sobhe-no.ir
901
دوشنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
11
نکته

مصطفی وثوق‌کیا دبیر حوزه فرهنگ

اهالی فرهنگ‌و‌هنر و سیاست با اجرای زنده در شبکه‌های اجتماعی عبور از روزهای کرونایی را آسان کرده‌اند

سرگرمی‌های اینستاگرامی

گزارش فاطمه ترکاشوند / خانه‌نشینی اجباری این روزها برای ما ایرانی‌ها که همیشه اسفندماه‌مان، شلوغ‌ترین ماه بود و به رسم هرسال دنبال آماده‌شدن برای عید نوروز بودیم، جست‌وجو برای تجربه‌های جدیدتر و بدیع‌تر را ضروری کرده است. حالا برای پر‌کردن دست‌کم 16ساعت زمان بیداری، خیلی‌ها حتی با وجود برنامه‌های تلویزیون و انبوه کتاب و فیلم باز هم به مشکل خورده‌اند. در این میان برخی از اهالی فرهنگ و هنر با برنامه‌های زنده اینستاگرامی تلاش می‌کنند سهمی در پر‌کردن مفید برنامه مخاطبان داشته باشند.

صبح نو

اهالی فرهنگ‌و‌هنر و سیاست با اجرای زنده در شبکه‌های اجتماعی عبور از روزهای کرونایی را آسان کرده‌اند

سرگرمی‌های اینستاگرامی

گزارش فاطمه ترکاشوند / خانه‌نشینی اجباری این روزها برای ما ایرانی‌ها که همیشه اسفندماه‌مان، شلوغ‌ترین ماه بود و به رسم هرسال دنبال آماده‌شدن برای عید نوروز بودیم، جست‌وجو برای تجربه‌های جدیدتر و بدیع‌تر را ضروری کرده است. حالا برای پر‌کردن دست‌کم 16ساعت زمان بیداری، خیلی‌ها حتی با وجود برنامه‌های تلویزیون و انبوه کتاب و فیلم باز هم به مشکل خورده‌اند. در این میان برخی از اهالی فرهنگ و هنر با برنامه‌های زنده اینستاگرامی تلاش می‌کنند سهمی در پر‌کردن مفید برنامه مخاطبان داشته باشند.

پرمخاطب‌ترین برنامه زنده اینستاگرامی این شب‌ها را رامبد جوان با نامی راه انداخته که کاملا نشان از تلاش برای ایجاد سرگرمی در خانه دارد؛ «خونه‌بازی» نام این برنامه است که اولین‌بار سه‌شب گذشته در صفحه جوان بالا آمد. تبلیغاتی که از دو روز قبل در صفحه جوان آغاز شده بود انتظارات را بالا برده بود. با این حال این صفحه که بیش از 9ونیم میلیون دنبال‌کننده دارد در شب اجرا میزبان نزدیک به 10هزار تماشاگر شد اما به دلیل ضعف اینترنت میزبان نتوانست برنامه را به درستی به سمع و نظر مخاطبان برساند و قطع و وصل‌شدن مکرر عملا مخاطبان را با ریزش جدی مواجه کرد.

«خونه‌بازی» در برابر «خندوانه» یا در کنار آن؟
با این حال از خلال همین قطع و وصلی‌ها هم می‌شد محتوا را تا جای ممکن تماشا کرد. برنامه‌ای که رامبد جوان از روی مبل منزلش با میزانسنی که مشخص بود عامدانه، خانگی انتخاب شده است، آن را هدایت می‌کرد، برنامه‌ای بود که «جوان» به‌عنوان مجری تلاش می‌کرد ویدئو‌های ارسالی از دیگر صفحات را برای حاضران در لایوش (پخش زنده) پخش کند. کل محتوای «خونه بازی» به بخش‌های مختلفی نظیر ویدئوهای زینب موسوی از چهره‌های شناخته‌شده طنز اینستاگرام که در فصل پیشین خندوانه در مسابقه خنداننده‌شو نیز حاضر شده بود یا پخش ویدئوی ارسالی از یک سازمان مردم‌نهاد خیریه یا کلیپ‌هایی در معرفی فیلم و کتاب از هنرمندان و سلبریتی‌ها تشکیل می‌شد. این محتوا به‌روشنی برخلاف انتظار مخاطبانی بود که از مجری برنامه «خندوانه» در این روزهای دشوار، انتظار کاری تازه و درخور و سرگرم‌کننده داشتند. احتمالا همین اتفاق بود که مخاطبانِ لایو شب‌های بعدی را تا زیر نصف تعداد شب اول ریزش داد و شب سوم عملا با حدود چهارهزار مخاطب آنلاین برگزار شد. رامبد جوان در هفته گذشته در یک پست اینستاگرامی از تعطیلی خندوانه خبر داده و نوشته بود: «فصل جدید خندوانه بماند برای روزهایی که بی‌دغدغه‌تر زیر یک سقف جمع می‌شویم، بماند برای روزهایی که با خیال آسوده، نفس عمیق می‌کشیم، بماند برای روزهایی که اگر یکی از ما عطسه کرد، دیگران با صدای بلند به او بگویند: «عافیت باشه!»، بماند برای روزهایی که من و گروهم هم دل خوش داشته باشیم که بخواهیم با شما تقسیم کنیم، بماند برای روزهای بهتر. خندوانه بماند برای روزهایی دورتر. به‌امید عافیت، سعادت و همدلی.»

اجرای زنده و رایگان خواننده «ماه و ماهی»
حجت اشرف‌زاده یکی دیگر از هنرمندانی بود که با اجرای زنده از طریق صفحه اینستاگرامی خود تلاش کرد ساعات متفاوتی را برای دنبال‌کنندگانش رقم بزند. این خواننده سه‌شنبه‌شب، به همراه گروه نوازندگان خود در محیطی خلوت شروع به اجرا کرد و پخش زنده او توانست حدود هشت‌هزار نفر از 500هزار دنبال‌کننده‌اش را میزبانی کند. او سپس ضمن انتشار بخشی از اجرای شب گذشته‌اش در اینستاگرام نوشت: «سلام و عشق به همه شما. آن‌قدر پیام‌های محبت‌آمیزتون زیاد بود كه در توانم نبود تا تك‌تك از لطف شما تشكر كنم. خوشحالم كه اجرای ناقابل ما مورد پسندتون قرار گرفت؛ با این آرزو كه زودتر از این روزهای سخت بگذریم. ممنونم كه با ما همراهید. روز مرد و پدر هم بر بزرگ‌مردان سرزمینم مبارک.»

شب شعر اینستاگرامی
صفحه «کانون ادبی قلم» در این شبکه اجتماعی نیز یکی از صفحاتی بود که با دعوت از شعرا برای اجرای زنده در پخش زنده اینستاگرام خود، شب شعر مجازی را برای دنبال‌کنندگانش برگزار کرد. این صفحه که توانست حدود 400 نفر از دنبال‌کنندگان 900نفری خود را میزبانی کند. سید حسین متولیان و سید محمدجواد شرافت از جمله شاعرانی بودند که در برنامه زنده این صفحه اشعار خود را برای مخاطبان خواندند.

خواهش‌های رضا صادقی قبل از اجرای اینستاگرامی
رضا صادقی هم با اجرای زنده شنبه‌‌شب خود به قافله اینستاگرامی‌هایی که برای سرگرم‌کردن مخاطبان خود تلاش می‌کردند، پیوست. در اجرای او البته خبری از گروه نوازندگان نبود اما صادقی در ابتدای لایو خود سعی کرد با درخواست از مردم برای ماندن در خانه، آنان را مجاب کند که با پرهیز از سفر کردن، به کنترل شیوع بیماری کرونا کمک کنند.
فرصتی برای کنش فرهنگی اهالی سیاست
لایو اینستاگرام البته فقط میزبان چهره‌های فرهنگی نبود. برخی گروه‌های سیاسی نظیر «جنبش عدالتخواه» نیز در برنامه زنده تلاش می‌کردند چالش‌های سیاسی ماه‌های اخیر کشور را به بحث بگذارند. این تنوع برای دنبال‌کنندگان صفحات اینستاگرامی این نهادها و چهره‌های سیاسی، فرصتی را به وجود آورد تا نوعی کنش فرهنگی-اجتماعی را در بستر رسانه‌ای مردمی تجربه کنند.

سفر به کره‌شمالی همراه با امیرخانی در لایو
از میان لایوهای اینستاگرامی اهالی فرهنگ‌وهنر اما مصاحبه شنبه‌شب میلاد دخانچی با رضا امیرخانی به بهانه انتشار آخرین کتاب این نویسنده برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی، لطف دیگری داشت. کتاب «نیم‌دانگ پیونگ‌یانگ» سفرنامه کره‌شمالی امیرخانی است که به‌تازگی توسط افق منتشر شده و طرفداران این نویسنده را برای خواندن آخرین کتابش به تکاپو انداخته است. امیرخانی در یادداشتی علت انتشار کتابش در این روزهایی که احتمالا بر فروش تاثیر مطلوبی نخواهد گذاشت، نوشته بود: «قبل‌تر هر که سر در حساب و کتاب داشت، توصیه کرد که حالا وقت انتشار نیست. در این بلاروزگار که فروش کتاب نصف و کمتر از نصف شده است، باید دست به عصا حرکت کرد. باید صبر کرد تا بازار رونق بگیرد و کتاب جان بگیرد. از آن‌سو نمی‌توان رونمایی گرفت و مراسم گرفت و دانشگاه رفت و... من اما به این نتیجه رسیدیم که کتاب منتشر شود باوجود نصیحت ناصحان… در روزگارِ خوشی صنعت نشر، مهمان سفره‌ کتابفروشی‌ها و خلوت مردم بودیم، حالا هم در ایام ناخوشی باید کنارشان باشیم… والا مبتکر مناسک نشر ۹۹ چه تفاوت دارد با محتکر ماسک اِن ۹۵!»
امیرخانی که مهمان لایو صفحه «جیوگی» در اینستاگرام بود، در این مصاحبه به سوالاتی درباره ابعاد رسانه‌ای کرونا، احتمال توطئه خارجی‌بودن شیوع این بیماری، بهانه شروع کتاب و مباحث جالبی درباره قیاس وضع اجتماعی-سیاسی ایران با کره‌شمالی پرداخت.

هم فرصت‌های صداوسیما روشن می‌شود 
و هم تهدیدهایش
به هر صورت شاید این دست اقدامات هنرمندان و چهره‌های شناخته‌شده برای برنامه‌سازی در اینستاگرام را بتوان تجربه‌ای ارزنده برای همه علاقه‌مندان به برنامه‌سازی دانست؛ تجربه‌ای که از یک‌سو تفاوت فاحش کمیت و کیفیت جلب مخاطب در رسانه ملی با سایر شبکه‌های مجازی موازی را به برنامه‌سازان عملا نشان می‌دهد و از سوی دیگر فضا را برای سازندگان و مخاطبانی که به دنبال شنیدن حرف‌های متفاوت در رسانه‌های مستقل هستند، باز می‌کند.

captcha
شماره‌های پیشین