکه «شاد» طرح ضربتی دولت بود که با چالش‌های زیادی مواجه شده است. دکتر الهام اکبری، متخصص یادگیری الکترونیکی به «صبح‌نو» می‌گوید: «اینکه چندوقتی است آموزش‌های از راه دور باب شده به این معنا نیست که یادگیری الکترونیکی در سطح کشور توسعه یافته است.»

وزارت آموزش‌و‌پرورش که از روزهای ابتدایی شیوع کرونا و تعطیلی مدارس بر سیاست تداوم آموزش تاکید کرده است در کنار آموزش‌های مکمل چون پخش دروس از طریق سه شبکه رسانه ملی، تهیه و ارسال درسنامه به مناطق محروم و عشایری و همچنین تدریس خودجوش معلمان در شبکه‌های اجتماعی، دست به راه‌اندازی شبکه‌ای موسوم به «شاد» زد که نحوه عضویت، ورود و استفاده از آن، حواشی و واکنش‌های مختلفی به‌دنبال داشت.
شبکه اجتماعی دانش‌آموزی، هرچند محسناتی دارد و می‌تواند در صورت تکمیل و ارتقای کارایی‌هایش، به نسخه آموزش‌و‌پرورش در مواقع بحران تبدیل شود و در هنگام بروز بلایای طبیعی چون سیل و زلزله یا تعطیلی‌های پیش‌بینی نشده‌ای که نظیر آن را هرساله به اشکال مختلف می‌بینیم به کمک دانش‌آموزان و معلمان می‌آید؛ اما با فراهم نشدن زیرساخت‌های مربوط به آن، صدای برخی خانواده‌ها و معلمان را درآورده و گلایه‌هایی را در پی داشته است.
 دکتر الهام اکبری، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و متخصص یادگیری الکترونیکی در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» پیرامون شیوه و اصول یادگیری الکترونیکی می‌گوید: «ما هنگامی که از آموزش مجازی و الکترونیکی استفاده می‌کنیم باید بدانیم که که فضا و شرایط برای دانش‌آموزان با سطوح آموزش عالی متفاوت است. حتی در دوران مدرسه نیز این آموزش‌ها برای کودکان و نوجوانان متفاوت است و ما نمی‌توانیم نسخه‌ای ثابت برای همه آن‌ها تجویز کنیم.» وی درباره مشکلات آموزش الکترونیکی در میان دانش‌آموزان ادامه می‌دهد: «یادگیری الکترونیکی فارغ از اینکه برای چه سنینی در نظر گرفته شده است مانند یک قرص نیست که طی یک شب بتوان آن را تجویز کرد و مؤثر باشد. یادگیری همانطور که در فضای سنتی و چهره‌به‌چهره شرایط می‌خواهد در فضای یادگیری الکترونیکی نیز بالطبع نیازمند فراهم کردن مقدماتی است.»
اکبری می‌گوید: «سخت‌افزار و زیر ساخت‌های اینترنتی یکی از مسائلی است که این روزها یادگیری الکترونیکی را با مشکل مواجه کرده است. این زیرساخت‌ها یا در بسیاری از مناطق کشور ضعیت است یا برای کاربران هزینه‌های زیادی را ایجاد کرده است. باید به این موضوع پرداخت که چرا آموزش‌و‌پرورش برنامه‌ای برای دانش‌آموزانی که به سخت‌افزار مورد نیاز برای یادگیری، دسترسی ندارند؛ در نظر نگرفته است.» این استاد دانشگاه تربیت‌مدرس افزود: «بخش دیگری از این زیرساخت‌ها، آموزش نرم‌افزاری و پیوست‌های فرهنگی است که هیچکدام رعایت نشده است. بسیاری از خانواده‌ها دوتا سه دانش‌آموز دارند که باید برای تک‌تک آن‌ها تلفن همراه خریداری کنند. نکته دیگری که در این فرایند به آن بی‌توجهی شده؛ این است که ما تا همین چند مدت پیش به دانش‌آموزان می‌گفتیم که فضای‌مجازی یک فضای خطرناک است ولی ناگهان همه دانش‌آموزان را وارد این فضا کردیم. آیا به این موضوع فکر شده که چگونه می‌توان پس از عادی شدن شرایط این دانش‌آموزان را از فضای اینترنت آزاد جدا کرد؟ برای شروع کلاس‌های مجازی، علاوه بر اینکه نرم‌افزار ارتباطی آن دچار مشکل است، هیچ آموزشی هم به معلم‌ها داده نشده است چرا‌که همه معلم‌ها استفاده از تکنولوژی و مهارت‌های تدریس از راه دور را بلد نیستند.»

ناکارآمدی‌های یک طرح
وی درباره اپلیکیشن «شاد» ادامه می‌دهد:  «هنگامی که قصد استفاده از آموزش‌های مجازی را داریم باید به سن کاربر و محتوایی که قراراست با آن‌ها به اشتراک گذاشته شود تبادل شود. باید به این موضوع پرداخت که چگونه می‌توان دانش‌آموزان را از راه دور مدیریت کرد. متاسفانه برای هیچکدام از این موارد فکر نشده است. در کشورهای توسعه‌یافته اگر از اپلیکیشن‌های آموزشی برای دانش‌آموزان دبستانی استفاده شود، حتماً این اپلیکیشن‌ها بازی‌های آموزشی هستند. برنامه‌هایی که گام‌به‌گام کاربر از آن استفاده می‌کند و گاهی احتیاجی به استفاده از اینترنت ندارد.»
این متخصص آموزش الکترونیکی می‌گوید: «ما در هیچ کجای  جهان اجازه نداریم کودکان را به فضای آزاد اینترنت راه بدهیم و همچنین از آن‌ها بخواهیم که چند ساعت معلمش را تماشا کند و با آن گپ و گفت کند. حتی در بزرگسالان نیز این اتفاق به سختی رخ می‌دهد. آموزش‌و‌پرورش با راه‌اندازی «شاد» یک طرح ضربتی را پیاده کرده است اما یادگیری کار ضربتی نیست و یک فرایند است و در شرایطی خاص اتفاق می‌افتد. متاسفانه در اپلیکیشن «شاد» این امر میسر نیست.  شاد با چالش‌های زیادی مواجه است و معلمان زیادی برای یک ارتباط‌گیری ساده با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.»
اکبری بیان می‌کند: «معلمان بر این باورند هنگامی که ما می‌توانستیم از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم چه الزامی بود به این سرعت از اپلیکیشنی استفاده کنیم که تا این حد مشکلات زیرساختی و ارتباطی دارد. باید توجه داشت هنگامی که از یادگیری الکترونیکی صحبت می‌کنیم این را نمی‌توانیم به همه سنین تعمیم دهیم و این امر برای دانش‌آموزان دبستانی میسر نیست. اگرچه آموزش به صفر نمی‌رسد اما واقعاً باید دید یادگیری در این فضا اتفاق می‌افتد یا خیر.»

تجربه‌ای منفی برای خانواده‌ها
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با «صبح‌نو» می‌گوید: «اینکه چندوقتی است این آموزش‌های از راه دور باب شده است به این معنا نیست که یادگیری الکترونیکی در سطح کشور توسعه یافته است. صرف اینکه یک تکنولوژی استفاده شده است نباید خوشحال بود چرا‌که با این تکنولوژی به تنهایی نمی‌توانیم بگوییم که یادگیری الکترونیکی ایجاد شده است. یادگیری الکترونیکی سه جنبه دارد. تکنولوژی، محتوا و طراحی است که این روزا این سه مهم در کنار یکدیگر قرار نگرفته است و اتفاقاً محتوا سرگردان شده که به چه نحوه انتقال پیدا کند. در آینده نه چندان دور مردم کشور به راحتی به سمت یادگیری الکترونیکی نخواهند رفت چرا‌که ما الان یک امکانات ناقصی را در اختیار آن‌ها قرار داده‌ایم که یک تجربه منفی ایجاد می‌شود و دفعه بعد به سختی به سراغ آن می‌روند.»
گفتنی است؛ فارغ از مشکلات بسیاری از خانواده‌ها برای فراهم کردن گوشی هوشمند و اینترنت؛ در حال حاضر رفع اشکالات فنی، بهبود عملکرد و بهینه‌سازی این شبکه از مهم‌ترین مطالبات معلمان برای تداوم آموزش در شبکه «شاد» است؛ هر چند که این پلتفرم باید پیش از آغاز به‌کار رسمی و اجباری کردنش برای معلمان و دانش‌آموزان به‌طور آزمایشی اجرا و زیرساخت‌هایش تقویت می‌شد.

captcha
شماره‌های پیشین